Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työeläkkeeni on 1300

Vierailija
19.09.2020 |

Myyjille köyhälistöön päädyn

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako asumistuet omaan asuntoon

Vierailija
22/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300  euron eläke on matalapalkka-alalla työskennelleen naisen n. suurinpiirtein yleisin eläke tänäpäivänä.

Aloittaja on todennäköisesti vielä töissä, joten eläke nousee tuosta sen mukaan, miten työvuosia on jäljellä.

Kuten edellä todettu, nyt eläkkeellä olevian naisten yleisin eläke on tuo 1300-1400 euroa, jos palkka on ollut matala, eikä työvuosia ole useita kymmeniä.

Mitä parempi palkka ja mitä enemmän työvuosia, sitä parempi myös eläke on.

Mutta keskimäärin jo nykyisin eläke on noin 40-50 % palkasta.

Mikä tarkoittaa sitä, että se on erittäin pieni, yksineläville ihmisille, jotka ovat koko ikänsä tehneet töitä huonopalkkaisia ja osa-aikaisia töitä.

Vaikka niin toitetaan eläkkeistä ja tietyistä ikäluokista, niin paremmat ja korkemmat eläkkeet ovat niillä, joilla on ollut mahdollisuus ansaita hyvin, eli on ollut kohtuullisen mukava palkka ja erittäin paljon työvuosia.

Hyvissä duunaritöissäkin, siis hyvinpalkatuissa hommissa ja pitkillä työvuosilla duunarikin voi joskus saada kohtuullisen hyvää eläkettä.

Tavallisen ihmisen elintaso kuitenkin laskee huomattavasti, heti eläkkeelle jäämisen jälkeen. Työtulo aina suurempi kuin eläke.

Pahimmassa jamassa ovat aina yksinelävät sinkut, joilla ei ole mitään tukea eläkeajalle, kutan parisuhteissa ja avioliitossa on, ja jos ei ole itse pystynyt säästämään rahaa eläkepäiville, tämä koskee kaikkia matalapalkka-alalla ja paljon osa-aikaisia hommia tehneitä ihmisiä.

Toki saa asumistukea tarvittaessa, mutta siltikin, töissä ollessa kertyy eläkettä ja aina sitä käteistä rahaa oli enemmän käytössä kun oli duunissa. Eläkkeellä ei ole enää varaa mihinkään, ei edes kaikkiin niihin harrastuksiin, joissa kävi työssä ollessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkastani jää käteen 1660 euroa kuukaudessa. Psyykkisesti erittäin raskas työ.

Vuokrani on 870 euroa. En saa asumistukea. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa.

Olisi kannattanut pysyä terveenä eikä sairastua syöpään ja saada syöpähoitojen aikana potkut töistä.

Vierailija
24/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pienipalkkainen sairaanhoitaja on turvannut vanhuutensa säästämällä yhden sijoitusasunnon itselleen turvaksi. Mutta sen sijotusasunnon pieni tuotto menee suoraan kumppanin tai puolison sairaalamaksuihin, jotka ovat n, 39, e  / päivä, siihen päälle lääkkeet kotona ja muut pkl - ym sairas maksut.  Kela  saa   verotiedot suoraan   veroviranomaisilta.  Siinä ei huomioida sitä että sairas joutuu ostamaan palveluja  lapsiltaan tai naapureiltaan.  Vaikka saisit hyvän eläkkeen ei se sairastaessa riitä asumaan edes omassa kodissa.

kannattaa erota paperilla

Vierailija
25/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa tietenkin, jos täytty asumistuen ehdot. 

Ei kai asuntoa tarvitse myydä eläkkeelle joutumisen takia?

Ellei sitten tarvitse välttämättä käteistä rahaa johonkin erittäin tärkeään menoerään, kuten yksityiseen terveydenhuoltoon tms, eihän sitä rahaa muualta silloin saa, kuin myymällä oman asuntonsa.

Vierailija
26/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo 1300e on aika lähellä keskimääräistä työeläkettä Suomessa.

Olen ollut eläkkeellä vuoden, eläkkeeni on piirun yli 1700 €/kk, brutto. Tein 40 vuotta toimistosihteerin töitä kaupungilla. 😏

Onneksi on velaton uudehko 80 m2 rivarikolmio, vastike 190€/kk, sis. lämmön, veden, pihatyöt, jätehuollon ja kiint.vakuutuksen. Ja onneksi olen ollut velaton jo n. 30 v. Muuten ei pärjäisi.

Vierailija
27/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni pienipalkkainen sairaanhoitaja on turvannut vanhuutensa säästämällä yhden sijoitusasunnon itselleen turvaksi. Mutta sen sijotusasunnon pieni tuotto menee suoraan kumppanin tai puolison sairaalamaksuihin, jotka ovat n, 39, e  / päivä, siihen päälle lääkkeet kotona ja muut pkl - ym sairas maksut.  Kela  saa   verotiedot suoraan   veroviranomaisilta.  Siinä ei huomioida sitä että sairas joutuu ostamaan palveluja  lapsiltaan tai naapureiltaan.  Vaikka saisit hyvän eläkkeen ei se sairastaessa riitä asumaan edes omassa kodissa.

Tää on hyvä. Tulevaisuudessa taitaa käydä just noin . Hipheijaa vaan meille tavallisille pulliaisille.

Vierailija
28/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eläke on noin 1700 euroa netto. 43 vuotta samassa firmassa esimiestehtävissä.

Vierailija
29/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut säästivät aikoinaan palkastaan yksityisiin eläkevakuutuksiin.

Eli keräsivät itse itselleen parempaa eläkettä, säästämällä työvuosina ottamalla eläkevakuuteksen. 

Enää se ei ole läheskään niin suosittua, en tiedä miksi, kai jotkut verojutut tai verovähennys oikeuden lopettamiset vaikuttivat siihen.

Eläkkeellä olo on ihanaa, mikään ei voi korvata sitä totaalista vapautta kaikista työvelvoitteista, kuin se että jää eläkkeelle.

Mutta tulojen tippumiseen on kaikkien varauduttava, se koskee kaikkia ihmisiä, olipa matalapalkka tai hyväpalkkaisessa työssä.

Hyväpalkkaisilla on tietenkin säästöjä ja omaisuutta joilla kompensoida pientä eläkettä.

Kaikilla sitä ei ole.  Etenkään yksin elävillä, joilla ei ole turvaa kumppanin eläkkeestä ja asunto- sekä ruokakulujen jakamisesta kumppanin kanssa.

Monetkaan eivät käsitä sitä, että nykyisin Suomessa on uusi köyhien luokka:

Yksin elävät eläkeläiset!

He eivät ole syrjäytyneitä, eivätkä työttömiä eivätkä aina sairaitakaan.

He ovat ihmisiä, jotka ovat tehneet töitä raskaissakin hommissa, mutta kehnolla palkalla.

Ja kun tulot eläkkeellä putoavat puoleen, se näkyy elämässä ja ankarasti.

Vierailija
30/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ellei sitten tarvitse välttämättä käteistä rahaa johonkin erittäin tärkeään menoerään, kuten yksityiseen terveydenhuoltoon tms, eihän sitä rahaa muualta silloin saa, kuin myymällä oman asuntonsa.

Mä ajattelin laittaa oman asunnon vuokralle ja muutan itsekin vuokralle. Vuokra-asuntoon saa helpommin asumistukea. Omaisuus ei vaikuta.

Vierailija
31/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun eläke on noin 1700 euroa netto. 43 vuotta samassa firmassa esimiestehtävissä.

Siis keskimäärin 3500 kk palkalla ansaittu eläke jos lasketaan eläke on  n. puolet kuukausi palkastasi.

Riippuen työvuosien määristä ja työvuosista.

Noin suurin piirtein se saattaa mennä.

Esimies tehtävissä toimineen ihmisellä on ollut keskimäärin melko alhainen palkka.  Siis ollut töitä ja vastuuta rutkasti, mutta siitä ei ole maksettu sen mukaista palkka ja se näkyy eläkkeessä. Tosi pieneltä eläkkeesi vaikuttaa kertomasi työpaikka statuksen mukaan.

Vierailija
32/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
33/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla se hyvä eläke olla sellainen kaksiteräinen miekka. Oma vaarini oli sairaalassa hoidossa ja me muut hoidimme hänen asioitaan silloin.  Samassa huoneesa kuulin kummia asioita.  Sosiaalitäti haki muitten  laskut  ja vei ne muualle maksettavaksi.  Vaarille tuli kaikki laskut sairaassa olosta itse maksettavaksi, ja tietysti myös kaikki talouteen tulevat laskut.  Muut makasivat  kai sitten ilmaiseksi ja elämässään paljon kouluttautunut ja monia virkoja ikänsä hoitanut vaari maksoi muittenkin sairastamisen.  Olen kuullut että maaseudulla kaikki elävät ilmaiseksi ( kunnan elättinä  ) maksamatta yhtään ruuastaan ja lääkkeistään julkisessa sairaalassa ja vanhusten hoitopaikoissa.

Vierailija
34/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus kannattaa antaa lapsille ennen eläkeikää. Tiedän mummonjoka  omaisuutensa, säästönsä kahdella lapsenlapselleen ja sai näin vuokratuet ja kansaneläkken lisäosineen. Tilin käyttöön piti olla kuitenkin hänen lupansa. Lapset sitten huolehtivat mummosta taloudelliseti ja mummo kulki ulkomaanamatkoillakin mukana ja eli pitkään.

Vierailija
35/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki 400e näyttäisi olevan kun olen nyt pitkäaikaistyötön lähes 50v. Sosiaalitäti lohdutti, että siihen tulee se joku kelan "kunnalliseläke" päälle, jotta minimi on kyllä yli 1000e. Ihan sama. 

400e työeläkkeeseen tulee kansaneläkettä 491e.

Vierailija
36/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut säästivät aikoinaan palkastaan yksityisiin eläkevakuutuksiin.

Eli keräsivät itse itselleen parempaa eläkettä, säästämällä työvuosina ottamalla eläkevakuuteksen. 

Enää se ei ole läheskään niin suosittua, en tiedä miksi, kai jotkut verojutut tai verovähennys oikeuden lopettamiset vaikuttivat siihen.

Eläkkeellä olo on ihanaa, mikään ei voi korvata sitä totaalista vapautta kaikista työvelvoitteista, kuin se että jää eläkkeelle.

Mutta tulojen tippumiseen on kaikkien varauduttava, se koskee kaikkia ihmisiä, olipa matalapalkka tai hyväpalkkaisessa työssä.

Hyväpalkkaisilla on tietenkin säästöjä ja omaisuutta joilla kompensoida pientä eläkettä.

Kaikilla sitä ei ole.  Etenkään yksin elävillä, joilla ei ole turvaa kumppanin eläkkeestä ja asunto- sekä ruokakulujen jakamisesta kumppanin kanssa.

Monetkaan eivät käsitä sitä, että nykyisin Suomessa on uusi köyhien luokka:

Yksin elävät eläkeläiset!

He eivät ole syrjäytyneitä, eivätkä työttömiä eivätkä aina sairaitakaan.

He ovat ihmisiä, jotka ovat tehneet töitä raskaissakin hommissa, mutta kehnolla palkalla.

Ja kun tulot eläkkeellä putoavat puoleen, se näkyy elämässä ja ankarasti.

Tuo on vähän kaksipiippuinen homma. Ensinnäkin tuo on aika sukupuuolisidonnainen asia. Miesten eläke on keskimäärin 20% korkeampi kuin naisten, joten miespuolinen sinkkueläkeläinen elää leveämmin kuin aviossa oleva.

Toisekseen elämänsä sinkkuna pysytelleen ja lapsettoman naisen eläke on korkeampi kuin lapsia tehneen kanssasisarensa, koska kotona vietetyt vuodet eivät ole pienentäneet eläkettä.

Tulevaan eläkkeeseensä on vuosikymmeniä aikaa vaikuttaa, mutta harva on nuorena asiasta kiinnostunut. Uskotellaan, ettei tulevaisuudessa saa eläkettä laisinkaan, joten mitä sitä suotta kartuttamaan. Opiskellaan pitkään ja huonosti työllistävälle alalle. Asutaan ulkomailla tai muuten vain down-shiftataan ja kun totuus paljastuu, on jo liian myöhäistä.

Vierailija
37/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän pari työkyvytöntä joilla olisi hyvä eläke mutta eivät pääse eläkkeelle.

Vierailija
38/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajattelin laittaa oman asunnon vuokralle ja muutan itsekin vuokralle. Vuokra-asuntoon saa helpommin asumistukea. Omaisuus ei vaikuta.

Omaisuus vaikuttaa. Eikä omassa ole välttämättä laskennallisia kuluja niin että omavastuu ylittyisi, vaikka todellisuudessa kuluja riittää.

Vierailija
39/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 53 ja mun eläkekertymä on nyt 1400, kun siitä on leikattu elinaikakerroin. Mun pitäis jaksaa vielä 12 vuotta töissä ja olen laskenut että eläkettä karttuu vajaa satanen jokaista työvuotta kohden...olen toimistotyöläinen

Vierailija
40/52 |
19.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis keskimäärin 3500 kk palkalla ansaittu eläke jos lasketaan eläke on  n. puolet kuukausi palkastasi.

Riippuen työvuosien määristä ja työvuosista.

Noin suurin piirtein se saattaa mennä.

Esimies tehtävissä toimineen ihmisellä on ollut keskimäärin melko alhainen palkka.  Siis ollut töitä ja vastuuta rutkasti, mutta siitä ei ole maksettu sen mukaista palkka ja se näkyy eläkkeessä. Tosi pieneltä eläkkeesi vaikuttaa kertomasi työpaikka statuksen mukaan.

Huom. nettona 1700e/kk. Tuohon päästäkeseen on palkka ollut jotain 5.100-5.200e/kk ja bruttoeläke siitä puolet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä