Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluan kastaa lapseni mutta en pitää ristijäisiä!

Vierailija
20.11.2013 |

Minulla on ajankohtaisena muutaman kuukauden kuluttua lapseni kastaminen. Haluan kastaa lapseni ja että hän tulee kuulumaan kirkkoon, mutta en halua pitää ristijäis juhlia. Tulinkin sitä kysymään että onko se pakollista? Minulla ei ole suomessa ollenkaan sukua, toinen vanhemmistani on kuollut ja toiseen en ole ollenkaan väleissä. Tiedän että jos pidän juhlat, hän tulee väkisin sinne. Ajatus siitä että hän tulee juhliin, on todella ahdistava. Olen tullut siihen lopputulokseen että pidän jälkikäteen ihan pienet kahvittelut ystävilleni ja miehen sukulaisille. Meillä on muutenkin todella todella vähän ketään kutsuttavia.. Mutta onko tämä siis mahdollista? Siis että voin papin kanssa kastaa lapsen ja jättää kestittelyt pois?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hiukan erilainen ongelma ristiäisiin liittyen. Kuten ap, haluaisin että lapseni kastetaan, että hänellä olisi kummit ja että pääsisi seurakunnan kerhoon (tosi epäpyhää, mutta semmosta se on kun kunta säästää kaikessa lapsiin liittyvissä palveluissa).

Mikä tilanteissamme on erilaista on se syy miksi ajatus koko ristiäisistä kauhistuttaa.

Anteeksi vaan ihan hirveästi, mutta mun mielestä ristiäiset ovat tosi koomisia tilanteita. Tiedän että mulla on outo huumorintaju, mutta kun sinne tulee joku pystymetästä revästy pappi horisemaan pimeitä armollisella lammaspaimenen äänellään, mulle tulee väkisinkin mieleen sketsiohjelmat. En ole ollut yksissäkään ristiäisissä joissa pappi olisi edes etäisesti muistuttanut normaalia ihmistä. En mä sille uskonnolle naura, vaan se tilanne kun jossain ihme sfääreissä lentelevä kirkonmies/nainen puhuu terapeuttisella äänellä joukolle ikävystyneitä tapauskovaisia ja päivänsankaria ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
2/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan kerhoihin pääsee vaikkei olisi seurakunnan jäsen. Kummien nimittäminenkin on ihan tavallista nykyään, vaikkei kastettaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristijäiset :D

Vierailija
4/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut useissa ristiäisissä ja ne ovat minusta olleet aina mukavia, lämpimiä ja herttaisia tilanteita. Omille lapsillenikin pidin ristiäiset meillä kotona. Paikalla olivat kummankin sisarukset perheineen sekä vanhemmat ja isovanhemmat ja kummit. Tiedän kyllä, että juhlien järjestäminen on voimia vievää varsinkin, jos on juuri synnyttänyt ja pieni vauva valvottaa kovasti ja varsinkin esikoisen äidillä on kova homma oppia vauvaa hoitamaan, ja siinä ohessa sitten pitäisi pohtia vielä suursiivoamista ja istumapaikkoja ja tarjottavaa 30 ihmiselle... Naimisiin menin maistraatissa enkä järjestänyt häitä. Sekin oli ihan mukavaa, vaikka yhtä hyvin olisimme voineen mennä vihille pappilassa vain papin ja kahden todistajan läsnäollessa.

Lapsi voidaan kastaa vaikka srk-talolla tai pappilassa niin, että vain vanhemmat ja pappi on paikalla. Kummit voivat etukäteen täyttää ja allekirjoittaa nimensä paperiin, heidänkään ei ole pakko olla paikalla. Toki pappi voi tulla myös kotiin ja hoitaa kastamisen.

Tai lapsi voidaan kastaa ihan normijumalanpalveluksen yhteydessä minä tahansa sunnuntaina. Silloin ei tarvitse päättää mitään virsiäkään, tai korkeintaan voi valita kastevirren halutessaan. Monet seurakunnat pitävät myös kaikenlaisia iltatilaisuuksia, tuomasmessuja jne., ja niihin voi mennä kastattamaan lapsensa. Tietysti täytyy aina etukäteen sopia papin kanssa asia. Itse asiassa tuomasmessu voisi olla ihan kiva kastetilaisuus, koska siellä on tarkoituksena laulaa paljon iloisia lauluja ja pyytää esirukouksia.

Jos kutsuu papin kotiin, voi ihan itse valita sen papin, jonka haluaa. Hänen ei tarvitse olla oman seurakunnan pappi vaan voi valita kenet tahansa papin muustakin seurakunnasta. Ennen kastetilaisuutta täytetään myös paperi, jossa kysytään, haluaako tiedon näkyvän lehdessä kastettujen kohdalla. Jos ap siis haluaa pitää isänsä pimennossa, ei lehdessäkään julkaista asiaa.

Vierailija
5/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, eivät kyseessä ole ristijäiset vaan ristiäiset. Millaista täysin kirjoitustaidotonta porukkaan tällä palstalla oikein pyörii?

Vierailija
6/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:26"]

Minä olen ollut useissa ristiäisissä ja ne ovat minusta olleet aina mukavia, lämpimiä ja herttaisia tilanteita. Omille lapsillenikin pidin ristiäiset meillä kotona. Paikalla olivat kummankin sisarukset perheineen sekä vanhemmat ja isovanhemmat ja kummit. Tiedän kyllä, että juhlien järjestäminen on voimia vievää varsinkin, jos on juuri synnyttänyt ja pieni vauva valvottaa kovasti ja varsinkin esikoisen äidillä on kova homma oppia vauvaa hoitamaan, ja siinä ohessa sitten pitäisi pohtia vielä suursiivoamista ja istumapaikkoja ja tarjottavaa 30 ihmiselle... Naimisiin menin maistraatissa enkä järjestänyt häitä. Sekin oli ihan mukavaa, vaikka yhtä hyvin olisimme voineen mennä vihille pappilassa vain papin ja kahden todistajan läsnäollessa.

Lapsi voidaan kastaa vaikka srk-talolla tai pappilassa niin, että vain vanhemmat ja pappi on paikalla. Kummit voivat etukäteen täyttää ja allekirjoittaa nimensä paperiin, heidänkään ei ole pakko olla paikalla. Toki pappi voi tulla myös kotiin ja hoitaa kastamisen.

Tai lapsi voidaan kastaa ihan normijumalanpalveluksen yhteydessä minä tahansa sunnuntaina. Silloin ei tarvitse päättää mitään virsiäkään, tai korkeintaan voi valita kastevirren halutessaan. Monet seurakunnat pitävät myös kaikenlaisia iltatilaisuuksia, tuomasmessuja jne., ja niihin voi mennä kastattamaan lapsensa. Tietysti täytyy aina etukäteen sopia papin kanssa asia. Itse asiassa tuomasmessu voisi olla ihan kiva kastetilaisuus, koska siellä on tarkoituksena laulaa paljon iloisia lauluja ja pyytää esirukouksia.

Jos kutsuu papin kotiin, voi ihan itse valita sen papin, jonka haluaa. Hänen ei tarvitse olla oman seurakunnan pappi vaan voi valita kenet tahansa papin muustakin seurakunnasta. Ennen kastetilaisuutta täytetään myös paperi, jossa kysytään, haluaako tiedon näkyvän lehdessä kastettujen kohdalla. Jos ap siis haluaa pitää isänsä pimennossa, ei lehdessäkään julkaista asiaa.

[/quote]

Mikä on pappila? Eikö niitä ollut lähinnä silloin kun papeilla oli työsuhdetalo kirkon kupeessa?

Vierailija
7/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:46"]

Mikä on pappila? Eikö niitä ollut lähinnä silloin kun papeilla oli työsuhdetalo kirkon kupeessa?

[/quote]

Meidän kunnassamme on sekä srk-talo että pappila. Näissä pidetään erilaisia tilaisuuksia. Pappilan sali on paljon pienempi kuin srk-talon sali. Pappila on myös tosi viihtyisä ja vanhanaikainen ja ihana puutarha ympärillä. Siellä on myös kirkkoherranvirasto ja pappien työhuoneet. Pappila on vastikään rempattu ja sen keittiö soveltuu max. 20 hengen kahvikutsuihin. Srk-talo on moderni tiilihökötys eikä mielestäni lainkaan juhlava. Siellä pidetään usein häitä, koska keittiö on suuri ja soveltuu pitopalvelutoimintaan ja sali vetää 300 henkeä. Molemmat sijaitsevat kirkon vieressä.

Vierailija
8/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isäsi on väleissä miehesi suvun kanssa, muttei sinun?

Itse en antais isäni riistää minulta ja lapseltani ristiäisiä. Kutsuisin luotettavat, rakkaat ihmiset sanoen samalla, että xx ei ole tervetullut, eikä hänelle saa asiasta kertoa. He ymmärtäisivät eivätkä kertoisi asiasta.

Vierailija
9/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuo jumalanpalveluksen yhteydessä kastaminen on kiva tapa. Jos isovanhemmat eivät olisi halunneet järjestää ristiäisiä, olisimme valinneet tuon jumalanpalveluksessa kastamisen. Sehän on julkinen tilaisuus, jolloin paikalla voi olla sukulaisia tai sitten ei. Tässä et välttämättä edes joutuisi tekemisiin isäsi kanssa jos katoatte sen jälkeen paikalta. 

Ja minusta voisi toisaalta olla muillekin osallistujille elämys jos vauva kastetaan tilaisuudessa. 

Vierailija
10/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristiäiset ei ristijäiset tai ristiäisjuhla ei ristijäis juhla.

Vierailija
11/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, minusta on todella hankalaa puhua ristijäisistä, kyllä ristiäiset on se luontevampi ääntämistapa tuolle sanalle.

Vierailija
12/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voidaan kastaa halutessasi jopa sunnuntaijumalanpalveluksen yhteydessä. Ei aina tarvitse olla omia juhlia. Jos seurakunnassasi on tapana järjestää kirkkokahvit jumalanpalveluksen päätteeksi, hoituvat kahvitkin samalla!

Vierailija
13/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 12:30"]

AP, eivät kyseessä ole ristijäiset vaan ristiäiset. Millaista täysin kirjoitustaidotonta porukkaan tällä palstalla oikein pyörii?

[/quote]

Eikä tota kirjoitusvirhettä ole korjattu tässäkin keskustelussa kuin jo vähintään viisi kertaa. Millaista täysin lukutaidotonta porukkaa tällä palstalla oikein pyörii?

Vierailija
14/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:16"]

Mietin, että mistä ihmeestä tuo j-virhe muodostuu, kun eihän sitä puhekielessäkään j:llä sanota... Enkä osaa taivuttaa risti- sanaa (tai sen johdannaisia) mihinkään sellaiseen muotoon, missä olisi tuo j. Onko palstalaisilla ajatuksia, mistä tuo j voi olla peräisin? Vai onko se sitä, kun sanoista yritetään tehdä "hienompia" kuin ne ovat?

[/quote]Minusta tuo j tulee ainakin puhekielessä aika luontevasti ristijäisiin, aivan kuten se kuuluu vaikka varpajaisiin.

Vierailija
15/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlia ei ole pakko pitää. Miten kuvitteletkin että joku voisi pakottaa ketään pitämään mitään juhlia? Kummit tarvitset lapselle kuitenkin.

Vierailija
16/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että miehen suku tulee siihen painostmaan. Kuulostaa itsekkäältä, mutta jos isäni tulee ristijäisiin, olisi tärkeä päivä ihan pilalla. Ja en muutenkaan ole kovin mieluusti pitämässä juhlia. Mutta kiitos vastauksesta :)

Vierailija
17/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastejuhla suunnitellaan papin kanssa ja siinä vaiheessa on hyvä kertoa papille, jos et aio pitää kahvitilaisuutta, niin pappi ei oleta tulevansa kutsutuksi (ja varaa turhaan aikaa).

Pappi ja kummit ovat pakolliset, pelkkä pappi ei riitä.

Minun on vaikea käsittää, miten kukaan voi tulla väkisin ristiäisiin? Eihän niistä tiedoteta julkisesti missään ja jos pidät juhlat kotonasi, niin ei kai sinne voi noin vain kävellä sisälle?

Vierailija
18/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva pitääkään ristijäisiä, koska ne ovat oikeasti ristiäiset.

Vierailija
19/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voidaan kastaa vaikka kirkossa tai srk-talolla niin että paikalla ovat vain vanhemmat, pappi ja kummit. Kasteen jälkeen voitte mennä vaikka kummien kanssa paikalliseen kahvilaan käymään. Kukaan ei pakota yhtään enempään. :)

Vierailija
20/43 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten isäsi tulisi juhliin, joista ei tiedä? Eli miksi kertoisit ristiäisistä etukäteen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi