Suunpielet koko ajan rikki, mikä vois auttaa?
Ihan vuoden ajasta riippumatta aina suunpielet ihan rikki, punaset ja kirvelevät. Olen kokeillut kaikenlaisia voiteita (bepanthenia, hybdrokortisoonia yms) eikä mikään auta. Sattuuko joku tietään mikä siihen vois auttaa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hiivalta tai bakteeritulehdukselta. Vitamiinit kehiin ja niiden lisäksi pimafucort voide.
En tiedä, miksi tätä on alapeukutettu, koska minulle määrättiin Pimafucort voide suupielen hiivatulehdukseen. Voide auttoi nopeasti.
Mulla repeää suupielet pitkään jatkuneesta stressistä. Kun elämä tasaantuu niin suu paranee.
Mulla on hilkulla se parantuminen mutta se tietty kohta jos aukeaa, niin se on sitten niin.
Ei sais esim. haukotella.
Joku sieni. Pimafucort-voidetta 2-4 kertaa päivässä ruokailun jälkeen, 2 viikon ajan.
Vierailija kirjoitti:
B-vitamiini (pillereinä)
Ei. Siellä sieni aiheuttaa suupielen rikkoutumista ja apteekista pitää ostaa Pimafucin-voidetta.
Pimafucort auttaa. Vältä tomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Tässäpä superallergisen havaintolista:
1. B-vitamiinin puutos aiheuttaa suupielten haavaumia
2. Samoin muut ravinteiden imeytymishäiriöt ja huono ravinteiden saanti, esim. Omega-3
2. Kuten myös sodium laureth sulfatea sisältävät hammastahnat
3. Sekä tomaatti ja ananas (bromeliaania käytetäänkin lihan murentantamiseen)
4. Kosmetiikka-allergia voi oireilla suun ympärillä (mulla kuoriutui iho kynsilakan käytöstä)
5. Gluteenin syömisen lopettaminen auttoi ihon paranemiseen viime silauksenaMikään rasva ei paranna - apu löytyy ruokavaliosta ja kosmetiikkatietoudesta.
Tässä oli jo hyvä lista. Monesti suupielien tulehdukset johtuvat esim. madaltuneesta purennasta, mutta myös muista syistä suupieliin saattaa pesiytyä hiiva- tai bakteeritulehdus. Jos kotikonstit ei auta esim. B-vitamiinien lisäys ruokavalioon ja hammastahnan vaihto Salutemiin/muuhun hellään tahnaan, niin hammaslääkäri saattaa määrätä Pimafucort nimistä voidetta. T: hammaslääkäri
Minulle lääkäri määräsi myös Pimafucortia suupieliin. Auttoi todella hyvin.
Huomenna mars lähikauppaan ja ostat ihan tavallisia edullisia C, D3, B-vitaa ,siis jossa on kaikkia eri b vitamiineja ja kalaöljykapselita. Niitä napsit vain yhdenpäivässä aterian yhteydessä. Ja katso, ei ole suupielet auki parin viikon kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyypillinen ihon hiivatulehduksen oire (olen farmaseutti). Ei missään nimessä kortisonia, ei Basibactia (antibiootit auttaa bakteeritulehdukseen, ei hiivaan), perusvoide (Ceridal) tai hapoamalla käsittely voi auttaa hetkellisesti.
Fungorinia viikko SÄÄNNÖLLISESTI tai esim. Pimafucinia tai Dactarinia 2 viikkoa putkeen VAIKKA OIREET LOPPUISIVAT AIEMMIN. Liian lyhyestä kuurista ei ole hyötyä, suupielet tervehtyvät, aukeavat uudelleen, tervehtyvät...
En tiedä, mistä farmaseutit oppinsa saavat mutta Terveysportissa kyllä suositellaan Pimafucortia tai Sibicortia.
Vierailija kirjoitti:
Huomenna mars lähikauppaan ja ostat ihan tavallisia edullisia C, D3, B-vitaa ,siis jossa on kaikkia eri b vitamiineja ja kalaöljykapselita. Niitä napsit vain yhdenpäivässä aterian yhteydessä. Ja katso, ei ole suupielet auki parin viikon kuluttua.
Ne lähikaupan vitamiinit ovat yleensä liian mietoja pitoisuuksiltaan jos pitää vitamiinivajauksia korjata.
minulla tuo tila korjautuu aina ruisleivällä, en tiedä miksi, mutta se on ollut ainoa toimiva keino.
Kahden viikon kuuri kalanmaksaöljyä.
Maistuu hirveeltä, mutta minulla ei tuon kuurin jälkeen ole ollut ko vaivaa, siis noin 15 vuoteen.
Apteekissa farmaseutti antoi neuvon.
Onko kukaan kokeillut suupielten saippuapesua ja huolellista kuivausta pari kertaa päivässä?
Minulla auttaa lähes välittömästi ja koko ongelma on kerralla ohi. Tätä havaintoa ennen tuli kyllä puuhailtua ties minkä voiteiden, pillereiden ja ruisleipien kanssa.
Vahvoja ja laadukkaita B-vitamiineja kannattaa kokeilla, esim. Solgar tai Skip.