Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ennenaikaiset supistukset - koska lääkäriin?

Vierailija
17.11.2013 |

Mulla on menossa rv 28+ ja ennenaikaisista supistuksista on ollut kiusaa jo melkein kuukauden. Pari kertaa olen jo käynyt synnärillä näytillä näiden viikkojen aikana, tuloksena sairaslomaa ja määräys vuodelepoon kotona. Kohdunsuu on ollut viime tarkistuksessa ulkosuulta auki n. sentin, sisäsuu suljettu, kaulaa jäljellä n. 3 cm, vähän pehmennyt.

Tässä välillä tilanne on rauhoittunut huomattavasti, mutta torstaina supistukset taas lisääntyivät, tullen n. 5-10 minuutin välein, koko päivän, myös levossa. Osa on kivuttomia, osa taas napakampia.

Perjantai oli rauhallisempi, mutta eilen lauantaina iltaa kohden supistelu taas kiihtyi 5-10 minuutin välein tai tiheämmin, ja muuttui niin kivuliaaksi, että piti pyytää miestä hieromaan alaselkää supistusten aikana kun jomotti sen verran ikävästi. Tätä kesti tunteja.

Tänään on ollut taas vähän rauhallisempaa, mutta noita selässä ja paineena/kiristyksenä kohdunkaulalla tuntuvia supistuksia on tänäänkin ollut jonkun verran, välien lyhentyessä nyt taas yötä kohden. Merkittävää on se, että nuo supistukset ovat selkeästi kivuliaampia kuin aiemmin, vaikkeivät kaikki toki vieläkään ole kivuliaita.

Nyt mietinkin, että missä vaiheessa pitäisi mennä taas näytille? Mitään kontrolleja ei ole sovittu. Kuinka pitkään voin olettaa supistusten olevan vain "uhittelua" ja koska pitää hakea apua? En halua odottaa niin pitkään, että synnytys käynnistyy ihan toden teolla eikä ole enää pysäytettävissä. Toisaalta en halua mennä valittamaan mistään turhastakaan. Mistä sen tietää, koska on syytä lähteä näytille, kun tähänkin asti nuo supistukset on aina kuitenkin lopulta loppuneet itsestään? Uudelleensynnyttäjä olen, mutta silti ihan pihalla. Sen verran olen itse kopeloinut paikkojani, että tiedän kohdunsuun olevan täysin pehmeä, sellainen "lörppö" vailla mitään tonusta. Aukiolosta ei tietoa, sen enempää kuin että ulkosuusta menee oma sormi hyvin väljästi läpi. En ole uskaltanut kokeilla mitään "maksimimahtuvuutta". Sisäsuuta en yllä itse kokeilemaan, enkä kyllä uskaltaisi ronkkiakaan.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
18.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä omasta mielestäni juon tarpeeksi, ainakin sen 2-3 litraa päivässä, luultavasti enemmänkin. Pissalla saa juosta vähän väliä ja pissakin on ihan normaalin väristä ja hajuista, ei siis mitenkään tummaa tai voimakkaan keltaista tms mikä kertoo kuivumisesta.

Mulla sama juttu, että kaikki lapset ovat syntyneet rv37-38 ja kaikissa on ollut jonkinverran ennakoivia supistuksia. Kaikissa oon ollut myös loppuajasta sentin-pari auki, jopa sen pari kuukautta tai ylikin. Yhdessä raskaudessa (kaksoset) jouduin osastolle kahdeksi viikoksi lääkitykselle, mutta tilanne saatiin hallintaan. Viimeisestä raskaudesta vain on jo lähes 10 vuotta aikaa, niin kaikkia asioita ei oikein kunnolla muista, vaikka muistaakin. Niin kuin just esim nää supistukset... Kun ei tiedä oikein pitäiskö reagoida vai ei. Edellisten raskauksien perusteella ehkä ei välttämättä tarvi liikaa hätäillä, mutta toisaalta mulla on se 10 vuotta enemmän ikää kuin viimeksi, ja lisäksi tämä on kuitenkin eri raskaus. Olisipa se kristallipallo... Tällä hetkellä ainakin näyttää vielä pysyvän melko pitkinä nuo supistusten välit, yli puoli tuntia. Josko tää ilta ny menis rauhassa, niin pääsee huomenna suunnitellusti pankkiin miettimään niitä vesivahingon kulunkeja :P

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla