Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ILMAISTYÖ kyllä kelpaa, mistään ei haluta maksaa... :(

Vierailija
19.11.2013 |

Yksi matkailualan toimija haikaili, että olisipa sellaisia pieniä yhden-kahden hengen draamaesityksiä, joita myydä matkailijoille. Tartuin tähän ja ehdotin, että voisin sellaisen tehdä - mutta jotain pitäisi maksaa myös suunnittelusta, puvusta, jne. Se, mitä matkalaiset siitä maksaisi (yksi ryhmä ehkä 50-70 euroa) ei riitä kattamaan kaikkea, kun myyntiä ei todennäköisesti niin hurjasti ole.

Joo, ei heillä ole budjetoitu tällaiseen.

Yhdessä firmassa haikailtiin, että pitäisi olla oheistoimintaa nuorille. Keksin sitten hyvän jutun, eräänlaisen pelin, jossa käytettäisiin älypuhelimia/tabletteja apuna. Hyvä idea, ilmoitettiin. Voisitko toteuttaa sen meille? Ei me kyllä mitään makseta... Mutta myydään sitä sitten eteenpäin!

Yksi taho haki tiedottajaa/toiminnan kehittäjää. Laitoin hakemukseen, että minulla olisi paljon ideoita. Tuli sitten ilmoitus, että paikkaan oli palkattu se, joka työtä on tehnyt tähänkin asti sijaisena, ei kutsuttu edes haastatteluun, minua ainakaan. Parin päivän päästä tuli soitto. Tämä palkattu kyseli niiden minun ideoideni perään, voisinko antaa vinkkiä, mitä minulla oli mielessä. Ilmaiseksi tietysti.

Minut oli palkattu vetämään eräs esitys katukarnevaaleissa. Paikallisen koulun rehtori tuli kehumaan. Kerroin sitten pitäväni myös kursseja aiheesta yms. Rehtori siihen, että joo, voisitkin meidän 5.-6.-luokkalaisille tulla pitämään kurssin ja koko koululle esityksen. Sellainen kaksi-kolmepäiväinen juttu. Sanoin, että laitan hintatarjouksen tulemaan. Rehtori meni vaikeaksi: niin, ei he tällaisesta mitään maksamaan pysty... Mutta voi he tarjota sitten ruoan koululla!

Kattia kanssa. Joka suuntaan kelpaisi kyllä ideani ja työpanoksenikin. Kunhan sen saisi ilmaiseksi! Mikä tätä maailmaa vaivaa nykyisin? Ei nämä ihmiset itsekään mitään ilmaiseksi työtään tee.

Kiukuttaa.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:07"]

Meille työssäni tarjotaan vähän väliä näitä ideointiapuja, työpajoja, kursseja, konsultaatiota ja koulutuksia milloin mistäkin aiheesta. Usein tarjouksia tulee sähköpostitse ja teksti on kirjoitettu "myyvään" sävyyn ja kirjoituksesta paistaa totaalinen asiantuntemattomuus, kyspsymättömyys ja rahanhalu. Ja kuvitelma siitä, että yrityksillä olisi jostain syystä ylimääräistä rahaa ihan kaikkeen kivaan heitettäväksi. Osa näistä "osaajista" soittelee tekopirteällä äänensävyllä eikä ymmärrä lopettaa puhelua ajoissa.

Toki ymmärrettävää, mutta tulee vaan mieleen, että hieman turhan monta humanistia ja yhteiskuntatieteilijää taitaa olla vailla töitä. Tulee sellainen kiusaantunut myötähäpeä ja säälin tunne. Tällä hetkellä kun ei ole varaa maksaa tarpeeksi edes siitä työstä, joka on pakko hoitaa. Ja vailla kunnollista työkokemusta ja näyttöjä on kyllä mahdoton vakuuttaa ketään osaamisestaan näinä aikoina. Olisiko ehkä syytä hakeutua ihan vaikka käytännön töihin, jos ketään ei kiinnosta moisesta puuhastelusta teille maksaa? 

[/quote]

Ymmärrän, jos joku ei halua maksaa minulle "puuhastelustani". Mutta sehän tässä kummastuttaa, kun se "puuhasteluni" ja ideani kyllä kelpaisivat niin, että soitetaan perään ja kysellään niistä. Mutta niistä ei haluttaisi maksaa mitään.

Ymmärrän kyllä, jos työni/ideani ovat olleet kelvottomia. Ei sellaisesta mitään kukaan maksa - mutta tuskin huolii ilmaiseksikaan. Sehän tässä sieppaa, kun työpanokseni ja keksimäni ideat näyttäisivät kelpaavan, mutta kaikki pitäisi saada ilmaiseksi.

Olen kahdellekin yritykselle toteuttanut voittoa tuottavan tuotteen. Ilmaiseksi. Käytännössä minun piti ensin saada palkka siitä, että toteutan sitten sen tuotteen ts. he välittää sen asiakkaalle - mutta loppujen lopuksi kävi niin, että heidän työntekijöitään tuli seuraamaan, miten jutun teen "tietääkseen, mitä myyvät" ja loppujen lopuksi nämä heidän työntekijät alkoi sitten tehdä sitä hommaamyös käytännössä ja mulle soitetaan työkeikka vain, jos heille ei kenellekään sovi...

Vierailija
2/44 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:40"]

Missä tynnyrissä olet viime vuodet viettänyt, kun kuvittelit, että kouluihin olisi varaa palkata maksullinen viihdyttäjä..? : D

[/quote]

Missä tynnyrissä on koulun rehtori aikaansa viettänyt, kun kuvittelee, että kouluun tulee viihdyttäjä ihan ilmaiseksi ja ruokapalkalla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:57"]

Hei nro 25 ja 26! Kysehän oli siitä, että ap:ta mangutaan kouluttamaan tai vetämään pajoja ja SITTEN ei olla valmiita maksamaan. Miksi rehtori pyytää pitämään työpajaa, jos koululla ei ole varaa maksaa? Tässä ei puhuttu niistä, jotka itse tyrkyttävät itseään joka paikkaan, vaan niistä, joita HALUTAAN eri paikkoihin, mutta ei olla valmiita maksamaan.

[/quote]

Aivan!

Vierailija
4/44 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 21:36"]

Kulttuurialan freelancer allekirjoittaa täysin ap:n mielipiteen. Minullekin on tarjottu tunnin työrupeamaa koulussa ruokapalkalla niin, että luokanopettaja on yksi kuuntelijoiden joukossa ja saa itse tunnin pidosta palkan, vaikka minä sen tunnin pidän.

[/quote]

Näitä soittoja tulee yllättävän paljon. Opettaja on ollut vetämälläni kurssilla tai seuraamassa esitystäni vapaa-ajalla. Sitten ottaa myöhemmin yhteyttä, että hänellä nyt olisi tällainen luokka, jolle tuo sun juttu olisi kuin nenä päähän... Joo, mutta mites sitten tuo maksupuoli, kun meillä ei ole tällaiseen rahaa varattuna, tulisitko pienemmällä palkkiolla... Ja sitten se ehdotettu palkkio on joku ihan minimaalinen, sellainen, ettei sillä kustanna edes matkoja sinne heidän koululle.

Mitä ne kuvittelee?

Vierailija
5/44 |
20.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 22:01"]

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 20:57"]

Hei nro 25 ja 26! Kysehän oli siitä, että ap:ta mangutaan kouluttamaan tai vetämään pajoja ja SITTEN ei olla valmiita maksamaan. Miksi rehtori pyytää pitämään työpajaa, jos koululla ei ole varaa maksaa? Tässä ei puhuttu niistä, jotka itse tyrkyttävät itseään joka paikkaan, vaan niistä, joita HALUTAAN eri paikkoihin, mutta ei olla valmiita maksamaan.

[/quote]

Koska ainakin meidän koulussa on  ihan normaalia, että opettaja/rehtori pyytää jotain vanhempaa pitämään opetustuokion tms. ihan siksi, että siten lisätään kodin ja koulun yhteistyötä. Ilman muuta ilmaiseksi!

[/quote]

Onko vähän eri pyytää oppilaan vanhempaa pitämään jotain opetustuokiota? Hänenhän kuuluukin lapsensa hyvinvoinnin edistämiseksi luoda positiivista suhdetta vanhempien, kodin ja koulun välille.

Täysin eri pyytää ulkopuolista ammattilaista tekemään kouluun työtään ilmaiseksi. Mitäs, jos kunta sanoisi rehtorille, että nyt on rahat tältä vuodelta loppu, mutta hei, voithan sä tehdä kaksi viimeistä kuukautta töitäsi ruokapalkalla!Sopisiko sellainen?

Vierailija
6/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta!

Vierailija
7/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, uskomatonta. Ja ei mitenkään harvinaista. Kun olen jutellut eri tahoilta olevien ihmisten kanssa, antanut vähän vihiä ideapankistani ja kehittämiskyvyistäni, että hei, palkatkaa mut nyt edes kokeeksi. Niin kaikenmaailman palavereihin kyllä pyydetään kehittämään heidän toimintaa - mutta ilmaiseksi.

Näitä pyyntöjä tulee mulle sähköpostiin muutamia kuukaudessa, kun olen joihinkin paikkoihin tehnyt töitä (palkallisia keikkoja) ja tietävät, että pystyisin keksimään melkein mitä vaan. Mutta kukaan ei palkkaisi mua. :(

Vierailija
8/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sinulla olla firma, joka tarjoaisi palvelujaan yrityksille esim. pääkaupunkiseudulla?

Harmi, jos hyviä ideoitasi ei hyödynnetä.

Vierailija
9/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, no, kun joka paikassa pitää vaan säästää. Silti pitäisi olla sitä toimintaakin kehittää. Ja kun palkattujen ihmisten määrä on kiristetty minimiin, ei siinä luovuus kuki, kun töitä on liiaksi... Ja jostain ne ideat pitäisi repiä.

Vierailija
10/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeäähän tuo on. Mutta ainahan kai sitten joku noihin suostuu, esim. vastavalmistuneet jotka toivovat noin saavansa jalkaa oven väliin. Heille se on jopa järkevää työnhaussa. Mutta ammattilaisen ei tarvitse minunkaan mielestäni suostua tekemään töitä omaan piikkiin. Eri asia tietysti antaa pieni makupala sen tarjouksen muodossa. Mutta ei valmista. Suomessa taitaa muutenkin olla ihmeellinen toisten ammattitaidon aliarvostus vallalla. Ehkä jos ei itseään näe ammattilaisena, niin ei osaa arvostaa muita. Hinta vaan ratkaisee ja juostaan Virossa asti. En ikinä voisi yrittää pölliä työpaikkaan valitsemattoman ideoita soittelemalla perään. Saisi pomo itse tehdä sen puhelunsa.

Vierailija
11/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululla työskentelevänä vituttaa nähdä, kun harjoittelijat tekevät arvokasta työtä lasten kanssa ja ovat suureksi avuksi varsinkin erityisluokissa. Jos harjoittelija haluaa käydä syömässä kouluruokalassa, pitää siitä maksaa. Päivän päätteeksi riittää kuitenkin hyvää ruokaa roskiin kannettavaksi, mutta ilmaiseksi sitä ei voi antaa edes palkatta työtä tekevälle. 

Vierailija
12/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:08"]

Voisiko sinulla olla firma, joka tarjoaisi palvelujaan yrityksille esim. pääkaupunkiseudulla?

[/quote]

Voisi. Ja onkin. Mutta kun silti löytyy paljon näitä tahoja (kuten tuo rehtori), jotka haluaisi kyllä palveluksiani, mutta ei haluta silti maksaa.

Tuolle draamaesityksen kyselijällekin ehdotin, että jos hän ei maksa jotain siitä tuotekehityksestä, niin sitten voisin myydä esitystä muuallekin. Tai sitten per keikka täytyisi ottaa isompi summa. Ei käy. Esityksen pitäisi olla VAIN heille ja ei siitä nyt niin kamalasti voi ottaa, kun heidänkin täytyy laittaa siihen mun palkkioon jotain päälle itselleen. Vaikka periaatteessa kauppaavat ruokapalveluja ja sitä paikkaansa, tuo esitys olisi ollut vaan keino houkutella varaamaan heiltä sitten ruoat siihen samaan.

Kyllä mä sille tiedottajallekin sanoin, että voitte palkata mut konsultiksi ideoimaan teille toimintaa ja tiedostusta. Mutta ei heillä sellaiseen ole, taaskaan, budjetoitu varoja.

Ideat pitäisi saada ilmaiseksi, jotta niillä voisi sitten ratsastaa. Pari kertaa tein sen virheen, että annoin ideoita ja ilmaista tuotekehitystä toiveena, että esittäisin olevani hyvä tyyppi ja saisin töitä.. Sitten puolen vuoden päästä firman vakityöntekijä hymyilee leveästi valtakunnamediassa ja kun kysytään, että mistä tuli kimmoke tähän juttuun, niin HÄNhän sen kaiken on ideoinut ja kehittänyt...

Enää en niin tyhmä ole.

Vierailija
13/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:12"]

Törkeäähän tuo on. Mutta ainahan kai sitten joku noihin suostuu, esim. vastavalmistuneet jotka toivovat noin saavansa jalkaa oven väliin. Heille se on jopa järkevää työnhaussa. Mutta ammattilaisen ei tarvitse minunkaan mielestäni suostua tekemään töitä omaan piikkiin. Eri asia tietysti antaa pieni makupala sen tarjouksen muodossa. Mutta ei valmista. Suomessa taitaa muutenkin olla ihmeellinen toisten ammattitaidon aliarvostus vallalla. Ehkä jos ei itseään näe ammattilaisena, niin ei osaa arvostaa muita. Hinta vaan ratkaisee ja juostaan Virossa asti. En ikinä voisi yrittää pölliä työpaikkaan valitsemattoman ideoita soittelemalla perään. Saisi pomo itse tehdä sen puhelunsa.

[/quote]

No, näin sitä sen tiedottajaa/toiminnankehittäjää etsineen paikan pomoa tuossa yhdessä tilaisuudessa. Kyseli hänkin ihan suoraan, että voitaisiinko pitää joku palaveri, kun sulla olisi vissiin ollut niitä ideoita... Olen siis aiemmin yhden toisen (minut palkanneen) tahon kautta tehnyt heidän kanssa yhteistyötä ja tuntee minut.

Paikat menee suhteilla. Pätevien pitäisi sitten tehdä ideoinnit ilmaiseksi.

Vierailija
14/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:08"]

[/quote]

Mä ymmärsin, että a.p.lla nimenomaan olis oma firma? Ei nyt kukaan osta mitään jos ei ole aivan pakko. Varmaan ne pikkujoulujen performanssitkin vedetään ihan oman väen voimin riittävillä "pohjilla".

t: tympääntynyt yrittäjä

Vierailija
15/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:12"]

[/quote]

Kyllä varmaan vastavalmistunutkin haluaa edes harjoittelijan (aloittelijan pienempää palkkaa) palkkaa? Aika harva nuori nykyään saa sitä jalkaa sinne oven väliin, kun katsoo nuorisotyöttömyys lukuja... Ja varmasti siellä koulussa oli ihan tarpeeksi ilmaista harjoittelua opiskelua varten.

Vierailija
16/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mutta kato kun luova ammatti ei ole TYÖTÄ, se on kutsumus ja harrastus. Eikä luova sisältö ole tuote, sitähän nyt puolet suomalaisista katsoo etuoikeudekseen ladata (siis suomeksi varastaa) ilmaiseksi netistä piraattisaiteilta...

Juu, olen aivan samasta asiasta katkera. Tuollainen härskiys koskee aivan erityisesti luovaa työtä, ei konkreettista tavaraa.

Tai no, olen kuullut kyllä kaverilta (joka on kampaaja), että jotkut (muut) hänen tuttavansa tuppaavat osuvasti kylään aina, kun pitäisi saada ilmainen hiustenleikkuu...

terv. toimittaja

Vierailija
17/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas tätä.

Työnantajat teettää ilmaistyötä vain koska tekijät antaa siihen mahdollisuuden. Minä olen jo vuosia vetänyt tiukkaa linjaa etten tee talkoona edes köyhäinapua. Tämä riippumatta siitä mitä tulevaisuudessa satun opiskelemaan, ja minkä verran siihen liittyy harjoittelua.

Minun työpanoksesta maksetaan. Aina. Sinunkin on syytä ottaa tiukempi linja sen kanssa, eli sano jo kättelyssä päivätaksasi.

Vierailija
18/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kurjuus, kuulostaa kamalalta! Ja sinä kuulostat ihanan luovalta ja idearikkaalta ihmiseltä! Ei tosiaan kannata suostua tuollaiseen ilmaistyöhön. Mulla on samantyyppisiä kokemuksia, mutta paljon lievemmässä mittakaavassa vain. Ala markkinoida ideoitasi suurille firmoille, niillä on enemmän rahaa koulutuksiin!

Vierailija
19/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 18:22"]

Ja taas tätä.

Työnantajat teettää ilmaistyötä vain koska tekijät antaa siihen mahdollisuuden. Minä olen jo vuosia vetänyt tiukkaa linjaa etten tee talkoona edes köyhäinapua. Tämä riippumatta siitä mitä tulevaisuudessa satun opiskelemaan, ja minkä verran siihen liittyy harjoittelua.

Minun työpanoksesta maksetaan. Aina. Sinunkin on syytä ottaa tiukempi linja sen kanssa, eli sano jo kättelyssä päivätaksasi.

[/quote]

Niinhän olen tehnytkin! Ja sen jälkeen ei isoa osaa enääkiinnosta, koska muuten kyllä, mutta kun ei ole rahaa maksaa...

Vierailija
20/44 |
19.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä se on nykyään...

Olen itse mennyt siihen lankaan, että tein palkatonta harjoittelua eräässä liikkeessä puoli vuotta ja annoin sille kaikkeni; kehitin toimintaa, tein ylitöitä...palkkaa en saanut euroakaan mutta "ehkäpä sen jalan oven väliin". Hah! Lähdettyäni liike oli vaikeuksissa: ilmainen harjoittelija (minä) oli hoitanut niin kassan, asiakaspostitukset, yhteystietolistan ylläpitämisen kuin inventaarionkin. Liike oli suljettu useampana päivänä kesken tuntien, koska siellä ei ollut tarpeeksi henkilökuntaa..! No, soitin ja kysyin töitä. Ei kuulemma ollut (vieläkään). Seuraavalla viikolla iso ilmoitus Hesarissa, että haetaan KOLMEA työntekijää niille tunneille, jotka minä heille ilmaiseksi tein...

Enää en tee tai yritä yhtään mitään, jossei siitä saa jotain. Kuulostaa ehkä ahneelta, mutta rajat on pitänyt vetää hyväksikäyttäjien takia.