Imetyksen lopettaminen kertaheitolla....?
Ristiriitaiset tunteet.. Esikoista imetin pitkään, lopetin kun hän oli 1v3kk. Yörinta oli otettu pois jo 8kk iässä, ja rintaa sai satunnaisesti sen jälkeen riiippuen työvuoroistani, mutta sopeutui siihen hienosti että joskus sai aamulla ja päivällä, joskus vain illalla ja vapaapäivinä tietysti milloin halusi... Lopulllinen vieroitus oli suht helppo, koska lapsi "joutui" olemaan mummolassa pari yötä kun minulta leikattiin umppari enkä ollut sellaisessa kunnossa että olisin halunnut että lapsi näkee kun oksennan ja olen kipeä. Kun olin kotiutunut niin parin päivän ajan tuli pientä kitinää kun en antanutkaan rintaa, mutta nopeasti unohtui kuitenkin sitten.
Tämä toinen on nyt vasta 7kk, ei ole huolinut tuttia eikä pulloa. Nyt on kuitenkin tehnyt hampaita, ja toisin kuin esikoinen niin tämä toinen ei nyt ymmärrä että rintaa ei voi pureskella. On aikas kikpiät nännit tällä hetkellä, verta ei onneksi tule...
Kokeiltiin tänään pitkästä aikaa tuttipulloa, ja se nyt kelpasi jotenkuten. Lasista hän kyllä myös osaa juoda, tuttipulloa kokeiltiin vielä ihan vain sen imutarpeen (kuinka vahva se on tässä iässä...?) takia....
Eli nälkää ei näkisi, syö hyvin soseita ja saisi maitoakin menemään, ja sylissähän hän saisi olla...
Äh, nyt en edes tiedä enää mitä yritän selittää, kokemuksia kait yritän kysellä?
Kommentit (12)
kyllähän nyt typerämpikinnlapsi ymmärtää että tissi menee pois jos sitä puree. Ja se tulee takaisin vasta seuraavalla syötöllä.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 17:46"]
kyllähän nyt typerämpikinnlapsi ymmärtää että tissi menee pois jos sitä puree. Ja se tulee takaisin vasta seuraavalla syötöllä.
[/quote]
Taisi olla ainut asia mitä sinä onnistuit oppimaan....
Tuon ikäisellä ei pitäisi enää olla kovin vahva imutarve, enkä opettaisi enää pullolle vaan nokkamukiin. Yösyöttöjä ei yli 6kk tarvitse ollenkaan. Meillä pureskelua oli ehkä parin viikon ajan mutta se meni ohi ja opin myös itse huomaamaan milloin imuote muuttuu pienemmäksi ja puraisu on tulossa. Aina kun huomasin tämän, työnsin sormen nännin virestä vauvan suuhun ja irrotin otteen.
Siirtyisin pulloon, jos tosiaan puree jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 17:58"]
Tuon ikäisellä ei pitäisi enää olla kovin vahva imutarve, enkä opettaisi enää pullolle vaan nokkamukiin. Yösyöttöjä ei yli 6kk tarvitse ollenkaan. Meillä pureskelua oli ehkä parin viikon ajan mutta se meni ohi ja opin myös itse huomaamaan milloin imuote muuttuu pienemmäksi ja puraisu on tulossa. Aina kun huomasin tämän, työnsin sormen nännin virestä vauvan suuhun ja irrotin otteen.
[/quote]
"Yösyöttöjä ei yli 6kk tarvitse ollenkaan" Tämähän riippuu vähä siitä kuinka hyvin lapsi syö päivällä.
Tää on taas näitä tietämättömyydestä johtuvia "pakko lopettaa imetys"-juttuja. Kiljaise pari kertaa, kun vauva puree tissiä. Mun lapset puri ehkä kaksi kertaa ja heti oppivat, ettei kannata purra.
Ja tää kiljaisu on av-palstalta opittu juttu. Toimii.
no mahtaako tykätä korvikkeesta? ja parempi sun oma maito on.
Mull on sitten tavanomaista tyhmempi vauva kun on purrut vielä kiljahdusten jälkeenkin muutaman kerran =(
Imetys, purema, kiljahdus, tissi pois-"menetelmällä" olen mennyt... no, Tänään ei ole purrut, ehkä rupee vihdoinkin tajuamaan.
Lisään että hän on tähän mennessä nukahtanut vain ulkona rattaisiin, tai autoon, ja sisällä vain rinta suussa... ja yöt tietty menee tissitellen, harvemmin juo muttta vaatii rinnan suuhun...
Nyt kuitenkin nukahti sisällä vaunukoppaan kun hytkytin sitä.
Onko liian raakaa nyt yhtäkkiä ottaa rinta pois kokonaan?