Sotkuista saa olla, muttei pa***ista - onko mielestänne:
seuraavat asiat osoitus sotkuisuudesta vai paskaisuudesta?
1) hedelmänkuoret pöydillä
2) jarruraitakalsarit lattialla
3) käytetyt (likaiset) astiat pöydillä
4) hammastahnan roiskeet peilissä
Kommentit (19)
Mun mielestä mitään kakkakalsareita ei saa olla näkyvillä.
Kakkosella on 5 lasta ikähaitarissa 11- v. - 1- v.
Kaikki aloittajan mainitsemat asiat on paskaisuutta. Likaa, jätteitä, sottaa. Pelkällä sotkuisuudella tarkoitetaan esimerkiksi leluja lattialla, vaatteita tuolinselkämyksillä, käytettyjä kahvikuppeja pöydällä.
Mä tykkään, että lattiat on puhtaana ja roskattomat, pölyt pyyhittynä, wc ja lavuaari pestynä jne, mutta ei jotkut väärillä paikoilla olevat tavarat (vaatteet lattioilla, astiat ja hedelmänkuoret pöydillä) pienissä määrin haittaa. Tuollaiset pienet sotkut saa siivottua helposti, paskaisuuden poistamiseen tarvitsee enemmän aikaa ja välineitä (imuri, moppi jne).
Minulle tuo on paskaisuutta eli selkeätä laiskuutta. Miksia kuoret ovat pöydällä, kun menisi 2 sekuntia laittaa ne siihen roskikseen, joka on varman ihan siinä vieressä. Paskaiset kalsarit pitäisi olla pyykkikopassa, kuka edes riisuu niitä jossain olkkarissa tms? Käytetyt astiat voisi viedä edes tiskipöydälle ja huuhtaista. Jos käytetty astia on esim vesilasi, jota käytetään vielä asia olisi ok. Hammastahnaroiskeet voi pyyhkäistä paperinpalasella. Kaikkien listattujen asioiden korjaamiseen menisi noin minuuttu yhteensä, eli en voi ymmärtää.
"Sotkuista saa olla muttei paskaista" on minusta mahdoton yhtälö. Sotkun alla on aina likaa, kuinkas sen paskan sieltä sotkun alta siivoat?
Sotkun alla ei aina ole likaa :) Sotkua ilmaantuu lasten leikeistä jne.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:32"]
[/quote]Tuo on paskaista, käytetyt lautaset hetken pöydällä vain sekaista, jos ne ova kohta menossa koneeseen, kaikki muu selkeästi paskaista.
Se on sotkuista jos lehdet tai käyttötavarat jää pöydille.
Sen ymmärrän jos lasten lelut jää aamulla lattialle kun tulee kiire, mutta sitä en ymmärrä että lattialle kaatuneet murot jää odottamaan siivouspäivää.
Mulla on just toisinpäin, likaista saa olla tiettyyn rajaan mutta ei sotkuista. Eli esim. mulla ei ikinä ole rojuja pöydillä saatika lattioilla, ja vaatteet on muualla kuin kaapissa enintään yön ajan (jos aion laittaa aamulla samat päälle mitä oli illalla).
Mutta sen sijaan lattiat voi olla imuroimatta kaksi viikkoa, kostealla pyyhin lattiat ehkä kerran kuussa..Ei sitä pölyä lattioilta huomaa, mutta sekaiset tavarakasat olisi silmissä koko ajan. Mustilta tasoilta pyyhin kyllä pölyt viikottain, koska siinä sen lian näkee. Samon muut näkyvät kohteet kuten keittiön tasot tai vessanpytyt on kyllä "aina" puhtaita.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 09:32"]
[/quote]
Mun mielestä on oleellistä, KAUANKO ne on siellä.
Mun mielestäraja sotkuisuuden ja paskaisuuden väillä menee siis siinä, onko hedelmänkuoret ja astiat leveillään tänään vai aina ja ikuisesti. Yksi päivä astioita keräämättä on satunnainen ilmiö, ja kyllä meillä ainakin joku juo iltateetä illalla ja aika usein jättää mukin pöydälle aamuun asti - usein juodakseen samasta mukista aamukahvia. Sama voi päteä myö leipälautasiin jms, vaikka niitä harvemmin tulee uusiokäytettyä (vaikka itseasiaa nehän on usein puhtaampia).
Kalsarein kohdalla on myös kyse siitä, illä lattialla ne ovat. Meillä on makuuhuoneet yläkerrassa ja niihin ei mene vieraita, joten siellä vaihdetaan usein vaatteita ja aamulla riisutut kalsarit voi hyvinkin jäädä sängynviereen päiväksi. ne ei haittaa siellä ketään.
Hammastahnaroiskeet täytyy siivota kerran viikossa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:38"]
"Sotkuista saa olla muttei paskaista" on minusta mahdoton yhtälö. Sotkun alla on aina likaa, kuinkas sen paskan sieltä sotkun alta siivoat?
[/quote]Ei minusta, tavarat voi olla puhtaita ja puhtailla pinnoilla, silloin on vain sotkuista, eli tavarat eivät ole omilla paikoillaan. Kaikki mikä alkaa kasvattamaan itsessään jotain on paskaista. Jos pöydillä on tavaraa joka kuuluisi olla roskikesssa tai vaatii pesemistä, niin silloin on paaskaista.
Kaksi ekaa ovat vähän ikäviä, mutta kategoriaa sotku. Kaksi viimeistä ovat minusta enemmän jo pas...nen-kategoriaa.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:45"]
Mulla on just toisinpäin, likaista saa olla tiettyyn rajaan mutta ei sotkuista. Eli esim. mulla ei ikinä ole rojuja pöydillä saatika lattioilla, ja vaatteet on muualla kuin kaapissa enintään yön ajan (jos aion laittaa aamulla samat päälle mitä oli illalla).
Mutta sen sijaan lattiat voi olla imuroimatta kaksi viikkoa, kostealla pyyhin lattiat ehkä kerran kuussa..Ei sitä pölyä lattioilta huomaa, mutta sekaiset tavarakasat olisi silmissä koko ajan. Mustilta tasoilta pyyhin kyllä pölyt viikottain, koska siinä sen lian näkee. Samon muut näkyvät kohteet kuten keittiön tasot tai vessanpytyt on kyllä "aina" puhtaita.
[/quote]Ei pieni pölyisyyskään ole minusta paskaista, jos on vain vähän pölyistä. Jos lapsi levittää iltapallalla puuron pöydälle, niin annatko olla yön yli? Jos joku vastaa kyllä, niin teillä on paskaista.
Nuo kaikki mainitut on sellaisia, että eskari on ne tehnyt/jättänyt... eli meillä ei olisi paskaista kunhan hankkiudutaan kakarasta eroon... hmm.
Kyllähän tuo on eräänlaista paskaisuutta. Laiskuuttakin. Sotkuisuutta on lehtipinot pöydillä ja kerran pidetyt vaatteet jossain sohvannojalla ym.
Itse tunnen yrittäjäperheen, jossa käy siivooja, ikkunanpesijä, lakanapyykit pesee pesula, ja kodinhoitaja käy tekemässä ruuat. Ymmärrän toki, mitä yrittäjyys on, mutta sitä en ymmärrä, että lasten jäljiltä (13v ja 15v) on kodinhoitajan kerättävä tiskialtaasta sinne heitetyt tyhjät maito- ja mehupurkit ja litistettävä ne pahvinkeräys-jäteastiaan (joka on ihan siinä vieressä!).
Se ei ole mitään lasten kidutusta tai hyväksikäyttöä, jos pyytää (opettaa tiettyyn ikään ehtineitä) laittamaan tavarat/lelut paikoilleen, tai ne banaaninkuoret sinne roskikseen. Päinvastoin
valtavan iso "perintö" lapselle/nuorelle, kun muuttaa esim. opiskelukämppään omilleen. Mua ainakin sotkut ja paskat suorastaan masentaa. Ja sori, kun meni vähän ohi aiheenkin.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:49"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 10:45"]
[/quote]Ei pieni pölyisyyskään ole minusta paskaista, jos on vain vähän pölyistä. Jos lapsi levittää iltapallalla puuron pöydälle, niin annatko olla yön yli? Jos joku vastaa kyllä, niin teillä on paskaista.
[/quote] Minusta kyllä pölykin (ja hiekka tms. mitä nyt lattioille kulkeutuu) on "likaa". Mitäpä muuta likaa sitä yleensä kodeissa olisi, jos nyt ei ruoanlaitossa sitten roiski ympäriinsä. Pöydät mulla on aina kyllä puhtaat ja ruokaa ei muutenkaan kukaan levittele, en voi sietää likaista keittiötä.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 11:01"]
Kyllähän tuo on eräänlaista paskaisuutta. Laiskuuttakin. Sotkuisuutta on lehtipinot pöydillä ja kerran pidetyt vaatteet jossain sohvannojalla ym.
Itse tunnen yrittäjäperheen, jossa käy siivooja, ikkunanpesijä, lakanapyykit pesee pesula, ja kodinhoitaja käy tekemässä ruuat. Ymmärrän toki, mitä yrittäjyys on, mutta sitä en ymmärrä, että lasten jäljiltä (13v ja 15v) on kodinhoitajan kerättävä tiskialtaasta sinne heitetyt tyhjät maito- ja mehupurkit ja litistettävä ne pahvinkeräys-jäteastiaan (joka on ihan siinä vieressä!).
Se ei ole mitään lasten kidutusta tai hyväksikäyttöä, jos pyytää (opettaa tiettyyn ikään ehtineitä) laittamaan tavarat/lelut paikoilleen, tai ne banaaninkuoret sinne roskikseen. Päinvastoin
valtavan iso "perintö" lapselle/nuorelle, kun muuttaa esim. opiskelukämppään omilleen. Mua ainakin sotkut ja paskat suorastaan masentaa. Ja sori, kun meni vähän ohi aiheenkin.
[/quote]
Kuulostaa siltä että esimerkkitapauksessasi se kulkee perintönä hommata oma siivooja ja kodinhoitaja lapselle kun nämä muuttavat omilleen. :)
Sotkua. Kaikki on hygieeniaan liittyviä asioita, jotka sitten voi johtaa vaikka vatsatauteihin, no hammastahna ei niinkään mutta toki sekin kertoo osaltaan siitä miten hygienia vessassa hoidetaan.
Sotkua on esim. lelut hujan hajan (lattia on silti alla imuroituna ja pesty) tai lankakerä karannut lattialle pyörimään. Lehtipino valunut lattialle. Pöydällä saattaa olla lapsien maalaustyöt kuivumassa ja vessassa on siistiä mutta lapsi on kaatanut vaikka kylpylelunsa hujan. Ymmärrätkö mitä ajan takaa?
Mutta minusta siisteyteen liittyy melko oleellisesti se että kun on syöty -> siivotaan keittiö ja kun käydään kakalla niin katsotaan että pönttö on siisti seuraavalle. Pinoja jos alkaa muodostumaan niin pitäisi alkaa niitä karsimaan. Kaikelle paikka (ja tämähän on ikuinen prosessi varmaan) mutta se että koti olisi toimiva. Minulla on ollut jo muutamia vuosia sellainen ajatus että kotini on siisti jos sen siivoamiseen riittää ihan vaikka vartin kestävä iltasiivous tai tulee joku yllätysvieras niin ei ole juuri ap.n mainitsemia asioita hujan.