Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten adhd-nuorenne pärjäävät lukiossa? Mikä oli ka peruskoulussa?

Vierailija
20.11.2013 |

t. ysiluokkalaisen äiti

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenenkään lukiota käyvän adhd-oireisen äiti ole linjoilla?

Vierailija
2/6 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei meidän pojalla ainakaan ollut mitään asiaa lukioon, vaikka äly sinänsä riittäisi (on testattu, olis jopa runsaasti) Keskiarvo 6,9, lukuaineiden keskiarvo 6,75.

Käy nyt amista, sielä pystyy olemaan kun ei ole pakko istua paikallaan. Toivoo sitä kautta etenevänsä aikanaan haluamalleen amk-linjalle. Ja on pakkokin, koska fysiikka ei tule kestämään amisalaa loputtomiin. Toivottavasti ikä lisää noradrenaliinia veressä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsellani koulu sujuu ihan hyvin, ja lukio on realistinen vaihtoehto. Mutta tukitoimia tarvitaan, onko niitä lukiossa saatavana?

ap

Vierailija
4/6 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehkä miettiä pienempää lukiota (usein näissä opettajat kiinnostuneempia yksittäisistä oppilaista). Toisaalta myös aikuislukio voisi olla hyvä vaihtoehto, "syistä" voi mennä jo nuorempanakin. Melkein puolet vähemmän pakollisia kuin normilukiossa, yleensä pienet ryhmät ja halutessaan voi suorittaa kursseja usein sekä päivä että ilta-aikaan jne.

Vierailija
5/6 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmosen lapsi suunnitteli iltalukioon menoa. Minä suoraansanottuna kielsin sen, koska adhd-lapsella on aikanaan ollut isoja vaikeuksia kaverien kanssa (ei ole enää) ja olisi aika iso sosiaalisen syrjäytymisen riski olla aina koulussa silloin kun muut on vapaalla ja vapaalla silloin kun muut on koulussa. Sitäpaitsi jos se nyt menisi pieleen, olisi kokeilun jälkeen ihan mahdoton päästä enää uudelleen amikseenkaan sisään, kun peruskoulusta juuri valmistuneiden 6 lähtöpistettä puuttuisivat.

Se, mitä lukiossa on tukitoimia saatavana riippuu hirveästi lukiosta. Meille tehtiin aika selväksi, että jos tukea tarvii, lukio ei ole oikea paikka.

Vierailija
6/6 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tarkkaavaisuushäiriö ilman ylivilkkautta. Peruskoulu sujui hyvin läksyjä tekemättä kun oli hyvä muisti. Ysiltä pääsin 9,4 keskiarvolla. Lukiossa alkoi muut hommat kiinnostaa niin, etten jaksanut enää kuunnella tunneillakaan enkä edelleenkään tehnyt läksyjä. Keskiarvot tippuivat noin seiskaan. Kirjoitukset menivät aika hyvin ilman lukemista mutta päästötodistuksessa ei kehumista. Menin ammattikouluun, luovin senkin läpi paljon mitään tekemättä sellaisin keskiverroin arvosanoin. Suunnittelin kaikenlaisia opintoja sen jälkeen, mutta en jaksanut sitten kuitenkaan loppuun asti motivoitua. Vasta 30-vuotiaana kiinnostuin riittävästi ja rupesin avoimessa yliopistossa tekemään kursseja. Innostuin lisää ja lopulta kävi niin, että menin heittämällä pääsykokeesta läpi kun tarpeeksi kiinnosti ja valmistuin viidessä vuodessa maisteriksi. Kandiopintojen ja syventävien keskiarvoksi tuli 5 (eli paras mahdollinen). Tarkkaavaisuushäiriössä eiole kyse siitä, että keskittyminen olisi huonoa, vaan siitä että se on epätasaista. Tähän kuuluu tarkkaavaisuuden harhailun lisäksi ylikeskittymistä, mikä on äärimmäisen intensiivistä keskittymistä. Harhailu ja ylikeskittyminen vaihtelevat ja olennaisin tekijä on motivaatio. ADHD:ssa asioiden (etenkin rutiineja vaativien) suorittamien vaatii motivoitumista. On vaikeampi tehdä ns. tylsiä asioita kuin tavallisten ihmisten. Motivaation ylläpitokin on vaikeaa ja siksi ärsykkeet vievät. Toisaalta kun motivaatio on kohillaan niin ylikeskittyminen voi johtaa huippusuorituksiin. Näin mullakin kävi sitten kun motivoiduin yliopisto-opinnoista. Ei musta sielläkään tullut pänttääjää, mutta luin tentteihin varsin nopeasti ja opin tosi hyvin kun oli ylikeskittyminen päällä. Välillä keskittyminen herpaantui enkä jaksanut mennä muutamiin kuukausiin tentteihin ja luennoille, mutta sitten kun fiilis iski jälleen tein tupla- tai triplamäärän opintoja lyhyessä ajassa. Yhden vuoden tuosta viidestä olin kokonaan töissä. Silti valmistuin aikataulussa. (Ja itse asiassa oon samalla tehnyt toiseenkin pääaineeseen kandiopinnot sivuaineineen). Lukio ei jaksanut moitivoida, joten siellä en pärjännyt.

Jos joku olisi osannut motivoida minua lukiossa olisin voinut menestyä. Kotoa ei tullut kannustusta, eivät oikein tajunneet mitä hyötyä lukiosta on. Vanhemmillani ei itsellään ole mitään koulutusta. Joku viisas aikuinen olisi voinut saada minut löytämään oma motivaationi siinä vaiheessa. Amiskin oli vaikea saada loppuun, meinasin keskeyttää monta kertaa. Toisaalta teki itsetunnolle hyvää saada jotain valmiiksi koska kaikessa muussa olen hyvä aloittamaan ja huono saattamaan loppuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi