Miten Linnunradan voi muka nähdä taivaalla, kun Maapallo kuuluu Linnunrataan?
En vaan ymmärrä. Tähdet ja tähtikuviot vielä ymmärrän, mutta kun joissain kuvissa näkyy "Linnunrata" sellaisena vyönä tähtitaivaan poikki - miten? Maapallohan on osa Linnunrataa, miten täältä voi muka katsella galaxia sen ulkopuolelta?
Kommentit (86)
Linnunrata ja Maan sijainti siinä : se on helpompi hahmottaa niin, että ajattelee vaikka urheillussa käytettävää kiekkoa. Sehän on sellainen littana, jonka keskikohta on pulleampi kuin litteät reunat. Ja sit kuvittelee laittavansa sinisen täplän sen kiekon kaakon puoleiseen laitaan, melko reunaan. Ja sitten kääntää kiekon niin, että täplä on silmien korkeudella sivusuunnassa. Näemme siis sen kiekon profiilin, joka näkyy meille taivaan halkovana täthivanana, kiekon keskikohta (Linnunradan keskusta) jää täällä pohjoisessa pääosin horisontin alle, etelässä ne näkyy Jousimiehen tähdistössä, mutta huonosti, koska välissä on niin paljon pölypilviä.
Silloin kun ihmisapinat nousivat pystyasentoon, on Linnunradan keskusta ilmeisesti hohtanut kirkkaana, sillä keskustassa lymyilevä musta aukko on tuolloin ollut aktiivinen. Joten öisellä tähtitaivaalla on ihmisapinoille ollut etelässä päin kirkas hohtava pilivi.
Ja jos Aurinko olisi vaikkapa Linnunradan halossa sopivassa kulmassa, niin silmiemme edessä loistaisi spiraaligalaksi kaikkine ihmeellisyyksineen. Tällaista tuuria ei meillä ole ollut. Nyt näemmä vain profiilin. Toisaalta se voi olla yksi syy siihen, että täällä on elämää. Halossa kohtisuoraan Linnunradan keskustaa ei olisi turvallista olla, nimenomaan noiden mustan aukon purskauksien takia. Se säteily kun tappaa kaiken, mikä sen suihkun eteen joutuu.
Kiitos ihana ap! Mä olen tätä samaa miettinyt usein, enkä ole päässyt mihinkään johtopäätökseen. Itsekseni olen miettinyt, en kellekään uskaltanut puhua. "tässä on nyt jotain mitä mä en tajua".
Nyt sitten luin näitä ekan sivun vastauksia ja NIINPÄ. :D Saattaa vähän hävettää nyt.
Mä näen maan vaikka olen Maassa! 😳😵!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, miten iso linnunrata on miljardine tähtineen. Ja samanlaisia galaxeja voi olla äkkiä miljardeja lisää. Ja silti jotkut tytöt haluavat pippeliä pyllynreikäänsä
Miten niin ”jotkut”?
Eivät kaikki halua. Tosin en ihan tiedä miten tämä liittyy linnunrataan.
Haluaa ne. Kaikki eivät vain tiedä haluavansa mutta se ääni kyllä muuttuu kellossa kun rakkauden majakka ui salaiseen satamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli kiinnostaa meille näkyvän universumin koko, voi katsoa tämän videon jossa zoomataan ulospäin maasta.
Tämä todistaa kiistatta jumalan olemassaolon. Kuka muu olisi nuo renkaat laittanut avaruuteen osoittamaan reitin maapallolle?
Me ollaan siinä samassa liikkeessä maapallon kanssa. Et sä junassa hyppäämälläkään voi laskeutua eri kohtaan, vaan sun pitää kiihdyttää oma vauhti junaa nopeammaksi.