Onko olemassa "nukkepelkoa"
Siis ihan sellaista, että lapsi rupeaa itkemään lohdutonta hätäitkua, kun kysyn tahtoisiko nukkekodin. Onko olemassa ihan fobian tasoista nukkekammoa ihan kuten on pellepelko (coulrofobia).
Itse en voi kestää kyllä posliininukkeja, kun ovat niin kuolleen näköisiä, muta nyt tämä asia tuli yllättäen vastaan 8-vuotiaan lapsen kohdalla (erityislapsi)
Kommentit (19)
On, mun miehellä on. Pelkää nukkeja vaikka ikää mittarissa jo yli 40.
onhan noita pelkolistoja olemassa, ihan kaikelle löytyy nimi. Etsimään vaan.
Olen etsinyt. En ole löytänyt termiä asialle. Löytyy kaikenlaista reikien pelkoa ja trikotillomaniaa, mutta ei oikeastaan kammoa minikokosia ihmisiä, nukkeja kohtaan. Lapsi kammoaa ihan selvästi minikoteja, joissa on juuri niitä puusilmäisiä mini-ihmisiä. ap
En tiedä, onko sille nimeä, mutta on sitä olemassa. Meidän lapsi pelkäsi pienenä hysteerisesti nukkeja. Ei voinut nukkua, jos samassa huoneessa oli nukkeja. Nukenvaunuissa työnteli eläimiä. Vähän isompana kammo on onneksi helpottanut, mutta ei pidä nukeista vieläkään.
No, ei ainakaan nukkekotia kannata ostaa.
On olemassa, ainakin kertomallasi lapsella. Voihan nuket olla aika kumman näköisiä, eikä erityislapsen aivoituksista aina tiedä, mistä sitten johtuu. Omanikin oli pienenä sellainen, ettei halunnut lahjoja eikä uusia leluja. sellaisiin piti totutella vähin erin.
Minulla itselläni on nukke pelko koitappa kirjoittaa googleen pediofobia
Siskollani oli lapsena, kun katsottiin Hiidenvirta-tv-sarjaa. Siinähän oli niitä kauhumaisia kuvia nukeista sun muista. Kyllähän ne lapsia pelotti. Nyt kun vanhempani sarjaa katsoi, niin valitettavasti ei enää samanlaisiin tunnetiloihin pääse.
Sama pätee myös huumoriin. Naurattaa yhä vähemmän ja vähemmän. Tämä on oikeasti kammottavaa. Mut sitä kai vanheneminen on - hiljaksiin jäätymistä, jähmettymistä. Mikään ei tunnu, maistu tai haise miltään. DDD Heinäsirkatkaan ei enää soittele, sukupuuttoon ovat varmana kuolleet. DDD
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 13:46"]
Siskollani oli lapsena, kun katsottiin Hiidenvirta-tv-sarjaa. Siinähän oli niitä kauhumaisia kuvia nukeista sun muista. Kyllähän ne lapsia pelotti. Nyt kun vanhempani sarjaa katsoi, niin valitettavasti ei enää samanlaisiin tunnetiloihin pääse.
Sama pätee myös huumoriin. Naurattaa yhä vähemmän ja vähemmän. Tämä on oikeasti kammottavaa. Mut sitä kai vanheneminen on - hiljaksiin jäätymistä, jähmettymistä. Mikään ei tunnu, maistu tai haise miltään. DDD Heinäsirkatkaan ei enää soittele, sukupuuttoon ovat varmana kuolleet. DDD
[/quote]
Ei liity taas yhtään aloittajan aiheeseen, mutta totta-totta. Jotkut aivan hirveät kauhuelokuvat ovat muuttuneet lähinnä koomisiksi. On ikävä sitä tunnetta, kun asiat TUNTUU joltain.
Nauramista riittää, kun tavataan vanhalla tyttöporukalla ja taannutaan lukioikäisiksi. Ehkä se juurikin näyttää säälittävältä, kun räkätetään kuin teinitytöt, mokomat keski-ikäiset kurpat, sietäisi hävetä. Mutta just sillä hetkellä ollaan niitä nurkan takana tupakalla kävijöitä.
Juu siis "nukkepelolle" on ihan oikeakin termi
:D sitä kutsutaan pediofobiaksi
Ei tuo kai kauhean harvinaista ole, ainakaan siis ihan aikuisilla. Osa aikuisista kokee nuket karmiviksi, sen kun ne muistuttavat ihmistä, tuijottavat silmillään, ovat liikkumattomia kuin ruumiit... Olen tuosta aina välillä lukenut ja kuullut. Moni saattaa havaita nukkekammonsa vasta kun vierailee jonkun keräilijän luona, nukkemuseossa tms, missä näitä nukkeja onkin sitten runsaasti "tuijottelemassa". Sitten on tietty ollut noita nukke-aiheisia kauhuleffoja fobioita ruokkimaan, ja netissä erilaisia "cursed doll"-tarinoita. Onpahan vielä se ihan nukkesaarikin olemassa, ja se onkin aika karmivan oloinen paikka. Vanhat, luonnon armoille hylätyt nuket ovat aina aika creepy. Itse olen nukkehullu nukkekeräilijä, mutta toki ymmärrän jos jonkun mielestä ovat puistattavia. Omat fobiani minullakin, vaan ei nukkeihin, onneksi.
Minulla on omasta mielestäni pediofobia eli nukkefobia. Ollut jo noin kaksi vuotta. Saan paniikkikohtauksia jos nään nukkeja pelkästään elokuvista ja sarjoistakin jos nukke vilahtaa jossain kohti. Olen menossa pian nuorisopsykiatrille nukkepelon vuoksi.
Siihen on todenäkösesti vaikuttanut esim kauhu elokuva kohtaus jossa nukke herää henkiin ja kävelee. Pienen ihmisen aivot ei käsitä tapahtunutta joten sitä alkaa pelätä
On olemasa sillä minä itsekkin koen suurta pelkoa nukkeja kohtaan en tiedä miksi