IS: Sähköauton lataaminen Suomessa on jo paikoin kalliimpaa kuin bensalla tai dieselillä ajaminen
Kommentit (11)
Päästöjen vähentäminen tarkoittaa lisää päästöjä ja sitten päästöt vähenee jos ei yritä vähentää päästöjä.
Tämä on ihan vale. Öljyalan maksettu maines?
Kuinka ladata sähköautoa edullisesti: 1) Käytä sen operaattorin tagia tai sovellusta, mikä palvelun tarjoaa. (miksi käyttää K-latausta Virran tagilla?) 2) Vältä Ionity-hyperlatureita (3 paikkaa Suomessa), ellei autosi kuulu kohdejoukkoon, esim. Porsche, Audi... Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan vale. Öljyalan maksettu maines?
Kuinka ladata sähköautoa edullisesti: 1) Käytä sen operaattorin tagia tai sovellusta, mikä palvelun tarjoaa. (miksi käyttää K-latausta Virran tagilla?) 2) Vältä Ionity-hyperlatureita (3 paikkaa Suomessa), ellei autosi kuulu kohdejoukkoon, esim. Porsche, Audi... Ei ole vaikeaa.
3) lataat kotipihassa ja vain äärimäisessä pakossa muualla
Levitaatiota odotelessa aasin selkään.
On yhdentekevää maksaako 100km 5e vai 10e (sähkö/bensa) jos auton hinnassa menettää 50tke. Usein puhutaan vain halvasta sähköstä ja unohdetaan kokonaiskulut.
Vierailija kirjoitti:
On yhdentekevää maksaako 100km 5e vai 10e (sähkö/bensa) jos auton hinnassa menettää 50tke. Usein puhutaan vain halvasta sähköstä ja unohdetaan kokonaiskulut.
Arvonalenema tosiaan taitaa olla sähköautoissa vielä ikävällä tasolla. Se tosin korjaantunee tulevina vuosina, kun autot halpenevat tekniikan kehityksen myötä. On niissä sähköpeleissä varmaan halvemmat huoltokustannuksetkin, kun ei ole polttomoottoria, vaihteistoa, pakoputkistoa jne. joten jos akustoa ei joudu vaihtamaan, niin käyttökustannukset ovat (omalla sähköllä ainakin) edulliset.
Ainakin tesloihin joutuu lähes kaikki uusimaan jopa ennen kun mittarissa 100tkm. Moottori, akut, perä, ovenkahvat, näyttö ja paljon muuta. Noista tulee hintaa jo reilusti enemmän kuin keskimäärin uuden auton hinta suomessa. Kuka uskaltaa ostaa takuun loputtua. Että se siitä halpuudesta.
No sitten kannattaa hankkia kotilatauspiste, niin tulee lataaminen halvemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tesloihin joutuu lähes kaikki uusimaan jopa ennen kun mittarissa 100tkm. Moottori, akut, perä, ovenkahvat, näyttö ja paljon muuta. Noista tulee hintaa jo reilusti enemmän kuin keskimäärin uuden auton hinta suomessa. Kuka uskaltaa ostaa takuun loputtua. Että se siitä halpuudesta.
Kia se olla pitää!
Kaikkien sähkäautojen latauspisteiden tulisi olla operaattoririippumattomia, sillä nämä eri operaattorit ovat vähintään hidaste sähköautojen yleistymiselle.
Eihän bensa-asemillakaan tarvita jonkun tietyn öljy-yhtiön korttia tai tagia tankkaamiseen, vaan letkusta voi valuttaa minkä tahansa yhtiön bensaa pankki- tai luottokorttia käyttäen.
Miltä kuulostaisi bensa kolmesta seitsemään euroa litra?