Haluan kastaa lapseni mutta en pitää ristijäisiä!
Minulla on ajankohtaisena muutaman kuukauden kuluttua lapseni kastaminen. Haluan kastaa lapseni ja että hän tulee kuulumaan kirkkoon, mutta en halua pitää ristijäis juhlia. Tulinkin sitä kysymään että onko se pakollista? Minulla ei ole suomessa ollenkaan sukua, toinen vanhemmistani on kuollut ja toiseen en ole ollenkaan väleissä. Tiedän että jos pidän juhlat, hän tulee väkisin sinne. Ajatus siitä että hän tulee juhliin, on todella ahdistava. Olen tullut siihen lopputulokseen että pidän jälkikäteen ihan pienet kahvittelut ystävilleni ja miehen sukulaisille. Meillä on muutenkin todella todella vähän ketään kutsuttavia.. Mutta onko tämä siis mahdollista? Siis että voin papin kanssa kastaa lapsen ja jättää kestittelyt pois?
Kommentit (43)
Eihän ap voi järjestää miehen sukulaisillekaan mitään erillisiäkään kahvituksia, jos isä kerran onkii tällaiset tietoonsa ja tulee väkisin paikalle.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:16"]
Mietin, että mistä ihmeestä tuo j-virhe muodostuu, kun eihän sitä puhekielessäkään j:llä sanota... Enkä osaa taivuttaa risti- sanaa (tai sen johdannaisia) mihinkään sellaiseen muotoon, missä olisi tuo j. Onko palstalaisilla ajatuksia, mistä tuo j voi olla peräisin? Vai onko se sitä, kun sanoista yritetään tehdä "hienompia" kuin ne ovat?
[/quote]
Ajattelisin että virhe tulee näin: kastaa = ristiä (verbi) ja hän joka kastaa eli ristii on ristijä. Joten tapahtuma tai tilaisuus on sitten samalla logiikalla ristijäiset.
Juhlia ei tarvi järjestää, kummit tulee olla mutta ei heidänkään tarvi olla kastetilaisuudessa paikalla.
Kastetilaisuudessa pitää kuitenkin olla kaksi todistajaa papin ja vanhemman/vanhempien lisäksi. Thän törmäsi ystäväni, jonka lapsen kastejuhlasta tuli yllättäen sattumien vuoksi tarkoitettua pienempi; vieraat yksi toisensa jälkeen estyivät tulemasta. (Ei kyllä ollut kutsuttukaan kuin kummit ja mummot.)