Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisi mieli tutkia raamattua historiallisessa mielessä, mutta en uskalla!

Vierailija
19.09.2020 |

Pelkään, että hurahdan uskoon ja minusta tulisi fundamentalistinen hihhuli ja se oli kauheinta mitä ihmiselle voisi tapahtua. 😳

Kommentit (99)

Vierailija
1/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole ollenkaan kauheaa, päinvastoin! 😀

Vierailija
2/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni kohta pitää paikkansa historiallisessa mielessä. 

Mm. tulvat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kerrotaanko raamatun luomiskertomuksessa jotenkin, että Aatami ja Eeva ei kuitenkaan olleet ihan ensimmäiset ihmiset? Jostain kuulin, että jossain lähikylässä oli muitakin ihmisiä.

Vierailija
4/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

No kuka ne tulvat on todistanut historiallisesti todeksi? Seilasiko Nooa todellakin siellä aaltojen päällä arkillaan? Ei ole kovin uskottavaa mielestäni.

5/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on ollut tärkeä kirja

Raimo Harjula: Jeesus - mies myyttien takana.

En hurahtanut uskoon enkä menettänyt uskoani, vaan sain paljon tietoa ja ajateltavaa.

Vierailija
6/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

No kuka ne tulvat on todistanut historiallisesti todeksi? Seilasiko Nooa todellakin siellä aaltojen päällä arkillaan? Ei ole kovin uskottavaa mielestäni.

Ei historian tarvitse olla sinun mielestäsi uskottavaa.

Paljon hörhöjutuja ja ilkeiden vanhojen miesten naisvihaa, mutta eivät ne faktoja poista. 

Vierailija
7/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Et ole koskaan kuullut maantieteellisistä todisteista?

Vierailija
8/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Moni uskoo, että maailma tulla tupsahti ihan tyhjästä, täysin elottomasta aineesta tulikin elollista (!), ihmiset ovat kehittyneet kaloista jne. Ei ole kovin uskottavaa mielestäni.

Vierailija
9/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

No ei todellakaan pidä.

AP:lle vinkkinä että ihan paras keino päästä eroon orastavasta hihhuloinnista on lukea Raamattu kriittisesti analysoiden ja faktoihin verraten. Tyhminkin ymmärtää sen jälkeen, että sillä on vähemmän tekemistä todellisuuden kanssa kuin Harry Potterilla.

Minussa ei ole tippaakaan orastavaa eikä muutakaan hihhuliutta, mutta täytyypä alkaa tutkimaan ihan mielenkiinnosta.

Vierailija
10/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Olen, mutta kaikki valtavirran tutkijat eivät ole asiasta yhtä mieltä, joten onko se asia lyöty tiedemaailmassa todellakin lukkoon, että Nooa seilasi arkillaan ihan todistetussa tulvassa?

Vierailija
11/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli pois. Minä ateistina käyn säännöllisesti messussa ja luen Raamattua, enkä ole tullut uskoon.

Kristinusko on todella iso osa kulttuurihistoriaamme, joten sen tunteminen on hyväksi. Lisäksi messu on hyvin rauhoittava ja kaunis tapahtuma; minusta on jokseenkin irrelevanttia, onko sitä kukaan kuulemassa.

Minusta olisi itse asiassa tosi ihanaa tulla uskoon. Mikä rauha siitä seuraisikaan kun voisi ajatella, että kaikki on korkeammassa kädessä ja koskaan ei ole yksin. Mutta ei se näytä minulta onnistuvan. En kykene uskomaan yhtään mihinkään muuhun kuin korkeaan omavaraisuusasteeseen.

Vierailija
12/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menivätkö Aatamin ja Eevan lapset keskenään naimisiin raamatun mukaan?

Vierailija
13/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Tuskinpa kukaan on kiistämässä, että ennenkin on ollut tulvia tai että niistä joku ihminen on päiväkirjaansa kirjoittanut. Kysehän on kaikesta muusta sen ympärille kehitetystä. Joten ei, Raamattu ei kokonaisuudessaan ole totta vain siksi, että siihen on raapustettu kertomus tulvasta tai nälänhädistä. 

Vierailija
14/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Moni uskoo, että maailma tulla tupsahti ihan tyhjästä, täysin elottomasta aineesta tulikin elollista (!), ihmiset ovat kehittyneet kaloista jne. Ei ole kovin uskottavaa mielestäni.

No enhän minä mikään appura ole !

Zinc

Vierailija
15/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Tuskinpa kukaan on kiistämässä, että ennenkin on ollut tulvia tai että niistä joku ihminen on päiväkirjaansa kirjoittanut. Kysehän on kaikesta muusta sen ympärille kehitetystä. Joten ei, Raamattu ei kokonaisuudessaan ole totta vain siksi, että siihen on raapustettu kertomus tulvasta tai nälänhädistä. 

On

Zinc

Vierailija
16/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin "fundamentalistinen hihhuli", mutta sitten aloin lukea Raamattun kertomuksia kokonaisuuksina, ja huomasin, että kun ne uskonnollisten johtajien hokemat Raamatuin lauseet sijoitettiin alkuperäiseen kontekstiin, ne tarkoittivatkin ihan eri asioita, kuin mitä niillä lauseilla oli minulle perusteltu. Raamattua lukemalla minun silmäni avautuivat huomaamaan myös, kuinka monenlaista elämää "jumalan valitut" ovat aikojen saatossa eläneet, kukin omalla aikakaudellaan, ja millaisia erilaisia elämänkohtaloita heillä on ollut. Aika paljon sieltä löytyi tapauksia, jotka eivät kelpaisi elämäntapoineen mihinkään nykyajan kristilliseen sääntökuntaan jäseneksi. Näin ollen Raamatun lukeminen vieroitti minut fundamentalismista.

Vierailija
17/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole pelkoa, että valmiiksi skeptisellä mielellä Raamattua lukeva uskoon hurahtaa.

Siitä vain lukemaan!

Vierailija
18/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin "fundamentalistinen hihhuli", mutta sitten aloin lukea Raamattun kertomuksia kokonaisuuksina, ja huomasin, että kun ne uskonnollisten johtajien hokemat Raamatuin lauseet sijoitettiin alkuperäiseen kontekstiin, ne tarkoittivatkin ihan eri asioita, kuin mitä niillä lauseilla oli minulle perusteltu. Raamattua lukemalla minun silmäni avautuivat huomaamaan myös, kuinka monenlaista elämää "jumalan valitut" ovat aikojen saatossa eläneet, kukin omalla aikakaudellaan, ja millaisia erilaisia elämänkohtaloita heillä on ollut. Aika paljon sieltä löytyi tapauksia, jotka eivät kelpaisi elämäntapoineen mihinkään nykyajan kristilliseen sääntökuntaan jäseneksi. Näin ollen Raamatun lukeminen vieroitti minut fundamentalismista.

Hyvä !

Zinc

Vierailija
19/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Olen, mutta kaikki valtavirran tutkijat eivät ole asiasta yhtä mieltä, joten onko se asia lyöty tiedemaailmassa todellakin lukkoon, että Nooa seilasi arkillaan ihan todistetussa tulvassa?

"kaikki valtavirran tutkijat eivät ole asiassa yhtä mieltä... "

Aivan, valtavirran, siinä on aika ratkaiseva sana, kun mietitään esim tutkimustulosten luotettavuutta ja objektiivisuutta. Monet tutkijat saavat yllättäen juuri sellaisia tuloksia kuin heidän rahoittajat haluavatkin niistä saatavan. Tämä nyt on ihan tuttu asia monien tieteiden alalla.

Vierailija
20/99 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mm. tulvat.

Myös Nooan Arkin silloisesta olemassa olosta on ihan todisteita. Tätä asiaa ja näitä tutkimuksia Suomessa on selvittänyt mm Toni Torppa.