Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2-vuotiaan päivän pituus jo 14 tuntia pitkä :(

Vierailija
17.11.2013 |

Ottaa päähän, että tällä hetkellä vähän yli 2-vuotiaan lapseni päivän pituus on jo niinkin pitkä kuin 14 tuntia. Joskus melkein 16. Mistä revin omaa aikaa jos sitä jää vain 8-10 h vuorokaudessa ja siitäkin suurin osa pitäisi käyttää nukkumiseen.

Päivä menee yleensä niin että kun herää niin päikkärit onnistuu aikaisintaan 5 tuntia heräämisen jälkeen. Nukkuu ehkä tunnin päikkärit. Jos olen itsekin päikkäreiden tarpeessa ja nukahdan viereen niin jopa 2-3 t. No sitä virhettä ei siis kannata tehdä... päikkäreiden jälkeen jaksaa valvoa noin 7 tuntia ennen kuin kannattaa edes yrittää nukuttamista... Yöunia nukkuu ihan hyvin 10-12 tuntia kunhan nukahtaisi.

On sanottu että pitäisi herätä aikaisin mutta mitä väliä sillä on? Ei se lyhennä päivää yhtään. Edes monen tunnin ulkoilut ei ole vaikuttaneet muuten kuin että olen itse ihan rättiväsynyt...

Ilman päiväunia ei kyllä jaksa paitsi satunnaisesti jos herätty myöhemmin aamupäivästä ja suunnittelen erikseen että tänä iltana menee nukkumaan klo 21 eikä klo 01. Silloin loppupäivä on kyllä pelkkää kitinää ja hampaiden kiristystä. . :(

Tänään taisi nukahtaa lopulta klo 01 aikoihin kun ei kuulu enää ääntä. Pitäisi kai yrittää herättää lapsi ja itseni klo 9 huomenna eli tänään. Siitä sitten laskee taas 14 tuntia eteenpäin niin nukahtaisiko klo 23 mennessä...

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita kestää. Vanhemmuus on tosi rankkaa ja silleen. 

Vierailija
2/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä jättää päikkärit kokonaan väliin ja viettäkää ns. hiljainen hetki lapsen kanssa (luet satua tms.). Meillä ainakin päikkärit jäivät suunnilleen tuossa iässä (lapsen omasta "tahdosta") mutta selvästi päivällä kuitenkin vaadittiin omaa rauhoittumista. Luettiin kirjaa noin puoli tuntia ja oltiin hetken aikaa aloillaan.

Ehkä päikkärit ovat teillä(kin) liikaa eli se siirtää vain nukkumaanmenoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen kans, että hän alkaa jättää päikkäreitä pois. Alussa voi olla kitinää, mutta sitten vaan aikaisemmin illalla nukkumaan.

Tsemppiä!

Vierailija
4/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin?

Vierailija
5/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unentarve on lapsellakin yksilöllistä. Omat lapseni ovat vähäunisia, nukkuneet ovat sen 10 tuntia maksimissaan aina. Ovat onneksi aamuvirkkuja myöskin, eli illalla menevät nukkumaan kohtuullisen ajoissa ja siinä jää sitä omaa aikaa, toki hieman omien unien kustannuksella. Säännöllinen ja aktiivinen päivärytmi, paljon ulkoilua, niillä saa päivät sujuviksi kaikkien osalta. Meillä lapset saavat katsoa lounaan jälkeen dvd:n niin ehdin hieman hengähtää päivänkin aikana. Lapset tosin hieman isompia jo.

Vierailija
6/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi tarvii selkeän rytmin niin unen määräkin voi pikkuhiljaa parantua. Ns päiväkotirytmi vaan yksinkertaisesti hyvä.

eli aamulla aina samaan aikaan ylös, ulkoilu ennen lounasta, lounaan jälkeen sadun kautta lepohetki jolloin nukutaan jos nukutaan. nukkumaan siis mennään viimeistään klo 12. 5 tuntia heräämisestä on minusta kyllä liian myöhään. äläkä säikähdä jos ne unet jää yhtenä päivänä väliin, yks ilta voi olla kiyinää mutta sitten saat lapsen ajoissa nukkumaan ja seuraavana päivänä

ne päiväunet vois jo maistua.

lapsen(ja aikuisen) luontainen vuorokausirytmi voi hyvin olla yli 24 h mittainen jolloin helposti käy juuri noin että illat venyy. se on kuitenkin ihan helppo tahdistaa 24 tuntiin niin että herätään aina samaan aikaan ja ruoat tarjoillaan aina samaan aikaan. eihän tuossa rytmissä ole senkään puolesta järkeä että jos nukutte koko aamupäivän niin valoisaan aikaan ulkoilua jää hyvin vähän. Ja se päivänvalo

kyllä auttais vuorokausirytmin pysymisessä

myös.

otat nyt vaan aikuisen asenteen. Lapsi ei päätä milloin syödään ja milloin nukutaan. Aikuinen päättää.

Vierailija
7/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon lapsen sitten sun mielestä pitäisi nukkua? Kymmenen tuntia yöllä ja tunnin päikkärit on kyllä jo ihan paljon. Et sä voi enempää odottaa. Alkakaa heräämään aamulla ihmisten aikoihin ja rajoita päiväunia, niin pääsette illalla ajoissa nukkumaan. Niin sinäkin jaksat paremmin. Jos annat lapsen nukkua aamulla yhdeksään asti, niin se nukahtaa päivä unille liian myöhään, jolloin jaksaa illlalla valvoa pitkään.

Heräätte aamulla seiskalta, niin lapsi nukahtaa päikkäreille jo klo 12. Näin hän on illalla univalmis klo 21 mennessä. Ja tadaa - siinä sulla on sitä omaa aikaa! Et tosin saa itsekään valvoa liian myöhään, jotta jaksat herätä lapsen kanssa seiskalta.

Vierailija
8/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.11.2013 klo 01:42"]

On sanottu että pitäisi herätä aikaisin mutta mitä väliä sillä on? Ei se lyhennä päivää yhtään. 

[/quote]

Ainakin itselläni on ihan eri asia valvoa pitkään yöhön (01 asti) kuin mennä "ihmisten aikaan" aikaan nukkumaan. Ketuttaa siis enemmän tuollainen pakollinen yökukkuminen.  Eli minä herään mielummin aika aikaisin (n. 7), mutta tiedän että jotku nukkuu mieluummin pitkään. Kun olin lasten kanssa kotona, niin puistossa oli eniten seuraa n. klo 9, eli aika meni rattoisasti siellä.

Meillä kumpikin lapsi on jättänyt päikkärit pois 2-3 -vuotiaina. Ovat varsin pieniunisia. 

Vierailija
9/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap, tässä ensin hyvät uutiset; luulin että tarkoitit otsikollasi kaksivuotiaan päiväkotipäivän pituutta, ja säälin teitä molempia jo valmiiksi. Nythan asiat on ainakin lapsella aika hyvin. ;)

Ei mulla ole muuta sanomista, kuin että kaksivuotiainen kanssa on aika rankkaa joskus, koska sen länsäolon pitää olla vielä niin intensiivistä. Ja tuo aika varsinkin on vielä aika hankalaa, kun lapsi alkaa jättää päikkäreitä pois mut kuitenkin tarvitsisi niitä. Itse en aikanaan asiaan keksinyt ratkaisua, ei sitä omaa aikaa vaan ollut ja illalla piti mennä lasten kanssa yhtä aikaa nukkumaan että  jaksoi kestää kaikki kiukut ja uhmat. 

Jos sulla vaan on mahdollisuus palkata joku naapurintyttö viemään lasta ulos tms. niin käytä se ihmeessä. Muuten koeta kestää, kyllä se siitä helpottuu.

Vierailija
10/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 3,5v  ja kohta 2v menee nukkumaan klo 20-20.30 ja heräävät 6-6,30. pienempi nukkuu yleensä noin tunnin päivällä. Ehkä teillä päiväunet pitäisi jättää pois ja rauhoitua sen sijaan vaikka puoli tuntia päivällä. Meilläkin ilta menee usein kitinäksi vaikka menevät noikin aikaisin nukkumaan, mutta päiväunet venyttävät nukahtamista illalla tunnista kahteen.

Meillä ainakin itselleni oli vaikeaa olla nukkumatta päiväunia kun olin siihen aiemmin tottunut, mutta toisaalta kiva saada lapset illalla nukkumaan, ajoissa.

Vierailija
11/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä täysin ongelmaasi. Ei kai muutkaan lapset tuon pidempään nuku. 

Voithan yrittää aikaistaa rytmiä, jos haluaisit itse mieluummin valvoa illalla pidempään. Herätyskello soittamaan 7:ltä ja Pikku Kakkonen päälle vaan lapselle sillä aikaa kun keittelet itsellesi kahvia herätäksesi.

Mun lapset valvoi suunnilleen saman ajan 2-vuotiaina. Kuopus heräsi 6:lta ja yöunille kävi 9:ltä. Päikkärit 2h mittaiset. Esikoinen heräsi 7ltä ja nukkumaan 9ltä. Päikkärit hänellä max 1h mittaiset.

Jos kaipaat omaa aikaa, et sitä kyllä paljon unirytmin muuttamisella lisää saa, mutta voit toki yrittää tuota aikaistamista. Sen sijaan kysyisin vaikkapa kunnan perhetyöntekijää käymään kerran viikossa. Hinta kohtuullinen ja apu korvaamaton oman jaksamisesi kannalta. Voit halutessasi tehdä vaikka niinkin että pyydät häntä viemään lapsesi ulos ja vaikka kauppaan jos haluat itse levätä kotona.

Vierailija
12/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi on nyt 2v. Hän kasvaa.Kohta tilanne on ihan eri kuin nyt.Tämän ajatuksen avulla itse jaksoin.

Vierailija
13/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole mitään rytmiä tai säännöllisyyttä?

En itsekään ole mikään rutiinien ystävä mutta lapset ovat ja siksi meillä päivä on rytmitetty tunnin heitolla. Lisäksi iltatoimet ovat aina samanlaiset. 

Vierailija
14/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ikäinen lapsi, on jättänyt päiväunet pois. Menee nukkumaan n. 20-20.30 ja herää klo 6-6.30. Tänä rytmi sopii itsellekin huomattavasti paremmin, kuin tuollainen 01 asti valvominen!

Vierailija
15/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 jatkaa: Ja tuo hereilläoloaika on siis meilläkin sen 14-15h. Ihan normaalia minusta.

Vierailija
16/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yöunia nukkuu 10-12h ja päiväunia ehkä tunnin kaksi? Meidän alle 1,5v. nukkuu saman verran..

Vierailija
17/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella ei ilmeisesti ole isää? Vai mikä tää kitinä omasta ajasta on? Lapsia on tehty, mutta ei ole taas ymmärretty mitä se tarkoittaa.

Vierailija
18/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rytmit kuntoon, aamulla viimeistään kasilta ylös, puolenpäivän aikaan päikkäri, yö-unille viimeistään ysiltä ja sen jälkeen alkaa äidin oma aika :)

Vierailija
19/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sen lapsen pitäisi nukkua enemmän? Kuulostaa siltä, että et haluaisi kuluttaa aikaasi lapsen kanssa vaan itseksesi. Ei ketään voi pakottaa nukkumaan enempää kuin on luontainen unen tarve, jos kerran lapsesi kuitenkin nukkuu hyvät yöunet.

Vierailija
20/32 |
17.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä poika on rauhallinen ja vähäuninen lapsi ja ei enää nukkunut 2v. päiväunia.

Yöunet 21/22 - 07/09.

Ei mitään ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi neljä