Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten Linnunradan voi muka nähdä taivaalla, kun Maapallo kuuluu Linnunrataan?

Vierailija
19.09.2020 |

En vaan ymmärrä. Tähdet ja tähtikuviot vielä ymmärrän, mutta kun joissain kuvissa näkyy "Linnunrata" sellaisena vyönä tähtitaivaan poikki - miten? Maapallohan on osa Linnunrataa, miten täältä voi muka katsella galaxia sen ulkopuolelta?

Kommentit (86)

Vierailija
81/86 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nero kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten on saatu kuvia linnunradan ulkopuolelta linnunradasta, jos pisin matka joka lähettämällämme laitteella on, on jossain Marsin kohdalla ja linnunradan ulkopuolelle pääsy kestäisi miljoonia vuosia?

No ei siitä tietenkään kuvaa ole. Kaukaisin laitteemme on Voyager 1 joka saavutti aurinkokunnan laidan 2013.

Tällä Voyager 1:llä meni muuten tällä viikolla 14 miljardin kilometrin raja rikki (ja ajatella, että luotaimelta saadaan silti dataa mutta välillä verkko ei toimi edes maassa!)

Voyager 1 liikkuu noin 17 kilometriä sekunnissa (ei tunnissa, vaan sekunnissa). Vertailukohtana maapallo liikkuu noin 30 km/s. Matkaa on tällä nopeudella ja 43 vuoden aikana kertynyt sen verran mitä valo liikkuu 23 tunnissa (0,002 valovuotta). Luotaimella menee siis vielä noin 21 500 vuotta ennen kuin se on kulkenut yhden valovuoden ja noin 40 000 vuotta ennen kuin se saavuttaa seuraavan tähden.

Näin älyttömistä etäisyyksistä puhutaan pelkästään Linnunradan osalta.

Eikö tuolloin olisi kätevää tehdä lentokone, joka nousisi ilmaan, odottelisi siinä hetken aikaa kun maapallo kiitää alla 30km/s, ja sitten laskeutua? Voisi matkustaa esim. Helsingistä Lontooseen nopeammin kuin nykyään.

Me ollaan siinä samassa liikkeessä maapallon kanssa. Et sä junassa hyppäämälläkään voi laskeutua eri kohtaan, vaan sun pitää kiihdyttää oma vauhti junaa nopeammaksi.

Vierailija
82/86 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Linnunrata ja Maan sijainti siinä : se on helpompi hahmottaa niin, että ajattelee vaikka urheillussa käytettävää kiekkoa. Sehän on sellainen littana, jonka keskikohta on pulleampi kuin litteät reunat. Ja sit kuvittelee laittavansa sinisen täplän sen kiekon kaakon puoleiseen laitaan, melko reunaan. Ja sitten kääntää kiekon niin, että täplä on silmien korkeudella sivusuunnassa. Näemme siis sen kiekon profiilin, joka näkyy meille taivaan halkovana täthivanana, kiekon keskikohta (Linnunradan keskusta) jää täällä pohjoisessa pääosin horisontin alle, etelässä ne näkyy Jousimiehen tähdistössä, mutta huonosti, koska välissä on niin paljon pölypilviä. 

Silloin kun ihmisapinat nousivat pystyasentoon, on Linnunradan keskusta ilmeisesti hohtanut kirkkaana, sillä keskustassa lymyilevä musta aukko on tuolloin ollut aktiivinen. Joten öisellä tähtitaivaalla on ihmisapinoille ollut etelässä päin kirkas hohtava pilivi. 

Ja jos Aurinko olisi vaikkapa Linnunradan halossa sopivassa kulmassa, niin silmiemme edessä loistaisi spiraaligalaksi kaikkine ihmeellisyyksineen. Tällaista tuuria ei meillä ole ollut. Nyt näemmä vain profiilin. Toisaalta se voi olla yksi syy siihen, että täällä on elämää. Halossa kohtisuoraan Linnunradan keskustaa ei olisi turvallista olla, nimenomaan noiden mustan aukon purskauksien takia. Se säteily kun tappaa kaiken, mikä sen suihkun eteen joutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/86 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ihana ap! Mä olen tätä samaa miettinyt usein, enkä ole päässyt mihinkään johtopäätökseen. Itsekseni olen miettinyt, en kellekään uskaltanut puhua. "tässä on nyt jotain mitä mä en tajua".

Nyt sitten luin näitä ekan sivun vastauksia ja NIINPÄ. :D Saattaa vähän hävettää nyt.

Vierailija
84/86 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä näen maan vaikka olen Maassa! 😳😵!!!

Vierailija
85/86 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajatella, miten iso linnunrata on miljardine tähtineen. Ja samanlaisia galaxeja voi olla äkkiä miljardeja lisää. Ja silti jotkut tytöt haluavat pippeliä pyllynreikäänsä

Miten niin ”jotkut”?

Eivät kaikki halua. Tosin en ihan tiedä miten tämä liittyy linnunrataan.

Haluaa ne. Kaikki eivät vain tiedä haluavansa mutta se ääni kyllä muuttuu kellossa kun rakkauden majakka ui salaiseen satamaan.

Vierailija
86/86 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäli kiinnostaa meille näkyvän universumin koko, voi katsoa tämän videon jossa zoomataan ulospäin maasta.

Tämä todistaa kiistatta jumalan olemassaolon. Kuka muu olisi nuo renkaat laittanut avaruuteen osoittamaan reitin maapallolle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän