Työkkäri simputtaa taas
Olen käynyt ammatinvalintapsykologin juttusilla useamman kerran ja tiedoissani lukee jo, että ensisijaisesti haen opiskelemaan tiettyä alaa keväällä ja tammikuussa osallistun uravalmennus-koulutukseen. Nyt tuli postissa tuntemattoman ihmisen nimellä varustettu kirje, jossa käskettiin osallistumaan viikon varoitusajalla Hartwall-Areenalla pidettävään tapahtumaan. Työnhakuni laitettiin alunperin voimaan helmikuun alkuun, nyt tässä lukeekin että se on enää voimassa 26.11. saakka ja että "oikeutesi työttömyysetuuteen päättyy, josset saavu tapahtumaan". Kiitos vitusti! Juuri tämäntyylinen uhkailu ja reissut turhiin paikkoihin onkin sitä, mitä kaipasin työllistyäkseni.
Kommentit (61)
Nyt en ymmärtänyt tuota kirjettä? Tuliko sinulle jonkun toisen ihmisen kirje jossa oli sisällä sinun kirje?
Mikset käy työkkärissä selvittämäss mikä se kirje on?
Äh, kirjotin huonosti. Tuntematon nimi kirjeessä oli siis ihmiseltä, joka minut tapahtumaan ilmoitti: en tunne häntä eikä hän minua, mutta tuosta noin vaan on ilmaantunut pakko mennä tuonne.
4, soitin äsken sinne mutta "linja on ruuhkaantunut eikä jonoon oteta enää uusia asiakkaita". Lähin toimisto sijaitsee pitkän matkan päässä.
Onko kyseessä Nuorten Takuuareena -tapahtuma? Mitä mahdollisesti häviäisit, jos kävisit juttelemassa työnantajien kanssa ja esittäytymässä? Voisithan esimerkiksi löytää jonkin tilapäisen työn koulutuksesi/opintojesi alkamiseen asti...?
Elokuussa olet kuitenkin ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi, eikö niin? Sinun siis odotetaan ensisijaisesti hakevan töitä. Jos olisit ilmoittautunut keväällä alkavien opintojen odottelijaksi, olisi sinulle annettu ihan eri ohjeet siitä, miten edetä.
Kyllä näin toimii työvoimatoimisto, minulle on kerran tullut päivän varoitusajalla käsky mennä johonkin työnhakukurssille, onneksi oli lapset "virike"hoidossa, joten pääsin paikalle. Muutoin olisi tullut karenssi.
Ja näissä ei todellakaan auta selittelyt, ettei ehdi näin lyhyellä varoitusajalla tms. koska kun on työtön työnhakija, niin on oltava myös valmis mihin tahansa lyhyelläkin varoitusajalla.
Ja vaikka ap:lla onkin työnhaku voimassa pidemmäksi aikaa, niin ei auta jos tulee tuollainen kehoite, mentävä on.
En voi ottaa työtä vastaan, koska vain työtön työnhakija on oikeutettu opiskelemaan työkkärin tuella, kuten minun on tarkoitus tehdä. Lisäksi käyn jo ammatinvalintapsykologilla kartoittamassa jaksamistani ja osaamistani, hänen mielestään nyt pitäisi keskittyä siihen tammikuun kurssiin ja kevään opintoihin.
Mitä se hyödyttää, että menen tapahtumaan, jossa ei ole minulle mitään tarjolla? En voi ottaa vastaan töitä, opiskelun suhteen tiedän jo mitä teen jne.
8, luehan aloitukseni uudestaan. Olen kertonut työkkärissä tilanteeni tarkkaan ja siellä on laitettu ensisijaiseksi tavoitteeksi nimenomaan nuo opiskelut.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 13:12"]
En voi ottaa työtä vastaan, koska vain työtön työnhakija on oikeutettu opiskelemaan työkkärin tuella, kuten minun on tarkoitus tehdä. Lisäksi käyn jo ammatinvalintapsykologilla kartoittamassa jaksamistani ja osaamistani, hänen mielestään nyt pitäisi keskittyä siihen tammikuun kurssiin ja kevään opintoihin.
Mitä se hyödyttää, että menen tapahtumaan, jossa ei ole minulle mitään tarjolla? En voi ottaa vastaan töitä, opiskelun suhteen tiedän jo mitä teen jne.
8, luehan aloitukseni uudestaan. Olen kertonut työkkärissä tilanteeni tarkkaan ja siellä on laitettu ensisijaiseksi tavoitteeksi nimenomaan nuo opiskelut.
[/quote]
Mutta kato kun se, oletko sä työtön työnhakija, ei riipu vain siitä, haluatko sä olla sellainen vai et tai siitä, antaako se sulle paremmat ttaloudelliset edellytykset opiskeluun kuin joku muu tapa. Työntön työnhakija on sellainen, joka hakee töitä, muttei ole saanut. Jos ei hae töitä, ei ole työnhakija, vaikka kuinka sillä keinoin saisi enemmän rahaa ensi keväänä opiskeluun. Myös jos saisi töitä, muttei ota, ei ole työtön. Molempien pitää täyttyä.
Onko jo ihan varmaa, että pääset haluamaasi opiskelupaikkaan? Mikä suunnitelmasi on siinä tapauksessa, ettet pääse? Odottaa taas, kunnes on uusi haku, mutta vältellä työhön menoa? Miksi et voisi opiskella opintotuella?
Jos et ole valmis ottamaan työtä vastaan, et ole kyllä mielestäni oikeutettu työttömyyskorvaukseenkaan.
11, en tajunnut viestistäsi mitään. Minua on turha haukkua tässä, koska faktaa on että en pysty opiskelemaan ilman työkkärin tukea. Ja he ovat jo lupautuneet sen antamaan.
Herraisä ja näitä me maksetaan "opiskelemaan" työkkärin rahoilla...työtön on työtön ja työmarkkinoiden käytettävissä. Tai sitten ei ole työtön.
mietippä ap niin, että ole työtön työnhakija, näin ollen oikeutettu tukiin. tukien saanti edellyttää työn hakua ja sitä, että on valmis osallistumaan noihin työkkärin määräämiin juttuihin. voit toki myös ilmoittaa työkkärille, etten ole valmis ottamaan työtä vastaa ja näin ollen menetät tuet, mutta sinua ei pakoteta tuollaisiin. elämä on valintoja täynnä! itse pääsin juuri työkkärin kautta yhden koulun valintakokeeseen ja tässäkin välissä tehnyt jos mitä. aina ei voi voittaa!
Jos työkkäri onkin "luvannut" sulle opiskelun työttömyystuella, niin se ei poista sitä tosiasiaa että sun on osallistuttava ihan jokaiselle pilipalikurssille/tilaisuuteen mitä he tarjoavat. Ei se työttömyysetuus muillekaan ihan ilmaiseksi tule.
11 varmaan yritti sanoa, että sinun mielestäsi yhteiskunnan pitää elättää sinut opintojesi alkuun asti ja sitten vielä opintojen ajankin ja että vaikka monet opiskelevat opintotuen ja opintolainan voimin, se ei sinusta ole vaihtoehto lainkaan.
Minusta taas sinun pitää tehdä töitä elääksesi ja yhteiskunta elättää sinua tasan sen verran, kun et pysty itseäsi elättämään. Myönnän, että tilanne ei ole kiva, jos kerran opintoja olisi edessä mutta toisaalta ei ole reilua sekään, että voit tässä pari kuukautta elellä tekemättä yhtään mitään ja rahaa tulee sitten siitä. Onko nyt niin, että tuo työ olisi pidempiaikaista? Vai vain hetken työkeikka? Joka tapauksessa mielestäni on oikein, että sinut velvoitetaan ottamaan se työ vastaan. Jos kyseessä on pidempiaikainen työ, niin siinähän keräät rahaa opintoja varten ja voit niitä aloitella sitten, kun työtä ei enää ole tarjolla.
Mikä ongelma sinne tapahtumaan on mennä? Jos vasta keväällä luet pääsykokeisiin, niin mikä ongelma on mennä yhden päivän tapahtumaan? Kuuntelemaan, katselemaan, tutustumaan?
Sinä et ole vielä työvoimapoliittesssa koulutuksessa eli sinulla ei ole opiskelupaikkaa! Suunnitelma on vasta suunnitelma. Ykkkösen jälkeen tulee suunnitelma kaksi, kolme jne.
Kyse ei ole simputtamisesta vaan sinun velvollisuudesta olla työmarkkinoiden käytettävissä kunnes saat sen opiskelupaikan tai kieltäydyt vastaanottamasta sinulle määritellyn korvauksen.
Mikä tässä nyt on ongelma?! Sekä työnhakusi ja työttömyysetu päättyy, kunnes koulutus alkaan.
Eli teidän mielestä minun kannattaa ottaa vastaan joku Lidlin kassatyö tai vastaava 7€/h paikka ja sanoa hyvästit haaveilleni opiskella? Minulla ei ole tutkintoa, koska nuoruudessa puhjenneet mielisairaudet estivät opiskelun. Nyt olen kuntoutuksen myötä päässyt siihen pisteeseen, että opiskelut olisivat ajankohtaisia. Ne ovat myös edellytys terapian saamiselle, Kela ei tue sitä jossei ole pidemmän tähtäimen tekemistä kuten vakipaikka töissä tai sitten opiskelupaikka. Minusta olisi vain järkevää keskittyä nyt niihin opintoihin, enkä ole suinkaan vaan niitä odottamassa: tammikuussa alkaa kurssi tähän liittyen ja sille on jo ilmoittautunut.
Eikö kukaan muu koe, että nämä turhanpäiväiset tapahtumat eivät edistä mitenkään ihmisen työllistymistä vaan tuovat vaan lisää paineita? Viikon varoitusaika on aika lyhyt, lisäksi tuo että tuet katkeavat on törkeää, jos työnhaku on jo laitettu olemaan voimassa alkuvuoteen saakka. Olen kova stressaamaan näistä asioista ja siksi tuntuu kamalalta että näin voidaan tehdä.
Se, mikä tässä kiukuttaa eniten, on että en edes tunne tätä ihmistä joka kutsun lähetti eikä hän minua. Tiedoissani lukee varmasti nämä opiskelut ja kurssin alkaminen jne., mutta silti tuntematon taho voi tuosta noin vaan sekoittaa pakkaa. Pelottavaa...miksi minulla ei muuten ole vieläkään vastuuvirkailijaa, mutta tämmöisiä uhkauksia saa lähetellä? Olen 1.8. alkaen ollut työtön työnhakija!