Kilpirauhaskokeet
Syödä ei saa 12 tuntiin, mutta saako juoda (vettä, kahvia?) Onko sinne mentävä aamusta vai voiko mennä joskus 12 jälkeenkin?
Kommentit (32)
Paastoan siis, kiitos taas ohjeista ja selvennyksistä. Mutta tekeekö puolisen kupillista kahvia mustana pahaa kokeen onnistumisen kannalta? Ja joku muukin kyseli siitä tupakista...?
-ap
20 vuotta vajaatoimintaa sairastaneena olen todennut, että ohjeet tässäkin asiassa vaihtelevat. Perussääntö on kuitenkin ollut:
- EI KILPPARILÄÄKETTÄ AAMULLA ENNEN VERIKOETTA
- Ei aamupalaa ennen verikoetta
- Koe otetan aamulla heräämisen jälkeen melko pian 1-3 tunnin sisällä
Olen syönyt AINA iltaisin normaalin iltapalaa välittämättä aamun kokeesta
Pesen hampaat aamulla ennen lähtöä kokeeseen ja juon lasin vettä
Ja osaan googlettaa, mut tää on vaan niin kivaa kun tää on sosiaalisempaa ;)
-ap
nikotiini ja kofeiini on minun ymmärrykseni mukaan pahempi kuin että söisit aamupalaa. että jätä ihan suosiolla ne pois. kyllä yhden aamun kestät :) sitten juokksun kanssa kotiin sätkä huulessa juomaan kahvia! ;)
joo kahvia ei saa juoda eikä mitään energiajuomia. mahdollisimmaan oikean tuloksen saamisen takia.
joo kahvia ei saa juoda eikä mitään energiajuomia. mahdollisimmaan oikean tuloksen saamisen takia.
Minulle sanoi eräs alan lääkäri (yksityinen) että pitäähän kahvi aina juoda!
Jos testilyhenteen edessä ei ole f-kirjainta (esim. fP-Gluk), ei tarvitse paastota, mutta ei kannata syödä mitään raskaita aterioita. Itse en syö aamupalaa enkä juo kahvia ennen koetta, mutta iltapalaa vähän. Johtuu siitä, että ruoan sisältämien triglyseridien aiheuttama lipemia voi häiritä mittausta. Jos tyroksiini on jo käytössä, syömättömyys liittyy siihen, että lääke otetaan tyhjään vatsaan. Raskasta liikuntaa kannattaa välttää edeltävänä päivänä, ja nukkua pitää yöllä. Semmoinen mahdollisimman tavallinen tilanne testiin mennessä, voi sitten verrata seuraavia tuloksia edellisiin luotettavammin. Ennen kymmentä pitäisi ottaa kokeet, mieluummin mahdollisimman pian herättyä, koska kilpirauhasen toiminta muuttuu päivän aikana ja pitoisuudet voivat normalisoitua jolloin lievä hypo/hyper jää löytymättä. T. Toinen lab.h ja hypotyreoosi
Eli ei tarvitse paastota? Käyn aamulla klo 8.00
Jos haluat, että kokeissa näkyy huonoimmat arvot, kannattaa paastota ja mennä heti aamulla. Älä missään nimessä juo kahvia, se ainakin vaikuttaa kilpirauhasarvoihin. Noihin arvoihin tulee muutenkin helposti heittoa, eli kuntosi voidaan tulkita paremmaksi kuin se onkaan, jos syöt ennen koetta ja menet vasta monta tuntia heräämisen jälkeen. Silloin jää luultavasti lääkitykset saamatta, vaikka niille olisi tarvettakin. En siis ymmärrä, miksi haluaisit tieten tahtoen näyttää terveemmältä kuin olet. Oletettavasti jotain ongelmia kuitenkin on, jos noihin kokeisiin olet menossa.
Entäs jos ei ylipäänsä koskaan herää ennen klo 12? Miksi kilpirauhaskokeet pitäisi silloin ottaa ennen kymmentä? Jos vaikka herään klo 12 ja menen heti kokeeseen, eikö se ole sama asia?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 19:00"]
Hetkonen....minä en näistä ymmärrä mitään, mutta lähetteeseen on merkitty B-PVK+T
P-T4-V
P-ALAT
P-TSH
P-Krea
Osaako joku kertoa mitä nämä ovat?
-ap
[/quote]
PVK pieni verenkuva, ALAT "maksa arvo", Krea "munuais arvo" ja loput kilpirauhas kokeita.. Ei tarvihe olla syömättä noiden takia. PVKssa saattaa hieman nousta leukosyytit mutta sen takia ei tarvihe olla syömättä :p ettekö osaa googlettaa??