Äidit ja ylipaino
Osaisko joku selittää mulle, miksi naiset päästää ittensä niin törkeän näköseksi. Kuvottaa kattoa niitä hyllyviä valaita. Miksi pitää syödä ittensä sairaaksi ja ällöttävän näköseksi? En voi tajuta. Lihavien äitien lapset on usein tosi lihavia. Mulla on kolme lasta, silti oon treenannu koko ajan enkä edes raskausaikana oo päästäny itteeny hylkeen näköiseksi.
Kommentit (94)
Huh, olihan keskustelu :) Vaikkakin asiaa käsiteltiin provosoiden, on siinä silti totuuden siemen :) Ylipaino on terveysriski monella eri tasolla. Ja ylipainosta aiheutuneet kustannukset ovat valtavat. Silti siitä puhuminenon tabu. Ylensyöminen on riippuvuus, ihan kuten tupakointi, alkoholi, pelit, huumeet. Muihin riippuvuuksiin nykyisin puututaan yhteiskunnallisella tasolla. Ylipaino on edelleen asia, josta ei uskalleta ottaa kunnolla kiinni. Liikalihavien ruokailutottumuksia tulisi rajoittaa. Työyhteisöt ovat savuttomia. Pitäisikö työyhteisöjen myös rajoittaa ylipainoisten henkilöiden ruokailua.
On tutkittu, että äidin ylipaino vaikuttaa myös lapsen terveyteen. Silti äidit kokevat yllättävää syyllisyyttä siitä, että heille liikakiloista mainitaan. Ja reaktiot ovat sen mukaisia, kuten tästäkin ketjusta voi huomata.
Jokainen meistä on erilainen. Se, että henkilö pitää liikalihavia epämiellyttävän näköisinä ei kerro mielenterveysongelmasta yhtään sen enempää, kuin se että henkilö pitäisi alkoholia käyttäviä ihmisiä epämiellyttävän näköisinä. Itsekään en koskaan pystyisi olemaan lihavan miehen kanssa. Naisten ylipaino on minulle merkityksetöntä. Kuitenkin koen, että minulla on äitinä velvollisuuksia. En voi syödä mitä sattuu, en voi olla harrastamatta liikuntaa. Minä olen lapseni ainoa äiti.
Klikkasin tän ketjun auki koska ajattelin täällä olevan joku asiallinen keskustelu aiheesta. Turhaan luulin, ollaanhan av:lla. Mä en halua haukkua kenenkään ulkonäköä. Mutta olen kaupassa miettinyt että voivatko nuo äidit jotka ovat pukeutuneet säkkiin, joiden hiukset ovat pystyssä, naama kalpea ja silmänaluset väsymyksestä mustat ja joilla on ylipainoa ja kärryssä karkkia epätoivoisen piristykseksi, kuitenkaan hyvin.
Jos on ylipainoa niin en kiinnitä siihen edes huomiota jos ihminen on pirteän ja terveen oloinen. Mutta joskus näkee noita uupuneita äitejä kiljuvan kakaralaumansa kanssa kaupassa ja toivoo että heillä olisi joku joka sanoisi "mä hoidan lapsia nyt viikon verran, sä menet hierontaan, kampaajalle, kasvohoitoon, elokuviin, kylpylään, kuntosalille, kahville kavereidesi kanssa tai vähintäänkin nukut ton univelan pois".
Eivät kaikki ole siinä tilanteessa että he ehtivät "treenata lastensaannista huolimatta jatkuvasti" ja miettiä raskausaikana ensisijaisesti perseensä ulottuuvuuksia. Voi olla yksinhuoltajuutta, taloudellisia huolia, yksinäisyyttä, puolison kuolemaa, mitä tahansa. TE ETTE VOI TIETÄÄ. Te näette ulkokuoren, ettekä tiedä painon perusteella ihmisestä yhtään mitään.
Oma tilanteeni on etuoikeutettu. Olen onnellisesti naimisissa, viimeisilläni raskaana ja 160 cm ja 60 kiloa tällä hetkellä (olenko hylje?). Mutta jos minulla olisi huoli siitä miten selvitä seuraavaan päivään yksin laskupinon ja muutaman lapsen kanssa, niin ramppaisinko salilla ja miettisinkö paljon lehtisalaatissa on kaloreita? Ihan varmaan joo.
Ylipainoisten mollaaminen on säälittävien ihmisten säälittävä yritys tuntea ylemmyyttä. Jos pitäisi valita olenko lihava vai lihavia haukkuva aivoton fitnesskana, niin varmaan olisin mieluummin lihava. Tällä hetkellä en ole kumpaakaan, mutta mieluummin vaikka lihava. Menkää itseenne.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:41"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 16:36"]
Olen 169cm 84kg. Olenko todella todella läski teidän mielestä? Huoliskohan kukaan mies tämmöstä kroppaa? Ihan nätit kasvot ja pukeudun siististi/muodikkaasti :)
[/quote]
Kyllähän sun itekin pitää tietää, että oot todella ylipainoinoinen. Sillä oo mitään merkitystä kuka huolii. Tuommosessa ylipainossa on merkittäviä terveyshaittoja. Vaarallisempaa ku tupakointi.
[/quote]
Huh mitä terveysasiantuntijoita täällä! Tollanen ylipaino itsessäänb ei aiheuta mitään merkittäviä terveyshaittoja, kunhan henkilö harrastaa liikuntaa ja syö suht terveellisesti.
"[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 17:47"]
Täällä saa potkia mummoja kaduilla, raiskata naisia jne. ilman että kukaan puuttuu asiaan, mutta annas olla, jos sanot lihavalle, että tämä on lihava, niin jo on puoli Suomea kiekumassa oikeutta ja moraalia lihavien puolesta."
Mielestäni nämä asiat eivät ole mitenkään verrattavissa keskenään, eli siis lihavuus vs. pahoinpitelyt, raiskaukset jne. Ei rumuutta voi verrata rikokseen. Järjenkäyttö olisi joskus ihan aikuisten oikeasti sallittua, vaikka tällä palstalla liikutaankin.
Olen 169cm 84kg. Olenko todella todella läski teidän mielestä? Huoliskohan kukaan mies tämmöstä kroppaa? Ihan nätit kasvot ja pukeudun siististi/muodikkaasti :)
[/quote]
Kyllähän sun itekin pitää tietää, että oot todella ylipainoinoinen. Sillä oo mitään merkitystä kuka huolii. Tuommosessa ylipainossa on merkittäviä terveyshaittoja. Vaarallisempaa ku tupakointi.
[/quote]
Voisitko kertoa, mitä "merkittäviä terveyshaittoja" on kyseisestä ylipainosta? Ja siis ihan faktatietoa nyt, kiitos. Ja verrattuna siis oikeasti merkittävään ylipainoon? Ei kannata esittää asiantuntijaa, jos ei sitä ole.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:12"]
[/quote]
[/quote]
Voisitko kertoa, mitä "merkittäviä terveyshaittoja" on kyseisestä ylipainosta? Ja siis ihan faktatietoa nyt, kiitos. Ja verrattuna siis oikeasti merkittävään ylipainoon? Ei kannata esittää asiantuntijaa, jos ei sitä ole.
[/quote]
Lihavuus aiheuttaa monia sairauksia. Useimmat niistä johtuvat aineenvaihdunnan häiriöistä, joita vyötärölihavuuteen liittyvä runsas vatsaonteloon ja sisäelimiin kertynyt rasva aiheuttaa.
Tärkein lihavuussairaus on tyypin 2 diabetes eli aikuistyypin diabetes. Keski-iässä sen vaara on normaalipainoisiin verrattuna yli kymmenkertainen, jos ylipainoa on 12–15 kiloa tai enemmän (painoindeksi yli 30). Samanasteinen ylipaino lisää kohonneen verenpaineenja polvien nivelrikonvaaran kolminkertaiseksi. Muita lihavuuteen liittyviä sairauksia ovat uniapneaoireyhtymä,veren rasvojen häiriöt (suurentunut triglyseridien ja pienentynyt hyvän eli HDL-kolesterolin määrä jasepelvaltimotauti, kihti, sappikivetja naisilla hedelmättömyys.
Sairauksien lisäksi vaikea lihavuus heikentää toimintakykyä monissa päivittäisissä askareissa. Siihen liittyy myös usein erilaisia mielenterveyden ongelmia.
Suomessa lihavuus on yleisintä vähän koulutusta saaneilla ja alempiin sosiaaliluokkiin kuuluvilla. Vain perusasteen koulutuksen saaneilla lihavuuden esiintyminen on kaksi kertaa niin yleistä kuin ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:29"]Miksi ei ihmiset kykene pitämään huolta vain omista asioistaan?
Ap ja seiskakin selittävät nyrpistelynsä ihmettelyllä.
Kyllä se on oman itsetunnon pönkitystä kun pitää päästä "ihmettelemään" :)
Eli toisin sanoen kauhistelemaan ja samalla pääsette selittämään miten te pidätte itsenne hoikkina :D
[/quote]
No missä ap tai seiska maininneet olevansa nättejä, hoikkia supermammoja? Eivät missään. Asioita voi ihmetellä ilman että ne liittyisivät itseen millään tavalla. Ja nimenomaan siksihän monia asioita ihmetellään, kun ei itsellä ole tarkempaa kosketusta ko. ilmiön kanssa.
[/quote]
Kyllähän ap mainostaa miten ei ole itseään päästänyt hylkeen näköiseksi ;)
Joten kyllä ainakin ap pääsi nostattamaan itsetuntoaan :)
[/quote]
No ei äitys oikeuta lihomista tai rupsahtamista!!?? Mulla on 4 lasta ja olen edelleen normaalipainoinen, 3 ensimmäisen lapsen aikaan olin ihan alarajalla pikemminkin. En näe mitään syytä miksen voisi/saisi olla hoikka ja sievä vieläkin tai miksi lihavuudesta on tullut jotenkin ihannoitua ja hyväksyttävää??
Ei mua huvita maksella verorahoilla laihdutusleikkauksia ja db hoitoja....
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 15:34"]
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 12:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Lihavuus aiheuttaa monia sairauksia. Useimmat niistä johtuvat aineenvaihdunnan häiriöistä, joita vyötärölihavuuteen liittyvä runsas vatsaonteloon ja sisäelimiin kertynyt rasva aiheuttaa.
Tärkein lihavuussairaus on tyypin 2 diabetes eli aikuistyypin diabetes. Keski-iässä sen vaara on normaalipainoisiin verrattuna yli kymmenkertainen, jos ylipainoa on 12–15 kiloa tai enemmän (painoindeksi yli 30). Samanasteinen ylipaino lisää kohonneen verenpaineenja polvien nivelrikonvaaran kolminkertaiseksi. Muita lihavuuteen liittyviä sairauksia ovat uniapneaoireyhtymä,veren rasvojen häiriöt (suurentunut triglyseridien ja pienentynyt hyvän eli HDL-kolesterolin määrä jasepelvaltimotauti, kihti, sappikivetja naisilla hedelmättömyys.
Sairauksien lisäksi vaikea lihavuus heikentää toimintakykyä monissa päivittäisissä askareissa. Siihen liittyy myös usein erilaisia mielenterveyden ongelmia.
[/quote]
Neuvolassa pitäisi enemmän keskustella lihavuuden haitoista. Ei niitä tule tarpeeksi mietittyä :/ Haluan olla äiti lapsilleni vielä 20 vuoden kuluttuakin.
Läskeillä on aina selitys läskeilleen ja aina se on joku ulkopuolinen tekijä, joka vaan "tekee" heistä lihavia. Kuten
- isot luut
- raskaus
- lääkitys
- helle
- nesteen kertyminen
- kiire
X miljoona uskomatonta syytä joista yksikään ei ole totta, vaan kaikki syyt ovat TEKOSYITÄ!
Mua taas ällöttää katsoa itserakkaita ihmisiä jotka nyrpistelee nenää koko ajan.
t.172cm ja 58kg.
Karrikoidusti kirjoitettu aloitus mutta niin totta. Ihan uskomattomia näkyjä ne mammat joilla perseenleveyttä on reilun metrin verran ja sitten lyllerretään eteenpäin ja pidetään tuota normaalia kävelemistä ihan maratonin arvoisena urheilusuorituksena.
Tästä vois nyt tehdä sellaisen ketjun, että laihat äidit voisivat yhdessä haukkua läskejä ja kehua itseään. Sellaiselle kun näkyy olevan tilaus , näitä aloituksia kun on jatkuvasti. Itse en voi osallistua, koska liikunnan harrastamisesta huolimatta olen päästyänyt perseen vähän leviämään ja BMI on normaalin ylärajalla, eli hirvee läski olen. Joten jätän ketjun teille timmeille, upeille äideille, joilla koti on sisutettu valkoiseksi ja lapset on puettu nukeiksi.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:15"]Tästä vois nyt tehdä sellaisen ketjun, että laihat äidit voisivat yhdessä haukkua läskejä ja kehua itseään. Sellaiselle kun näkyy olevan tilaus , näitä aloituksia kun on jatkuvasti. Itse en voi osallistua, koska liikunnan harrastamisesta huolimatta olen päästyänyt perseen vähän leviämään ja BMI on normaalin ylärajalla, eli hirvee läski olen. Joten jätän ketjun teille timmeille, upeille äideille, joilla koti on sisutettu valkoiseksi ja lapset on puettu nukeiksi.
[/quote]
Yhtä asiaa teidän läskien mammojen on sitten niin vaikeaa käsittää... Nimittäin sitä, että ei se ole mitään hoikkien itsetunnon pönkitystä jos ihmetellään että miten jotkut äidit päästävät itsensä sellaisiksi armottomiksi valaiksi, että vaikka jopa normaalilevyisestä ovesta kulkeminen on hankalaa ilman vääntyilyä ja kääntyilyä. Ei tarkoiteta mitään tuollaisis normaalipainoisia joilla on vähän ylimääräistä jossain, vaam oikeasti niitä sairaalloisen ylipainoisia.
Miksi ei ihmiset kykene pitämään huolta vain omista asioistaan?
Eli toisin sanoen kauhistelemaan ja samalla pääsette selittämään miten te pidätte itsenne hoikkina :D
Ylipaino on Suomen vakavin terveysongelma tällä hetkellä. Jos se on itseaiheutettua, niin sen ja sen aiheuttamat sairaudet voisi jättää kokonaan hoitamatta julkisella puolella. Menköön yksityisellä kurouttamaan suoliaan ja pienentämään mahalaukkujaan. Jos tällaisen linjauksen sais eduskunta aikaiseksi, niin veikkaan että ylipaino vähenisi kummasti. Minusta sitä pitääkin ihmetellä, jos se vaan saa läskit laihduttamaan!
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:34"]
Ylipaino on Suomen vakavin terveysongelma tällä hetkellä. Jos se on itseaiheutettua, niin sen ja sen aiheuttamat sairaudet voisi jättää kokonaan hoitamatta julkisella puolella. Menköön yksityisellä kurouttamaan suoliaan ja pienentämään mahalaukkujaan. Jos tällaisen linjauksen sais eduskunta aikaiseksi, niin veikkaan että ylipaino vähenisi kummasti. Minusta sitä pitääkin ihmetellä, jos se vaan saa läskit laihduttamaan!
[/quote]
Minäkin sitten saan varmaan ihmetellä teidän tyhmyyttä? Jos se saisi teidät viisastumaan? :D
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 15:29"]Miksi ei ihmiset kykene pitämään huolta vain omista asioistaan?
[/quote]
No missä ap tai seiska maininneet olevansa nättejä, hoikkia supermammoja? Eivät missään. Asioita voi ihmetellä ilman että ne liittyisivät itseen millään tavalla. Ja nimenomaan siksihän monia asioita ihmetellään, kun ei itsellä ole tarkempaa kosketusta ko. ilmiön kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 20:00"]
Nimenomaan näin, henkiset syyt on suurin lihavuuden aiheuttaja, ja sen että ei saa laihdutettua, vaikka se ei olekaan mitään rakettitiedettä.
Minä en ole koskaan eläissäni kuullut kenenkään oikeasti lihavan puhuvan mitään noista luetelluista typeristä syistä esim. isot luut, miksi helvetissä sitä pitää hokea jatkuvasti, täyttä sontaa.
Ja läskit loukkaantuvat helposti siitä kun haukutaan, tuntuupa laihatkin loukkaantuvat kun heitä haukutaan, miksi ihmeessä läskien pitäisi hiljaisena ja nöyränä vaan ottaa kaikki paska niskaansa?
Jos laihduttaminen olisi kaikille helppoa, ei kukaan olisi lihava, ei kukaan halua olla lihava, vaikka ei ulkonäkö kiinnosta, niin terveydestään on kaikki huolissaan viimeistään keski-iän kynnyksellä.
Ne joilla on elämässään vaikeaa ja lääkitsevät itseään ruualla, eivät ole sen kummempia kuin ne jotka tekee sen viinalla, tupakalla, urheilulla, irtoseksillä tai millä hyvänsä, addiktinsa kaikilla.
Lihava voi olla, myös sairaaloisen lihava, ilman että mättää kauheita määriä ruokaa, riittää että syö vähän joka päivä, mutta väärää ruokaa, kuten minä, joka elän lähinnä suklaalla ja jugurtilla, mutta en minäkään niitä kilokaupalla vedä, vaan muutama desi jugurttia ja 200g suklaata. Mulla on pysynyt tämä paino samoissa lukemissa jo toistakymmentä vuotta tällä ruokavaliolla. Jotta pystyisin tekmään täydellisen elämänmuutoksen, eli jättämään kaikki pois mitä nyt syön, ja syömään täysin eri ruokia ja suurempia määriä, se vaatisi paljon enemmän kuin mitä mulla psyykkinen ja fyysinen vointi sallii. Yritän kyllä kaikkeni, enkä tarvi ketään minua haukkumaan yhtään enempää kuin itseäni jo ruoskin.
Ja vielä lopuksi, minun lapseni eivät ole lihavia, ei 19 vuotias tytär eikä alle kouluikäiset pojat, enkä koskaan päästäisi heitä lihomaan, itsekin lihoin vasta aikuisena.
[/quote]
Sulla on syömishäiriö?!! Jugurttia ja suklaata?! Miten sun lapset vois ikinä oppia normaalin ruokavalion, jos äiti ei pysty syömään terveellisesti. Tuo on sairasta!