Miten saa vuokra-asunnon? Aina viedään käsistä
Otan yhteyttä heti kun hakuvahti ilmoittaa sopivasta asunnosta. Yleensä seuraavana päivänä saan vastauksen että asuntoa joku kävi jo katsomassa ja vuokrasopimus kirjoitettiin 😞
Kommentit (35)
Laita ilmoitus halutaan vuokrata toriin ja Facebookin vuokra asunto ryhmiin
Usein asunnot menevät myös tuttujen kautta eli kannattaa ystävien kanssa puhua asiasta, jos joku on muuttamassa sopivasti pois...
Niinkuin parisuhteessakin, tasot ei kohtaa.
Olet ilmeisesti isosta kaupungista? Muualla ei ole niin vaikeaa.
Missä on noin vilkkaat vuokramarkkinat? Pk-seudulla on tosi hidasta tällä hetkellä löytää vuokralainen, niin paljon tarjontaa.
Muuta suureen kaupunkiin kymmeniä tuhansia asuntoja tyhjillään vuokraajan markkinat. KOHTEET (28121)
Meidän talossamme oli tarjolla kaksi hyvätasoista yksiötä, mutta ketään ei kiinnostanut. Oli vuokravälitysfirmoissa, mutta ei onnistunut. Kuin sattumalta puskaradio toimi ja toiseen saatiin asukas.
Olen ollut yli 25 vuotta vuokranantaja ja haen vuokralaisia Oikotie/Torin kautta. Pudotan automaattisesti sellaiset kyselijät pois, jotka eivät viestissään kerro mitään itsestään vaan viesti on esim "Moi, oon kiinnostunut kämpästä, milloin voin tulla katsomaan?" Ei nyt elämänkertaa tarvitse ruveta runoilemaan, mutta esim. omasta elämäntilanteesta sen verran, että onko työssäkäyvä vai opiskelija, onko lemmikkejä ja myös ikä olisi hyvä tietää. Koskaan en ole pitänyt mitään yleistä näyttöä, vaan olen valinnut henkilön/henkilöt viestittelyjen perusteella ja tähän saakka vuokralainen on löytynyt ihka ensimmäisestä, jolle asuntoa olen näyttänyt. Olen sellaisesta kaupungista, jossa kysyntää on ympäri vuoden ja aina olen onnistunut löytämään vuokralaiset, joiden kanssa ei ole tullut ongelmia. Tällä haluan sanoa, että kannattaa panostaa ihan siihen ensimmäiseen yhteydenottoon ja "myydä" itsenstä vuokranantajalle.
Ei nyt vielä voi olla vaikeaa. Ensi syksynä ja keväänä on, kun opiskelijat ja työttömät eivät saa enää asumistukea omistusasuntoihin, siis jos omistavat vähintään 50 %, ja muutenkin tuet ovat laskeneet. Opiskelijoille on opiskelija-asuntoja, työssäkäyvillä on varaa maksaa korkeita vuokria, eläkkeellä olevat saavat tukia, mutta työttömille ei ole mitään. Muutenkin työssäkäyväkin yli-ikäinen yksiön vuokraaja on epäilyttävä, mutta työtöntä nyt ei halua kukaan.
Odotan hallituksen kertovan, mihin he aikovat majoittaa työttömät. Toimeentukotukea ei saa, jos on myymätön kesämökki tai osuus siitä, ja tuskinpa kukaan ostaa jotain mummonmökkiä tässä taloustilanteessa. Lapset saa varmaan laittaa lastenkotiin, mihin aikuiset laitetaan?
Sama ihmisryhmä, joka ei saa vuokra-asuntoa, ei saa myöskään kokoaikatöitä. Vaikka olisi työkykyinen, niin työpaikkoja on vähemmän kuin työnhakijoita, ja niihin palkataan nuoria tai työnvaihtajia.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 25 vuotta vuokranantaja ja haen vuokralaisia Oikotie/Torin kautta. Pudotan automaattisesti sellaiset kyselijät pois, jotka eivät viestissään kerro mitään itsestään vaan viesti on esim "Moi, oon kiinnostunut kämpästä, milloin voin tulla katsomaan?" Ei nyt elämänkertaa tarvitse ruveta runoilemaan, mutta esim. omasta elämäntilanteesta sen verran, että onko työssäkäyvä vai opiskelija, onko lemmikkejä ja myös ikä olisi hyvä tietää. Koskaan en ole pitänyt mitään yleistä näyttöä, vaan olen valinnut henkilön/henkilöt viestittelyjen perusteella ja tähän saakka vuokralainen on löytynyt ihka ensimmäisestä, jolle asuntoa olen näyttänyt. Olen sellaisesta kaupungista, jossa kysyntää on ympäri vuoden ja aina olen onnistunut löytämään vuokralaiset, joiden kanssa ei ole tullut ongelmia. Tällä haluan sanoa, että kannattaa panostaa ihan siihen ensimmäiseen yhteydenottoon ja "myydä" itsenstä vuokranantajalle.
En ikinä uskaltaisi vuokrata Torin kautta asuntoa joltain random yksityiseltä
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossamme oli tarjolla kaksi hyvätasoista yksiötä, mutta ketään ei kiinnostanut. Oli vuokravälitysfirmoissa, mutta ei onnistunut. Kuin sattumalta puskaradio toimi ja toiseen saatiin asukas.
Silloin vuokra on todnäk liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet tiedolla iästä ja elämäntilanteesta? Siis mikä ikä ja elämäntilanne on se, joka on oikea vastaus?
Tuntuisi kyllä tosi oudolta alkaa ensimmäiseen viestiin runoilla jotain elämäkertaa, kun ei edes tiedä, onko asunto vielä vapaana. Ja en ymmärrä, mitä teet tiedolla esimerkiksi iästä. Ymmärrän opiskelualan ja kotieläinten jonkinverran vaikuttavan. Mutta miksi et voi vastata, että "Hei, kiitos viestistä, kertoisitko jotain itsestäsi? Onko sinulla lemmikkejä?"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut yli 25 vuotta vuokranantaja ja haen vuokralaisia Oikotie/Torin kautta. Pudotan automaattisesti sellaiset kyselijät pois, jotka eivät viestissään kerro mitään itsestään vaan viesti on esim "Moi, oon kiinnostunut kämpästä, milloin voin tulla katsomaan?" Ei nyt elämänkertaa tarvitse ruveta runoilemaan, mutta esim. omasta elämäntilanteesta sen verran, että onko työssäkäyvä vai opiskelija, onko lemmikkejä ja myös ikä olisi hyvä tietää. Koskaan en ole pitänyt mitään yleistä näyttöä, vaan olen valinnut henkilön/henkilöt viestittelyjen perusteella ja tähän saakka vuokralainen on löytynyt ihka ensimmäisestä, jolle asuntoa olen näyttänyt. Olen sellaisesta kaupungista, jossa kysyntää on ympäri vuoden ja aina olen onnistunut löytämään vuokralaiset, joiden kanssa ei ole tullut ongelmia. Tällä haluan sanoa, että kannattaa panostaa ihan siihen ensimmäiseen yhteydenottoon ja "myydä"
Nimenomaan elämänkertaa en kaipaa, kuten kirjoitin. Ja miksi lähtisin kyselemään lisätietoja näiltä tomppeleilta, jotka eivät itse älyä mitään kirjoittaa? Ja iällä on todellakin merkitystä. En halua asuntooni jotain 17 vuotiasta lapsuudenkodistaan muuttavaa teiniä, joka laittaa heti ranttaliksi kun pääsee omaan asuntoon, ja jonka vuokranmaksukykykin on kyseenalainen. Vuokranantajana itse päätän, millä asioilla on merkitystä ja hyvin olen tähän saakka onnistunut valinnoissani. Olen saanut hyviä vuokralaisia, pisin vuokrasuhde on ollut 7 vuotta ja silloin on onnistuttu, kun ei tarvitse vuokranantajan tai vuokralaisen vuokrasuhteen aikana olla juurikaan yhteyksissä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Minäkin olen vuokranantaja. Haluan tietää minkälaiselle ihmiselle vuokraan asuntoni. En vuokraa sillä perusteella että joku randomi persoona tarvitsee asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus, juuri noin.
Jos ilmoituksessa on numero niin kannattaa soittaa, yhteydenottoja on usein sen verran paljon että puhelulla saa helpommin huomion.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vuokranantaja, jolla hyvin samantyyliset ajatukset. Jos vuokralaisen on vaikea muotoilla yhteydenottoviestiä saati kertoa mitään itsestään tai asunnontarpeestaan, niin kyllä siinä pakostakin tulee sellainen ajatus, että mitenkäs yhteydenpito onnistuu myöhemmin jos jotain ongelmaa tulee.
En minä ole niin rikas, että voisin ottaa riskiä vuokralaisista, joita ei kiinnosta asunnon normaali ylläpito millään tavalla tai joille vuokranmaksu on hälläväliä-juttu, jonka voi jättää tekemättä, jos ei vaan hotsita maksaa. Siksi haluaisin, että vuokralainen hieman vaivautuisi panostamaan kertomaan itsestään ja tilanteestaan.
Itse vuokranantajana tiputan pois juurikin nuo aikaisemmin mainitut tuppisuut sekä jos nimi haiskahtaa mamulle tai mannelle.
Jos et saa asuntoa nii eiköhän se peilistä löydy vika ja edellä mainituista.
Laita hakemukset eri firmoille lumo, M2 kodit (googleta mitä kaikkea paikkakunnalla on mistä asuntoa haet ja laita hakemus jokaiseen firmaan).