Äidit ja ylipaino
Osaisko joku selittää mulle, miksi naiset päästää ittensä niin törkeän näköseksi. Kuvottaa kattoa niitä hyllyviä valaita. Miksi pitää syödä ittensä sairaaksi ja ällöttävän näköseksi? En voi tajuta. Lihavien äitien lapset on usein tosi lihavia. Mulla on kolme lasta, silti oon treenannu koko ajan enkä edes raskausaikana oo päästäny itteeny hylkeen näköiseksi.
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 18:47"]
Siis vaikka ylipaino lisää tiettyjen tautien riskiä, niin yhtälailla alipaino lisää tiettyjen tautien riskiä. On tutkittu, että lihava ihminen voi olla paljon terveempi kuin laiha ihminen ja lihavuus itsessään ei aiheuta mitään tauteja. Hiljattain juuri oli tutkimus siitä, että lihavat eivät ole yhtään sen sairaampia kuin muutkaan. Lihava voi olla hyväkuntoinen, ihan niin kuin laiha voi olla huonokuntoinen.
Miksi olen äidiksi tultuani päästänyt itseni lihavaksi (vaikka käyn salilla 2 kertaa viikossa ja uimassa kerran ja vesijuoksemassa kerran tällä hetkellä ja suunnilleen samaa se on ollut viimeiset 10 vuotta, lapsia useampia.)?
Siksi, että ilmeisesti hormonitoimintani on mennyt sekaisin kaikista niistä nukkumattomista ja rikkonaisista öistä (lapset olleet pääsääntöisesti huonoja nukkumaan, muuan muassa allergioiden vuoksi). Kun olen väsynyt, syön, koska se antaa hetkittäisen energiapuuskan, jolla taas jaksaa. Vaikka tiedostan, että se ei toimi niin, että syömällä olisi vähemmän väsynyt, siinä väsymyksessä sen ajattelee niin, koska siitä tulee kuitenkin hetkeksi se "ei niin väsynyt fiilis". Tämä on suurin syy. Toinen syy on se, että olen tunnesyöjä, syön iloon, suruun ja stressiin. Vaikka sen tiedostaa, sitä on vaikea muuttaa eikä energia riitä niiden asioiden käsittelemiseen miksi näin on.
Lisäksi olen vanha anorektikko, enkä koskaan halua joutua siihen tilaan uudestaan, joten mielummin syön varuiksi vähän enemmän kuin annan itseni laihtua liikaa -
kun on tavalla tai toisella ollut ongelmia syömisen kanssa, niistä on vaikea päästä eroon, koska ne on päänsisäisiä juttuja. Jokaisella varmaan on vastaavia, mutta toiset on näkyviä. Alkoholinkäyttö tai huumeiden käyttö näkyy muillekin niin kuin syöminenkin, toisilla se on shoppailu, mutta sitä ei pidetä yhtä pahana, joillain se on seksuaalisen nautinnon hakeminen, toisilla vaikkapa ihmissuhteiden vaihtaminen tai manipuloiminen jne. Mikä ap on sun juttusi? Suututko lähimmäisillesi helposti stressissä`? Itse esimerkiksi mielummin haen suklaapatukan ja keskustelen asioista rauhallisesti kuin rähjään lähimmäisilleni.
[/quote]
Hyvä kirjoitus. Laihan riski saada sydänkohtaus on muuten SAMA kuin lihavalla. Tarkoittaa siis bmi alle 18.5. Eikä tarvitse olla edes anoreksia. Sehän on av-mamman mielestä loistava bmi(18.5)
Miksi täällä ei koskaan ole tupakka-ketjuja? Aina vain lihava sitä ja lihava tätä. Lihava kantaa itse kilonsa, mutta tupakoitsija myrkyttää ympärilläänkin olevat.
-Savuton, hoikka-
Suurimmalla osalla varmaan syynä henkiset ongelmat, syövät suruun tai pahaan oloon, näin meinasin itsekin alkaa lihota. Nykyään henkinen pahoinvointi on lisääntynyt paljon sen tietää jokainen ja hoitoa saa huonosti.
Toisekseen terveellinen ruoka on hyvin kallista ja nekin tuotteet joita mainostetaan terveellisinä on lisätty täyteen piilosokeria.
Myös monilla ei ole aikaa/varaa harrastaa mitään.
Itse olen normaalipainoinen mutta minulla ei ole yhtään mitään ihmeteltävää miksi joku on lihava.
Joku shoppaa liikaa, joku juo liikaa, joku syö liikaa, joku taas haluaa vittuilla täällä palstalla toisille, joku siivoaa liikaa, joku taas haluaa tupakoida, joku haluaa narkata, joku nähdä nälkää,joku taas haluaa lyödä ihmisä, joku haukkua koko ajan muita, joku haluaa tappaa muita.Minusta lihavuus on sieltä lievimmästä päästä!
Lihavuus johtuu melkein aina siitä, että syö enemmän kuin kuluttaa. Ei siinä sen kummempaa. Sen sijaan jatkuva toisten haukkuminen kertoo vakavista mt-ongelmista. Mitenmuuten voi selittää sitä, että toisen ulkonäkö aiheuttaa jossakin jatkuvaa tarvetta haukkua. Tai sitten, kuten joku jo sanoi, omassa elämässä menee huonosti, niin pitää purkaa se paha olo muihin.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 14:56"]
Osaisko joku selittää mulle, miksi naiset päästää ittensä niin törkeän näköseksi. Kuvottaa kattoa niitä hyllyviä valaita. Miksi pitää syödä ittensä sairaaksi ja ällöttävän näköseksi? En voi tajuta. Lihavien äitien lapset on usein tosi lihavia. Mulla on kolme lasta, silti oon treenannu koko ajan enkä edes raskausaikana oo päästäny itteeny hylkeen näköiseksi.
[/quote]
Siksi, koska raskausaikana oli iiiiihana mässyttää mitä halusi. Painon saa kyllä veks sitten kun lapsi on syntynyt ja mullakin on kaksi ihan normaalipainoista vekaraa vaikka olinkin raskausaikana varsinainen syöttöpossu. Tavoitteena on olla puolessa vuodessa takas normaalipainossa, vaikkei ahdista nytkään kun eipä nää ole kuin kiloja. En kadu pätkääkään että hetken aikaa elin vapaammin ilman paineita ulkonäöstä. Eikähän tuo mieheni innostusta mua kohtaan edes lannistanut, joten mikäpäs tässä ;)
Nimenomaan näin, henkiset syyt on suurin lihavuuden aiheuttaja, ja sen että ei saa laihdutettua, vaikka se ei olekaan mitään rakettitiedettä.
Minä en ole koskaan eläissäni kuullut kenenkään oikeasti lihavan puhuvan mitään noista luetelluista typeristä syistä esim. isot luut, miksi helvetissä sitä pitää hokea jatkuvasti, täyttä sontaa.
Ja läskit loukkaantuvat helposti siitä kun haukutaan, tuntuupa laihatkin loukkaantuvat kun heitä haukutaan, miksi ihmeessä läskien pitäisi hiljaisena ja nöyränä vaan ottaa kaikki paska niskaansa?
Jos laihduttaminen olisi kaikille helppoa, ei kukaan olisi lihava, ei kukaan halua olla lihava, vaikka ei ulkonäkö kiinnosta, niin terveydestään on kaikki huolissaan viimeistään keski-iän kynnyksellä.
Ne joilla on elämässään vaikeaa ja lääkitsevät itseään ruualla, eivät ole sen kummempia kuin ne jotka tekee sen viinalla, tupakalla, urheilulla, irtoseksillä tai millä hyvänsä, addiktinsa kaikilla.
Lihava voi olla, myös sairaaloisen lihava, ilman että mättää kauheita määriä ruokaa, riittää että syö vähän joka päivä, mutta väärää ruokaa, kuten minä, joka elän lähinnä suklaalla ja jugurtilla, mutta en minäkään niitä kilokaupalla vedä, vaan muutama desi jugurttia ja 200g suklaata. Mulla on pysynyt tämä paino samoissa lukemissa jo toistakymmentä vuotta tällä ruokavaliolla. Jotta pystyisin tekmään täydellisen elämänmuutoksen, eli jättämään kaikki pois mitä nyt syön, ja syömään täysin eri ruokia ja suurempia määriä, se vaatisi paljon enemmän kuin mitä mulla psyykkinen ja fyysinen vointi sallii. Yritän kyllä kaikkeni, enkä tarvi ketään minua haukkumaan yhtään enempää kuin itseäni jo ruoskin.
Ja vielä lopuksi, minun lapseni eivät ole lihavia, ei 19 vuotias tytär eikä alle kouluikäiset pojat, enkä koskaan päästäisi heitä lihomaan, itsekin lihoin vasta aikuisena.
Mitä se teidän elämää liikuttaa jos joku on lihava ja joku ei? Antakaa toisten tehdä kehoilleen mitä haluaa. Kamalaa yleistämistä, että kaikki lihavat ovat tahalleen itsensä lihottaneet ja käyttävät tekosyitä puolustaakseen itseään. Laihduttaminen ei ole helppoa, varsinkaan jos on aineenvaihdunta viturallaan. Itse olen ravannut lääkäriltä toiselle löytääkseni keinon laihtua. Mikään ei toimi, syön maksimissaan 1000 kaloria päivässä mutta mitään ei tapahdu. En syö karkkia enkä sipsejä yms. Liikun minkä vaivoiltani pystyn. Joten turha yleistää. Luuletteko, että haluan olla lihava? En todellakaan! Kärsin useista mielenterveyshäiriöistä, söin neljää eri lääkettä jotka saivat lihomaan (en syö enää, lopetin kaikki) joten ei, en tarvitse teitä ihmisiä muistuttamaan ja syyllistämään mua joka päivä siitä, kuinka olen kamala ja ällöttävä valas. Saatatte olla laihoja ja kauniita ulkopuolelta, mutta rumia sisältä. minä sentään olen kaunis sisältä, enkä arvostele ihmisiä vaan tykkään kaikista just sellasina kun ne on.
Ap kuulostaa juuri sellaiselta äidiltä, jonka lapsille puhkeaa myöhemmin syömishäiriö.. Säälin lapsiasi :(
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 19:11"]
Miksi täällä ei koskaan ole tupakka-ketjuja? Aina vain lihava sitä ja lihava tätä. Lihava kantaa itse kilonsa, mutta tupakoitsija myrkyttää ympärilläänkin olevat.
-Savuton, hoikka-
[/quote]
olet yhtä typerä kuin ap anna ihmisten polttaa. ei sisällä polteta enää joten ei ole vaaraa ympärillä oleville. passiivisavu jää huoneeseen muutenhan kaikki oltais keuhkosyöpäläisiä :)
Suurin lihavuuden syy on yksinkertaisesti se, että ruoka on hyvää ja syö enemmän kuin kuluttaa. Ei tosiaankaan mitään muuta syytä. Mutta sitä mä en ymmärrä, miksi joku näkee vaivaasiitä, minkäkokoinen joku on?
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 20:15"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 19:11"]
-Savuton, hoikka-
[/quote]
olet yhtä typerä kuin ap anna ihmisten polttaa. ei sisällä polteta enää joten ei ole vaaraa ympärillä oleville. passiivisavu jää huoneeseen muutenhan kaikki oltais keuhkosyöpäläisiä :)
[/quote]
Kuule, tiedän monia, jotka polttavat sisällä ja/tai kun on raskaana ja/tai imettää. Eli siinä tupakoitsija pilaa paitsi oman, myös muiden elämää.
-Hoikka ja savuton-
Onpa tässä ketjussa ollut paljon rumaa kielenkäyttöä. Ei ihme, että lapset kiusaavat toisiaan. Heidän vuorovaikutustaitonsahan ovat vielä kehittymässä ja jos heitä ei opeteta oikeanlaiseen kommunikointiin, tuloksena on kiusaaminen. Vaikea kuvitella, että toista ihmistä valaaksi tai ällöttäväksi kutsuva ihminen osaa ohjata omaa lastaan kunnioittavaan puheeseen ja käytökseen.
Joskus ihmettelen joidenkin ihmisten kyvyttömyyttä nähdä elämää monivärisenä ja monimuotoisena. Ylipainoinen ei välttämättä syö määrällisesti paljon ("kauho kaksin käsin ruokaa sisäänsä"). Voi olla, että hän lihoo vääränlaista ravintoa syömällä.
Surullista on myös tässä ketjussa se, että suureen ääneen meuhkataan kokoomusnuorten tapaan niistä ihmisistä, jotka eivät osaa elää elämäänsä oikein. Olkaa hiukan armollisempia toisillenne!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 18:46"]
Ruoalla itseään lohduttava ihminen on sairas eli terapian tarpeessa samalla tavalla kuin juoppo
Suomessa saa puhdasta luomuruokaa eikä sen hinta niin mahdoton ole jos eivät annoskoot ole kuin norsulla. Itsekurin puute on ällöttävää
[/quote]
Minä en ainakaan lohduta itseäni ruualla :D ja on ylipainoa hieman. Minua ei ihmisen ulkonäkö ällötä. Minua ällöttävät murhaajat, ilkeät ihmiset ja kiusaajaihmiset kuten sinä olet, sitten minua ällöttävät raiskaajat ja pahoinpitelijät . Niin pieni asia kuin ihmisen ulkonäkö ei minua ällötä.
Tiesitkö muuten, että läheskään kaikki lihavat eivät syö " norsun annoksia" samoin kuin läheskään kaikki laihat eivät elä salaatilla.
Äitini oli muuten samanlainen kuin sinä ja siskoni sairastui anoreksiaan. Onneksi parani, meidät otettiin Luojan kiitos huostaan. Äitini paasasi lihavista ja haukkui heitä koko ajan. Hänellä todettiin mt-ongelma.