Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oliko sinun ja perheesi taloudellinen tilanne turvattu, jos miehesi kuolisi nyt yllättäen?

Vierailija
20.09.2020 |

Olettko koskaan miettineet tätä? Onko esimerkiksi käteistä jossain piilossa jokunen tuhat euroa, koska miehesi ja yhteiset tilit jäädytetään saman tien perunkirjoitukseen saakka.

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin, mutta hetken olisi tiukkaa. Sovimme juuri mieheni kanssa pari päivää sitten, että jos toinen meistä kuolee sairauteen, niin sairauden loppuvaiheessa teemme niin, että se tästä maasta poistuva tyhjentää koko tilinsä sille toiselle. Äkillinen kuolema tosiaan olisi kinkkisempi asia.

Tuota raha siirto ei kannata tehdä. Sitä voidaan pitää tahallisena omaisuuden pimittämisenä.

Ei sitä kuollutta voi ruveta syyttämään omien rahojensa antamisesta puolisolle.

Varat voidaan silti pidättää ja asia tutkia. Ettei esim puoliso painostanut siirtoon, jne...

Vierailija
22/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaan sen verran hyvin, että toimeen tultaisiin ja lainat lyhennettäisiin myös pelkällä mun palkalla. Perintövero voisi tehdä tiukkaa, ei ehkä olisi suoraan likvidinä mulla säästöinä, vaan pitäisi hoitaa toisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole yhteisiä tilejä. Miehellä on henkivakuutus ja minä olen se joka kannattelee taloutta. Minun kuolema olisi parempi kolaus perheen taloudelle.

Vierailija
24/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pärjäisin, mutta hetken olisi tiukkaa. Sovimme juuri mieheni kanssa pari päivää sitten, että jos toinen meistä kuolee sairauteen, niin sairauden loppuvaiheessa teemme niin, että se tästä maasta poistuva tyhjentää koko tilinsä sille toiselle. Äkillinen kuolema tosiaan olisi kinkkisempi asia.

Tuota raha siirto ei kannata tehdä. Sitä voidaan pitää tahallisena omaisuuden pimittämisenä.

Kyllä asia silti tutkitaan onko vainaja ollut riittävän voimissaan tekemään tuollaisia päätöksiä.

Vierailija
25/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäljelle jäänyttä voi syyttää...

Vierailija
26/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei puoliso saa niin rintaperilliset saavat.

Vierailija
27/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi: Jos puolisoilla on nk tai-tili siis omistajina Matti tai Maija, niin tiliä saa vapaasti käyttää, jos perikunta ei sitä erikseen kiellä.

Kun isä kuoli, äiti käytti normaalisti yhteisiä tilejä. Perunkirjoituksessa tietenkin otettiin huomioon isän omistusosuus kuolinhetkellä. Se ei muuttanut mitään, koska vanhemmilla oli myös keskinäinen omistusoikeustestamentti.

Vierailija
28/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi.

Meillä on kummallakin oikeus tiloille ja lisäksi on vakuutus joka kuittaisi loppuasuntolainamme jota ei montaa kymppiä edes ole jäljellä. Lisäksi miehen saama perintö on tilillä että osakkeissa, minulle ne jäisi, koska avioliitossa eikä tehty aikanaan avioehtoa.

Ja onhan minulla myös oma, vakituinen, työni joka ei pääty eikä asiakkaat lopu.

Leski ei peri...

Testamentilla perii.

Juuri näin, mutta monelle tulee yllätyksenä ettei automaattisesti peri.

Vierailija
29/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkivakuutus kattaisi kaikki nykyiset velat. Okt, niin kuukausikulut on pienet.

Niin nyt. Korvaussumma vaan pienenee sitä mukaa kun ikää kertyy.

Vierailija
30/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi.

Meillä on kummallakin oikeus tiloille ja lisäksi on vakuutus joka kuittaisi loppuasuntolainamme jota ei montaa kymppiä edes ole jäljellä. Lisäksi miehen saama perintö on tilillä että osakkeissa, minulle ne jäisi, koska avioliitossa eikä tehty aikanaan avioehtoa.

Leski ei peri...

Perii kaiken, jos ei ole lapsia.

Niin yhteisestä omaisuudesta.

Vierailija
31/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi.

Leski ei peri...

Mitä tarkoitat?

Vierailija
32/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole yhteisiä tilejä. Miehellä on henkivakuutus ja minä olen se joka kannattelee taloutta. Minun kuolema olisi parempi kolaus perheen taloudelle.

Parempi kolaus 😄

Mutta naisesta saatava henkivakuutuskorvaus on huomattavasti suurempi kuin suunnilleen samanikäisestä miehestä.

Vierailija
33/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi.

Leski ei peri...

Se keneltä mies peri on voinut sulkea pois lesken oikeuden miehen perintöön. Leski perii automaattisesti kaiken tai puolet siitä yhteisestä omaisuudesta.

Vierailija
34/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi.

Leski ei peri...

Jos lapsia ei ole eikä testamenttiä eikä avioehtoa, leski perii kokonaisuudessaan puolisonsa. Avio-oikeuden perusteella leskellä on oikeus saada puolet puolisoiden yhteenlasketun omaisuuden säästöstä eli siitä mitä jää, kun varallisuudesta vähennetään velat.

Vierailija
35/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nykyinen avomieheni kuolisi, se ei vaikuttaisi talouteen mitenkään. Talo on minun ja tilit ovat erilliset, mies tietysti osallistuu vähän asumiskustannuksiin mutta minulla on varaa maksaa ne itsekin. Ei ole testamenttia enkä ole henkivakuutuksen edunsaaja, vaan miehen lapset ovat.

Jos taas lasteni isä, ex-mieheni kuolisi, vaikutus olisi suurempi kun lasten menoilla ei olisi enää toista maksajaa. Jotain lapseneläkettä ja perintöä saisivat kaiketi.

Vierailija
36/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteistä tiliämme ei jäädytettäisi, koska se on tai-tili. Se on varmistettu pankista.

Henkivakuutusrahoilla, sijoituksilla, leskeneläkkeellä ja säästöillä eläisin ihan suhteellisen mukavasti. Meillä on myös keskinäinen testamentti, joten avio-oikeuden lisäksi perisin mieheni. Lapset ovat jo aikuisia.

Niin ja onhan meillä käteistäkin jemmassa aina, mutta siihen tuskin tarvitsisi turvautua, koska tiliä ei tosiaankaan jäädytettäisi.

Vierailija
37/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille, joka jankuttaa, että leski ei peri: Oikeasti leski perii kaiken, jos vainajalla ei ollut lapsia eikä ole testamenttia.

Vierailija
38/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin jokainen elättää itse itsensä ja suunnittelee elämänsä niin että on varaa maksaa kulunsa yksinkin. Ei kai kukaan laita elämäänsä toisen ihmisen varaan.

Vierailija
39/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, meillä on lapsia ja mies kun sai tuon perinnön niin siinä luki ettei aviopuolisolla ole siihen oikeutta.

Eli menisikö mieheni kuollessa kaikkinensa lapsillemme? Meillä ei siis ole avioehtoa eikä mies ole, toistaiseksi, tehnyt testamenttia.

Vierailija
40/56 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kuoli yllättäen vajaa 2v sitten. Haimasyöpä vei neljässä viikossa.

Kun sain tietää hänen kuolevan pian, olin epätoivoinen: minulla ei olisi enää varaa olla olemassa.

Kuitenkin kaikki järjestyi. Rahaa alkoi virrata ovista ja ikkunoista. Oli leskeneläkettä kahdesta paikasta, henkivakuutuskorvauksia kahdesta paikasta, koululaiseläkettä ja vanhimman opintorahakin nousi ilman eri pyyntöä. Meillä oli omat tilit.

Taloudellisesti minulla menee nyt paremmin kuin miehen eläessä. Määrätyllä tavalla menee muutenkin paremmin vaikka toki kaipaan häntä. Enää ei ole keskustelukumppania.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kaksi