Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elarit, kun lapset asuvat 50/50?

Vierailija
20.09.2020 |

Tuliko tähän joku muutos?
Lapset asuvat puoliksi exällä ja puoliksi minun luona. Exälle menee kaikki lasten kautta tulevat tuet. Maksan exälle näiden lisäksi 550€ kuussa.
Mielestäni on kohtuutonta, koska lapset ovat puoliksi molempien luona. Ex saa yli 1100€ rahaa lasten kautta kuussa ja minä toimin maksumiehenä. Exällä on uusi mies jakamassa kuluja.

Lastenvalvojanko kautta haen muutosta tähän? Asun yksiössä ja exällä neliö. Ex ei käy töissä, koska ei halua.

Älkääkä haukkuko asumistani. Lapset sen ikäisiä vielä ettei onneksi vielä tarvita enemmän tilaa. Haluan kuitenkin isomman asunnon, kun he kasvavat. Kai minullakin on jotakin oikeuksia muutakin kuin exän tilanteen mahdollistaminen.
Tuleeko minun hakea lähihuoltajuus päästäkseni eroon exän rahastamisesta?
Järjestely ei ole oikeudenmukainen.

Löytyykö tältä palstalta vertaistukeaja vinkkejä.

En yritä päästä eroon lasteni elatuksesta. Haluan eroon tästä tilanteesta, jossa ex saa kaiken, vaikka minä hoidan lapsia yhtä paljon ja enemmänkin joiltakin osin. Ex ei ikinä tee lasten kanssa mitään.

Voinko tasapuolisuuden nimissä saada lasten lähihuoltajuuden seuraavaksi 9 vuodeksi?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörät, stiigat, pulkat, lintsit, reissut, leffat, hoplopit, ravintolat, käyttöraha. Kotiruoka.

Exälle jää kotiruoka ja 3/4 vaatteista.

Lintsit, reissut, leffat, hoplopit ja ravintolat ei ole pakollisia kuluja. Jos haluat lapsillesi extraa tarjota, se on hienoa, mutta puoliksi et voi niitä kuluja laittaa.

Jos molemmilla on varaa, ihannetapauksessa molemmat hoitaa lapsille joskus niitä huvejakin.

Ex saa liikaa siihen nähden mitkä ovat hänen kulut. Yksikään lapsi ei ole päiväkodissa. Minä maksoin nekin. Maksoin kaiken yhdessä ollessa, maksan edelleen kaiken. Ex saa luukulta ja minulta rahansa.

Vierailija
22/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netissä olevan laskurin mukaan ap maksaa liikaa. Kannattaa googlata. Exän pitäisi tässä tilanteessa tuolla rahalla ostaa kaikki.

Miten tällainen kuvio on edes mahdollista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojan juttusille. Tuskin saat lähivanhemmuttaa yksiöön kuitenkaan...josten jos saat lähivanhemmuuden, niin exälle maksamasi menee isomman asunnon vuokran maksamiseen. Onkos se vaivan arvoista, jos viihdyt omassa yksiössäsi?

Vierailija
24/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastenvalvojan juttusille. Tuskin saat lähivanhemmuttaa yksiöön kuitenkaan...josten jos saat lähivanhemmuuden, niin exälle maksamasi menee isomman asunnon vuokran maksamiseen. Onkos se vaivan arvoista, jos viihdyt omassa yksiössäsi?

Raha menee silloin oikeaan osoitteeseen. Lapset saavat enemmän tilaa minun luona.

Kyselevätkö lastenvalvojalla asunnon kokoa? Kai he sen ymmärtävät, että rahatilanteen parannuttua voin hankkia samanlaisen ison asunnon kuin exällä, kun ei tarvitse enää elareita maksaa. Lapset eivät tunnu pitävän exän uudesta. Joku vetelys hänkin, joka ei tee ikinä mitään lasten eteen.

Vierailija
25/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyörät, stiigat, pulkat, lintsit, reissut, leffat, hoplopit, ravintolat, käyttöraha. Kotiruoka.

Exälle jää kotiruoka ja 3/4 vaatteista.

Lintsit, reissut, leffat, hoplopit ja ravintolat ei ole pakollisia kuluja. Jos haluat lapsillesi extraa tarjota, se on hienoa, mutta puoliksi et voi niitä kuluja laittaa.

Jos molemmilla on varaa, ihannetapauksessa molemmat hoitaa lapsille joskus niitä huvejakin.

Vakuutukset, lääkärit, syntyärilahjat kavereille jne

Vierailija
26/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei maksa mitään.

Harrastusmaksut maksetaan puoliksi, joka 2 kk toinen jne.

Vaatteet sain pitkälti ystävältäni, jolla on vanhempia lapsia. Nyt vaatteita kuluu vähemmän, lähinnä isä ostaa.

Itse saan yh tuen, lapset asuvat virallisesti minun luona, isä asuu naapurikunnassa.

Isä maksaa lasten puhelimet ja laskut.

Vierailija
27/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vuoroviikoin ja en ole ikinä saanut senttiäkään elareita vaikka minä maksan kaiken.

Vierailija
28/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa exäsi luopuu lähihuoltajuudesta suosiolla. Varaudu siis oikeustaisteluun, jos aiot sen itsellesi saada, eikä se silloinkaan ole mitenkään kirkossa kuulutettu.

Vierailija
29/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miesystävä on samassa tilanteessa. Onneks olkoon. Sulla on yhtä pimeä exä. Pidä lapsia vähemmän. Ja anna exän hoitaa. Osta lapsille vain jotain. Muuten saat hyppiä exäsi pillin mukaan lopun elämäsi.

Vierailija
30/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki

380

Lapsilisä

333

Yh korotus

189

Elarit

550

1 432 tuo yhteensä.

Eli hieman alakanttiin laskin alkuun.

Ei kai yh-korotusta makseta, jos "exällä on uusi mies jakamassa kuluja" eli asuu saman katon alla.

Vierailija
31/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin monta lasta olikaan? Ja missä/miten olette sopineet tuon summan?

Se on vähän kurjaa maksaa elareita exälle, mutta kenen ne lapset pitää sitten elättää jos ei sinun, kun ex on ilman tuloja? Yhteiskunnanko?

Vierailija
32/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki

380

Lapsilisä

333

Yh korotus

189

Elarit

550

1 432 tuo yhteensä.

Ei kai yh-korotusta makseta, jos "exällä on uusi mies jakamassa kuluja" eli asuu saman katon alla.

Eihän sitä makseta siinä tapauksessa, mutta onko se oman ilmoituksen varassa, että on perhetilanne muuttunut?

Vierailija
33/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset 50/50, ja maksetaan kulut, eli vaatteet, harrastukset yms. tulojen suhteessa tasan. Minulle tulevat lapsilisät, ja ne maksetaan minulle tuloksi. Eksä on laskenut tulojen suhteen, ja minä maksan suhteessa noin 40/60. Olisin alunperin halunnut elarit, jolloin olisin siis maksanut kaikki lapsiin liittyvät kulut. En rahastuksen vuoksi, vaan sen vuoksi, että se olisi ollut selkeämpää ja vähentänyt mahdollista riitelyä esimerkiksi sopivista ostoista jne. No mies ei halunnut, ja painosti tähän, niin suostuin. Menee nykyään ihan ok, mutta todellakin, on mielestäni työlästä ja riitelyn mahdollisuuksia on. Koska eksäni muistaa jokaisen parturissakäynnin ja lapsen koulun xylitolpalstillit ”laskuttaa” on tosiaan itsekin muistettava kaikki mahdolliset, pienetkin ostot. Ja toistaiseksi ollaan oltu samoilla linjoilla, toki minua kirpaisee, kun eksä ostaa vaikka puolet kalliimmat kengät lapselle, mitä minun mielestä olisi tarpeellista. Elarit olisi minusta selkeämpää, ja suhteessa varmastikin jopa tulisi edullisemmaksi. Jos maksut jaetaan, on mielestäni vanhempien todellakin pystyttävä kommunikoimaan asiallisesti. Ja tosiaan, korostan vielä, jos elareita maksetaan, on siis silloin niillä hoidettava kaikki lapsiin liittyvät kulut.

Vierailija
34/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kokeiltu monenlaista systeemiä. Alussa minä sain lapsilisät ja maksoin kaikki kulut ja tein kaikki hankinnat. No lapset oli päiväkoti-ikäisiä, hoitomaksut oli yli 500 euroa, joten mun pussistahan siinä kaikki lapsilisien yli menevä oli. Sitten siirryttiin systeemiin, jossa siirsin lapsilisät yhteiselle tilille (oli jo olemassa, vanha tili joka molempien nimissä) ja sieltä maksettiin lasten kulut. Jos lapsilisät ei riittäneet (usein eivät, vaikka lapsillamme ei ole koskaan ollut edes kalliita harrastuksi) niin siirsimme sinne molemmat lisää. Molemmat pyrkivät tekemään hankintoja, mutta käytännössä ne oli silti aina minun harteillani. Tässä kävi kuitenkin lopulta niin, että ex alkoi rahapulassaan käyttää tätä tiliä omiin menoihinsa ja tyhjensi lopulta koko tilin. Siinä kohtaa kävimme lastenvalvojalla ja ex sai nollasopimuksen ja aloin saada Kelan elatustukea. Pitkään tein niin, että maksoin puolet kaikista tuista exälle ja maksoin silti kaiken ja tein kaikki hankinnat. Mutta kun exän työttömyys on venähtänyt nyt useamman vuoden mittaiseksi, tätä nykyä vähennän ensin tuista lasten kulut ja siirrän puolet jäljelle mahdollisesti jäävistä rahoista exälle. Tämän koen nyt oikeudenmukaisimmaksi.

Mun täytyy kyllä se vielä kommentoida, että tämä raha-asia on kuormittanut mua mielestäni ihan liikaa. Lisäksi täytyy kommentoida, että varsinaista rahanmenoa isompi juttu on ajanmeno. Olen oikeasti sitä mieltä, että työttömänä kotona oleva vanhempi saisi ottaa kyllä isomman roolin hankintojen tekemisessä ja asioiden hoitamisessa.

Siinä nyt pari ajatusta asiaan liittyen.

Vierailija
35/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miesystävä on samassa tilanteessa. Onneks olkoon. Sulla on yhtä pimeä exä. Pidä lapsia vähemmän. Ja anna exän hoitaa. Osta lapsille vain jotain. Muuten saat hyppiä exäsi pillin mukaan lopun elämäsi.

Minäkin tunnen yhden tällaisen parin, jotka kostavat exän elarivaateet lapsille. Yököttää koko kuvio niin paljon ettei enää kiinnosta olla edes tekemisissä. Miten yksikään vanhempi voi ajatella, että hei minäpä nyt tapaan lapsiani vähemmän niin siinä oppii exä olemaan.

Ei pidä tehdä koko lapsia jos ei niiden näkeminen kiinnosta tuon vertaa.

Vierailija
36/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuki

380

Lapsilisä

333

Yh korotus

189

Elarit

550

1 432 tuo yhteensä.

Ei niiden uusien kirjat tietystikään ole asunnossa. Kaikki ilmainen raha hoidetaan kotiin tietysti. Koko elämän voi mukavasti elää tuilla. Fiksu pääsee vähemmällä.

Vierailija
37/39 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinä ap tiedät mitä exä maksaa lasten kustannuksista, ja mitä sinä. Jos hän maksaa suurimman osan kuluista, tietenkin sinun tulee maksaa hänelle.

Ei maksa suurinta osaa kuluista.

1500€ saa. Minä en saa mitään. Exä ostaa 3/4 vaatteista. Minä maksan kaiken muun. Harrastukset, puhelimet, tietokoneet, huvitukset jne.

Ei pysy nyt provo hallinnassa ap! Lasten piti aikaisemman viestin perusteella olla niin pieniä että pärjäätte vielä yksiössä mutta nyt ovatkin jo vailla tietokoneita, puhelimia ja huvituksia. Vähän nyt lisää paneutumista taustatarinaan!

Meidän muksulla on ollut tabletti kolmivuotiaasta ja älypuhelin kuusivuotiaasta lähtien. Olohuoneen tv ja dvd-laite ovat täysin hänen käytössään. Jos tv ei olisi kiinni seinässä, olisin jo aikaa sitten siirtänyt ne mukulan huoneeseen, ettei tarvitsisi joka päivä kuunnella lastenleffoja läpi.

- ohis

Vierailija
38/39 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvä diili exälle.

Vierailija
39/39 |
21.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa aika öastenvalvojalle ja tarkistuta onko summa oikea. Ei se miettimällä parane.