Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elarit, kun lapset asuvat 50/50?

Vierailija
20.09.2020 |

Tuliko tähän joku muutos?
Lapset asuvat puoliksi exällä ja puoliksi minun luona. Exälle menee kaikki lasten kautta tulevat tuet. Maksan exälle näiden lisäksi 550€ kuussa.
Mielestäni on kohtuutonta, koska lapset ovat puoliksi molempien luona. Ex saa yli 1100€ rahaa lasten kautta kuussa ja minä toimin maksumiehenä. Exällä on uusi mies jakamassa kuluja.

Lastenvalvojanko kautta haen muutosta tähän? Asun yksiössä ja exällä neliö. Ex ei käy töissä, koska ei halua.

Älkääkä haukkuko asumistani. Lapset sen ikäisiä vielä ettei onneksi vielä tarvita enemmän tilaa. Haluan kuitenkin isomman asunnon, kun he kasvavat. Kai minullakin on jotakin oikeuksia muutakin kuin exän tilanteen mahdollistaminen.
Tuleeko minun hakea lähihuoltajuus päästäkseni eroon exän rahastamisesta?
Järjestely ei ole oikeudenmukainen.

Löytyykö tältä palstalta vertaistukeaja vinkkejä.

En yritä päästä eroon lasteni elatuksesta. Haluan eroon tästä tilanteesta, jossa ex saa kaiken, vaikka minä hoidan lapsia yhtä paljon ja enemmänkin joiltakin osin. Ex ei ikinä tee lasten kanssa mitään.

Voinko tasapuolisuuden nimissä saada lasten lähihuoltajuuden seuraavaksi 9 vuodeksi?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö taas kerran

Vierailija
2/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti tienaat huomattavasti enemmän kuin exäsi. Jos et, niin ilmeisesti exä maksaa tuilla ja elatusmaksuilla lasten vaatteet, harrastukset yms. menot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 50/50, 3 lasta, ex maksaa "minulle" 200 euroa kuussa ja minä maksan kaikki lasten muut kulut paitsi tietty ruoan jne kun ovat isällään. Siis harrastukset, vaatteet, puhelimet, vakuutukset jne. Pidän exceliä menoista, sillä tarkoituksena on että lapsilisän vähentämisen jälkeen maksettais molemmat yhtä paljon.

Vierailija
4/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sen uusi mies ei ole töissä? Kyllä sun pitää auttaa sun eksää, ei toi 550 euroa niin paha summa voi olla. Jos nostat haloon niin voit menettää oikeuden tavata lapsiasi.

Vierailija
5/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki

380

Lapsilisä

333

Yh korotus

189

Elarit

550

1 432 tuo yhteensä.

Eli hieman alakanttiin laskin alkuun.

Vierailija
6/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sen uusi mies ei ole töissä? Kyllä sun pitää auttaa sun eksää, ei toi 550 euroa niin paha summa voi olla. Jos nostat haloon niin voit menettää oikeuden tavata lapsiasi.

Ootko sä tosissasi?

Jos lapset kerta puoliksi vanhemmullaan, niin elareita ei pitäisi maksaa.

Aivan sairas systeemi.

Vierailija
7/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä miehen pitää maksaa. Mitäs et ollut tarpeeksi hyvä mies, nyt saat maksaa töppäilystäsi.

Vierailija
8/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 50/50 tapauksissa voidaan määrätä toinen osapuoli maksamaan elareita jos ajatellaan, että sitten se joka ne elarit saa vastaa niillä ja omalla osuudellaan lasten vaate, tarvike, harrastus yms. kuluista. Yhdellä ystävälläni on näin koska hänen ex ajatteli että menisi muka tasan jos lapset ovat molemmilla 50/50 mutta äiti silti maksaa kaikki nuo muut kulut. Eihän se tietenkään niin mene joten hänelle tuli sitten elarit maksettavaksi ja äiti hoitaa niillä + omalla saman suuruisella osuudellaan kaikki hankinnat. Toinen tuttava on saanut tilanteen hoidettua ilman elareita kun pystyvät exänsä kanssa sopimaan aina nuo hankinnat niin että menee tasan. Käsittääkseni heillä on joku tili näitä lasten hankintoja varten jonne molemmat laittaa aina tietyn summan kuussa. Mutta siis itsellä ei ole tällaista tilannetta niin muuten en osaa tarkemmin sanoa vaikuttaako vanhempien eri tulotasot minkä verran ja voiko paremmin tienaava joutua maksamaan elareita ihan vaan pelkän tuloeron perusteella.

Vierailija
9/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinä ap tiedät mitä exä maksaa lasten kustannuksista, ja mitä sinä. Jos hän maksaa suurimman osan kuluista, tietenkin sinun tulee maksaa hänelle.

Vierailija
10/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset 50/50, 3 lasta, ex maksaa "minulle" 200 euroa kuussa ja minä maksan kaikki lasten muut kulut paitsi tietty ruoan jne kun ovat isällään. Siis harrastukset, vaatteet, puhelimet, vakuutukset jne. Pidän exceliä menoista, sillä tarkoituksena on että lapsilisän vähentämisen jälkeen maksettais molemmat yhtä paljon.

Kuulostat reilulta. Kävittekö lastenvalvojalla sopimassa tämän?

Vierailija
11/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä ap tiedät mitä exä maksaa lasten kustannuksista, ja mitä sinä. Jos hän maksaa suurimman osan kuluista, tietenkin sinun tulee maksaa hänelle.

Ei maksa suurinta osaa kuluista.

1500€ saa. Minä en saa mitään. Exä ostaa 3/4 vaatteista. Minä maksan kaiken muun. Harrastukset, puhelimet, tietokoneet, huvitukset jne.

Vierailija
12/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä tosissasi?

Aivan sairas systeemi.

Meillä exä maksaa elareita, koska muuten lasten perustarpeista huolehtiminen ei suju. On kokeiltu sitä, että sovitaan yhdessä mitä kumpikin maksaa, ei toiminut. On kokeiltu myös sitä, että minä hoidan kaiken ja exä maksaa kuukausittain jälkikäteen puolet, ei toiminut. Nyt siis elarit, minä hoidan kaiken muun paitsi ruuat exän luona, toimii. Pidän tietysti kirjaa rahankäytöstä, ettei myöhemmin tule mitään sanomista.

Vierailija
13/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1500€ saa. Minä en saa mitään. Exä ostaa 3/4 vaatteista. Minä maksan kaiken muun. Harrastukset, puhelimet, tietokoneet, huvitukset jne.

Ei pysy nyt provo hallinnassa ap! Lasten piti aikaisemman viestin perusteella olla niin pieniä että pärjäätte vielä yksiössä mutta nyt ovatkin jo vailla tietokoneita, puhelimia ja huvituksia. Vähän nyt lisää paneutumista taustatarinaan!

Vierailija
14/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko hedelmällisempää puhua asiasta exän ja/tai lastenvalvojan kanssa kuin mammojen kanssa, jotka ei tunne teidän tilannetta? Et uskalla?

Vierailija
15/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pysy nyt provo hallinnassa ap! Lasten piti aikaisemman viestin perusteella olla niin pieniä että pärjäätte vielä yksiössä mutta nyt ovatkin jo vailla tietokoneita, puhelimia ja huvituksia. Vähän nyt lisää paneutumista taustatarinaan!

Tablettitietokone. Vanhin on jo puhunut tietokoneesta. Kaikilla lapsilla on ollut puhelin jo esikoulussa.

Vierailija
16/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä tosissasi?

Aivan sairas systeemi.

No se nyt riippuu täysin lapsista aiheutuneista menoista. Kahden lapsen päivähoitomaksut voi olla jo yli 500 euroa ja lasku menee lähihuoltajalle. Lapsilisät ei edes kata hoitomaksuja, saati siihen päälle tulevia vaate- ja muita hankintoja.

Jos huoltajat on molemmat täysjärkisiä ja fiksuja ihmisiä, suosittelen yhteistä tiliä. Sinne voidaan maksaa lapsilisät ja molemmat (vaikka tulojen suhteessa jos isot tuloerot) maksaa tarvittaessa lisää. Ja sieltä sitten maksetaan lasten kulut pois lukien asuminen ja ruoka, jos ja kun luonapitoa on yhtä paljon.

Vierailija
17/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörät, stiigat, pulkat, lintsit, reissut, leffat, hoplopit, ravintolat, käyttöraha. Kotiruoka.

Exälle jää kotiruoka ja 3/4 vaatteista.

Vierailija
18/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ootko sä tosissasi?

Aivan sairas systeemi.

No se nyt riippuu täysin lapsista aiheutuneista menoista. Kahden lapsen päivähoitomaksut voi olla jo yli 500 euroa ja lasku menee lähihuoltajalle. Lapsilisät ei edes kata hoitomaksuja, saati siihen päälle tulevia vaate- ja muita hankintoja.

Jos huoltajat on molemmat täysjärkisiä ja fiksuja ihmisiä, suosittelen yhteistä tiliä. Sinne voidaan maksaa lapsilisät ja molemmat (vaikka tulojen suhteessa jos isot tuloerot) maksaa tarvittaessa lisää. Ja sieltä sitten maksetaan lasten kulut pois lukien asuminen ja ruoka, jos ja kun luonapitoa on yhtä paljon.

Exä ei ole. Ei voida edes avata yhdessä lapsille tilejä, koska hän käyttää lasten rahat, joita minä ja sukulaiset sinne laitettaisiin.

Kuinka vaikea minun on saada lähihuoltajuus?

Koen nyt olevan minun vuoro olla lähihuoltaja. Olen exän pillin mukaan tanssinut tarpeeksi kauan.

Vierailija
19/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat reilulta. Kävittekö lastenvalvojalla sopimassa tämän?

Ei, sovimme keskenämme. Ainoa reilu tapa mielestäni. Minulla on ex-miestäni isommat tulot, mutta hänellä on uusi puoliso jakamassa asuinkuluja, niin koimme tasajaon olevan reiluin.

Vierailija
20/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörät, stiigat, pulkat, lintsit, reissut, leffat, hoplopit, ravintolat, käyttöraha. Kotiruoka.

Exälle jää kotiruoka ja 3/4 vaatteista.

Lintsit, reissut, leffat, hoplopit ja ravintolat ei ole pakollisia kuluja. Jos haluat lapsillesi extraa tarjota, se on hienoa, mutta puoliksi et voi niitä kuluja laittaa.

Jos molemmilla on varaa, ihannetapauksessa molemmat hoitaa lapsille joskus niitä huvejakin.