Miten Linnunradan voi muka nähdä taivaalla, kun Maapallo kuuluu Linnunrataan?
En vaan ymmärrä. Tähdet ja tähtikuviot vielä ymmärrän, mutta kun joissain kuvissa näkyy "Linnunrata" sellaisena vyönä tähtitaivaan poikki - miten? Maapallohan on osa Linnunrataa, miten täältä voi muka katsella galaxia sen ulkopuolelta?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittele itsesi lentokoneesen. Ja ikkunasta katsoessasi näet sen siiven! Mieti! Istut koneessa ja SAMALLA näet osan sitä!!! Mitä magiaa!!
Tai kuvittele olevasi pitkässä junassa, siis sellaisessa rautatiellä kulkevassa. Radan kaarteessa kun katsot sisäkaarteen puoleisesta ikkunasta etu- tai takaviistoon, näet saman junan, jossa olet sisällä!
Tää oli hyvä!
Vierailija kirjoitti:
Jos näet puiden takaa hirven, sanot kyllä näkeväsi hirven, et hirveä.
Ei kun kyllä sun pitäisi sanoa, että näet hirven kyljet ja korvat (tai mitä ikinä näetkään), sillä jos väittäisit nähneesi kokonaisen hirven, niin sinähän valehtelisit. Tai jos näet Michael Monroen kävelemässä aidan takana, niin kerrot nähneesi Michael Monroen hartioista ylöspäin.
Vierailija kirjoitti:
Minä näen Kuun taivalla. Paitsi etten ole koskaan nähnyt toista puolikasta siitä! :o
Mies silmälääkärillä: Minä en näe kovin kauas.
Lääkäri: Näettekö Auringon?
Mies: Kyllähän minä Auringon näen.
Lääkäri: Kuinka kauas teidän sitten pitäisi nähdä?
Miten sinä voit nähdä puita, jos seisot keskellä metsää?
Linnunrata ja Milky way- nimet on annettu kauan ennen kuin kohteen luonne oli selvillä.
Eli Linnunrata tarkoittaa sekä kotigalaksiamme, että taivaalla näkyvää vaaleaa aluetta, joka muodostuu galaksimme kaukaisten tähtien loisteesta.
Siinä ap on oikeilla jäljillä, että Linnunradan muodon ja rakenteen tutkiminen on vaikeaa johtuen siitä, että katsomme sitä sisältäpäin.
Niin, emme tietenkään voi nähdä kotigalaksiamme kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä näen Kuun taivalla. Paitsi etten ole koskaan nähnyt toista puolikasta siitä! :o
Mies silmälääkärillä: Minä en näe kovin kauas.
Lääkäri: Näettekö Auringon?
Mies: Kyllähän minä Auringon näen.
Lääkäri: Kuinka kauas teidän sitten pitäisi nähdä?
Miehelläni on näkö huonontunut, mutta kunnollisia laseja ei ole vielä hankittu. Eräänä iltana katsoi ihmeissään ikkunasta taivaalle, kun näki siellä jotenkin oudon näköisen valoilmiön. Tähti se siellä vain. Ehkä kaukonäkö ei niin mahdottoman huono olekaan, kun ties monenko valovuoden päähän näkee vaikka se pikkuisen epäselvä olikin.
Tähdet ja planeetat kyllä näyttäytyvat outoina valoilmiöinä useinkin ihan normaalinäköisillekin.
Tähtiharrastajaksi tiedettynä minuun otetaan joskus yhteyttä, kun taivaalla näkyy jotain kerrassaan outoa.
4 kertaa on jokin kerrassaan kummallisia kuperkeikkoja tekevä kirkas vako osoittautunut kirkkaaksi tähdeksi tai planeetaksi.
Kerran lähestyvän lentokoneen valo yhdessä kirkkaan planeetan kanssa aiheutti ihmetystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet jonossa, niin kurkkaamalla eteen ja taakse voit nähdä jonon jatkuvan.
Mutta yhdellä vilkaisulla et näe koko jonoa, paitsi jos jono on lyhyt ja olet sen päässä.
Näetkö sillä samalla yhdellä vilkaisulla myös itsesi, joka olet osa koko jonosta? Vai näetkö sittenkin edelleen vain osajonon?
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/07/oletko-koskaan-nahnyt-linnunra…
Havainnollistava artikkeli aiheesta
Seisot valtameren rannalla. Näetkö meren?
Mitä näet kotonasi, ap? Muuttuuko kotisi näkymättömäksi?
Vierailija kirjoitti:
Minä en näe omaa pippeliäni
Laihduta, valas.
Vierailija kirjoitti:
Awww, honey :D
Ihastuttavan höppänä kysymys.
Kieltämättä tasokkaampi versio kysymyksestä "mikä on paitsio?".
Miten on saatu kuvia linnunradan ulkopuolelta linnunradasta, jos pisin matka joka lähettämällämme laitteella on, on jossain Marsin kohdalla ja linnunradan ulkopuolelle pääsy kestäisi miljoonia vuosia?
Vierailija kirjoitti:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2017/09/07/oletko-koskaan-nahnyt-linnunra…
Havainnollistava artikkeli aiheesta
Kiitos, mielenkiintoinen artikkeli!
”Olemme kiekkomaisen Linnunradan sisällä. Jos syysiltana nostaa katseen etelätaivaalle, katsoo kohti galaksin keskustaa. Linnunradan vaalea huntu on miljardien kaukaisten tähtien kajoa. Auringon lisäksi Linnunradassa on jopa 400 miljardia muuta tähteä. Linnunradan keskustaan asti emme voi nähdä, sillä edessä on liikaa tähtiä ja pölyä.”
Vau. Ja kuvitelkaa sitäkin, että linnunradan lisäksi maailmankaikkeudessa on 200 miljardia muuta galaksia...
On totta että melkein kaikki tähtitaivaalla näkemämme tähdet ja muut pisteet ovat osa omaa Linnunrataamme. Mutta myös naapurigalaksimme Andromedan voi kyllä nähdä paljain silmin, se näyttää sellaiselta vähän utuiselta tähdeltä.
Suorakaiteen rakennuksen vastakkaisia seiniä ei voi nähdä yhtäaikaa, ei edes yläilmoista. Oletko siis nähnyt kotisi, työpaikkasi, koulusi jne kun kuitenkin voi kerralla nähdä siitä vain puolet?
Lähinnä tässä huolettaa kuinka monta eri versiota tähänkin höpökysymykseen on tullut selityksiä :)
Vierailija kirjoitti:
Miten on saatu kuvia linnunradan ulkopuolelta linnunradasta, jos pisin matka joka lähettämällämme laitteella on, on jossain Marsin kohdalla ja linnunradan ulkopuolelle pääsy kestäisi miljoonia vuosia?
No ei siitä tietenkään kuvaa ole. Kaukaisin laitteemme on Voyager 1 joka saavutti aurinkokunnan laidan 2013.
Niin, hirven ulkopuolelta