Oliko sinun ja perheesi taloudellinen tilanne turvattu, jos miehesi kuolisi nyt yllättäen?
Olettko koskaan miettineet tätä? Onko esimerkiksi käteistä jossain piilossa jokunen tuhat euroa, koska miehesi ja yhteiset tilit jäädytetään saman tien perunkirjoitukseen saakka.
Kommentit (56)
No joo, sen verran nyt itellä säästössä että 6kk menisi rahallisesti ok. Ei meidän taloudellinen tilanne silti turvattu olisi, ei me pystyttäisi tähän taloon jäädä.
Olisi, koska omistan kaiken ja hieman jopa elätän miestäni.
Käyn töissä ja ei ole mitään säästöjä nyt, eikä miehen palkka vaikuta erityisesti menoihin yhtä huono se on kun mulla, joten ei siinä mikään muuttuisi..
Vierailija kirjoitti:
Yhteistä tiliämme ei jäädytettäisi, koska se on tai-tili. Se on varmistettu pankista.
Henkivakuutusrahoilla, sijoituksilla, leskeneläkkeellä ja säästöillä eläisin ihan suhteellisen mukavasti. Meillä on myös keskinäinen testamentti, joten avio-oikeuden lisäksi perisin mieheni. Lapset ovat jo aikuisia.
Jäin keväällä leskeksi. Pari viikkoa siitä ei kortti toiminutkaan enää. Vaati uuden kortin ja tunnuksen. Kai tili oli.
Ap, erinomainen kysymys, jota jokaisen kannattaa pohtia ajoissa. Itse olen aina ollut naimaton ja hankkinut oman omaisuuteni. Lapsi perii sitten minut ja biologisen isänsä omaisuutta joskus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteistä tiliämme ei jäädytettäisi, koska se on tai-tili. Se on varmistettu pankista.
Henkivakuutusrahoilla, sijoituksilla, leskeneläkkeellä ja säästöillä eläisin ihan suhteellisen mukavasti. Meillä on myös keskinäinen testamentti, joten avio-oikeuden lisäksi perisin mieheni. Lapset ovat jo aikuisia.Jäin keväällä leskeksi. Pari viikkoa siitä ei kortti toiminutkaan enää. Vaati uuden kortin ja tunnuksen. Kai tili oli.
Niin? Oliko hirmu työlästä hommata uusi kortti ja tunnus?
Hassu kysymys. Meillä on yhteinen taloustili, jolla on vain sille kuukaudelle varattu rahasumma eli joitakin satasia. Omat rahani ovat ihan omalla tililläni, johon avokkini kuolema ei vaikuttaisi suuntaan eikä toiseen.
Sijoitusasuntoja. Kyllä pärjään. Kun lapset muuttavat pois kotoa, voisin muutamassa asua sen pari v, jotta saan myydä verovapaasti.
Taloudellinen asema paranisi, jos mies kuolisi, koska tienaan selvästi enemmän kuin hän ja maksan myös enemmän taloudenpidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi.
Meillä on kummallakin oikeus tiloille ja lisäksi on vakuutus joka kuittaisi loppuasuntolainamme jota ei montaa kymppiä edes ole jäljellä. Lisäksi miehen saama perintö on tilillä että osakkeissa, minulle ne jäisi, koska avioliitossa eikä tehty aikanaan avioehtoa.
Ja onhan minulla myös oma, vakituinen, työni joka ei pääty eikä asiakkaat lopu.Teillä pitäisi olla keskinäinen testamentti, jotta saisit miehesi omaisuuden. Muussa tapauksessa jäät ilman ja miehesi sukulaiset perii hänen omaisuuden.
Lapsettomalla avioliitossa olevalla perintö menee puolisolle eikä sukulaisille. Avoliitossa olevalla pitäisi olla testamentti, avopuoliso ei peri.
Vierailija kirjoitti:
Hassu kysymys. Meillä on yhteinen taloustili, jolla on vain sille kuukaudelle varattu rahasumma eli joitakin satasia. Omat rahani ovat ihan omalla tililläni, johon avokkini kuolema ei vaikuttaisi suuntaan eikä toiseen.
Meillä sama eli korkeintaan menisi joku 500eur ruokarahoja jumiin.
Kummallakin säästöjä tarpeeksi pyörittämään taloutta yksin ainakin vuoden.
Oletan että keskinäisen henkivakuutuksen 150000eur laukeaa alle vuodessa.
Lisäksi meillä on keskinäinen testamentti toistemme hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Sijoitusasuntoja. Kyllä pärjään. Kun lapset muuttavat pois kotoa, voisin muutamassa asua sen pari v, jotta saan myydä verovapaasti.
Vero menee myyntivoitosta eli voi myydä hetikin verovapaasti, jos myy samalla tai alhaisemmalla hinnalla.
Aluksi pärjää kyllä, tilit ovat kummallakin eikä velkoja. Perintöverot menevät aikuisten lasten maksettavaksi ja heille se voi olla vaikeaa, jos omia asuntovelkojaan maksavat yms. nuoren perheen kuluja.
Itse saan asua talossa, joka nyt omistetaan puoliksi. Aikanaan pitää remontoida asuntoa tai autoa enkä osaa itse. Ehkä ostan sähköavusteisen polkupyörän ja pärjään sillä. Jos taloa pitää remontoida, voi tarvita 10 tonttua esim. kattoon ja lainan saaminen on kyseenalaista. Muutto pienempään voi olla hyvä idea, mutta tajuanko sitä enää itse? Ollaan pitkäikäistä sukua, mutta lopussa dementia ottaa vallan.
Olen kyllä jo eronnut, mutta ei meillä mitään yhteistä tiliä ollut. Eron jälkeen minulla meni taloudellisesti paremmin kuin suhteen aikana, raha riitti siis paremmin (ja ei johtunut elatusmaksuista, koska sain vain Kelan maksamat minimit), joten eiköhän niin olisi ollut sitten myös kuolemantapauksessa. Toisaalta jos olisi ollut niin, että taloudellisia ongelmia olisi tullut, olisin saanut vanhemmiltani kyllä riittävästi apua, olisivat voineet jopa maksaa elämiseni perunkirjoituksiin asti. Joten olisi siinä rahallisesti pärjätty, henkisesti varmaan olisi ollut hirveää-.
Olen miettinyt asiaa itsekin ja kyllä me pärjättäisiin. Henkivakuutusrahat kuittaisi asuntolainan, jota ei muutenkaan enää paljoa ole. Säästöjä on reilusti. Lisäksi tulisi leskeneläke.
Todennäköisesti talo menisi kuitenkin myyntiin, en osaa huoltaa omakotitaloa. Ja elämä pysähtyisi muutenkin täysin. Taloudellisesti ei olisi kuitenkaan hätää.
Jos miehesi kuolisi, niin tuo miehesi perintö menisi kokonaan lapsillenne. Miehesi voi kuitenkin halutessaan tehdä testamentin sinun hyväksesi myös tuosta perintönä saadusta omaisuudesta eli avio-oikeuden poisto estä sitä. (Toki lapsilla on aina oikeus lakiosaansa testamentista huolimatta.)