Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Positiivinen ajattelu - käytönnön vinkkejä?

Vierailija
02.12.2013 |

Olen jo pitkän aikaa halunnut päästä tästä jatkuvasta negatiivisuuden tunteestani eroon. Elämä tuntuu olevan vain raskasta arkea ja puurtamista päivästä toiseen vaikka periaatteessa kaiken pitäisi olla hyvin? Minulla on kolme lasta ja mies, joka ei osallistu perheen "huoltoon" läheskään riittävästi eikä yhtään ymmärrä omien tekemättömien hommiensa kuormittavan minua todella paljon tällä hetkellä. "Ne on vaan tollasia pikkujuttuja, mikä niissä nyt on niin kauheeta?" Kyllä varmaan ainakin osa tätä lukevista perheenäideistä tietää tunteen :).

Olen jatkuvasti sisäisesti huonolla tuulella enkä tahdo oikein enää kestää pienintäkään vastoinkäymistä hermostumatta. Yöunet kärsivät jatkuvasti kun vatvon näitä asioita. Tällaistako mun loppuelämä on? Toisten jälkien siivousta ja passausta päivästä toiseen?

Jos toista/toisia ei kerran voi muuttaa niin minun on muutettava itseni, eikö niin? Miten positiivinen ajattelu käytännössä toimii ihan arjessa? Jos 100:en kerran keräilet toisten pyykkejä sieltä sun täältä niin miten siitä revitään positiivisuutta? "Onneksi näitä oli tänään vain 5 eikä 12 niinkuin eilen." Tai kun aamulla menee keittiöön keittämään aamukahvia ja keittiössä on edelleen se kaaos minkä mies lupasi illalla siivota. Miten ihmeessä näistä asioista löytäisi sen positiivisen puolen? Mies kyllä ajoittain tekee hommia ja ainakin yrittää parantaa tapojaan mutta tilanne on kärjistynyt siihen pisteeseen, että oikein kestä edes ruokapöydälle jätettyä juomalasia "repimättä pelihousujani".

Enkä nyt siis kaipaa neuvoja "jätä vaan ne pyykit sinne lattialle" tai "puhu miehesi kanssa".  Näitä on koitettu, välillä puhuminen aina tehoaa hetkeksi mutta useimmiten mies vaan hämmästelee tai hermostuu jos viitsin "nalkuttaa jokaisesta pikkuasiasta". Miten oman elämänasenteen pystyy muuttamaan?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tullut siihen tulokseen että nykyajan miehet on velliperseitä!Yksikään mies ketä olen tavannut ei jaksa siivota ja tosi harva käy edes armeijaa! Puuttuu kokonaan itsekuri! Pelit on ne suomalaisen miehen juttu ja kaikesta lusmutaan jos vain mahdollista! Olen kolme vuotta kuullut samaa syytä nytkin siitä miten joka sunnuntai kun on siivottu se on väärä hetki ym!

Vierailija
2/7 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa etsiä elämään iloa ja nautintoa. tee sitä mistä pidät: harrasta, matkusta, tanssi... jätä se liika toisten paapominen vähemmälle ja hoivaa välillä itseäsi. Mies hoitaa kodin ja lapset sillä aikaa. Pidä huoli, että olet riittävästi pois kotinurkista. Silloin kodinhoitovastuukin alkaa jakaantua tasaisemmin.

kun on kivaa, hyvä kunto ja syö hyvin, on helpompi suhtautua suopeasti maailmaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla muutos lähti siitä, että rupesin miettimään elämän prioriteetteja. Likainen juomalasi on kuitenkin vain likainen juomalasi, ei kovin suuri asia tässä elämässä.

Toinen asia oli omaan itseen tutustuminen, se, että mietin kuka ja millainen minä olen ja mitä minä haluan. Oma negatiivisuus oli luultavasti aika pitkälti lähtöisin siitä, että yritin aina täyttää muiden odotuksia. Kun ne eivät olleet samoja kuin omat odotukseni, en tietenkään ollut koskaan tyytyväinen. Tuollainen juomalasi on aika helppo kohde sen oman tyytymättömyyden purkamiseen. Ylipäätäänhän sitä silloin helposti osoittelee sormella kaikkea, mitä joku toinen on jättänyt tekemättä tai tehnyt väärin.

Lakkasin jankkaamasta samoista asioista miehelle. Mietin itsekseni, että olen sanonut sen niin monta kertaa, että hän on kyllä jo kuullut sen, eikä asia ilmeisesti ole hänelle tärkeä. Huono puoli tässä oli se, että jouduin hyväksymään sen tosiasian, että moni minulle tärkeä perheen asia ei ollut miehelle tärkeä, ja se laski hänen arvostustaan minun silmissäni. Hyvä puoli on ollut se, että jankkaava riitely on loppunut. Olen yksinkertaisesti lakannut asettamasta miehelle odotuksia yhteisten asioiden hoitamisesta. Hän tekee sen, mitä tekee, minä teen sen, mitä katson tarpeelliseksi ja kuten alussa sanoin: priorisoin. Joskus on tärkeämpää mennä nukkumaan kuin siivota, hyvin levännyt äiti on tärkeämpi asia kuin putipuhdas keittiö.

Kun ennen lapsen jatkuva huomion kerjääminen saattoi ärsyttää ja sanoin yhä uudestaan "joojoo", niin pysähdyinkin kuuntelemaan, mitä lapsella oli asiaa, olin vähän aikaa kunnolla läsnä hänen kanssaan, ja kas, huomion kerjääminen vähenikin merkittävästi, ja huomasin, että minullakin oli lapsen kanssa mukavampaa, kun olin oikeasti läsnä hänen kanssaan.

On todella vaikea miettiä konkreettisia käytännön vinkkejä, kun kyse on eniten kuitenkin siitä omasta asennoitumisesta, siitä, että näkee enemmän niitä asioita, jotka tuottavat iloa, kuin niitä, jotka ärsyttävät. Lopulta juuri mikään ei enää ärsytä samalla tavalla kuin ennen. Siis tietenkin ottaa päähän, kun toinen vaikka jättää omat sotkunsa siivoamatta, mutta enää en jää siihen ärsytykseen rypemään. Teen oman valintani, siivoan itse tai annan olla, mutta en jäkätä.

Vierailija
4/7 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivisen ajattelun perusteos: Barbara Ehrenreich: Bright-Sided: How Positive Thinking Is Undermining America

Vierailija
5/7 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Positiivinen ajattelu on sinänsä ihan turhaa. Ihminen ei kykene ylläpitämään pirteää katsatokantaa, jos tosiasiat antavat aihetta olla apea. Suhteellisuudentajua ja myötätuntoa omaa itseä kohtaan voi kuitenkin opetella ja omia arvoja kirkastaa. Sitten negatiiviset tunteetkin osaa lopulta hyväksyä, eivätkä ne enää tunnu ongelmilta.

Vierailija
6/7 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei positiivinen ajattelu suinkaan turhaa ole: mustan voi nähdä halutessaan hieman vaaleampana ja vaalean entistä heleämpänä! Oman itsensä aktivoiminen tuohon suuntaan vaatii tietoista ja päämäärähakuista muutoshalua. Turhaa? Niin, mitäpä ei turhaksi nähdä voi!

Vierailija
7/7 |
02.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2013 klo 17:13"]

Positiivisen ajattelun perusteos: Barbara Ehrenreich: Bright-Sided: How Positive Thinking Is Undermining America

[/quote]

Niin, kun positiivinen ajattelu halutaan nähdä todellisuuden kieltämisenä ja suoranaisena tyhmyytenä, mitä se ei kuitenkaan oikeasti ole...