Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Listataanko nirsojen aikuisten kootut kertomukset

Vierailija
18.11.2013 |

Eli näiden syömistavoiltaan lapsen tasolle jääneiden kootut yökötyksen aiheet tai ruoka-aineet, joita "ei ihan oikeesti pysty syömään, kun muuten oksentaa/ripuloi/tukehtuu/röyhtäilee.." Ja tietysti ne kirkkain silmin selitetyt toooosi järkevät syyt näille rajoitteille.

Minä tunnen liian monta ihan järkevää naista, jotka vaan eivät pysty syömään niitä jogurtteja, joissa on jotain "ällö-paloja" seassa. Jotka olivat hirveän riemastuneita Valion uudesta sileästä jogurtista. He kokevat suorastaan syrjinnäksi sen, ettei ennen ollut muuta kuin banaanijogurtti, jossa ei ollut sattumia. Siis kun ei vaan PYSTY syömään niitä klönttejä. (samat ihmiset pystyvät syömään ja nielemään ongelmitta keittoja, joissa kasvis- ja lihapaloja, marjoja ja hedelmiä maustamattoman jogurtin seassa, jne)

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yököttely on mentaalipuolen juttu. Kuten moni nirso on itsekin sanonut, että yökköttää syödä jotain, joka on aikoinaan aiheuttanut mahataudin tai jota on ollut pakko lapsena syödä.

Toisin sanoen se EI ole mikään automaatio, jos yökkäämisestä haluaa päästä eroon. Eri asia sitten, haluaako, mutta turha nyt kenenkään väittää, että ruuassa itsessään on jotain salaperäistä ainesosaa, joka automaattisesti pykii kurkussa. Se pykii, koska ajattelette, että nyt on PAKKO syödä jotain, joka on KAUHEAA ja josta takuuvarmasti tulee huono olo. Jos kykenisitte itsenne motivoimaan niinpäin, että nyt saa maistaa jotain hyvää, se ei oksettaisikaan.

Edelleen, en sano, että pitäisi välttämättä motivoida itseään tai että se olisi helppoa, mutta kunhan vaan totean ketjun todistavan oikein hyvin sen, että kyllä: nirsoilu on mielen, ei makunystyjen tai vatsan ongelma.

Allergiat tai syömäkelvottomat ja pilaantuneet ruuat ovat yhä asia erikseen.

Vierailija
102/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkoon sitten epäkohteliaisuutta, mutta en minä keksi yhtäkän syytå miksi minun pitäisi laittaa suuhuni vaikkapa silliä tai graavikalaa. En siitä meteliäkän nosta ja joskus olen sitten syönyt pari perunaa voilla ja salaattia kaveriksi.... Kyllä sillä yhden vierailun hengissä pysyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:38"]

Hei te joiden mielestä mikään ruoka ei ole niin ällöä etteikö sitä aikuinen pysty syömään, oletteko kokeilleet hapansilakkaa? Olin Ruotsissa kerran paikalla kun sitä tarjottiin, pelkkä haju sai juoksemaan vessaan oksentamaan. En syönyt, olenko kovinkin epäonnistunut yksilö?

[/quote]

Olen maistanut ja hyvää se oli. Haju totta tosiaan on järkyttävä, siksi sitä tarjoillaankin yleensä ulkotiloissa.

Vierailija
104/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:08"]

Tuo curryn syömättömyys ihmetyttää minua. Mikä mauste siinä maustesekoituksessa on se joka teitä ällöttää vai onko se sekoittaminen se ällöys ja voisitte yksittäin syödä vaikka kurkumaa, sarviapilaa tai juustokuminaa? Olen kysynyt tätä monelta curryn inhoajalta enkä ole koskaan saanut asiallista vastausta.

[/quote]

Lyö kurkun tukkoon eikä henki kulje. On sen verran vahva mauste meikäläiselle. Joko nyt ymmärrät?

Vierailija
105/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:01"]

Kyllä se makuaisti on yksilöllinen. Ihmisillä, jotka pystyvät syömään kaikkea, on heikompi makuaisti kuin meillä muilla. Itselläni on myös hajuaisti ylikehittynyt, eli haistan palaneen nopeammin kuin muut - ja tämä ominaisuus on aiheuttanut sen, että yksi sähkövikatulipalo on estetty. Kukaan muu ei haistanut käryä kuin minä. Meillä mies ja nuorin syövät melkein kaikkea, mutta minä ja esikoinen olemme nirsompia. He pystyvät syömään myös tulista ruokaa, mitä minä en pysty syömään, kuten ei esikoinenkaan. Esikoinen maistaa todella herkästi myös "poikkeukset", eli jos vihannes on ostettu eri kaupasta ja on eri puutarhan kuin yleensä. Hän jo tosi pienenä huomasi heti, että eräs mehu oil erilaista kuin ennen ja kun vertasimme toiseen lasiin, missä meillä jollain muulla oli samaa mehua vanhemmasta purkista,  niinhän se olikin, vähän eri väristä. Eli koostumus oli muuttunut vähäsen. Osa ihmisistä ei tällaisia huomaa ollenkaan. 

[/quote]

Ei se, että erottaa makuja tarkasti johda siihen, että ei kestä uusia makuja eikä edes halua kokeilla. Sorry nyt, ymmärrän että mielelläsi perustelet itsellesi nirsouttasi jollain sinänsä positiivisella asialla, mutta niin se EI ole.

Itsekin omaan erittäin tarkan makuaistin, ja pystyn analysoimaan tarkasti mm. ruuassa käytetyt mausteet. Samoin erotan hajut poikkeuksellisen tarkasti ja kykenen erottelemaan/nimeämään ne. Tätä on kohdallani jopa tutkittu.

Ja silti olen kulinaristi, rakastan ruuanlaittoa ja uusien, etnisten ruokalajien kokeilua. Tulinenkin ruoka maistuu minulle erinomaisesti, erotan sen tulisuuden alta tarkasti myös muita makuja ja mausteita.

[/quote]

:D

Vierailija
106/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee "nirsoudestani" numeroa, koen ennemmin etä minulla on rittäin tarkka haju- ja makuaisti. Ja ruuan suutuntuma on oltava tietynlainen. Ap:n jogurtti on loistoesimerkki. En voi sietää kaupan jogurttien ällön limaisia klönttejä. Mutta syön silti joka päivä maustamatonta jogurttia johon laitan marjoja omasta pakastimesta kohmeisina. Suutuntuma on on aivan eri!

Tulisia ruokia en voi syödä, pienikin määrä chiliä polttelee suussa pahasti. Voimakassuolainen ruoka ei maistu kun maistan jo pienenkin määrän suolaa.

Kylässä tms. jätän rokeasti lautaselle sen mitä en pysty syömään, senkin uhalla että kokki loukkaantuu. En tee asiasta kohtausta.

Vierailija
107/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:41"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 15:57"]

Mun isän mielestä kaikki, mikä saa hänet röyhtäilemään, on sellaista mille hän on allerginen eikä voi syödä sitten ollenkaan niitä. Ja näitä ovat kuulemma mm. sipuli, paprika, kurkku, kaali ja tomaattipohjaiset keitot (!). 

Kerran hermostuin kun olin vahingossa laittanut ruokaan herne-maissi-paprikaa ja isä alkoi siitä paprikasta mussuttaa. Sanoin että mä olen sitten kai allerginen kaljalle ja limsoille, kun ne saa mut niin röyhtäilemään. Isä ei edes tajunnut piikkiä, vaan alkoi vaan pitää esitelmää "tyhmälle", että niissähän se johtuu vaan hiilihaposta ja on ihan vaaratonta..

[/quote]

Isäs taisi kuitenkin olla ihan oikeassa, tai ainakin enemmän oikeassa kuin sinä. Jos kärsii närästyksestä niin ei kannata syödä niitä ruokia, jotka närästävät. Hiilihappo röyhtäyttää ihan kaikkia, mutta närästyksestä kärsivän tosin ei kannata hiilihappojuomiakaan nauttia.

[/quote]

Ohiksena kommentoisin, että jos tuon kirjoittajan isä kärsii närästyksestä tai refluksista, miksei sano niin vaan höpisee sekavia röyhtäilemisestä?

[/quote]

Ihan hyvä pointti sinänsä, mutta kyllä närästykseen usein kuuluu röyhtäily. Voi tietenkin myös olla, että hän on vain huomannut tiettyjen ruokien aiheuttavan oireita mutta oireita ei ole sen kummemmin diagnosoitu. Refluksikin voi oireilla aika monin tavoin. Voi olla, että tuon kirjoittajan isällä vatsa oireilee nimen omaan röyhtäilyn muodossa.

[/quote]

Niin tai sitten on vaan nirso ja perustelee sitä itsekeksimillään seikoilla. Kukapa tietää.

[/quote]

No ainakin noista ruoka-aineista päätellen sopisi kyllä ihan hyvin aivan oikeaan närästykseen.

[/quote]

Olen tämän linkityksen eka kirjoittaja eli minun isästä puhutaan. Pakko vielä kommentoida. Voihan sillä jotakin refluksivaivaakin olla, mutta näiden "allergia"-ruokien kohdalla hänen mielestään allergiasta kertoo se, että röyhtäykset maistuvat siltä syödyltä aineelta. Röyhtäilee kyllä äijämäisesti muutenkin, eikä koe sitä sinällään ongelmaksi, paitsi näiden ruokien kohdalla, joista ihan sattumalta ei myöskään tykkää. Ei suostu syömään esim leipää, jonka päällä on ollut kurkun siivuja, jotka on otettu pois.. Ja en ymmärrä, miten kaljan makuiset röyhtäykset eivät häntä haittaakaan ollenkaan tällä logiikalla. Tai siis niistä ei tee mitään numeroa, vaikka mielestäni nekin maistuvat, vai mitä.

Eli isäukon kohdalla väittäisin suurimman syyn "allergiaan" ja röyhtäilyyn (ei hän edes varmuudella tiedä röyhtäilisikö, koska ei ole kymmeniin vuosiin suostunut syömään kyseisiä aineita) olevan nirsoilu monien ruoka-aineiden suhteen. Kyseessä siis mies, joka suostuu syömään vain pullataikinaan tehtyä mustikkapiirakkaa, muut ovat liian arvelluttavia...

Vierailija
108/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, mutta kysymys teille joiden mielestä jostain ruoasta kieltäytyminen on teeskentelyä, turhaa nirsoilua, epäkohteliasta tms.: kerran olin kylässä ystäväni luona ja siellä tarjottiin ruokaa, jota en voi sietää lainkaan. Lopputulema oli se, että oksensin lautaselle. Mitä minun olisi pitänyt tehdä? Jos kieltäytyminen on kohteliasta, niin ei se lautaselle oksentaminenkaan kyläilyn huippuhetkiä ollut. Oksennus vain tuli, en kerennyt tehdä asialle mitään.

En esitelmöi ruoista, joista en pidä ja maistan kaikenlaista uutta, mutta olen esimerkiksi oppinut jo 6-vuotiaana että mm. hernekeitto saa minut oksentamaan ensimmäisen lusikallisen jälkeen. Olen yrittänyt opetella syömään sitä vuosien varrella. Muitakin inhokkeja on. Yritän olla vieraissa pöydissä kohtelias, mutta kun jokin ruoka etoo, niin se vaan etoo, ja on melkoista taistelua yrittää saada se pureskelluksi ja niellyksi. Pliis, kertokaa mitä minun teidän mielestänne kuuluisi tehdä?

Vierailija
109/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:26"]

En jaksanut lukea ketjua, mutta kysymys teille joiden mielestä jostain ruoasta kieltäytyminen on teeskentelyä, turhaa nirsoilua, epäkohteliasta tms.: kerran olin kylässä ystäväni luona ja siellä tarjottiin ruokaa, jota en voi sietää lainkaan. Lopputulema oli se, että oksensin lautaselle. Mitä minun olisi pitänyt tehdä? Jos kieltäytyminen on kohteliasta, niin ei se lautaselle oksentaminenkaan kyläilyn huippuhetkiä ollut. Oksennus vain tuli, en kerennyt tehdä asialle mitään.

En esitelmöi ruoista, joista en pidä ja maistan kaikenlaista uutta, mutta olen esimerkiksi oppinut jo 6-vuotiaana että mm. hernekeitto saa minut oksentamaan ensimmäisen lusikallisen jälkeen. Olen yrittänyt opetella syömään sitä vuosien varrella. Muitakin inhokkeja on. Yritän olla vieraissa pöydissä kohtelias, mutta kun jokin ruoka etoo, niin se vaan etoo, ja on melkoista taistelua yrittää saada se pureskelluksi ja niellyksi. Pliis, kertokaa mitä minun teidän mielestänne kuuluisi tehdä?

[/quote]

"kärsi, kärsi, kirkkaimman kruunun saat!"

Ruokaterroristin mielestä se nyt vaan menee noin.

Vierailija
110/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidattakaa oikeesti korvienvälinne kuntoon, jos oksennatte hernekeitosta tai jostakin ahvenfileestä. Hei please.. Aika pitkälle ootte päästäneet itsesuggestion. Eiköhän olis aika hakea apua jo.

Vierailija
111/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isän mielestä kaikki, mikä saa hänet röyhtäilemään, on sellaista mille hän on allerginen eikä voi syödä sitten ollenkaan niitä. Ja näitä ovat kuulemma mm. sipuli, paprika, kurkku, kaali ja tomaattipohjaiset keitot (!). 

Kerran hermostuin kun olin vahingossa laittanut ruokaan herne-maissi-paprikaa ja isä alkoi siitä paprikasta mussuttaa. Sanoin että mä olen sitten kai allerginen kaljalle ja limsoille, kun ne saa mut niin röyhtäilemään. Isä ei edes tajunnut piikkiä, vaan alkoi vaan pitää esitelmää "tyhmälle", että niissähän se johtuu vaan hiilihaposta ja on ihan vaaratonta..

[/quote]

Isäs taisi kuitenkin olla ihan oikeassa, tai ainakin enemmän oikeassa kuin sinä. Jos kärsii närästyksestä niin ei kannata syödä niitä ruokia, jotka närästävät. Hiilihappo röyhtäyttää ihan kaikkia, mutta närästyksestä kärsivän tosin ei kannata hiilihappojuomiakaan nauttia.

[/quote]

Ohiksena kommentoisin, että jos tuon kirjoittajan isä kärsii närästyksestä tai refluksista, miksei sano niin vaan höpisee sekavia röyhtäilemisestä?

[/quote]

Ihan hyvä pointti sinänsä, mutta kyllä närästykseen usein kuuluu röyhtäily. Voi tietenkin myös olla, että hän on vain huomannut tiettyjen ruokien aiheuttavan oireita mutta oireita ei ole sen kummemmin diagnosoitu. Refluksikin voi oireilla aika monin tavoin. Voi olla, että tuon kirjoittajan isällä vatsa oireilee nimen omaan röyhtäilyn muodossa.

[/quote]

Niin tai sitten on vaan nirso ja perustelee sitä itsekeksimillään seikoilla. Kukapa tietää.

Vierailija
112/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homejuusto, maksamakkara ja punajuuri on mulla tosi vaikeita saada alas. Punajuuren pystyn joten kuten syömään, jos nielaisen sen tosi äkkiä, kun se ei haise. Viili ja piimä on myös sellaisia, että hajukin ällöttää. Molempia olen kerran maistanut, viiliä vahingossa voileipäkakussa ja hyi että jäi sellainen olo, että pitää äkkiä saada jotain salmiakkia tai muuta voimakasta, että maku häviää. 

Mun anoppi - joka on ihan ok, mutta nää ruoka-asiat sen kanssa ei oikein natsaa, moitti minua nirsoksi, kun en tykkää läskistä ja rasvaisesta ruuasta. Anopin mielestä pitää syödä mitä tarjotaan. Paitsi ei hänelle kelpaa ne ruuat, mitä meillä on. Viime keväällä meidän juhlien jälkeen oli mennyt yhden toisen sukulaisen luokse syömään, kun meillä ei ollut kuulemma muuta syötävää kuin karjalanpiirakoita ja kakkua. Niitä piirakoita otettiin juuri häntä varten..ei kelvannut suolaiset piirakat, ei salaatti, ei juustokakku, ei pikkuleivät, kun ne oli leivottu vegaanisista aineista yhden toisen sukulaisen takia...

Sitä minä en ymmärrä, että jos minulla on vaikka yksi ruokalji, jossa on graavilohta ja sen lisäksi monta muuta, niin joku valittaa että miksei huomioida raskaana olevia, kun he eivät saa syödä graavilohta. Vaikka tarjolla olisi useita muita ruokalajeja. Ei kukaan voi tehdä kaikkea kaikille sopivaksi, tai pian jäljelle jää vain tuorekurkku ja riisikakut. Paitsi, tiedän niillekin allergisia, oikeasti allergisia siis. 

Vierailija
113/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä mikä siinä banaanijugurtissa on mutta tosiaan klöntit ovat ällöttäviä. Maksalaatikko maistuu lämmitetyltä oksennukselta. Pinaattikeitto haisee, näyttää ja maistuu niin pahalta, että oksennus lentää. Pinaattikeitto on oikeasti mulle niin paha etten saa sitä alas.

Vierailija
114/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:02"]

Heh, minäkin olen joskus kohdannut näitä "kala-allergikkoja", joiden allergia ei kuitenkaan koske kalapuikkoja.

Myönnän itsekin olevani nirso ja ennakkoluuloinen, mutta yritän opetella vaivastani eroon. Maistelemalla on itse asiassa löytynyt monia aineksia ja ruokalajeja jotka kuuluvat nykyisin vakituisesti ruokavaliooni. Mutta toisaalta on niitäkin tuotteita joita en pysty syömään vaikka kuinka haluaisin olla kohtelias ja kaikkiruokainen. Sellaista elämä on. Ja jos nyt joku repii pelihousunsa siksi etten saa alas esimerkiksi sieniruokia, niin eipä se minun ongelmani ole.

[/quote]

Minulla on kaksi kaveria, jotka molemmat pitävät kalasta todella paljon. Mutta toinen saa oireita järvikalasta, mutta ei esim. lohesta. Toinen taas päinvastoin. Tämä joka saa oireita vaaleasta järvikalasta, reagoi iholla eikä malta olla syömättä koska tykkää kalasta niin paljon. Sitten hän seuraavana yönä ei nuku ja katuu...Lohi ei hänelle sellaista tee ja muita merikaloja ei ole kuulemma maistanut. En tiedä miten muikku, muikkuhan on lohensukuinen kala. Tässä on kuitenkin kyseessä ihmiset, jotka söisivät kalaa mielellään, jos voisivat. Toinen sanoi, että hauki aiheuttaa hänelle pahimman kutinan ja yleensä sitä vain maistelee, mutta ei malta olla maistelematta. Isänsä kalastelee tosi paljon, samoin kuin miesystävänsä ja käy ongella itsekin, joten tarjontaa on. 

Vierailija
115/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:08"]

Tuo curryn syömättömyys ihmetyttää minua. Mikä mauste siinä maustesekoituksessa on se joka teitä ällöttää vai onko se sekoittaminen se ällöys ja voisitte yksittäin syödä vaikka kurkumaa, sarviapilaa tai juustokuminaa? Olen kysynyt tätä monelta curryn inhoajalta enkä ole koskaan saanut asiallista vastausta.

[/quote]

Minä en käytä Currya, vaan korvaan sen kurkumalla, mikä on Curryn pääainesosa. Kyllä se menee toisten tekemänä, mutt itse en sitä osta. Itse en oikein välitä kuminan mausta, mutta ei se sekoituksessa maistu. 

Vierailija
116/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:05"]

Kala-allergikkoja on kahdenlaisia. Niitä jotka oikeasti ovat allergisia ja saisivat oikean allergisen reaktion kalasta. Ja sitten niitä, joita vaan ällöttää kalat, tarhasta asti kehittäneet itselleen tyylin yökkäillä kalaruuille, hajukin saa sairaaksi. Uskovat monesti olevansa allergisia, kun eivät ole koskaan syöneet kalaa, tyyliin: mä luulen että oon allerginen tai jotain, äitikin teki mulle jotain muuta ruokaa, jos oli kalaa tai silleen.

[/quote]

mun ex-mies on just tommonen. kuulemma niin paha kala-allergia todettu lapsena, että oksat pois. kuitenkin vetää tonnikalaa purkkitolkulla ihan leivän päälläkin.

kanaruuat oli myös yök. äidillänsä on lintukammo, joka on myös pojan päähän taottu hyvin. mutta kas, kun oli joskus kananpojanjauhelihaa jossain ruuassa, niin kehu hyvää ruokaa. en kertonut jauhelihan alkuperää :)

selityksiä löytyi milloin mihinkäkin asiaan, mutta en nyt enää tarkemmin muista.

Vierailija
117/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:39"]

Yököttely on mentaalipuolen juttu. Kuten moni nirso on itsekin sanonut, että yökköttää syödä jotain, joka on aikoinaan aiheuttanut mahataudin tai jota on ollut pakko lapsena syödä.

Toisin sanoen se EI ole mikään automaatio, jos yökkäämisestä haluaa päästä eroon. Eri asia sitten, haluaako, mutta turha nyt kenenkään väittää, että ruuassa itsessään on jotain salaperäistä ainesosaa, joka automaattisesti pykii kurkussa. Se pykii, koska ajattelette, että nyt on PAKKO syödä jotain, joka on KAUHEAA ja josta takuuvarmasti tulee huono olo. Jos kykenisitte itsenne motivoimaan niinpäin, että nyt saa maistaa jotain hyvää, se ei oksettaisikaan.

Edelleen, en sano, että pitäisi välttämättä motivoida itseään tai että se olisi helppoa, mutta kunhan vaan totean ketjun todistavan oikein hyvin sen, että kyllä: nirsoilu on mielen, ei makunystyjen tai vatsan ongelma.

Allergiat tai syömäkelvottomat ja pilaantuneet ruuat ovat yhä asia erikseen.

[/quote]

Näinhän se on. Ja kun ei haluta tai kyetä psyykkaamaan itse, moni keksii tuollaisia ilmasta repäistyjä kommentteja kuten että joku röyhtäyttää tai yskittää tai joku on vaan niin pahaa, ikäänkuin se muka kaikista olisi vaan niin pahaa.

Vierailija
118/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se makuaisti on yksilöllinen. Ihmisillä, jotka pystyvät syömään kaikkea, on heikompi makuaisti kuin meillä muilla. Itselläni on myös hajuaisti ylikehittynyt, eli haistan palaneen nopeammin kuin muut - ja tämä ominaisuus on aiheuttanut sen, että yksi sähkövikatulipalo on estetty. Kukaan muu ei haistanut käryä kuin minä. Meillä mies ja nuorin syövät melkein kaikkea, mutta minä ja esikoinen olemme nirsompia. He pystyvät syömään myös tulista ruokaa, mitä minä en pysty syömään, kuten ei esikoinenkaan. Esikoinen maistaa todella herkästi myös "poikkeukset", eli jos vihannes on ostettu eri kaupasta ja on eri puutarhan kuin yleensä. Hän jo tosi pienenä huomasi heti, että eräs mehu oil erilaista kuin ennen ja kun vertasimme toiseen lasiin, missä meillä jollain muulla oli samaa mehua vanhemmasta purkista,  niinhän se olikin, vähän eri väristä. Eli koostumus oli muuttunut vähäsen. Osa ihmisistä ei tällaisia huomaa ollenkaan. 

Vierailija
119/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:41"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No ainakin noista ruoka-aineista päätellen sopisi kyllä ihan hyvin aivan oikeaan närästykseen.

Vierailija
120/143 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 17:39"]

[/quote]

Ehkä vähän mentaalipuolen juttu, mutta ei täysin ja aina. Kuvittele sellainen kyljyksen reunassa oleva sitkeä 5 senttinen vaihtelevanpaksuinen läskiklimppi mitä ei tahdo hampailla saada pienittyä kun se vain muljuaa ja kun se on jo suussa niin ei viitsi enää lautasellekaan sylkeä että pilkkoisi veitsellä. Ok, kyllä jotkut sellaisen pystyy irvistämättä nielemään ihan niinkuin jotkut pystyy tuosta vaan hymyillen nielemään gastroskopialetkutnkin. Minä en onnistu kummassakaan ja annan tässä kohtaa periksi muillekin.