Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylpeä tahattomasta lapsettomuudesta

Vierailija
15.01.2014 |

Miksi tahattomasti lapsettomat häpeilee sitä etteivät voi saada lapsia?

Minua tämä kokemus on todellakin kasvattanut paljon. Olen kokenut paljon muitakin vastoinkäymisiä elämässä ja kaikki kasvattaa tavallaan, mutta voin sanoa sen että juuri tämä kokemus tekee minusta juuri sen mitä olen.

Olin todella sinisilmäinen elämälle parikymppisenä, rankoista kokemuksistani huolimatta ja pidin äityttä, lapsen saamista itsestään selvyytenä. Kun aloimme yrittää lasta ja sitä lasta ei kuulunutkaan, niin se oli nuorelle naiselle todellakin kolaus. Se oli jotakin sellaista, mitä en voi verrata mihinkään muuhun. Ei ollut enää itsestään selvää, että minusta tulisi äiti. Vaikka kuinka hartaasti toivoisin, niin minusta ei välttämättä tulisi äitiä koskaan ja se ajatus oli murskaava. Olin aina halunnut lapsia ja se ajatus että olisin joskus äiti oli kuin ilmaa jota hengitin. Vaan eipä ollut enää.

Lapsettomuus, lapsettomuushoidot, keskenmenot ja sitten se pitkään ja hartaasti toivottu lapsi jonka sain syliini ovat kasvattaneet minua eniten tässä elämässä. Nyt olen 27-vuotias, toisen lapsen yrittämiseen ja mahdollisesti uusiin hoitoihin ei ole voimavaroja tällä hetkellä. Mutta ehkä jonain päivänä.

Lapsettomuus ei ole ollut todellakaan mikään isoin kriisi elämässäni, se oli pientä moneen muuhun verrattuna. Se oli vaan 3 vuoden raskas prosessi, ohi menevää vaihetta. Olen kokenut paljon pahempaakin ja paljon pidempään. Mutta lapsettomuus todellakin teki minusta minut ja kasvatti minua. Olen kiitollinen siitä kokemuksesta, kaikkien muiden joukossa.

Uskon että kaikella on oma tarkoituksensa. En halua edes ajatella, millainen olisin nyt jos olisin saanut lapset "helpolla".

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä häpeilen siksi, että tahattoman lapsettomuuteni syy on se, etten ole saanut miestä. Se ON minusta jotenkin noloa olla hylkiö, joka ei ole kelvannut kellekään koskaan vakavaan suhteeseen (ja vain muutaman kerran eläissäni edes yhden illan huviksi). 

Vierailija
2/7 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan häpeä lapsettomuuttani. Mutta en halua mainostaa sitä kahdesta syystä:

- osa äideistä luulee että olen kateellinen heille ja alkavat kauheasti hehkuttaa sitä miten ihanaa on olla äiti, samaan hengenvetoon käskevät nauttia vapaudesta. Sanoissa ei ole mitään vikaa, vaan siinä tyylissä miten se ilmaistaan. Lesotus paistaa kilometrin päähän.

- saan kuulla siitä miten äitiys ei ole kaikille, hoidot ovat mahojen lehmien säälinkerjuuta, maapallo on ji täynnä jne.

ekasta kokemusta irl, tokasta palstalla. En kaipaa kyseenlaisia kommentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:48"]

Minä häpeilen siksi, että tahattoman lapsettomuuteni syy on se, etten ole saanut miestä. Se ON minusta jotenkin noloa olla hylkiö, joka ei ole kelvannut kellekään koskaan vakavaan suhteeseen (ja vain muutaman kerran eläissäni edes yhden illan huviksi). 

[/quote]

Voi, tsemppiä! Et ole hylkiö.

Vierailija
4/7 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitähän se todellisuudessa kenelkekään kuuluu, onko jollain lapsia vai ei ja miksi on tai ei ole... Ite oon useamman äiti, mutta oon ajatellu, että jokaisen elämä on omanlaisensa, toisilla on lapsia, toisilla ei. Tärkeintä on oppia elämään itsensä kanssa tasapainossa tässä ja nyt

Vierailija
5/7 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numerolle 2 haluaisin sanoa että moni parisuhde on päältä kaunis. Toiset vaan kituuttaa parisuhteessa kun eivät halua erotakaan. Voit olla yksin paljon onnellisempi, kuin moni sellainen joka on vaan jämähtänyt paikalleen väärän ihmisen kanssa ja takuulla olet myös henkisesti vahvempi kuin sellaiset. Löydät vielä varmasti jonkun.

ap.

Vierailija
6/7 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:57"]

Numerolle 2 haluaisin sanoa että moni parisuhde on päältä kaunis. Toiset vaan kituuttaa parisuhteessa kun eivät halua erotakaan. Voit olla yksin paljon onnellisempi, kuin moni sellainen joka on vaan jämähtänyt paikalleen väärän ihmisen kanssa ja takuulla olet myös henkisesti vahvempi kuin sellaiset. Löydät vielä varmasti jonkun.

ap.

[/quote]

Kiitos, ap :) Olen kyllä jo nyt lähes neljänkympin ikään mennessä tottunut yksinolooni eikä se ole enää tuskallista kuin ehkä pitkinä juhlapyhinä kun muut on perheidensä kanssa... Mutta vieläkin kyllä toivon, että jos jonkun elämänkumppanin löytäisin, vaikka lapsentekojuna onkin jo mennyt :)

Vierailija
7/7 |
15.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko 3 ajatellut että sitä ei tarvitse mainostaa, mutta että voisit löytää siitä kenties oman pääsi sisällä jotain vahvuutta? Tahaton lapsettomuus annetaan meille, jotka sen jaksaa kantaa eli turhaan ei olla tässä.

ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän