Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiko mennä minnekään jos on saikulla?

Vierailija
20.11.2013 |

Mulla on sairauslomaa pe asti vaivan takia, joka aiheuttaa kipua liikkuessa. Kaveri kysyi kuppilaan illalla, mutta on mahd. että törmään kaupungilla työkaveriini. Onko mulla "oikeus" liikkua ihmisten ilmoilla, jos olen saikulla?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tulla sanomista, saatat joutua perustelemaan toimintaasi työpaikalla ja voi tulla närää. Jos haluat ottaa riskin, niin ota vaan. Itse olen vähän väliä kipujen vuoksi saikulla ja lääkärin määräyksestä liikun, koska paikallaan oleminen pahentaa tilannetta. Töissä en kuitenkaan pärjäisi kokonaista työpäivää, tai vaikka pärjäisinkin töissä, en sitten enää pärjäisi illalla ja yöllä kotona, enkä pääsisi seuraavana päivänä töihin. Kuppilaan en kuitenkaan lähde itseäni kuntouttamaan, se on oma valintani.

Vierailija
22/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:03"]

Totta kai voit mennä. Se, että et pysty työhösi, ei tarkoita ettetkö pysty mihinkään muuhun kuin sängyssä makaamiseen tai kotona käkkimiseen. Esim. jotkut vaivat on sellaisia, että vaikkapa staattinen istuminen 8 h on paha, ja jos työ on istumatyötä, siksi siitä tarvii sairasloman, mutta muu liikkuminen on jopa erittäin suositeltavaa. Itselläni oli välilevyvaivoja joissa oli juuri näin, istumista vältettävä ja siksi saikulla, mutta muuten piti pyrkiä kivusta huolimatta liikkumaan.

[/quote]

a) Istuminen ei ole liikkumista.

b) Baarissakin usein istutaan.

[/quote]

Istutaan joo, mutta se on vähän eri asia mennä vaikka tuopille tai parille ja istua sen aikaa kuin se tuntuu siedettävältä selän puolesta, kuin se että pitäisi istua konttorissa 7,5 tuntia tauot poislukien. 

Kummallinen ajatus tämä, ettei saikulla saisi mennä minnekään vaan pitäisi vaan olla kotona neljän seinän sisällä vaikkei terveydentila sitä vaatisi. Jos lääkäri on kirjoittanut sairaslomaa, on asiantuntija silloin todennut henkilön olevan kyvytön siihen työhön jota hän työpaikallaan tekee. Se ei tarkoita, että hän on toinen jalka haudassa tai sängynpohjalla välttämättä, eikä sellaista tarvitse näytellä ja piileksiä kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin mielestä riippuu saikun aiheesta. jos olet kuumeen takia saikulla, ei kyllä voi liikkua kylillä pitkin päivää, varmasti tulee varoitus kun kiinni jäät. mut esim. kun itse olin olkapään takia sairaslomalla (siivosin tuolloin) liikuin kyllä muuten ja olin jopa työpaikalla auttamassa pyykkivuorten jne kanssa kun ei kotona jaksanut maata.

Vierailija
24/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 09:55"]

No et tietenkään voi olla liikkeellä, jos olet liikkeestä aiheutuvan kivun takia saikulla. Varsinkaan jossain kuppilassa. Silloin voisit yhtä hyvin olla duunissakin.

[/quote]

Niin. No työ on asiakaspalveluatyötä, joutuu kävelemään, seisomaan jne. Ja näyttämään hyväntuuliselta eikä naama irvessä kun sattuu :)  Sunnuntaina kävelin koko päivän ja kipu oli maanantaina aika paha. Kuppila on tuossa naapurissa enkä mä siellä tanssia aio :)

Vierailija
25/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairausloma tarkoia sitä että on pakko maata kotona sängyssä.

Mutta jos voi lähteä baariin, niin varmaan olis voinu silloin mennä töihinkin?

Vierailija
26/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri määrittelee ihmisien vaivat ja antaa niihin sairaslomaa. Se ei tarkoita että vaivaa kuuluu liioitella ja maata kotona!

Kyllä on normaalia käydä kaupassa tai lähteä kahvittelemaan, jos olet lääkekuurin saanut niin tarkistat saatko nauttia alkoholia jos ajattelit ottaa muutaman.

Tottakai on eri asia jos sitten hypit tanssilattialla 5 tuntia päissäsi tai teet 8 h työpäivän joka on istumatyötä tai olet muutamalla glögillä, saat sinne kyydin ovelta ovelle tai 8 h työpäivä johon kuuluu paljon jaloilla tepsuttelua, ehkä lisäksi fyysinen kuormitus. Se oma kipuhan tässä paljon määrittelee.

Jos on kipua ja siitä saa saikkua niin varmasti aikuinen sitten osaa välttää kipua tuottavat asiat ja toimii kehonsa mukaan?

En minäkään selkä todella kipeänä ole pystynyt ajattelemaankaan mihinkään asioille menoa, mutta pitää sitten lääkkeet saatua alkaa hoitamaan selkää. Se lääkekuuri ei auta yksin vaan tilanne pitää korjata. Kaikki sairaslomat ei sido kotioloihin, kotibileetkö ihmisen kuuluu järjestää? :)

Lääkäri määrittelee työkyvyn. On eri asia käydä muutamalla istumassa kuin tehdä työtä kipeällä raajalla. Haloo!

Vierailija
27/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tapaturman jälkeen pari kuukautta saikulla, en voinut  käyttää oikeaa kättä ja söin vahvoja kipulääkkeitä.

Töihin en voi mennä muiden risaksi, kun en saa ilman apua itse tehtyä juuri mitään, mutta pystyn hyvin käymään kävelyllä tai miehen kanssa kaupassa. Periaatteessa olisin voinut hengailla päivät pitkät bubissakin, mutta alkoholia en olisi voinut ottaa lääkkeiden vuoksi.

Eihän se hyvältä näytä jos on lyhyellä saikulla, eikä muka pysty töhin, mutta baarissa voi olla. Tuttu mies oli selkäkivun takia pois töistä ja pomonsa oli tavannut hänet ruotsinlaivalla tanssilattialla joraamassa. Varoitushan siitä tuli.

Vierailija
28/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:08"]

Voi tulla sanomista, saatat joutua perustelemaan toimintaasi työpaikalla ja voi tulla närää. Jos haluat ottaa riskin, niin ota vaan. Itse olen vähän väliä kipujen vuoksi saikulla ja lääkärin määräyksestä liikun, koska paikallaan oleminen pahentaa tilannetta. Töissä en kuitenkaan pärjäisi kokonaista työpäivää, tai vaikka pärjäisinkin töissä, en sitten enää pärjäisi illalla ja yöllä kotona, enkä pääsisi seuraavana päivänä töihin. Kuppilaan en kuitenkaan lähde itseäni kuntouttamaan, se on oma valintani.

[/quote]

Mulla on aikalailla sama tilanne. Oon saanu lintsarin maineen töissä, kun joskus törmään esim kaupoilla työkaveriin.

Pystyn max 4 tuntia tekemään töitä ja sen jälkeen sattuu ja lujaa. On myös silmissä sumentunut, kun olen yrittänyt ylittää kipukynnykseni.

Onneksi löytyi syy, suuri määrä nivel ja nikamamuutoksia. Tuli itku, kun lääkäri kysyi, et miks ihmeessä olen edes käynyt töissä istumassa, kun istuminen painaa kaikki hermot kasaan ja on täytynyt olla helvetillistä.

Töissä on sanottu, että joo joo kaikilla joskus selkä/niskakipeä, mutta ei kaikki ole koko ajan sairauslomalla. Tiedän toki, että poissaoloni ärsyttää, kun tein vuosien ajan muittenkin työt ja nyt joutuvat jotain tekemään itsekin. (tämä ihan tilastoitua)

Mutta siis.. Ei saikku aina tarkoita, että joutuu kotona kökkimään, mutta ei se baarireissu järin fiksua ole.. Vähän sellainen omantunnon kysymys.

Vierailija
29/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:28"]

Lääkäri määrittelee ihmisien vaivat ja antaa niihin sairaslomaa. Se ei tarkoita että vaivaa kuuluu liioitella ja maata kotona!

Kyllä on normaalia käydä kaupassa tai lähteä kahvittelemaan, jos olet lääkekuurin saanut niin tarkistat saatko nauttia alkoholia jos ajattelit ottaa muutaman.

Tottakai on eri asia jos sitten hypit tanssilattialla 5 tuntia päissäsi tai teet 8 h työpäivän joka on istumatyötä tai olet muutamalla glögillä, saat sinne kyydin ovelta ovelle tai 8 h työpäivä johon kuuluu paljon jaloilla tepsuttelua, ehkä lisäksi fyysinen kuormitus. Se oma kipuhan tässä paljon määrittelee.

Jos on kipua ja siitä saa saikkua niin varmasti aikuinen sitten osaa välttää kipua tuottavat asiat ja toimii kehonsa mukaan?

En minäkään selkä todella kipeänä ole pystynyt ajattelemaankaan mihinkään asioille menoa, mutta pitää sitten lääkkeet saatua alkaa hoitamaan selkää. Se lääkekuuri ei auta yksin vaan tilanne pitää korjata. Kaikki sairaslomat ei sido kotioloihin, kotibileetkö ihmisen kuuluu järjestää? :)

Lääkäri määrittelee työkyvyn. On eri asia käydä muutamalla istumassa kuin tehdä työtä kipeällä raajalla. Haloo!

[/quote]Itse asiassa se on työntantaja joka määrittelee sairausloman tarpeen. Työnantaja voi määrätä myös jotain muuta työtä, sellaista jota voi tehdä hyvin sairaudesta huolimatta. Kuten täällä joku kertoi että pomo laittoin sairauslomalaisen laskemaan käytävällä ohiajavia trukkeja, siihen työkunto riitti mainiosti

Vierailija
30/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et voi pyytää sitä kaveriasi käymään mielummin kotonasi?

Vierailija
31/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun anoppi on yhtenään saikulla ja matkustaa ulkomailla osan ajasta, parhaillaan on 2kk sairausloman ajan kanarialla

Vierailija
32/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan viisasta mennä baariin? Aina löytyy joku, joka kertoo että "Siellä se istui sairauslomalainen sidulla, eikä näyttänyt köyhältä eikä kipeältä". Jutut saavat kummasti siivet selkäänsä, kun jollain on tilaisuus iskeä puukko lapaluiden väliin.

Niinhän nuo vakuutusyhtiöidenkin kyylät vahtii esim. näitä, joilla kolarista aiheutuneita vammoja, ja silti eletään normaalisti, ja esim. kyynärsauvat ovat "unohtuneet" kotiin, kun ei niitä viitsi kapakkiinkaan viedä. Tämä nyt ei liity sinuun, mutta ihan vaan pointtina...

Mene vaikka toiselle paikkakunnalle, jos mahdollista.

Vierailija
33/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, jos tapaan työkaverin baarissa nauttimassa alkoholia, niin se ei ehkä HÄNESTÄ hyvää kerro, jos hän on menossa töihin aamulla toisin kuin minä, eikö? :> Mulla on vain yksi työkaveri pomon (joka ei käy kyllä missään) lisäksi, joten ei ole kovin todennäköistä, että törmäisin häneen ja joku juttu alkaisi levitä. Hänkin on luullakseni ihan ok tyyppi, joten jos näkisin hänet, niin varmaan menisin jutteleen muutenkin ja sanoisin samalla reilusti että tulin nyt vähän baariin istumaan kun pystyin, vaikka olenkin sairauslomalla. Sitten en voi mitään jos hänen mielestään se on tuomittavaa ja juoruaa musta pomolle pahaan sävyyn. Mutta tosiaan koska on vain yksi duunikaveri, niin aika epätodennäköistä häneen edes törmätä.

Aion nyt mennä kumminkin, koska on kaverin kanssa sovittu aiemmin ja olen kysynyt lapsenvahdin, en halua enää perua. Siksi en kysy kaveria kotiin kylään, että mulla tosiaan lapsi ja ollaan molemmat ootettu, että koska päästään lähteen jonnekin ulos ja illan suunnitelmiin kuuluu laittautuminen yms. En halua hänelle sanoa, että kökötetäänkin meillä... Mutta tulen kertomaan jos käy köpelösti niin voitte sit sanoa että mitä me sanottiin ;)

Vierailija
34/34 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis jos tarkoituksena on lähteä ihan kunnolla bilettämään (kunnolla laittautuminen ja lapsenvahdit ja kaikki), et todellakaan voi tehdä tuollaista SAIRASlomalla. Käsitin aloituksesta, että oli tarkoitus pistäytyä kahvilla istumassa, ei missään dokaamassa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi