Introvertti puoliso ärsyttää
Että ottaa taas päähän kun poikaystävä ei saa sanaa suustaan sosiaalisissa tilanteissa. Pahinta on, kun meille tulee vieraita, ja saa hävetä aina jälkikäteen puolison käytöstä. Hän voi aivan pokkana sulkeutua makuuhuoneeseen pelaamaan, kun itse selittelen vieraille minkä takia on tuollainen. Omien ystäviensä seurassa käyttäytyy taas aivan normaalisti. Minkä helvetin takia se on tuollainen?
Kommentit (63)
Vaikuttaa siltä että hän autismin kirjon kavereita.
Hän käyttäytyy näin koska ei osaa käyttäytyä sosiaalisesti hyväksytyllä tavalla eli yrittää olla sosiaalinen vaikkei huvittaisi - en sano että niin pitää tehdä - mutta on sosiaalinen normi yrittää osoittaa kiinnostusta. Lisäksi se että menee huoneeseensa tekmään mitä halua on tätä samaa.
Onko ollut testeissä, oletteko puhuneet asiasta.
Hyvä puoli tässä on että hän VOI oppia harjottelemalla olemaan sosiaalisempi, ja eikö se olisi hyväksikin, sillä hän haluaa antaa itsestään kohtuullisen kuvan, koska on kuitenkin valinnut elää ihmisten ilmoilla ja sinun kanssasi.
Puhukaa suhteen pelisäännöistä. On kohtuullista edellyttää häneltä sosiaalisesti oletettua käyttäytymistä sen hetken kun vieraat ovat.
Kirjoittaja on as nainen ja minä itse käyttäydyn samalla tavalla, jos ei "huvita" olla sosiaalinen tai vieraat ovat "tylsiä" ja otan läppärin esiin. As ei "käyttäydy huonosti" tarkoituksella, vaan siksi ettei osaa muuta MUTTA halutessaan voi muuttaa käytöstä koska on harjoitellut. Nämä käyttäytymisen normit ovat aspergerin opittavissa myös.
Sori pitkä ja perusteellinen stoori mutta tämä on as tyyliä, valitettavasti.
Puhukaa!
Vierailija kirjoitti:
Se ei tykkää sun kavereista.
Jos nämä kaverit on ystävättäriäsi, voin ymmärtää miksi. Mies tuntee itsensä ulkopuoliseksi, ja siltä ettei hänellä ole keskusteluun mitään annettavaa. Varsinkin jos aihe on juorut, meikit, vaatteet ja muut ”tyttöjen illan kuumimmat aiheet”
Jos taas ovat sukulaisia tai yhteisiä tuttavia, voi olla hieman outoa.
AP eroa miehestä, me muut halutaan juuri tuollainen mies. Pilaat kaikkien onnen itsekkyydelläsi, lehmä.
Eiköhän mies tee niin kuin parhaaks katsoo.
Hän on "tuollainen", koska vieraiden ihmisten seurassa oleminen väsyttää häntä valtavasti. Itse olen introvertti ja mulla on vähintään seuraava vuorokausi sen jälkeen, kun on käyty jossain kylässä/meillä on ollut vieraita, aivan pilalla. Ihan kuin en olisi nukkunut moneen yöhön; olen aivan toistaitoinen, en jaksa muuta kuin tuijottaa tv-ruutua silmät puoliummessa. Tästä syystä välttelen sosiaalisia tilanteita niin pitkälle kuin mahdollista, vaikka tiedän, että sen monet kokevat huonoksi käytökseksi.
Mulla on vain muutama harva ihminen, joiden seura ei väsytä ja tähän joukkoon eivät kuulu edes omat vanhempani, eli introvertille ei ole väliä sillä, kauanko jonkun ihmisen on tuntenut, vaan sillä, miten energiasyöppö ihminen on. Poikaystäväsi kaverit varmast ovat valikoituneet sillä perusteella, keiden kanssa hänen on hyvä olla, keiden seura ei rasita ja väsytä. Mulle esim. kälyn mies on sellainen henkilö, jonka seura ei rasita ollenkaan, vaikkemme edes tunne kovin hyvin ja näemme harvoin, kun taas esim. isäni ja anoppini ovat ihmisiä, joiden seurassa riittää puoli tuntia siihen, että olen seuraavan päivän totaalisesti vaihtopenkillä.
Ihan itse olet ap ryhtynyt suhteeseen introvertin kanssa. Hän ei tule muuttumaan sosiaalisemmaksi, todennäköisesti käy päinvastoin, eli vetäytyy entistä enemmän, mitä vanhemmaksi tulee. Itselleni on käynyt näin. Mitä enemmän vuosia mittariin kertyy sitä huonommin sietää muiden ihmisten seuraa. Ja lisäksi vanhemmiten uskaltaa myös useammin kieltäytyä niistä sosiaalisista velvoitteista. Eli jos haluat mieheksesi jonkun seurah*oran, joudut vaihtamaan miestä. Introverttimiehestä et sellaista pysty pakottamaan.
Minä en tajua sitä, että ihmiset loukkaantuu jos toisen puoliso ei halua olla puolison kavereiden seurassa. Minusta on vain ihanaa että joku ukko pysyy pois jaloista ja saan olla rauhassa kaverini kanssa, ei todellakaan ole mikään pakko tutustua, hyvä vaan jos pelaa vaikka tietokoneella toisessa huoneessa.
Kutsuin ystäväni ja hänen miehensä meille kylään, kerroin tästä miehelleni ja pyysin, että tulee ajoissa töistä. Kuvittelin siis, ettämeillä on kutsut ja toivoin mieheni tutustuvan mukavaan ja fiksuun pariskuntaan. Vieraat tulivat, mies ei, soitin pari kertaa, oli töissä, tiesin, ettei ole mitään tärkeää ja kiireellistä. Ei vaan tullut. Oli mielestäni todella epäkohteliasta, olisi sanonut, ettei halua niitä vieraita. Minä kyllä emännöin, kun tuli hänen tuttujaan kylään. No, näitä kun sattui jatkuvasti...exä on nykyään. 219
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä yhtään introverttiä.
Toisaalta en ole nähnyt montaa introverttiä joka kykenee 2-3 useamman edes oman kaverin kanssa keskustelemaan yhtäaikaa. Minulle kaikki tilanteet missä on ja oli enemmän kuin 3 ulkopuolista ihmistä oli ihan karmeita tilanne ei ole osaltani ohi koskaan. Kastajaiset, koulutapahtumat, rippikoulu, työpaikoillakin, missä tahansa vältän juttelemista jos pitää vastata enemmän kuin 3 lle. mieluiten en edes vastaa.
Ujoutta. Ei introverttyyttä sinänsä. Intro-exto on sitä viihtyykö paremmin päänsä sisällä vaiko onko kivempää jutella edes sen yhden hengen kanssa. Intro ei oikein edes ymmärrä ideaa puhumisessa ellei ole suoraan tiedon hankinta/levitys. Jolloin sanoo just sen minkä tarvitsee kertoa.
Intro voi oppia diskuteeraamaan puutaheinää muttei ota mitään siitä tosissaan millään tasolla. Se on samanlaista ajanvietettä mitä peukaloiden pyörityskin eikä tarkoita mitään sanomaansa jos on tuota puutaheinää.
Kuten todettu ujous, intro, hiljaisuus ja olemattomat käytöstavat kaikki ihan eri juttuja.
Krroin nyt sen minkä on oleellista tietää. Opettele se ulkoa. Älä puhu uudestaan kunnes olet sen sisäistänyt täysin ja kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en tajua sitä, että ihmiset loukkaantuu jos toisen puoliso ei halua olla puolison kavereiden seurassa. Minusta on vain ihanaa että joku ukko pysyy pois jaloista ja saan olla rauhassa kaverini kanssa, ei todellakaan ole mikään pakko tutustua, hyvä vaan jos pelaa vaikka tietokoneella toisessa huoneessa.
Se vaan kertoo tyhjästä parisuhteesta. Jolloin voi ottaa sen hieman henkilökohtaisesti joa haluaa parisuhteen onnistuvan ja eteen tulee todiste että suhde on raiteeltaan suistunut juna jonka ei mikään enää pelasta-
Sisareni asuinkumppani ei koskaan puhu meillä mitään, näprää vaan kännykkää, silti kuuntelee mitä toiset puhuu ja naureskelee. Ärsyttävä tyyppi ja selvästi nauttii kun voi jotenkin ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaan kertoo tyhjästä parisuhteesta. Jolloin voi ottaa sen hieman henkilökohtaisesti joa haluaa parisuhteen onnistuvan ja eteen tulee todiste että suhde on raiteeltaan suistunut juna jonka ei mikään enää pelasta-
Nyt en ihan ymmärtänyt? Siis mikä kertoo tyhjästä parisuhteesta? Onko ne puolisot siis parisuhteessa myös puolisoidensa kavereiden kanssa? Itse en ainakaan koe näin, mutta olenkin aseksuaali aromantikko jolla ei ole mitään haluja olla parisuhteessa kenenkään kanssa, joten kavereiden puolisotkin saavat olla ihan rauhassa sellaisia kuin ovat, pääasia että kaverini on onnellinen ja viihtyy puolisonsa seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Kutsuin ystäväni ja hänen miehensä meille kylään, kerroin tästä miehelleni ja pyysin, että tulee ajoissa töistä. Kuvittelin siis, ettämeillä on kutsut ja toivoin mieheni tutustuvan mukavaan ja fiksuun pariskuntaan. Vieraat tulivat, mies ei, soitin pari kertaa, oli töissä, tiesin, ettei ole mitään tärkeää ja kiireellistä. Ei vaan tullut. Oli mielestäni todella epäkohteliasta, olisi sanonut, ettei halua niitä vieraita. Minä kyllä emännöin, kun tuli hänen tuttujaan kylään. No, näitä kun sattui jatkuvasti...exä on nykyään. 219
Niin, SINÄ kutsuit. Tajusitko keskustella etukäteen miehen kanssa, että on myös hänelle ok, että pitää seurustella sinun ystäviesi kanssa ? Tämä on niin parisuhteessa olevien tapa, kuvitellaan kaikennnäköistä ilman, että edes kysytään siltä kumppanilta sopiiko vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Sinä halusti, että miehesi tutustuu sinun ystäviisi. Kyllä se on niin, että aikuinen ihminen päättää ihan itse kehen haluaa tutustua., eikä puoliso. Mikään pakko ei ole edes parisuhteessa ryhtyä kaveeraamaan niiden puolison ystävien kanssa.
Mun mies tulee juttuun hyvin mun ystävieni kanssa. Tilanteet joissa nähdään porukalla on satunnaisia, koska minusta on mukava jutella ystävilleni niitä omia asioita ja ajatuksia, samoin kuin ystävieni minulle. Jutut on eri tasolla kun näemme porukalla ja jos ystäväni on meillä, mies saattaa kyllä kahvitella meidän kanssa ja sitten häipyy omiin juttuihinsa muualle. Se on oikein fine.
Meillä ei onneksi ole käynyt niin, että kaikki mikä on sun on myös mun. Omaa tilaa ja omia asioita saa olla. Kaikkea ei tarvi tehdä aina ja koko ajan yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään mene kuin pelkästään ihan pakkoraossa turisemaan emännän vieraille. Heillä ei ole mitään minua kiinnostavaa sanottavaa, joten mieluummin notkun itsekseni makkarissa älylaitteiden ääressä, kuin istuisin vaivaantuneena turisemassa.
En minäkään mene turisemaan miehen vieraille. Päivää sanon ja menen omille teilleni. Mutta jos meillä käy ns. yhteisiä vieraita esim tuttava pariskunta, niin silloin molemmat "joutuu" olemaan paikalla. Eikä olisi kivaa, jos mies painuisi makkariin koneelle ja jättäisi minut yksin vieraiden kanssa.
Silloin kun minulla käy omia vieraita en todellakaan halua, että mieskin on paikalla. Saa olla ihan missä haluaa, ei haittaa.
Joten jos ap:lla on kysymys siitä, että kylässä on ns yhteisiä vieraita, miehenkin pitää osallistua vieraiden "viihdyttämiseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä halusti, että miehesi tutustuu sinun ystäviisi. Kyllä se on niin, että aikuinen ihminen päättää ihan itse kehen haluaa tutustua., eikä puoliso. Mikään pakko ei ole edes parisuhteessa ryhtyä kaveeraamaan niiden puolison ystävien kanssa.
Joo mutta voisiko niihin edes yrittää tutustua? Ja ainakin aikuinen ihminen voi sanoa, ettei halua tutustua, eikä aio tulla kotiin, kun nämä vieraat on siellä. Ei niin, että ei ilmesty paikalla, vaikka asiasta on keskusteltu. Olisi mies voinut avata suunsa ja sanoa, ettei halua tutustua kyseisiin ihmisiin.
Mikään pakko ei ole kaveerata kenenkään kanssa, mutta sen voi sanoa ihan ääneen, eikä nolata toista niin, ettei saavukaan paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mutta voisiko niihin edes yrittää tutustua? Ja ainakin aikuinen ihminen voi sanoa, ettei halua tutustua, eikä aio tulla kotiin, kun nämä vieraat on siellä. Ei niin, että ei ilmesty paikalla, vaikka asiasta on keskusteltu. Olisi mies voinut avata suunsa ja sanoa, ettei halua tutustua kyseisiin ihmisiin.
Mikään pakko ei ole kaveerata kenenkään kanssa, mutta sen voi sanoa ihan ääneen, eikä nolata toista niin, ettei saavukaan paikalle.
Ihan yhtälailla sinäkin olisit aikuisena voinut avata sen suusi ja kysyä, että kiinnostaako ylipäätään tutustua sinun ystäviisi, eikä olettaa yhtään mitään. Ei se ole mikään ilmoitusluontoinen asia, että minä olen nyt päättänyt kutsua ystäviäni meille ja olettaa että mies tulee niihin tutustumaan. Kyllä ne olettamukset menee yleensä täysin metsään ja kuten sanoin itsekin olisit voinut kysyä ihan ennen sitä kutsumista, että sopiiko. Tässä tarinassa on kyllä myös kutsujassa vikansa, ei pelkästään miehessä vaikka kuinka yrität sitä niin väittää. -ohis-
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä yhtään introverttiä.
Toisaalta en ole nähnyt montaa introverttiä joka kykenee 2-3 useamman edes oman kaverin kanssa keskustelemaan yhtäaikaa. Minulle kaikki tilanteet missä on ja oli enemmän kuin 3 ulkopuolista ihmistä oli ihan karmeita tilanne ei ole osaltani ohi koskaan. Kastajaiset, koulutapahtumat, rippikoulu, työpaikoillakin, missä tahansa vältän juttelemista jos pitää vastata enemmän kuin 3 lle. mieluiten en edes vastaa.
Itellä tämä menee väkisinkin siihen, että käytännössä keskustelen yhden ihmisen kanssa, vaikka ryhmässä olenkin. Onneksi kaverit on tottuneet siihen, että johonkin "ryhmäkeskusteluun" en jaksa ottaa kovin pitkään osaa. Kuuntelen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi ensi perehtyä siihen mitä in introversio, mitä tarkoittaa että ihminen on introvertti. Ap:n mies on huonokäytöksinen, ei todellakaan välttämättä introvertti.
Olet jo kolmas joka jauhaa tuosta huonokäytöksisyydestä. Tai kenties jauhat siitä kolmatta kertaa. Ne teidän pakkonoudatettavat hyvät tapanne ei välttämättä ole järkeviä, ymmärrätkö?
Eli sillä välin kun sinä paheksut tuollaista väitettyä huonoa käytöstä, niin se muka huonosti käyttäytyvä nauraa mielessään sinun typeryydellesi.
Pointtini oli, että ei kannata sotkea tähän introvertteja. Kyllä introvertti osaa käyttäytyä ja seurustella normaalisti. Ongelma on jossain muualla kuten epäsosiaalisuudessa tms. - mikäli ap:n miehen käytöksessä nyt jotain ongelmaa on.
No, en mä ainakaan "osaa" seurustella normaalisti, ellei ihminen ole poikkeuksellisen kiinnostava. Varsinkin, kun semmonen tyhjänpäiväinen jauhaminen vie ihan sikana energiaa. Käyttäytyä osaan kyllä, mutta mun mielestä mun pitäisi voida omassa kotonani olla omalla mukavuusalueellani.
Mitähän tähän pitäis sanoo? :D Kiitos, mut en etsi seuraa täältä. :) M25