Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ILMAISTYÖ kyllä kelpaa, mistään ei haluta maksaa... :(

Vierailija
19.11.2013 |

Yksi matkailualan toimija haikaili, että olisipa sellaisia pieniä yhden-kahden hengen draamaesityksiä, joita myydä matkailijoille. Tartuin tähän ja ehdotin, että voisin sellaisen tehdä - mutta jotain pitäisi maksaa myös suunnittelusta, puvusta, jne. Se, mitä matkalaiset siitä maksaisi (yksi ryhmä ehkä 50-70 euroa) ei riitä kattamaan kaikkea, kun myyntiä ei todennäköisesti niin hurjasti ole.

Joo, ei heillä ole budjetoitu tällaiseen.

Yhdessä firmassa haikailtiin, että pitäisi olla oheistoimintaa nuorille. Keksin sitten hyvän jutun, eräänlaisen pelin, jossa käytettäisiin älypuhelimia/tabletteja apuna. Hyvä idea, ilmoitettiin. Voisitko toteuttaa sen meille? Ei me kyllä mitään makseta... Mutta myydään sitä sitten eteenpäin!

Yksi taho haki tiedottajaa/toiminnan kehittäjää. Laitoin hakemukseen, että minulla olisi paljon ideoita. Tuli sitten ilmoitus, että paikkaan oli palkattu se, joka työtä on tehnyt tähänkin asti sijaisena, ei kutsuttu edes haastatteluun, minua ainakaan. Parin päivän päästä tuli soitto. Tämä palkattu kyseli niiden minun ideoideni perään, voisinko antaa vinkkiä, mitä minulla oli mielessä. Ilmaiseksi tietysti.

Minut oli palkattu vetämään eräs esitys katukarnevaaleissa. Paikallisen koulun rehtori tuli kehumaan. Kerroin sitten pitäväni myös kursseja aiheesta yms. Rehtori siihen, että joo, voisitkin meidän 5.-6.-luokkalaisille tulla pitämään kurssin ja koko koululle esityksen. Sellainen kaksi-kolmepäiväinen juttu. Sanoin, että laitan hintatarjouksen tulemaan. Rehtori meni vaikeaksi: niin, ei he tällaisesta mitään maksamaan pysty... Mutta voi he tarjota sitten ruoan koululla!

Kattia kanssa. Joka suuntaan kelpaisi kyllä ideani ja työpanoksenikin. Kunhan sen saisi ilmaiseksi! Mikä tätä maailmaa vaivaa nykyisin? Ei nämä ihmiset itsekään mitään ilmaiseksi työtään tee.

Kiukuttaa.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se joka tivasi, onko käsitöiden harrastaminen huono juttu: 

Eikös sitä nykyään tehdä ihan sumeilematta niin, että esim. käsityömessuilla hyvän tuotteen ostamisen sijaan otetaan kuva tuotteesta ja sitten "kopioidaan" se itselle. Tuskin se nyt laitonta on, mutta onhan se kertakaikkisen härskiä.

Vierailija
42/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:13"]

Koululla työskentelevänä vituttaa nähdä, kun harjoittelijat tekevät arvokasta työtä lasten kanssa ja ovat suureksi avuksi varsinkin erityisluokissa. Jos harjoittelija haluaa käydä syömässä kouluruokalassa, pitää siitä maksaa. Päivän päätteeksi riittää kuitenkin hyvää ruokaa roskiin kannettavaksi, mutta ilmaiseksi sitä ei voi antaa edes palkatta työtä tekevälle. 

[/quote]

Muistan tämän, kun ennen valmistumistani olin harjoittelemassa kotikuntani koulussa. Lounaasta tuli maksaa ja sen rahan sain opintorahasta  ja -tuesta. Harjoitteluajalta ei tullut mitään korvausta. Koulun rehtori pohti, että jos maksan yliopistolla ruoasta, on sama käytäntö myös harjoittelussa eli kouluruoka maksaa. 

Oma kokemukseni on 90-luvun puolivälistä. Kai olisi ollut hulluutta kuvitella, että tämä käytäntö olisi Suomessa muuttunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenessäkään vuodessa tilanne ei ole parantunut. Orjatyötä ja ilmaistyötä tarjoillaan työttömyyteen ratkaisuksi vaikka kaikki hyvin tietävät että se ei toimi.

Vierailija
44/44 |
02.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkavertailust näet keskipalkan. Ota myös muuki huomioo ku palkka,viihtyvyys,kutsumus,työllistyykö jne. Te tuel koulutus alalle ja töihi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän