Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työeläkkeeni on 1300

Vierailija
19.09.2020 |

Myyjille köyhälistöön päädyn

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus kannattaa antaa lapsille ennen eläkeikää. Tiedän mummonjoka  omaisuutensa, säästönsä kahdella lapsenlapselleen ja sai näin vuokratuet ja kansaneläkken lisäosineen. Tilin käyttöön piti olla kuitenkin hänen lupansa. Lapset sitten huolehtivat mummosta taloudelliseti ja mummo kulki ulkomaanamatkoillakin mukana ja eli pitkään.

Olen miettinyt joskus tuota samaa. Jos vasemmistohallitus keksii joskus, että omaisuutta pitää käyttää omaan hoitoon, niin lahjoitan omaisuuteni kummitytölleni. Olen sitten varaton, yhteiskunta elättää ja kummityttö tuo satalappusia, että voin parantaa omaa elämänlaatuani.

Enkä varmasti ole ainoa ihminen, joka on nokkela kiertämään epäoikeudenmukaiseksi katsomiaan lakeja.

Vierailija
42/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon 53 ja mun eläkekertymä on nyt 1400, kun siitä on leikattu elinaikakerroin. Mun pitäis jaksaa vielä 12 vuotta töissä ja olen laskenut että eläkettä karttuu vajaa satanen jokaista työvuotta kohden...olen toimistotyöläinen

Satasen eläkekertymä per vuosi vaatii noin 8000€/kk tuloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa olla se hyvä eläke olla sellainen kaksiteräinen miekka. Oma vaarini oli sairaalassa hoidossa ja me muut hoidimme hänen asioitaan silloin.  Samassa huoneesa kuulin kummia asioita.  Sosiaalitäti haki muitten  laskut  ja vei ne muualle maksettavaksi.  Vaarille tuli kaikki laskut sairaassa olosta itse maksettavaksi, ja tietysti myös kaikki talouteen tulevat laskut.  Muut makasivat  kai sitten ilmaiseksi ja elämässään paljon kouluttautunut ja monia virkoja ikänsä hoitanut vaari maksoi muittenkin sairastamisen.  Olen kuullut että maaseudulla kaikki elävät ilmaiseksi ( kunnan elättinä  ) maksamatta yhtään ruuastaan ja lääkkeistään julkisessa sairaalassa ja vanhusten hoitopaikoissa.

Toisaalta vaarisi eläke ennen ennen hoitoon joutumista riitti varsin mukavaan elämään. Mitä väliä sillä on, että se viineisinä elinvuosina menee hoitomaksuihin?

Ai niin, sinä oletkin huolissasi perinnöstä.

Vierailija
44/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1300  euron eläke on matalapalkka-alalla työskennelleen naisen n. suurinpiirtein yleisin eläke tänäpäivänä.

Aloittaja on todennäköisesti vielä töissä, joten eläke nousee tuosta sen mukaan, miten työvuosia on jäljellä.

Kuten edellä todettu, nyt eläkkeellä olevian naisten yleisin eläke on tuo 1300-1400 euroa, jos palkka on ollut matala, eikä työvuosia ole useita kymmeniä.

Mitä parempi palkka ja mitä enemmän työvuosia, sitä parempi myös eläke on.

Mutta keskimäärin jo nykyisin eläke on noin 40-50 % palkasta.

Mikä tarkoittaa sitä, että se on erittäin pieni, yksineläville ihmisille, jotka ovat koko ikänsä tehneet töitä huonopalkkaisia ja osa-aikaisia töitä.

Vaikka niin toitetaan eläkkeistä ja tietyistä ikäluokista, niin paremmat ja korkemmat eläkkeet ovat niillä, joilla on ollut mahdollisuus ansaita hyvin, eli on ollut kohtuullisen mukava palkka ja erittäin paljon työvuosia.

Hyvissä duunaritöissäkin, siis hyvinpalkatuissa hommissa ja pitkillä työvuosilla duunarikin voi joskus saada kohtuullisen hyvää eläkettä.

Tavallisen ihmisen elintaso kuitenkin laskee huomattavasti, heti eläkkeelle jäämisen jälkeen. Työtulo aina suurempi kuin eläke.

Pahimmassa jamassa ovat aina yksinelävät sinkut, joilla ei ole mitään tukea eläkeajalle, kutan parisuhteissa ja avioliitossa on, ja jos ei ole itse pystynyt säästämään rahaa eläkepäiville, tämä koskee kaikkia matalapalkka-alalla ja paljon osa-aikaisia hommia tehneitä ihmisiä.

Toki saa asumistukea tarvittaessa, mutta siltikin, töissä ollessa kertyy eläkettä ja aina sitä käteistä rahaa oli enemmän käytössä kun oli duunissa. Eläkkeellä ei ole enää varaa mihinkään, ei edes kaikkiin niihin harrastuksiin, joissa kävi työssä ollessa.

Niimpä, en haikaile eläkepäiviä vaan eläke ennusteen näkeminen tuottaa tuskaa. En ole tottunut matkustelemaan etelässä tai muutenkaan kuluttamaan. Mutta ankeaa on kun eläkkeellä ei rahat riitä edes niihin vähäisiin iloihin mitä matalapalkkainenkin voi saavuttaa.

Vierailija
45/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako asumistuet omaan asuntoon

Saa tietenkin, jos täytty asumistuen ehdot. 

Ei kai asuntoa tarvitse myydä eläkkeelle joutumisen takia?

Ellei sitten tarvitse välttämättä käteistä rahaa johonkin erittäin tärkeään menoerään, kuten yksityiseen terveydenhuoltoon tms, eihän sitä rahaa muualta silloin saa, kuin myymällä oman asuntonsa.

Mä ajattelin laittaa oman asunnon vuokralle ja muutan itsekin vuokralle. Vuokra-asuntoon saa helpommin asumistukea. Omaisuus ei vaikuta.

Omaisuus vaikuttaa. Eikä omassa ole välttämättä laskennallisia kuluja niin että omavastuu ylittyisi, vaikka todellisuudessa kuluja riittää.

No mun omaisuus on niin pieni, vain asunto-osake että ei paljoa vaikuta. Lisäksi on mahdollisuus muuttaa lapsen asuntoon vuokralle, vuokra tietysti  tappiin. Tai annan asuntoni ennakkoperintönä pois.

Vierailija
46/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyytyväinen, jos elän niin vanhaksi että eläkkeelle pääsen. Se olisi jo voitto. Muita samanlaisia?

Vierailija
47/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä eläke tulee jäämään hyvin pieneksi, tällä hetkellä kertymä jotain 460€ ja ikää on 50v. Eläkettä kertyy vajaat 40€ vuodessa ja työni on sellaista, että ihmettelen jos pystyn sitä eläkeikään asti tekemään. Eläkettä paikkaan säästöillä ja miehelle tulee ihan kunnon eläke. Jos mies kuolee, saan leskenläkettä noin 1500€/kk. Jos minä taas kuolen, mies ei saa leskeneläkettä ollenkaan. 

Vierailija
48/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tyytyväinen, jos elän niin vanhaksi että eläkkeelle pääsen. Se olisi jo voitto. Muita samanlaisia?

Siinä vaiheessa kun et jaksa enää tehdä töitä on pienituloisen eläkevakuutus 1,5m pätkä köyttä.

Vierailija
49/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain 600risat tukee olemaan. Rikkonainen työura, työttömyyttä, sairasteluja. Nyt töissä, vielä viitisen vuotta, ellei sitten koronan takia tule potkuja. Jos nyt jään työttömäksi, en töihin enää pääse, 60-vuotias akka.

Vierailija
50/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, teen töitä 40h/viikko ja tienaan bruttona 1600e/kk. Eli ei tästä kova pudotus ole eläkkeelläkään. Koen että elintasoni on ihan hyvä, säästöönkin saan kuukaudesta riippuen 200-500.

Vierailija
51/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kertymä on 1600 ja mä luulin että se on pieni. Olen nyt 50 v. Nykyliksa on n. 3500/kk. Mua silti hirvittää tuleva eläke. Olen kai tottunut liian hyvälle.

-90 luvulla olin duunissa, josta tienasin yö-ja viikonloppulisinä hyvin ja tein paljon ylitöitä. Äidiksi tultuani piti vaihtaa päivätyöhön, meidän nurkilla ei ollut vuoropäiväkotia.

Vierailija
52/52 |
20.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako asumistuet omaan asuntoon

Saa tietenkin, jos täytty asumistuen ehdot. 

Ei kai asuntoa tarvitse myydä eläkkeelle joutumisen takia?

Ellei sitten tarvitse välttämättä käteistä rahaa johonkin erittäin tärkeään menoerään, kuten yksityiseen terveydenhuoltoon tms, eihän sitä rahaa muualta silloin saa, kuin myymällä oman asuntonsa.

Mä ajattelin laittaa oman asunnon vuokralle ja muutan itsekin vuokralle. Vuokra-asuntoon saa helpommin asumistukea. Omaisuus ei vaikuta.

Vuokratulo vaikuttaa🤣