Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mika mun ruokavaliossa on vikana?

Vierailija
18.11.2013 |

Paino ei putoa ollenkaan (en ylipainoinen tosin olekaan, mutta mielestani syon tosi vahan). Mikahan tassa ruokavaliossa mattaa, mielestani olen tosi terveellinen:

Aamulla 2 kuppia maitokahvia (1.5%)

Lounaaksi kalaa, salaattia, juustoa, vihanneksia, hedelmia (yleensa toissa, viikonloppuna kotona molempina paivina pala lohta, keitettya parsakaalia, juustosiivuja ja raejuustoa), harvoin (kerran kahdessa viikossa korkeintaan) jalkiruokana muu kuin hedelmat

Kahvia. Rahkaa (ja 1/2-1 granaattiomena ) tai hedelmia tai proteiinipatukka valipalaksi

Illalla rahkaa tai munaa (esim. eilen 2 keitettya) tai joskus juustoleipa tai jugurtti, salaatti, ehka pieni  lautasellinen pastaa (1dl) jos sita oli lapsille iltaruuaksi tms.

Napostelen pahkinoita satunnaisesti (koko ajan kotona tarjolla), nyt olen syonyt sokerillisia kurkkukarkkeja ja juonut hunajalla maustettua teeta. Joskus pala suklaata, mutta ei mitaan massailya.

Olen vahentanyt syomista heinakuusta asti ja grammaakaan en ole laihtunut. Mielestani tassa ei paljon vahentamista ole. Veriarvot on juuri testattu, eli puutoksiakaan ei ole.

- kiitos -

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Lopeta ihan oikeasti kaloreiden laskemiset. Ala sen sijaan syömään niin paljon, että nälkä lähtee. Pieni nälkä kuuluu tulla aterioiden välissä.

Mutta mutta, sinä syöt aivan liian vähän.

Oletko ikinä huomannut, että nämä työpaikan (usein) naiset jotka syövät hirveän kevyesti, ovat myös niitä jotka eivät onnistu ikinä laihtumaan.

Kyse on ruoan sisällöstä ja tasapainosta, ei vain kaloreista.

Ala ihan oikeasti syömään kunnon aamupala. Sen pitää sisältää myös proteiinia, esim.jogurttia, tai sitten leipää jossa voita ja juustoa/kalaa/munaa tms.

Hedelmät välipaloiksi.

Kiinnitin huomiota, että et syönyt päivällistä ollenkaan. LIsää siis se päivääsi.

Pähkinöitä ja tummaa suklaata voit syödä vähän joka päivä. Huom. vähän.

Pelkkä salaatti ja vihannekset eivät jaksa pitää aineenvaihduntaa vilkkaana. Lisää rasvoja ja jollet ole karppaaja, myös täysjyväviljoja.

Vierailija
22/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 10:55"]

Kyllähän se varmaan niin on, että jos syö vähemmän, niin laihtuu, vai sanoisinko, että nääntyy tai kuihtuu. Onkohan se kuitenkaan pidemmän päälle hyvä?

Todella rankan ja vähäkalorisen dieetin jälkeen keho ottaa heti laihdutetut kilot takaisin, koska kerää vararasvaa tulevaisuuden dieettirupeamia varten. Keho luulee, että joudut näkemään nälkää, koska ruokaa ei ole.

Eihän Jutta Gustafsbergkään laita asiakkaitansa nälkäkuurille ja kummasti silti laihtuvat.

Vielä yksi esimerkki: Autokaan ei kulje ilman polttoainetta.

[/quote]

Se onkin pikkasen eri asia laihduttaa ylipainoisena epäterveellisiä herkkuja ylensyövänä kuin normaalipainon sisällä. Syömällä laihtumista olen kokeillut monet kerrat, treeniä Ym. ja ei vaan toimi koska paino ei putoa kuin 1000 kcal päivässä tai alle. Ylipainoinen herkunsyöjä laihtuukin jättämällä herkut pois ja syömällä normaaliruokaa, koska saa tällöin vähemmän kaloreita. Se on sama peruskaava ihan kaikilla, syö vähemmän kuin kulutat niin laihdut. Normaalipainoisella se kulutus on pienempää kuin ylipainoisella ja läski paljon tiukemmassa. Ap:n syömiset ei kuulosta vähältä vaan paljolta, terveisin 168/69 laihduttaja. Minä lihoisin tuolla määrällä. Eihän sitä pidäkään mitään kitukuuria vetää ja lopettaa kuin seinään. Mutta ei ne ylipainoisille tarkoitetut laihdutusruokamäärät laihduta normaalipainoista, pitää syödä vähemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajunnut aloittajan pointtia. Jos ei ole ylipainoinen, niin miksi ihmeessä edes laihduttaa? Kyllä jotkut ihmiset osaavat tehdä elämänsä vaikeaksi.

Vierailija
24/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 11:18"]

Haluatteko tietää mitä minä syön päivän aikana? Enkä todellakaan laske kaloreita.

Aamulla: 2 kananmunaa (voin kanssa) turkkilaista jogurttia, (jossa seassa marjoja, siemeniä ja hunajaa) kupin kahvia kermalla.

Lounaalla: Lohta, kukkakaalimuusia, kermakastiketta ja salaattia. Täysrasvaista piimää ruokajuomana.

Välipalalla: Banaanin, pähkinöitä, (välillä lisäksi leivän voin ja juuston kanssa)

Illallisella: kaalilaatikkoa, (sisältää ranskankermaa, homejuustoa) salaattia.

Välillä syön iltapalan, esim. täysrasvaista viiliä ja leivän voilla ja juustolla.

Eli näitten pitää syödä vähemmän, kuin kuluttaa-ihmisten logiikan mukaan minun kuuluisi noilla syömisillä painaa varmaan 150 kg.

Painan 54, ja pituutta 163. Ehkä vähän keskivertoa lihaksikkaampi olen.

Kai olen sitten luonnonoikku.

Käyn puolen tunnin pyörälenkeillä 4 kertaa viikossa ja kerran viikossa uin kilometrin matkan uimahallissa.

[/quote]

Kiva että voit syödä noin paljon lihomatta. Minäkin tunnen ihmisiä jotka oikein yrittää lihottaa itseään mättämällä rasvaa ja herkkuja mutta ei vaan onnistu. Minä en pystyisi syömään edes puolia tuosta lihomatta. Nuorempana kuitenkin pystyin syömään älyttömät määrät herkkuja painon pysyessä samassa. Aineenvaihdunta on yksilöllistä ja vielä hidastuu iän myötä minkä takia moni lihoo. Se mitä sinä pystyt syömään ei kerro mitään jonkun toisen lihomistaipumuksesta. Minä olen lihonut aikoinaan syömällä ylimääräisenä pari suklaspatukkaa päivässä enkä edes välttämättä yhtään kunnon ateriaa. Ei kaikki lihavat mätä ruokaa naamaan kaksin käsin, läski voi tulla salakavalasti vaikka ylimääräisestä proteiinipatukasta tai voileivästä päivässä. Monella se tulee siitä että jatkaa samoja ruokailutottumuksia kuin nuorempana mutta iän tai elämäntilanteen muuttuessa kulutus vähenee.

Vierailija
25/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko laskenut kaloreita? Jos syö vähän vähemmän kuin kuluttaa, niin pitäisi laihtua.

Näytät mainitsevan juuston aika usein, niissä on paljon kaloreita. "Oikea" ruoka puuttuu kokonaan. Jos et syö lämmitä ruokaa, vaan napostelet nälkääsi juustoja ja pähkinöitä, niin ihmekkös tuo jos paino ei putoa.

Mielestäni ensimäinen keino laihtumiseen on se että alkaa syödä kunnolla ja lopettaa napostelun.

Vierailija
26/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 13:42"]

Mä en tajunnut aloittajan pointtia. Jos ei ole ylipainoinen, niin miksi ihmeessä edes laihduttaa? Kyllä jotkut ihmiset osaavat tehdä elämänsä vaikeaksi.

[/quote]

Kyllä sitä voi olla läskiä, vaikkei painoindeksin mukaan olekaan ylipainoinen. Kyllä mulla on ainakin kunnon maharöllykkä ja läskikertymiä selässä ja raajoissa vaikka olenkin normaalipainoinen. Miksi niistä ei saisi haluta eroon? En mä tykkää itsestäni tällaisena, pitäisikö tykätä läskikummusta tuossa edessä kun sen voisi laihduttaa poiskin?

Vierailija
27/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko liikuntaa missään muodossa? Itsellä kävi niin, että kilojen kertyessä päädyin aina kituuttelemaan mitättömillä kaloreilla ilman tuloksia ja hermothan siinä meni. Eihän se mahtunut järkeen, että 1200-1500kcal kalorisaanti ja jatkuva syömisten kontrollointi ei näkynyt missään, pienikin tiputus tuli aina heti takaisin kun vähänkin hölläsi.

Sitten hankin kuntosalikortin ja kappas, saan syödä paljon enemmän ja paino joko putoaa tai pysyy vähintään samassa. Herkkujakin syön, kilot ei tule takaisin vaikka pistäisi ranttaliksi pitkän viikonlopun verran. Liikunnan merkitystä painonhallinnassa  ei pidetä suurena, mutta aineenvaihdunnan kannalta sillä kyllä on merkitystä, vaikka kulutetut kaloritmäärät eivät olisikaan päätä huimaavia.

Vierailija
28/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä pudotin painoani, tai yritin. Tein tilin Kalorilaskuriin ja katsoin todella tarkasti, mitä syön ja aloin harrastaa todella rasittavaa liikuntaa (mullakin laidutus normaalipainon sisällä).

No, paino ei pudonnut kuukauteen varmaan yhtään, vaikka laskurin mukaan kaiken piti olla ok. Pidin myös kerran viikkoon isompikalorisen päivän, jolla sitten "paikkasin" parit vajepäivät.

Mitään ei tosiaan pitkään aikaan tapahtunut ja tein päätöksen lopettaa syömiskyttäyksen sekä lyhentää juoksulenkkejäni, sillä kroppani tuntui todella väsyneeltä. Aloin syömään enemmän ja liikkumaan vähemmän ja kappas: aloinkin laihtua ja vielä tosi reippaaseen tahtiin!

Eli kun tuota ruokavaliotasi katsoo, niin sanoisin sun syövän liian vähän, vaikka istuisit koko päivän. Kroppasi taistelee vastaan pitkääkseen kiinni niukoista kaloreista.

Vierailija
29/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 14:04"]

Harrastatko liikuntaa missään muodossa? Itsellä kävi niin, että kilojen kertyessä päädyin aina kituuttelemaan mitättömillä kaloreilla ilman tuloksia ja hermothan siinä meni. Eihän se mahtunut järkeen, että 1200-1500kcal kalorisaanti ja jatkuva syömisten kontrollointi ei näkynyt missään, pienikin tiputus tuli aina heti takaisin kun vähänkin hölläsi.

Sitten hankin kuntosalikortin ja kappas, saan syödä paljon enemmän ja paino joko putoaa tai pysyy vähintään samassa. Herkkujakin syön, kilot ei tule takaisin vaikka pistäisi ranttaliksi pitkän viikonlopun verran. Liikunnan merkitystä painonhallinnassa  ei pidetä suurena, mutta aineenvaihdunnan kannalta sillä kyllä on merkitystä, vaikka kulutetut kaloritmäärät eivät olisikaan päätä huimaavia.

[/quote]

2/16 harrastaa salilla ja hyötyliikuntaa varmaan parintuhannen kalorin edestä viikossa. Silti sillä ei ole ollut mitään merkitystä painon putoamiseen, kiinteytymiseen kyllä. Ja tosiaan mennään 1200-1300 kalorilla päivässä, liikkumisesta huolimatta pienikin lisäys näkyy heti vaa'alla.

Ja tosiaan normaalipainon sisälläkin voi olla tarpeellista pudottaa - oma olotila on tässä hilkun alle bmi 25 todella ahdistava ja "täyteläinen", 3-5 kiloa pois niin olisin ihannemitoissani. Jaksan ihmetellä niitä jotka lihovat 30-40 kiloa "huomaamatta", mulla jo kilon nousu tuntuu vaatteissa ja olotilassa!!??

Vierailija
30/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tassa. Liikun paljon. Kulutus ainakin 3000ckal/ viikko. Yleensa joko rankkaa liikuntaa tai sitten low intensity mutta pitkaan (esim. 15km kavelylenkki).

Illallista en urheilun vuoksi voi yleensa nauttia, eika kroppa sita vaadikaan. Yleensa siirryn urheilemaan suoraan toista, eli en ehdi / pysty syomaan mitaan ennen suoritusta ja kotiin paasen klo 20-21, yleensa niin vasyneena etta otan jotain missa on proteiinia (munaa, jugurttia, rahkaa) ja kaadun sankyyn.

Mutta silti, paino ei vaan putoa.

Tanaan lounaaksi soin keitettya parsakaalia (n. 200g) sekaan sulatettuna 2 siivua juustoa, ehka 0.5 dl raejuustoa, purkki rahkaa ja 1 pieni granaattiomena. Ja kuppi maitokahvia.

Sympatisoin numero 2, tuntuu etta tilanne on ihan sama. Vaikea kiristaa kaloreista (tai pakko kai se olisi) ja liikunnan lisaaminen olisi tosi vaikeaa, vie jo nyt tolkuttomasti aikaa viikosta.

Vierailija
31/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse juuri 18 kg laihduttaneena tiedän mistä puhun.

Pidä ruokapäiväkirjaa, punnitse ja laske jokainen suuhusi menevä pala. Itse meni 1200kcal määrällä. Liikuntaa et tarvitse laihduttamiseen, vain ruoka ja sen säännöllisyys ratkaisevat. Nälkä ei saa olla.

Aloita ostamalla itsellesi pienempi ruokalautanen. Kyllä se siitä. Ja sitten unohdat laihduttamisen, muutat eöämäntapojasi niin laihdut.

Vierailija
32/32 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt nopea ja suuntaa-antava laskelma ap:n syömisistä..

Aamupala:

1dl maito = 50

Lounas:

Lohi 150g = 300

juusto 40g = 100

kasvikset = 50

raejuusto = 100

hedelmä = 100

+ tuleeko kastikkeita, paistorasvaa..?

Välipala

maito  = 50

rahka = 200

granaattiomena = 150

Iltapala

rahka 200

hedelmä tms. 100

=n. 1400 kaloria

+ kaikki mitä napostelet päivän mittaan. esim. 15-20 pähkinää = 100kaloria

Tuossa nyt suuntaa-antava laskelma. Syöt vain yksinkertaisesti sen, mitä kulutat. Syöt kyllä muuten terveellisesti, mutta jos haluat laihduttaa, niin kannattaisi miettiä säännöllisiä ruoka-aikoja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi