Paljonko pelkäät superbakteereja asteikolla 0-10?
Kommentit (43)
Mitä tarkoittaa kantaja? Tai siis tiedän että kantaa ko. bakteeria, mutta lähteekö bakteeri jossain vaiheessa itsestään vai jääkö iäksi ihmiseen? Osaako joku vastata?
Nolla. Elämästä ei selviä hengissä eikä varsinkaan pelko lisää todennäköisyyttä elää pitempään, eli se olisi ihan turhaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:51"]
Ei lähde mihinkään.
[/quote]
ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa sitten bakteerista on ihmiselle? Jos siis on vain kantaja.
No selviää siinä vaiheessa, kun elimistön vastustuskyky huononee, joutuu vaikka sytostaattikuurille yms. Kai räjähtää sitten käsiin tuo infektio?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 14:50"]
Mitä tarkoittaa kantaja? Tai siis tiedän että kantaa ko. bakteeria, mutta lähteekö bakteeri jossain vaiheessa itsestään vai jääkö iäksi ihmiseen? Osaako joku vastata?
[/quote]
kyllä voi hävitä itsekseen, esim suolistobakteeri ESBL saattaa hävitä kuukausien tai vuosien päästä itsekseen, eikä ihminen ole enää kantaja.
Kyllä pelottaa tulevaisuus mutta on luotto siihen että ratkaisuja keksitään. Ehkä 7 verran pelottaa.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:42"]
Minua ei muuten pelota, mutta jos tuo kauhuskenaario, että palataan 1800-luvulle infektioissa, toteutuu niin sitten kyllä pelottaa ja ahdistaa valtavasti. Kuka vaan voi joutua leikkaukseen ja saada tulehduksen, johon ei mikään auta ja porukkaa kuolee samoin kuin ennen antibioottien keksimistä. Tämä on varman edessä, jos ei jotain nyt tehdä asian hyväksi!
[/quote]
Ihan samalla tasolla ei ole diagnostiikka, leikkaustekniikat ja hygienia kuin 1800-luvulla... Joten ihan sinne asti tuskin ollaan menossa.
Ei niitä vielä kannata pelätä. Tällä hetkellä jokainen voi vaikuttaa niiden lisääntymiseen olemalla kinuamatta antibiootteja jokaiseen pikkunuhaan. Jos sellaiset kuitenkin sattuu saamaan, on ehdottoman tärkeä syödä ne loppuun, sillä juuri kuurien kesken jättäminen aiheuttaa antibioottiresistenssin kehittymistä. Vielä parempi olisi, jos lopetettaisiin antibiooteilla kyllästetyn lihan syönti, mutta se taitaa olla utopiaa.
1 en pelkää, mutta ainahan se voi omalle kohdalle osua.
miksi lääkärit sitten määräävät kinuavalle maalikolle antibiootteja pikkunuhaan?? en käsitä.. Jos itse olisin lääkäri, määräisin vain tarpeeseen vaikka potilas kinuaisi kuinka. tuo kuurin kesken jättäminen onkin uusi juttu, enpä ole tiennyt että se vaikuttaa. Olen itsekin jättänyt niitä kesken kun olen ajatellut etten syö turhaan lääkkeitä :(
Ihan hirveästi. Vietän paljon aikaa siivotessa, enkä koskaan syö ravintolassa.
Se on kyllä todella outoa. Kuurin kesken jättämisessä on aina se riski, että vaikka olo tuntuisi jo terveeltä, on mahdollista että kaikki bakteerit eivät vielä ole kuolleet, vaan osa voi olla vasta heikentynyt. Näin ollen bakteerit voivat jäädä henkiin ja kehittää resistenssin: antibioottikuuri toimii bakteereille samoin kuin rokotteet ihmisille.
En sitten yhtään eli pyöreä nolla.
Monihan on kantaja tietämättään. Ja ne leviää yllättäviä reittejä. Onhan noista tutkimuksia.