Millaisia ihmisiä syömishäiriöiset ovat parannuttuaan
Kommentit (27)
No mun mielestä vähän totta kyllä tuo vaativuus ja nipottaminen. Läheiseni sairasti pitkään teininä ja sitä sivussa seuranneenna ja nykyisinkin siis niin vaikkei varsinaista sairautta ehkä enää ole (no, mitä nyt edelleen suhde ruokaan on tietyllä tapaa ongelmallinen, ritualisoitunut, aikataulutettu ym...) niin kyllä sen taustan edelleen huomaa. Toisaalta, enpä tiedä millainen tilanne olisi ilman tuota taustaa. Mutta yksilöllistähän kaikki on. Tsemppiä kaikille syömishäiriöistä kärsiville ja läheisilleen!
Mulla oli vain lievä syömishäiriö, mutta kun paranin, minulla ei voinut olla vuosiin vaakaa kotona ollenkaan. Pelkäsin sen kontrolloinnin taas alkavan.
Samoin suhtauduin ruokaan niin, että syön mitä haluan, enkä kuuntele yhtään, "miten pitäisi syödä". Ajattelin, että jos lihon, niin selvä sitten, sekään ei ole niin kamalaa kuin pakkomielle ruuasta ja lihomisen hysteerinen pelko.
Nykyään ei ole noitakaan juttuja jäljellä. Lihoin kahdesta raskaudesta yhteensä 8 kiloa, uskalsin hankkia sen vaa'ankin ja jopa sain kilot pois. Nykyisin olen tyytyväinen vvh:isti.
Ei syömishäiriöstä parane koskaan täydellisesti.
Itse sairastin anoreksian 7 vuotta sitten. Oireilen jatkuvasti kun elämässä menee huonosti. Tällä hetkellä hyvää vauhtia sairastumassa suurten elämänmuutosten ja -tapahtumien johdosta.
Millainen olen normaalisti? Todella tarkka syömisistäni aina. Jatkuva kalorien laskeminen ja syömisten tiedostaminen, vaikka tauti ei olisikaan päällä. En tykkää syödä julkisesti ja olen todella sulkeutunut syömisen suhteen. Todella vaikea syödä jonkun toisen ihmisen laittamaa ruokaa, koska ei tarkalleen tiedä mitä siinä on.
Ruoansulatuksen myös pilasin anoreksialla. Ärtynyt suoli, eli toiminnallinen häiriö diagnosoitu. Syöminen aiheuttaa kipua ja kroppani ei käsittele ravintoa normaalisti.
Sairas viha/rakkaus ruokaan.
kyllä sitä miettii mitä suuhunsa laittaa, välillä kun syö kuten jouluna tai kun kotiin menen mamin patojen ääreen tulee todella todella huono olo sen jälkeen ..
vatsa ei toimi enää normaalisti, sappikivetkin leikattiin ja silti närästää vaikka syöt mehujäätelön.
Up