Miksi ILMAISTYÖ kyllä kelpaa, mistään ei haluta maksaa... :(
Yksi matkailualan toimija haikaili, että olisipa sellaisia pieniä yhden-kahden hengen draamaesityksiä, joita myydä matkailijoille. Tartuin tähän ja ehdotin, että voisin sellaisen tehdä - mutta jotain pitäisi maksaa myös suunnittelusta, puvusta, jne. Se, mitä matkalaiset siitä maksaisi (yksi ryhmä ehkä 50-70 euroa) ei riitä kattamaan kaikkea, kun myyntiä ei todennäköisesti niin hurjasti ole.
Joo, ei heillä ole budjetoitu tällaiseen.
Yhdessä firmassa haikailtiin, että pitäisi olla oheistoimintaa nuorille. Keksin sitten hyvän jutun, eräänlaisen pelin, jossa käytettäisiin älypuhelimia/tabletteja apuna. Hyvä idea, ilmoitettiin. Voisitko toteuttaa sen meille? Ei me kyllä mitään makseta... Mutta myydään sitä sitten eteenpäin!
Yksi taho haki tiedottajaa/toiminnan kehittäjää. Laitoin hakemukseen, että minulla olisi paljon ideoita. Tuli sitten ilmoitus, että paikkaan oli palkattu se, joka työtä on tehnyt tähänkin asti sijaisena, ei kutsuttu edes haastatteluun, minua ainakaan. Parin päivän päästä tuli soitto. Tämä palkattu kyseli niiden minun ideoideni perään, voisinko antaa vinkkiä, mitä minulla oli mielessä. Ilmaiseksi tietysti.
Minut oli palkattu vetämään eräs esitys katukarnevaaleissa. Paikallisen koulun rehtori tuli kehumaan. Kerroin sitten pitäväni myös kursseja aiheesta yms. Rehtori siihen, että joo, voisitkin meidän 5.-6.-luokkalaisille tulla pitämään kurssin ja koko koululle esityksen. Sellainen kaksi-kolmepäiväinen juttu. Sanoin, että laitan hintatarjouksen tulemaan. Rehtori meni vaikeaksi: niin, ei he tällaisesta mitään maksamaan pysty... Mutta voi he tarjota sitten ruoan koululla!
Kattia kanssa. Joka suuntaan kelpaisi kyllä ideani ja työpanoksenikin. Kunhan sen saisi ilmaiseksi! Mikä tätä maailmaa vaivaa nykyisin? Ei nämä ihmiset itsekään mitään ilmaiseksi työtään tee.
Kiukuttaa.
Kommentit (44)
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:21"]
Ap, mutta kato kun luova ammatti ei ole TYÖTÄ, se on kutsumus ja harrastus. Eikä luova sisältö ole tuote, sitähän nyt puolet suomalaisista katsoo etuoikeudekseen ladata (siis suomeksi varastaa) ilmaiseksi netistä piraattisaiteilta...
Juu, olen aivan samasta asiasta katkera. Tuollainen härskiys koskee aivan erityisesti luovaa työtä, ei konkreettista tavaraa.
Tai no, olen kuullut kyllä kaverilta (joka on kampaaja), että jotkut (muut) hänen tuttavansa tuppaavat osuvasti kylään aina, kun pitäisi saada ilmainen hiustenleikkuu...
terv. toimittaja
[/quote]
Joo, näinhän se on. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Yksi ystäväni tarvitsi lopputyönsä tekstin tarkastuksen. Voisinkä mä tehdä sen, kun multa se käy niin kätevästi... Voisitko tulla auttamaan vähän tota meidän Kaapoa tossa enkussa, kun sillä on vaikeuksia...
Paras oli, kun pidin kielitunteja aikuisille yhden firman palkkaamana. Yksi opiskelijoista kysyi, antaisinko tukiopetusta heidän tytölle. Sanoin tuntitaksani, päälle matkakulut. Aijaa, hän ajatteli, että jos tekisit pimeenä, kävisikö se. No, ei käynyt.
Kyllä ne kopioi esineitäkin. Ystäväni on käsityöläinen. Usein ihmiset markkinoilla kyselee, miten joku esine on tehty - joo, he yrittää tätä sitten itse kotona,kun kävivät sellaisen kurssin.
No onko sinusta jotain vikaa jos harrastaa käsitöitä kotona? Toinen juttu sitten jos työkseen kopioi ja lähtee sitä ammattimaisesti myymään.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:33"]
Ap, mutta kato kun luova ammatti ei ole TYÖTÄ, se on kutsumus ja harrastus. Eikä luova sisältö ole tuote, sitähän nyt puolet suomalaisista katsoo etuoikeudekseen ladata (siis suomeksi varastaa) ilmaiseksi netistä piraattisaiteilta...
Juu, olen aivan samasta asiasta katkera. Tuollainen härskiys koskee aivan erityisesti luovaa työtä, ei konkreettista tavaraa.
Tai no, olen kuullut kyllä kaverilta (joka on kampaaja), että jotkut (muut) hänen tuttavansa tuppaavat osuvasti kylään aina, kun pitäisi saada ilmainen hiustenleikkuu...
terv. toimittaja
[/quote]
Joo, näinhän se on. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Yksi ystäväni tarvitsi lopputyönsä tekstin tarkastuksen. Voisinkä mä tehdä sen, kun multa se käy niin kätevästi... Voisitko tulla auttamaan vähän tota meidän Kaapoa tossa enkussa, kun sillä on vaikeuksia...
Paras oli, kun pidin kielitunteja aikuisille yhden firman palkkaamana. Yksi opiskelijoista kysyi, antaisinko tukiopetusta heidän tytölle. Sanoin tuntitaksani, päälle matkakulut. Aijaa, hän ajatteli, että jos tekisit pimeenä, kävisikö se. No, ei käynyt.
Kyllä ne kopioi esineitäkin. Ystäväni on käsityöläinen. Usein ihmiset markkinoilla kyselee, miten joku esine on tehty - joo, he yrittää tätä sitten itse kotona,kun kävivät sellaisen kurssin.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:35"]
No onko sinusta jotain vikaa jos harrastaa käsitöitä kotona? Toinen juttu sitten jos työkseen kopioi ja lähtee sitä ammattimaisesti myymään.
terv. toimittaja
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ehkei kannata sanoa toiselle suoraan, että aikoo kopioida mallin...
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:22"]
Ja taas tätä.
Työnantajat teettää ilmaistyötä vain koska tekijät antaa siihen mahdollisuuden. Minä olen jo vuosia vetänyt tiukkaa linjaa etten tee talkoona edes köyhäinapua. Tämä riippumatta siitä mitä tulevaisuudessa satun opiskelemaan, ja minkä verran siihen liittyy harjoittelua.
Minun työpanoksesta maksetaan. Aina. Sinunkin on syytä ottaa tiukempi linja sen kanssa, eli sano jo kättelyssä päivätaksasi.
[/quote]
13, vaivaako huonot silkkarit vai luetun ymmärryksen vaje? Ap:han kertoo aloituksessa juurikin ilmoittaneensa aina hintansa, mutta kun sitä ei vaan haluta maksaa.
terv. toimittaja
[/quote]
[/quote] Minakin olen kasityolainen ja paras oli kun yksi tyyppi tuli ja sanoi etta tehdaan vaihtokauppa toillamme! Mutta kun en halunnut sen ala-arvoisia kursimuksia.
Ei mua käsityöläisenä niinkään haittaa se, jos joku haluaa kotonaan tehdä samanlaisia töitä. Omien tuotteideni kohderyhmä ei ole se ihmisjoukko, joka haluaa näpertää itse.
Mutta on oikeasti tosi epäkohteliasta esim. messuilla tulla juttelemaan vain, jotta pääsee kertomaan, että "otin kuvia noista sun töistä ja teen itse samanlaisia paljon halvemmalla, mutta miten muuten toi yksityiskohta on tehty kun en keksi itse?" Tee vaan itse, mutta en minä nyt siellä ole käsityövinkkejä antamassa, vaan myymässä tuotteita maksaville asiakkaille.
Toisaalta ymmärrän sen, että luovaa työtä ei siinä mielessä arvosteta, että eihän se ole ruokaan tai asuntoon verrattava välttämättömyys. Mutta sitä ihmettelen, että joillakin on asenne, että niitä käsityöläisten tekemiä tuotteita pitäisi saada, mutta ne eivät saisi maksaa mitään! Ja siitäkin jäädään kärttämään ja tinkaamaan, vaikka kuinka kohteliaasti yrittää pahoitella, että valitettavasti tätä alemmilla hinnoilla jäisi tästäkin yrityksestä porukka kortistoon. Jos hinta on liian korkea, niin ei se minua haittaa, en pakota ostamaan enkä tyrkytä. Mutta miksi siitä pitää jäädä vänkäämään?
Ja sitten vielä ihmetellään kun nuorisotyöttömyys on niin korkealla, kun yritysmaailma kohtelee tällä tavalla työntekijöitänsä.
Meille työssäni tarjotaan vähän väliä näitä ideointiapuja, työpajoja, kursseja, konsultaatiota ja koulutuksia milloin mistäkin aiheesta. Usein tarjouksia tulee sähköpostitse ja teksti on kirjoitettu "myyvään" sävyyn ja kirjoituksesta paistaa totaalinen asiantuntemattomuus, kyspsymättömyys ja rahanhalu. Ja kuvitelma siitä, että yrityksillä olisi jostain syystä ylimääräistä rahaa ihan kaikkeen kivaan heitettäväksi. Osa näistä "osaajista" soittelee tekopirteällä äänensävyllä eikä ymmärrä lopettaa puhelua ajoissa.
Toki ymmärrettävää, mutta tulee vaan mieleen, että hieman turhan monta humanistia ja yhteiskuntatieteilijää taitaa olla vailla töitä. Tulee sellainen kiusaantunut myötähäpeä ja säälin tunne. Tällä hetkellä kun ei ole varaa maksaa tarpeeksi edes siitä työstä, joka on pakko hoitaa. Ja vailla kunnollista työkokemusta ja näyttöjä on kyllä mahdoton vakuuttaa ketään osaamisestaan näinä aikoina. Olisiko ehkä syytä hakeutua ihan vaikka käytännön töihin, jos ketään ei kiinnosta moisesta puuhastelusta teille maksaa?
Outoa moittia rehtoria: luulisi ap:n tietävän , että kouluilla ei ole rahaa edes sairastuneen opettajan sijaisen palkkaamiseen saati sitten huuhaataiteilijalle.
Olen itse yrittäjä ja osaan jo kättelyssä sanoa, mitä tuotteeni maksaa. Toiselle osapuolelle ei jää epäselväksi, että elätän itseni tekemällä työtä ja työstä on tapana maksaa.
Tilauskirja on täynnä pääsiäiseen asti.
Uskomattomia tarinoita! Huolestuttavaa, jos tällainen lisääntyy.
Missä tynnyrissä olet viime vuodet viettänyt, kun kuvittelit, että kouluihin olisi varaa palkata maksullinen viihdyttäjä..? : D
Meidän lasten kouluun tulee ulkopuoliset luennoitsijat pari kertaa vuodessa. Niiden luentojen asiapitoisuudesta päätellen kyse on tosin viihteestä mutta...
Hei nro 25 ja 26! Kysehän oli siitä, että ap:ta mangutaan kouluttamaan tai vetämään pajoja ja SITTEN ei olla valmiita maksamaan. Miksi rehtori pyytää pitämään työpajaa, jos koululla ei ole varaa maksaa? Tässä ei puhuttu niistä, jotka itse tyrkyttävät itseään joka paikkaan, vaan niistä, joita HALUTAAN eri paikkoihin, mutta ei olla valmiita maksamaan.
Paljonko esim. koulun tulisi maksaa ulkopuoliselle vierailijalle yhdestä oppitunnista, jotta se ei olisi "halpamyyntiä"?
Ei hitsi, muistui mieleen eräs vuosien takainen harjoittelujaksoni. Olin eräässä liikkeessä harjoittelussa, painoin hirveästi hommia ja ilman kiitosta. Liikkeenpitäjä ei mitä ilmeisimmin edes ymmärtänyt kuinka paljon vastuuta harjoittelijalle saa laittaa, sillä minut hylättiin toistuvasti hoitamaan asioita (alkaen tietenkin ensimmäisenä harjoittelupäivänä). Sain todella törkeää kohtelua osakseni, tein nuoruuden typeryydessäni nekin hommat jotka eivät minulle kuuluneet kun vakkarityöntekijät juorusivat kavereidensa kanssa ja lorvailivat päivät pitkät. Lopulta en kestänyt ja lopetin. Kas kummaa, ei mennyt kauaa kun paikka oli konkurssissa! :D
Kulttuurialan freelancer allekirjoittaa täysin ap:n mielipiteen. Minullekin on tarjottu tunnin työrupeamaa koulussa ruokapalkalla niin, että luokanopettaja on yksi kuuntelijoiden joukossa ja saa itse tunnin pidosta palkan, vaikka minä sen tunnin pidän.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:57"]
Hei nro 25 ja 26! Kysehän oli siitä, että ap:ta mangutaan kouluttamaan tai vetämään pajoja ja SITTEN ei olla valmiita maksamaan. Miksi rehtori pyytää pitämään työpajaa, jos koululla ei ole varaa maksaa? Tässä ei puhuttu niistä, jotka itse tyrkyttävät itseään joka paikkaan, vaan niistä, joita HALUTAAN eri paikkoihin, mutta ei olla valmiita maksamaan.
[/quote]
Koska ainakin meidän koulussa on ihan normaalia, että opettaja/rehtori pyytää jotain vanhempaa pitämään opetustuokion tms. ihan siksi, että siten lisätään kodin ja koulun yhteistyötä. Ilman muuta ilmaiseksi!
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:57"]
[/quote]
Koska ainakin meidän koulussa on ihan normaalia, että opettaja/rehtori pyytää jotain vanhempaa pitämään opetustuokion tms. ihan siksi, että siten lisätään kodin ja koulun yhteistyötä. Ilman muuta ilmaiseksi!
[/quote]
Niin, tässähän ei ollut kyseessä vanhempi ilmeisesti. Ja pyydettiin useamman päivän työpajaa. Aika törkeää mielestäni!
13 täällä. Lähetit kirjoituksesi ennenkun ehdin laittaa omani. Minä en ole moista virhettä tehnyt, vaan kantani on havaintojen perusteella opittu.
Ei ilmaiseksi tehdä töitä ei.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:14"]
tein sen virheen, että annoin ideoita ja ilmaista tuotekehitystä toiveena, että esittäisin olevani hyvä tyyppi ja saisin töitä.. Sitten puolen vuoden päästä firman vakityöntekijä
[/quote]