Paljonko pelkäät superbakteereja asteikolla 0-10?
Kommentit (43)
2 Eli kuulostaa huolestuttavalta, mutta enhän minä sille mitään voi, tuleeko niitä vai ei. Normibakteereita en pelkää ollenkaan.
Kyllä pelottaa ja ehkä 9 verran. Olen sitä ihmistyyppiä että ahdistun näistä katastrofi-uutisista paljon ja saatan murehtia niitä pitkän aikaa. Varmaan auttaisi jos ymmärtäisi noista jotain itsekin, eikä olisi pelkkien sensaatio-uutisten armoilla. Toivottavasti maailmalla otetaan vakavasti nämä asiat ja voitaisiin vielä vaikuttaa jotenkin ettei pahinta tapahtuisi.
7. pelkään aika paljon. Tosin luotan myös siihen että lääketiede ja osaaminen kehittyy ja varsinkin Suomessa pystytään hallitsemaan tilannetta hyvin.
10+
Itsekin olen yhden lievemmän superbakteerin saanut. Toistaiseksi olen hengissä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 21:39"]
7. pelkään aika paljon. Tosin luotan myös siihen että lääketiede ja osaaminen kehittyy ja varsinkin Suomessa pystytään hallitsemaan tilannetta hyvin.
[/quote]
Ihmiset matkustavat paljon.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:43"]
Ihan hirveästi. Vietän paljon aikaa siivotessa, enkä koskaan syö ravintolassa.
[/quote]
se liika siivoaminen altistaa niille superbakteereille. ethän käytä desinfioivia pesuaineita?
Pelottaa noin 4-5 verran, mutta ei omalla kohdalla. Ihan sama mihin kuolen, mutta onhan nuo superbakteerit aika pelottava noin ihmiskunnan kannalta. Toisaalta ihan sama jos vaikka väkimäärä putoaisikin puoleen, maapallo kiittäisi.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 21:39"]
[/quote]
Ihmiset matkustavat paljon.
[/quote]
Silti täällä hygienia, tutkimukset, hoidot ja potilaan eristämiset ovat ihan eri tasoa, kuin monessa muussa maassa. Helpompi siis hallita tilannetta. Normaalissa matkustamisessa en näe niin suurta uhkaa, vaan nämä idiootit jotka käyvät varta vasten hoidattamassa itseään ulkomailla sairaaloissa, joissa em. asiat ovat hyvinkin puutteellisia.
4-5...superbakteerin takia teholla käyneenä vähän pelkään,vältän kaikkia leikkauksia jos suinkin voin.Toisaalta ajattelen että "ei se salama kahta kertaa samaan paikkaan lyö"....parempi kun ei ajattele ollenkaan asiaa...
En pelkää, eli 0. Haluan nauttia elämästä ilman turhia pelkoja. Ulkomailla voi tosin sitä järkeä käyttää yms.
Miksi täällä höpötetään matkustamisesta ja puhtaudesta, kun tuossa jutussa puhutaan antibiooteille vastuskykyisiksi tulleista bakteereista. Ja syy tähän on lähinnä länsi-maalaisten vuosikymmeniä kestänyt järjetön antibioottien liikakäyttö. Mitään tekemistä matkustelun tai puhtauden kanssa.
enpä usko noihin ennustuksiin. Hyvä tietysti, että otetaan vakavasti, mutta ihmisiä pelotellaan milloin mistäkin. Miettikääpä taaksepäin lintuinluenssaa, sarsia ja hullunlehmäntautia. Kauhea paniikki ihmisillä ja mitä kävikään? No ei paljon mitään. Uskon, että pahimmassakin tapauksessa superbakteeriepidemiat saadaan pidettyä melko paikallisina. Onhan tästä esimerkkejäkin. Toki hyvä olisi valistaa lääkäreitä ja tavan kansalaisia antibioottien liikakäytöstä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 23:06"]
enpä usko noihin ennustuksiin. Hyvä tietysti, että otetaan vakavasti, mutta ihmisiä pelotellaan milloin mistäkin. Miettikääpä taaksepäin lintuinluenssaa, sarsia ja hullunlehmäntautia. Kauhea paniikki ihmisillä ja mitä kävikään? No ei paljon mitään. Uskon, että pahimmassakin tapauksessa superbakteeriepidemiat saadaan pidettyä melko paikallisina. Onhan tästä esimerkkejäkin. Toki hyvä olisi valistaa lääkäreitä ja tavan kansalaisia antibioottien liikakäytöstä.
[/quote]
Tällä hetkellä on jo olemassa joitakin bakteereja, esim. Intiassa ja Egyptissä, joihin ei tehoa kunnolla mikään antibiootti. Eli se on herran haltuun paraneeko tulehdus vai ei. Eläinten antibioottirasitus ei ole syynä näihin kantoihin, vaan nimenomaan ihmisten liian helposti syömät antibioottikuurit, ja varsinkin ne, joita ei syödä loppuun.
9 verran. Hoitoalalla töissä olevana, kyllä hirvittää. Olis kauheeta, jos tuollaisen kotiinsa raahais, tai ties vaikka olen sen jo tehnytkin. Kaikki noi antibiooteille resistentit on lisääntyneet ihan hirveesti viimevuosina.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 23:06"]
[/quote]
Influenssa, mukaan lukien SARS, on viruksen eikä bakteerin aiheuttama tauti. Siihen ei antibiootit edes auta. Hullun lehmän taudin taas aiheuttaa muistaakseni prioni.
Bakteerit taas on oikeita eliöitä, joiden nopea elinkierto ja evoluutio ovat todella suuri riski nykyiselle sairaanhoidolle. Uusia antibiootteja keksitään enää hyvin harvakseltaan ja nykyisille antibiooteille on olemassa jo resistenttejä kantoja. Yhdellä bakteerilla voi olla resistenssi jopa kymmenelle eri antibiootille. Bakteerien nopea elinkierto taas pitää huolen siitä, että resistenssi kanta leviää hyvin nopeasti. Bakteerit myös antavat ja vastaanottavat DNA:ta muilta ja muiden lajien bakteereilta, joten ne eivät ole ainoastaan mutaatioiden varassa. Muistaaksen maailmalla on nyt tavoite, että vuoteen 2020 keksittäisiin edes muutama uusi antibiootti.
Kyllä olen sitä mieltä, että bakteerit päihittävät meidät kohta ellei keksitä jotain todella mullistavaa lääketieteellistä juttua bakteereita vastaan. Kohta, puhutaan muutamasta kymmenestä vuodesta, leikkaus alkaa olla aina suuri riskitekijä.
Matkustelu liittyy sikäli antibioottiresistenssiin, että ihmisten mukana kulkevat myös bakteerit (ihmisellä on jokaista solua kohden 10 bakteeria) ja resistenssit kannat.
Intian ja Egyptin saastaisuus ja paskaisuus ja hygieniatietous on joltain muulta planeetalta, joten en vertaisi näitä Suomeen, potilaiden eristämisistä puhumattakaan. Onhan Usassakin ollut näitä superbakteeriepidemioita (siellä hoitovirhepelossa lääkärit määräävät joka vaivaan varmuudenvuoksi kaikki mahdolliset erikoisantibiootit) joista peloteltiin että leviää koko maailmaan (esim vastustuskykyinentuberkuloosi jokunen vuosi sitten), mutta pysyi ihan paikallisena ja hävisi.
Vaikka toki täälläkin saisi valistaa ihmisiä tuosta antibiootin ahmimisesta, minulla on henkilökohtainen pelottava esimerkki: olin käynyt angiinan takia nieluviljelyssä ja hakenut valmiiksi antibiootit, jotta ei tarvitse sairaana enää lähteä toista kertaa apteekkiin. Sairaanhoitaja soitti seuraavana päivänä ja kertoi angiinani olevan virusperäinen, mutta kannattaa kuulema silti syödä se antibioottikuuri. Olin ihan että häh?! Terveysalan ammattilainen ja todella noin vähä-älyinen! Ei ymmärrä sitä mitä nykyajan pikkulapsikin ymmärtää; viruksiin ei tehoa antibiootti "edes vähän". Huhhuh. olisikohan aika panostaa hoitohenkilökunnan koulutuksiin...?
Voisiko joku kopioida linkin tekstin, tällä ikivanhalla selaimella en saa auki... Kiitos!
10. Pelottaa tosi paljon ja ahdistaa nämä uutiset varsinkin lastenm takia, itse en pelkää itseni puolesta. kun ei itse mitän voi tehdä asian hyväksi, kun maailmalla syödään antibiootteja kuin leipää eikä ketään kiinnosta seuraukset. lääkefirmat eivät ole kiinnostuneita kehittelemään uusia antiniootteja koska se on kallista ja ei niin tuottavaa. itse en noissa maissa matkustele, mutta moni matkustelee ja tuo noita bakteereita tänne meillekin :(
0