Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huh huh! Onko normaalia että henk koht sähköposti

Vierailija
19.11.2013 |

Allekirjoitustiedostossa on 

Maija Meikäläinen

KTM, ON

huh huh neverhööd! Tuntuu niiiiin itsensäkorostamiselta ja itserakkaudelta! Tulipa tälläiseenkin naurettavuuteen matkan varrella törmättyä.

pitäiskö itsekin alkaa käyttää

ylioppilas, KM, FT 

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 07:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 00:08"]

Mä olen duunari asiakaspalveluammatissa. Kerran yksi asiakas tuli valittamaan ja kertoi heti ensi töikseen olevansa insinööri :D

[/quote]Kun on tekemisissä oudon ihmisen kanssa, niin koulutukset tai ammatin esille tuominen vaikuttaa siihen että miten vastapuoli suhtautuu. Juurikin jossain teknisen laitteen reklamaatiotilanteessa voi olla hyvä sanoa että on insinööri ja siis ymmärtää ihan vähän jo tekniikasta. Sama jos menisi kauppaan palauttamaan ostamansa jauhot, koska ne ovat pilaantuneita, niin asian käsittely varmaan helpottuu jos käy ilmi että reklamoija on leipuri.

[/quote]

Ei se oikeasti hirveästi kerro: Olen itse teknisellä alalla ja ei joku rakennusinssin koulutus paljon vaikuta elektroniikan ymmärtämiseen. Tai IT- tai automaatioinssi ymmärrä rakentamisesta yhtään sen enempää kuin keskimääräinen peruspulliainen. Ja vaikka olisi osaava IT-inssi, sen toisen IT-ihmisen erikoisala voi olla hyvinkin vierasta, vaikka käsitetasolla toki samaa alaa osaava ihminen pääsee nopeammin jyvälle asiasta. (Omassa työssäni tämän huomaa: Eivät kaikki osaa kaikkea, edes ne tosi kovat ammattilaiset.)

Jos mun työssäni joku tulee reklamoimaan ja kertoo heti kättelyssä olevansa insinööri, ensimmäinen ajatus on "voi luoja": Yleensä sellaiset tyypeillä ei yleensä ole mitään pohjaymmärrystä itse asiaan, mutta ovat lukeneet netistä jonkun parin sivun ohjeen ja yrittävät päteä sillä.

Yleensä tosin insinöörit itsekin ymmärtävät osaamisensa rajat, eivätkä siten edes yritä tuoda sitä esille. Jos asiasta ymmärtää oikeasti, se käy yleensä ilmi keskustelussa hyvin nopeasti: Asiaan perehtynyt käyttää yleensä aika erilaista kieltä jo reklamoidessaan.

Joissain spesifimmissä ammateissa se ehkä kannattaa, kuten vaikka hammaslääkärinä mainita toiselle hammaslääkärille.

Vierailija
22/27 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akateemisessa maailmassa todellakin sääntö eikä poikkeus. Myös tietyissä ammateissa joissa toimiminen vaatii tietyn tutkinnon, se on lähes poikkeuksetta "allekirjoituksessa".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 07:44"]

Akateemisessa maailmassa todellakin sääntö eikä poikkeus. Myös tietyissä ammateissa joissa toimiminen vaatii tietyn tutkinnon, se on lähes poikkeuksetta "allekirjoituksessa".

[/quote]

Ja nykyään korkeakoulututkinto on niin monella, että ei se minään itsetehostuskeinona toimi - tuntuu ajatuksena aika erikoiselta. Toimin yksityisyrittäjänä ammatissa, johon ei vaadita mitään muodollista pätevyyttä, mutta alan yliopistotutkinto takaa riittävän osaamisen ammatin harjoittamiseen. Siksi käytän asiakkaille kirjoittamissani viesteissä ammattinimikkeeni lisäksi myös tutkintonimikettä. Jos lähetän työsähköpostista yksityisviestin ja siihen livahtaa "virallinen" allekirjoitus niin ei voi kuin toivoa ettei se saa vastaanottajaa kovin pahasti tolaltaan. Jos se saa hänet nauramaan, niin sehän on vain hyvä asia.

Vierailija
24/27 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 06:10"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:53"]

Aikoinaan kun työskentelin erään liikkeen puhelinasiakaspalvelussa, porukka välillä esitteli itsensä tittelillä. "Ekonomi Ekström Espoosta päivää, moneenko liikkeenne on tänään auki? Ai neljään? Kiitos hei!"

[/quote]

Mun työpaikalle tulee edelleen puheluita, joissa soittaja esittäytyy "varatuomari Lahtinen", "professori Virtanen". Kerran oli yksi asiakas, joka soitti usein ja aina esittäytyi "maisteri Jokinen". Meinasin kysyä, että oletko sukua maisteri Frangenille :-D

[/quote]

Minä puolestani en kerro titteliäni enkä sitä, että aika usein tiedän enemmän kuin se asiakaspalvelija. Kysyn hankalia kysymyksiä ja lopulta nolaan vastaajan osaamalla asiat paremmin kuin hän ja tietämällä sen lainkohdan tai ohjeistuksen, joka hänen tulisi tietää. Jos sanoisin tittelini heti kättelyssä, jäisi tämä jallitus pois, mutta kun asiakaspalvelussa sen palvelijan pitää aina päteä.

Vierailija
25/27 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö, joka aloitukseen viittaa, ei ehkä tiedä, että sähköpostiin voi valita erilaisia automaattisia allekirjoituksia. Tai sitten hänellä on tuo kyseinen oletuksena, eikä sitten huomannutkaan vaihtaa sitä. Minulla on oletusallekirjoituksena sellainen, jota käytän työasioissa, sellainen puolivirallinen versio. Sitä käytän yleisimmin, siinä ei tapahdu suurta vahinkoa, vaikka se jäisi erehdyksessä virallisempaankin meiliin, ja ystävien ja tuttavien en taas usko tekevän mitään ylitulkintoja jonkun allekirjoituksen perusteella.

Vierailija
26/27 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 06:10"]

Aikoinaan kun työskentelin erään liikkeen puhelinasiakaspalvelussa, porukka välillä esitteli itsensä tittelillä. "Ekonomi Ekström Espoosta päivää, moneenko liikkeenne on tänään auki? Ai neljään? Kiitos hei!"

[/quote]

Mun työpaikalle tulee edelleen puheluita, joissa soittaja esittäytyy "varatuomari Lahtinen", "professori Virtanen". Kerran oli yksi asiakas, joka soitti usein ja aina esittäytyi "maisteri Jokinen". Meinasin kysyä, että oletko sukua maisteri Frangenille :-D

[/quote]

Minä puolestani en kerro titteliäni enkä sitä, että aika usein tiedän enemmän kuin se asiakaspalvelija. Kysyn hankalia kysymyksiä ja lopulta nolaan vastaajan osaamalla asiat paremmin kuin hän ja tietämällä sen lainkohdan tai ohjeistuksen, joka hänen tulisi tietää. Jos sanoisin tittelini heti kättelyssä, jäisi tämä jallitus pois, mutta kun asiakaspalvelussa sen palvelijan pitää aina päteä.

[/quote]

Kyllä huomaa, kun ihmisellä ei ole muuta elämää. Eikö myös reklamaatiotilanteissa ole tärkeää, että asiat sujuu?

Vierailija
27/27 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 08:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 06:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja sitten ihmettelet, että sinuun suhtaudutaan töykeästi...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän