Voiko ientulehdus aiheuttaa hammasvaivan?
Voiko hammas olla kipeä ientulehduksen vuoksi? Mitään ei näy ulos päin, mutta ien on kipeä, tulee verta ja välillä hammas tuntuu olevan puruarka. Voisikohan se heiluakin vähän tai ihan kuin olisi välillä "ulompana" ja silloin painaminen sattuu... Jos painan kynnen hampaan ja ikenen välikohtaan, niin kynsi ihan selväsi menee jonnekin "reikään" syvemmälle siellä ikenen alla. Ja tulee pahaa makua/hajua suuhun. Olisiko siellä alla vaikka paikkausta vaativa reikä? On tämä hammas ennenkin kyllä paikattu tuosta ienrajasta.
Olen menossa hammaslääkäriin kahden viikon päästä toisen vaivan takia, kysyn tätä samalla sieltä, mutta miten jaksan siihen saakka! Särkyä ei kyllä ole. Onko esim. joku tietty suuvesi, joka poistaa ientulehdusta? Lankaa käytän.
Kommentit (5)
Juurihoitoa siis vähintään tarvitset.
Ientulehdukset kannattaa ottaa vakavasti. voi johtaa verenmyrkytykseen ja jopa kuolemaan (suomennettuna toi 2 viesti)
Kannattaa soittaa hammaslääkäristä päivystysaika itsellesi, ientaskussa on varmaan hammaskiveä tms. joka aiheuttaa tulehduksen...
Juu olen menossa, mutta en mä tän takia päivystykseen lähde, kun käyn omalla yksityisellä ja just eilen soitin siltä ajan ihan toiseen vaivaan. Aika vähän antaa google tuolla sanalla haettuna...
Ehdottomasti hammaslääkärille. Minulla oli samanlaiset oireet. Hampaat oli kuitenkin kesällä tarkastettu ja kaikki piti olla kunnossa. Sain hirveät kivut ja kun uudelleen menin hammaslääkärille, siellä todettiin hampaan olevan täysin halki, eikä voitu muuta kuin poistaa se.
Mahd. periapikaaliabsessi, jonka vaarallisiin komplikaatioihin kuuluvat endokardiitti ja sepsis. Hammaslääkärille siitä!