Liikuntasetelien väärinkäyttö
Kaveri väittää käyttävänsä miehelleen annettuja liikuntaseteleitä, vaikka olen käsittänyt, että olisivat henkilökohtaisia. Tarjosi niitä minullekin, kun ovat kuulemma menossa kohta vanhaksi. En uskaltanut ottaa, kai tuosta kiinni jää. Ja onko niitä oikeasti edes mahdollista käyttää muiden kuin niiden joille ne on annettu? Eikö niitä valvota mitenkään? (kysyn siksi, kun kaverilla on tapana "vähän" värittää tarinoitaan, enkä ikinä tiedä mikä hänen puheistaan on totta ja mikä ei)
Kommentit (34)
Meillä niihin pitäisi noutohetkellä kirjoittaa nimensä. Mitään väliä tällä nimellä ei ole, koska kukaan ei ole ikinä salilla tarkastanut, että olenko käyttäjänä juurikin samanniminen kuin seteli väittää.
Kyllä setelit palautuvat työpaikalle, eli työpaikka maksaa niiden mukaan ko. kuntosalille tai vastaavalle. Miten muuten tietty summa ohjautuisi juuri tietylle palveluntarjoajalle? Näillä seteleillä salit yms. laskuttavat työnantajaa.
No meidän firmassa noita saa kyllä niin naurettavan vähän (150 eur/v), etteivät riitä lähellekään edes omaan käyttöön saati sitten muille jaella.
Meillä mies ostaa seteleillä sarjalippuja uimaan ja niitä olemme sitten muukin perhe käyttäneet
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:32"]
Meillä niihin pitäisi noutohetkellä kirjoittaa nimensä. Mitään väliä tällä nimellä ei ole, koska kukaan ei ole ikinä salilla tarkastanut, että olenko käyttäjänä juurikin samanniminen kuin seteli väittää.
Kyllä setelit palautuvat työpaikalle, eli työpaikka maksaa niiden mukaan ko. kuntosalille tai vastaavalle. Miten muuten tietty summa ohjautuisi juuri tietylle palveluntarjoajalle? Näillä seteleillä salit yms. laskuttavat työnantajaa.
[/quote]
Ne menee kyllä luottokunnalle eikä palaudu työnantajalle.
Kerran näin kun yksi palkansaaja maksoi koko junnujoukkueen (22 henkeä) kerralla liikkumaan... Vaikka itsellään olisi selkeästi ollut tarvetta liikunnalle... Kyllä olisi työnantaja tyytyväinen, jos tietäisi, miten satsaus tämänkin työntekijän hyvinvointiin kantoi hedelmää.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:57"]
Kerran näin kun yksi palkansaaja maksoi koko junnujoukkueen (22 henkeä) kerralla liikkumaan... Vaikka itsellään olisi selkeästi ollut tarvetta liikunnalle... Kyllä olisi työnantaja tyytyväinen, jos tietäisi, miten satsaus tämänkin työntekijän hyvinvointiin kantoi hedelmää.
[/quote]
Sellasta se on, mutta tässä tapauksessa on liikuntapiste toiminut väärin, jos on antanut 22 junnua tulla niillä seteleillä sisään.
Mutta niinhän sen menee, että ne jotka jo ennestään liikkuu ja urheilee, käyttää nuo setelit ja ne jotka niitä tarvis, niin ei käytäkään.
t: se omansa heti pois myyvä
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 14:32"]
[/quote]
Ne menee kyllä luottokunnalle eikä palaudu työnantajalle.
[/quote]
Juurikin näin. Työnataja on ne jo Luottokunnalle maksanut.
Olen aika varma että ainoastaan Suomessa voitaisiin käydä tälläinen keskustelu.
Mutta mites kun mulla ja miehellä lätkästään pöytään kasa nimettömiä seteleitä josta jokainen ottaa oman nipun itselleen...eli ei niitä silloin oo nimetty mitenkään eikä niitä voi tarkistaa ollenkaan.
Tämä keskustelu pomppasi esiin kun kysyin Googlelta, voinko käyttää mieheni virikeseteleitä. Mies kuoli viime vuoden lopulla ja oli ehtinyt saada tämän vuoden seteleitä eli firma oli ne jo maksanut ja palkasta ilmeisesti nämä pidätetty. Voinko käyttää näitä seteleitä? Itse en omasta työpaikasta saa mitään kulttuuri- tai liikuntaetua. Ja tämä ei ole mikään trolli vaan ihan oikea kysymys.
Hojo, setelit on henkilökohtaisia, mutta ei niiden käyttöä kyllä valvota kovin tarkasti. Itseänikin kyllä sylettäisi, jos jäisi selvää rahaa käyttämättä, josta on vielä maksettu verotkin. Sitä en tiedä, välittyykö kuolintieto jotenkin setelifirmoille. Siinä tapauksessa että välittyy, voi olla ettei liikuntapaikka saisi niistä tilityksen yhteydessä rahoja itselleen, jos niillä olis tietoa että setelit saanut onkin itse asiassa menehtynyt. Sitten kävisi varmaan niin, että joutuisit kuitenkin maksamaan niiden arvon verran jälkikäteen.
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu pomppasi esiin kun kysyin Googlelta, voinko käyttää mieheni virikeseteleitä. Mies kuoli viime vuoden lopulla ja oli ehtinyt saada tämän vuoden seteleitä eli firma oli ne jo maksanut ja palkasta ilmeisesti nämä pidätetty. Voinko käyttää näitä seteleitä? Itse en omasta työpaikasta saa mitään kulttuuri- tai liikuntaetua. Ja tämä ei ole mikään trolli vaan ihan oikea kysymys.
Et tietenkään voi käyttää, ne ovat henkilökohtaisia. Palauta ne puolisosi työnantajalle.
Jos käytät, joudut kirjoittamaan niihin puolisosi nimen ja sitä kutsutaan asiakirjaväärennökseksi.
Mä olen kyllä jakanut noita eteenpäin jos näyttää etten itse ehdi käyttää. Ei lue mitään nimiä niissä. Nehän on jo kertaalleen maksettuja eikä minkään allekirjoituksen perusteella voi kukaan niitä tarkistaa.
Mä maksan niillä kyllä lapsen harrastuksia tai hissilippuja tai kavereidenkin leffalippuja, hohtokeilausta ym.ym.ym. Jotkut paikat kelpuuttaa yhden setelin per naama, joissakin paikoissa voi maksaa kokonaan Smartumeilla.
Kuten jo mainittu niin periaatteessa ovat henkilökohtaisia mutta käytännössä niitä voi käyttää kuka vaan.