Hautajaisten järjestämisestä ongelma
Mieheni, lasteni isä, kuoli äkillisesti tällä viikolla. Tietysti ensimmäiset päivät oli aika sekavia koko tilanteen vuoksi. Aikomuksena oli kuitenkin alkaa järjestää hautajaisia sitä mukaa kuin se on mahdollista. Tänään kävi ilmi, että miehen vanhemmat oli jo olleet yhteydessä erääseen hautaustoimiston sekä myös seurakuntaan hautajaisten järjestämisen vuoksi. Emme olleet miehen kanssa naimisissa, mutta käytännössä olen kuitenkin miehen lähin omainen. Nyt miehen vanhemmat on jo suunnitelleet, että hautajaiset järjestetään heidän kotipaikkakunnallaan. Miten miehen vanhemmat voi tehdä tällaista? Eikö tämä kuitenkin ole minun asiani hoitaa?
Kommentit (213)
Jos lapset ovat jo täysi-ikäisiä, et oikein voi tehdä mitään. Oliko asuntonne teidän molempien nimissä?
Toivottavasti saatte sovittua asian . Tragedia ja menetys on kaikille teille suuri.
Et ole omainen ellei mies sitä eläessään ole viranomaisille kirjannut. Eli vanhempien vastuulla järjestää näillä tiedoilla
Jaksatko yksin hoitaa hautajaisjärjestelyt. Voisiko ne hoitaa yhdessä appivanhempien kanssa? Jos saisitte yhteisymmärryksessä tehtyä.
Oli keskinäinen testamentti. Miehen vanhemmilta ei tarvita taloudellista apua edes hautajaisten järjestämiseen. Lapset on alle kouluikäisiä, joten he eivät voi hoitaa isänsä asioita.
Kannattaa puhua mahdollisimman pian miehen vanhempien kanssa. He eivät välttämättä ajattele kunnolla kerta kuolema on ollut äkillinen, eikä silloin ole välttämättä ehditty keskustella hautajaisiin liittyvistä toiveista miehen/perheen kanssa. Sinulla puolisona on kuitenkin sananvaltaa hautajaisiin liittyen vaikka ihan kaikkea vanhempien ehdotuksia ei kannata lytätä. Oman lapsen kuolema on aina traumaattista vaikka lapsi olisikin aikuinen. Yleensä puoliso on kuitenkin se, joka hautajaiset järjestää.
Vierailija kirjoitti:
Et ole omainen ellei mies sitä eläessään ole viranomaisille kirjannut. Eli vanhempien vastuulla järjestää näillä tiedoilla
Kyllä avopuoliso on ensisijaisesti se joka vastaa vainajan asioista.
Vierailija kirjoitti:
Oli keskinäinen testamentti. Miehen vanhemmilta ei tarvita taloudellista apua edes hautajaisten järjestämiseen. Lapset on alle kouluikäisiä, joten he eivät voi hoitaa isänsä asioita.
Itsekin vanhempana varmaan pystyt samaistumaan ajatukseen millainen tuska lapsen menetys mahtaa olla.
Joten todella toivon minäkin, että voitte tehdä yhteistyötä toisianne tukien.
Vierailija kirjoitti:
Jaksatko yksin hoitaa hautajaisjärjestelyt. Voisiko ne hoitaa yhdessä appivanhempien kanssa? Jos saisitte yhteisymmärryksessä tehtyä.
No ainakin tällä hetkellä koen jaksavani. Minulla on myös omat vanhemmat ja muut läheiset tukena.
Suurin ongelma on lähinnä se, että miehen vanhemmat haluaa hautajaiset ja ilmeisesti hautauksenkin omalle kotipaikkakunnalleen, vaikka tiedän että mieheni ei olisi sitä halunnut. Hän olisi halunnut tänne.
Avopuoliso ei ole oikea puoliso. Hänellä ei ole mitään valtaa puuttua hautajaisjärjestelyihin.
Mitä vanhemmat ovat sanoneet , kun olet kertonut, että tahtoi haudatuksi teidän paikkakunnalle ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tällä hetkellä koen jaksavani. Minulla on myös omat vanhemmat ja muut läheiset tukena.
Suurin ongelma on lähinnä se, että miehen vanhemmat haluaa hautajaiset ja ilmeisesti hautauksenkin omalle kotipaikkakunnalleen, vaikka tiedän että mieheni ei olisi sitä halunnut. Hän olisi halunnut tänne.
Kerro, että olette puhuneet asiasta miehesi kanssa ja että hän toivoo tulevansa haudatuksi nykyiselle kotipaikkakunnalle missä hänen lapsensakin ovat.
Älä sulje miehen vanhempia ulkopuolelle. Puhukaa ja etsikää vaihtoehtoja yhdessä.
Olen järjestänyt yhdet hautajaiset. Silloin minulle sanottiin, että hautajaiset järjestää joku kuolinpesän osakas. Ja hautajaiset maksetaan kuolinpesän varoista, ja tämän vuoksi esim arkun tai pitopalvelun voi tilata vain kuolinpesän osakas (muu kuin osakas ei voi tilata kuolinpesän nimissä mitään eikä myöskään järjestää hautajaisia ja olettaa kuolinpesän sitten ne maksavan). Teidän tapauksessa kuolinpesän jäseniä on lapset ja lisäksi ilmeisesti vain sinä testamentin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa puhua mahdollisimman pian miehen vanhempien kanssa. He eivät välttämättä ajattele kunnolla kerta kuolema on ollut äkillinen, eikä silloin ole välttämättä ehditty keskustella hautajaisiin liittyvistä toiveista miehen/perheen kanssa. Sinulla puolisona on kuitenkin sananvaltaa hautajaisiin liittyen vaikka ihan kaikkea vanhempien ehdotuksia ei kannata lytätä. Oman lapsen kuolema on aina traumaattista vaikka lapsi olisikin aikuinen. Yleensä puoliso on kuitenkin se, joka hautajaiset järjestää.
Se on tarkoituksena. Sain tänään kuulla asiasta miehen siskolta, joka oli kuullut asiasta vanhemmiltaan ja ihmetellyt mitä nämä tekevät. En vaan voinut vielä tänään soittaa heille koska en tosiaan olisi tiennyt mitä sanoa.
Hautajaisten järjestäminen ei onnistu edes ihan heti, koska niin moni asia on vielä kesken kuolemansyynselvityksestä alkaen. Minä olen tähänkin asti hoitanut asiaa viranomaisten kanssa.
Missä miehesi on kirjoilla? Sinne tulisi haudata. Onnistuu muuallekin, mutta tietääkseni maksaa. Vai onko heillä sukuhauta? Soittaisin molempien paikkakuntien seurakuntiin ja kysyisin ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Sano että saavat järjestää jos maksavatkin koko lystin
Vainaja maksaa itse hautajaisensa. Ne vähentävät perukirjassa häneltä jäävää omaisuutta eli vähentävät perintöveroa
Vierailija kirjoitti:
Avopuoliso ei ole oikea puoliso. Hänellä ei ole mitään valtaa puuttua hautajaisjärjestelyihin.
Höpöhöpö. Suomi.fi-sivuillakin lukee:
Kuka järjestää hautajaiset?
Hautausjärjestelyistä huolehtii yleensä vainajan
avio- tai avopuoliso
perillinen
muu läheinen
ystävä.
Sano että saavat järjestää jos maksavatkin koko lystin