Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten nopeasti uusi osakas pitää rekisteröidä taloyhtiöön?

Vierailija
27.02.2023 |

Ihmetyttää kun ostin kerrostalosta asunnon kuukausi sitten. Välittäjä oli ihan normaali tunnettu välitystoimisto ja varmistin välittäjältä jälkikäteen, että hän toimitti varmasti kaikki paperit isännöijälle.
Sittemmin en ole kuullut taloyhtiöstä tai isännöijästä mitään. Se on ihan oikea tunnettu toimisto. Olen yrittänyt soittaa, eivät vastaa. Olen lähettänyt tekstarin. Olen lähettänyt kolme sähköpostia, mutta en ole saanut vastausta yhteenkään.
Onneksi nämä ovat kirjallisesti ja voin todistaa yrittäneeni olla isännöitsijään yhteydessä, jos tulee ongelmia, kun nyt on jo kuukauden vastikelasku maksamatta, kun en ole saanut laskua.
Onko täällä juristia, joka tietäisi, miten tässä pitäisi toimia?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä nyt itse tehdään muuttoilmoitus isännöintsijäntoimistoon?

Vierailija
2/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sitä nyt itse tehdään muuttoilmoitus isännöintsijäntoimistoon?

Kyse ei ole muuttoilmoituksesta, vaan merkinnästä osakasluetteloon ja siitä, että saa taloyhtiöltä vastikelaskut.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä juristia?

Vierailija
4/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko maksanut asunnon?

Kun saat sähköisen omistusoikeuden niin teet itse ilmoituksen.

https://osakehuoneistorekisteri.fi/etusivu

Kauppakirjan allekirjoituksen ja maksun yhteydessä omistusoikeus siirretään sinulle. 

Per heti.

Vierailija
5/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko maksanut asunnon?

Kauppakirjan allekirjoituksen ja maksun yhteydessä omistusoikeus siirretään sinulle. 

Per heti.

Kauppa tehtiin pankissa, jossa siirto tehtiin paperiseen osakekirjaan. En ole saanut mitään ohjeita tai tietoa, että pitäisi tehdä itse jotain sähköisesti.

Vän kummallista, että sieltä isännöitsijäntoimistostakaan ei ole kehotettu tekemään niin, eivätkä ole vastanneet mitään.

Ap

Vierailija
6/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun muutin vuokralle, kävin ilmoittautumassa fyysisesti isännöitsijälle. Sama homma kun muutin osakkaana. Mistä he muuten tietäisivät kuinka monta henkilöä on muuttamassa ja montako vesimaksua pitää minulta pyytää.

Vierailija
7/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota rauhassa, kyllä sieltä lasku tulee, näissä menee joskus aikaa, nyt on vielä tilinpäätösruuhka menossa niin isännöitsijät ovat kiireisiä. Yhden kuukauden vastikemaksun myöhästyminen ei aiheuta mitään jälkiseurauksia.

Vierailija
8/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaessani tämän asunnon, niin en minä mitään isännöitsijälle ilmoittanut. He ottivat minuun yhteyttä, ja laskut on tullut maksettu ajallaan. 

Vierailija
9/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun muutin vuokralle, kävin ilmoittautumassa fyysisesti isännöitsijälle. Sama homma kun muutin osakkaana. Mistä he muuten tietäisivät kuinka monta henkilöä on muuttamassa ja montako vesimaksua pitää minulta pyytää.

Aiemmissa asunnoissa on tehty muuttoilmoitus eri osoitteeseen, enkä ole edes vielä muuttamassa siihen asuntoon heti. Muuttoilmoitus on eri asia kuin osakasmerkintä.

Kiinteistönvälittäjät yleensä työn puolesta toimittavat paperit isännöitsijälle ja sen perusteella isännöitsijä merkitsee osakasluetteloon ja lähettää laskut vastikkeesta ja infon, mihin tehdä muuttoilmoitus yms.

Ap

Vierailija
10/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin varmaan kävit. Mulla vuokralaisena ei ole ollut edes hajuakaan kuka on isännöitsijä, kun ei se asia mulle  kuulunut. Ostettuani asunnon en myöskään ilmoittautunut isännöitsijälle, kun ei edes tullut mieleen tällainen asia, mutta he kyllä ottivat yhteyttä minuun. 

11/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinteistövälittäjän pitää toimittaa isännöitsijälle kuitti maksetusta varainsiirtoverosta ja muistaakseni kopio kauppakirjasta ja osakekirjasta. Varmista verottajalta, että verottajalle on tehty ilmoitus kaupan yhteydessä maksetusta varainsiirtoverosta. Tämän ilmoituksen tekee välittäjä. Jos kaupassa ei ole käytetty välittäjää, teet itse ilmoituksen.

Kun muutin nykyiseen asuntooni, välittäjä teki ilmoituksen käymällä verotoimistossa. Tätä ei verottaja hyväksynyt, vaan vaati ilmoituksen tekemistä sähköisesti

https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/kiinteis…

12/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko maksanut asunnon?

Per heti.

Kauppa tehtiin pankissa, jossa siirto tehtiin paperiseen osakekirjaan. En ole saanut mitään ohjeita tai tietoa, että pitäisi tehdä itse jotain sähköisesti.

Vän kummallista, että sieltä isännöitsijäntoimistostakaan ei ole kehotettu tekemään niin, eivätkä ole vastanneet mitään.

Ap

Maksoitko varainsiirtoveron pankissa. Välittäjän pitää ilmoittaa kuitti varainsiirtoveron maksusta isännöitsijälle. Jos välittäjä ei ole tehnyt ilmoitusta, seuraamusmaksut tulevat hänelle ei sinulle.

Vierailija
13/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin varmaan kävit. Mulla vuokralaisena ei ole ollut edes hajuakaan kuka on isännöitsijä, kun ei se asia mulle  kuulunut. Ostettuani asunnon en myöskään ilmoittautunut isännöitsijälle, kun ei edes tullut mieleen tällainen asia, mutta he kyllä ottivat yhteyttä minuun. 

Kyllä vuokrallakin pitää tietää yhtiön isännöitsijä ja huoltoyhtiö. Joskus voi tulla kiireellistä ilmoitettavaa eikä ehdi alkaa asunnon omistajan kautta asiaa hoitamaan (itsellä alko kerran tiputteleen vettä katosta). Ja pitäähän asukkaan itse tehdä muuttoilmotus isännöitsijälle, tämän ohjeistus aina tullut vuokravälittäjän kautta.

Vierailija
14/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

SHT kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko maksanut asunnon?

Per heti.

Ap

Maksoitko varainsiirtoveron pankissa. Välittäjän pitää ilmoittaa kuitti varainsiirtoveron maksusta isännöitsijälle. Jos välittäjä ei ole tehnyt ilmoitusta, seuraamusmaksut tulevat hänelle ei sinulle.

Joo, maksoin sen pankissa.

Ap

Vierailija
15/15 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teethän myös ilmoituksen huoltoyhtiölle vaikket heti muuttaisikaan. Joskus voi tulla hätätilanne, jossa omistajan tietoja tarvitaan, esim. vesivahinko. Monikaan ei muista tätä vaan luulevat maistraatin muuttoilmoituksen menevän myös huoltoyhtiöön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan