Onko olemassa lääkkeitä millä maito nousemaan?
Alkaa olla epätoivoinen olo. En haluaisi luovuttaa, mutta en kohta muuta voi.
Kommentit (19)
Sopiva tyhjennysväli auttaa herumista, mutta se on vain etsittävä itse. Ja hyvä väli muuttuu myös vauvan kasvaessa. Parin päivän tyhjennyskuuri eli max. 2 h välit ympäri vuorokauden voi myös auttaa.
Jos et ole väsynyt, maidon saa lisääntymään lypsämällä yöllä 2-3 h välein. Väsyneenä se vain pahentaa tilannetta. Yölypsy ei ole mukavaa, varsinkaan jos maitoa ei tahdo saada herumaan, mutta se on kaikista tehokkainta. Jos vauva on vasta muutaman viikon vanha, on yleensä "helppoa" saada maitomäärä lisääntymään vaikka se kävisi ihan olemattomanakin. Myöhemmin, vauvan ollessa kuukausia vanha, ei lisääntyminen tapahdu yhtä helposti.
Varmista myös että käyttämäsi pumppu on sinulle sopiva, vääränlainen rintakappale voi aiheuttaa huonoa tyhjenemistä. Itse olisin tarvinnut pienemmän mallin, mutta sain hoidettua tyhjentämistä osittain vauvallakin joka riitti pitämään maidontuotannon yllä.
Tai voiko lääkkeitä käyttää sellaisessa tilanteessa, että maitoa on tullut, mutta on loppunut miltein kokonaan tulemasta.
On olemassa, ainakin pahoinvointiin tarkoitettu Primperan, jonka sivuvaikutuksena on maidontuotannon lisääntyminen. Pitkälti sen ansiosta sain täysimetyksen onnistumaan siinä paikkeilla, kun vauva oli 6 vk. Sitä ennen imetys oli ihan pelleilyä osittaisimetystä, ja vauva sai ehkä 1/5 päivän maitotarpeesta minun maidostani, loput korvikkeesta.
Primperan nosti maidontuloa kuurin ajaksi, ja kun vauvalla oli tiheän imun päivät, sai maidontuotannon nostettua hänen tarvitsemalleen tasolle. Noista tiheän imun päivistä en olisi mitenkään pystynyt selviämään pelkällä imetyksellä ilman kuuria.
Sain viikon Primperan-kuurin paikkakuntani imetyspoliklinikalta. Neuvolastakin kuulemma voivat reseptin kirjoittaa, mutta olen kuullut, ettei kaikissa neuvoloissa reseptiä niin innokkaasti oltaisi antamassa. Outo juttu on se, että lääkkeen ohjeissa lukee,ettei suositella imettäjille. Pointtina on tosin se, että ei ole pystytty todistamaan, etteikö lääkkeestä voisi olla haittaa vauvalle. Eli ei ole myöskään todistettu, että lääkkeestä olisi haittaa.
Ok. Minulla se tilanne, että olen pelkällä pumppaamisella, vauva sairaalassa. Olen nyt kuukauden pumpannut, mutta nyt vaikka mitä teen, ei enään maitoa tahdo tulla. Mutta en haluaisi vielä luovuttaa. Varsinkaan, kun pelottaa, että jos korvikkeesta vauvalle tulee mahakipuja. Niitä on muutenkin ihan riittävästi.
Ja tsemppiä sinulle! Imetys voi onnistua, vaikka se voisi tuntua vaikealta tai lähes mahdottomalta. Minä yritin sen kuusi viikkoa ennen kuin alkoi sujua. Ennen Primperania pumppailin ahkerasti syöttöjen välissä, join imetysteetä, otin niin rennosti kuin pystyin ja tarjosin rintaa aina ennen korviketta, mutta jälkikäteen ajatellen en olisi tuolla menolla saanut mitään aikaiseksi. Minulle ehti tulla imetyksestä jo pakkomielle, enkä oikeastaan mitään muuta juuri ajatellutkaan. Suosittelen siis ottamaan yhteyttä imetyspolille tai neuvolaan imetysasiassa.
Pumppaamalla onkin paljon vaikeampi saada maitoa herumaan kuin imetyksellä. Kysymys ei siis ole välttämättä lainkaan siitä, etteikö maitoa rinnoissa olisi, vaan sitä on vaan vaikea saada niistä ulos. Rintojen hierominen ja lämmittäminen voi auttaa. Myös ihan vauvan ajatteleminen voi ihan oikeasti auttaa (myönteiset ajatukset vauvasta aiheuttavat aivoissa oksitoniinihormonin eritystä, joka taas auttaa maidon herumista). Joillakin pumppaaminen onnistuu paljon paremmin vauvan vieressä tai jos se ei ole mahdollista, niin vauvan kuvaa katselemalla. Imetystukilistalta voisit saada muita hyviä vinkkejä.
Minulla ei edes ne lääkkeet auttaneet, toivottavasti sinulla toimii. Tsemppiä!
Rinnat tuntuu tyhjiltä, ei samanlaiset mitä silloin kn tuli maitoa paljon. Täytyy kysyä huomenna neuvolasta apua. Harmittaa niin kovin jos ei taaskaan onnistu. Esikoiselta en saanut pumpattua kuin viikon. Vaikka vauva olikin kotona. (ei jaksanut pienen kokonsa vuoksi imeä rintaa riittävästi)
Anis nostaa maidon ja tilli myös. Imetysteetä kannattaa kokeilla. Kun syö ja juo tarpeeksi niin sekin osaltaan auttaa maidon tuotannossa.
Pieni määrä alkoholia nostattaa maitoa, eli vaikka lasillinen pilsneriä tai keskiolutta + nuo muut herutusvinkit lisäksi.
Minäkin söin imetyksen alkuvaiheessa Primperania. En tiedä, oliko lääkkeellä mitään yhteyttä siihen, että sairastuin lievään synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Jossain vaiheessa satuin vain lukemaan Primperanin tuoteselosteesta, että lääkkeen harvinaisena haittavaikutuksena on masennus. Lopetin lääkkeen käytön, ja masennuskin häipyi melko pian tuon jälkeen. En siis tosiaan tiedä, aiheuttiko Primperan masennuksen vai ei, mutta se mahdollisuus on olemassa.
Primperanin jälkeen aloin syödä sarviapilaa ja juoda Weledan imetysteetä. Noista saattoi olla jotain apua, sillä täysimetin vauvaa 5 kuukauden ikään saakka. Sarviapilaa (englanniksi fenugreek) voi tilata esimerkiksi iHerbistä kapseleina, ja sitä myydään myös ihan mausteena etnokaupoissa. Itse liotin sarviapilan siemeniä kuumassa vedessä ja söin ne sellaisenaan.
Saksassa on kaksi neuvoa: punaviini ja fenkolitee.
Ykköskaljaa tai kotikaljaa kehiin!
Kotikaljaa olen tehnyt ja juonut mutta en tiedä juonko lie liian vähän kun tuntuu, ettei vaikutusta ole. Pari litraa päivässä juon vettä ja syön ihan hyvin.
Sarviapilan siemenet (fenugreek). Tämä on vaikuttavana aineena mm. Weledan imetysteessä. Siemeniä saa edullisesti intialaisia ruokatarpeita myyvistä kaupoista, ja niistä voi haudutella teetä. Mutta Weledan tee on hyvää ja ainakin minulle se oli erittäin tehokas. Kokeile ihmeessä!
16 vielä jatkaa. Punaviini ja monet muutkin konstit perustuvat siihen että auttavat rentoutumaan ja näin ollen edistävät herumista. Eivät siis auta maidon tuottamiseen. Fenkolin taas sanotaan auttavan vauvan ruansulatukseen, siksi sitä laitetaan imetysteehen. Kokeilin aikanaan monet konstit, ainoa josta oli selvä apu oli sarviapila. Tsemppiä!
Ennenkuin tarvitsee käyttää kemikaaleja kannattaa kysyä terveyskaupasta homeopatiaa. Itse sain sieltä avun!
No onko ollut apua mistään?