Jos sinulle tulee aiemman asukkaan postia,
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Nykyäänhän lippulappuja jakelee ties miten monta jakeluyhtiötä, posti käsittelee vaan omansa.
Kiva kuulla että edes joku ymmärtää tuon. Jaan postia ja monesti on käynyt niin että joku avaa oven ja yrittää tyrkyttää minulle jonkun muun firman jakamaa väärään osoitteeseen tullutta postia eikä meinaa millään tajuta miksi en ota niitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee entisen asukkaan postia ja tietää hänen nykyisen osoitteen, niin voiko sen vaan kirjoittaa siihen osoitelapun viereen ja laittaa ruksit päälle alkuperäseen. Ja viedä postilaatikkoon. Vai postitoimistoon.
Ei voi. Muutama kerta onnistuu, mutta ei kuten kohdallani, että reilusti yli 6kk.
Kuka vaan voi laittaa sun kotiin kirjansa. Eivät kerro maistraatista kuka asunnossa kirjoilla.
Ihan sairasta.
Palauttelin postilaatikkoon muutaman kuukauden karhukirjeen näköisiä kirjeitä ennen kuin meni hermo (niitä tuli siis tyyliin useita joka viikko, on mulla muutakin tekemistä...) ja avasin yhden. Tiedän että on laitonta, mutta oikeesti jos ei sen vertaa viitsi että vaihtaa osoitteensa niin... eikä edes ollut juuri meistä edellinen asukas vaan varmaan sitä edellinen. No kuitenkin siis avasin ja oli tonniviissataa vaatefirmalle velkaa. Aattelin että no just joo se ei kyllä koskaan tule tuota maksamaan. Yllätys oli suuri kun muutaman kuukauden päästä avasin toisen ja olikin maksanut koko laskun! Muttei silti ollut saanut sitä prkleen osoitetta muutettua...
Vierailija kirjoitti:
Viestintäsalaisuus velvoittaa palauttamaan väärään osoitteeseen päätyneen postin. Toisen postin avaaminen, palauttamatta jättäminen ja tuhoaminen ovat rikoksia joista voi seurata rikossyyte.
En ole rikollinen, joten toimin kuten lainkuuliainen kansalainen. Ruksit osoitteen päälle ja palautus postilaatikkoon.
Enpä usko. Todista että postisi on jaettu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan päälle palautus lähettäjälle ja osoietiedon viereen että muuttanut pois, sitten nakkaan sen postilaatikkoon.
Melkein oikein.
Pelkkä "ei asu tässä osoitteessa" tms riittää.
Silloin lähetys kääntyy takaisin toimipaikkaan ja siinä vaiheessa siellä tarkastetaan, onko asiakkaalle voimassa oleva osoitteen kääntö.
Suoraan se ei lähde kääntymään takaisin pelkällä palautetaan tekstillä ilman toimipaikassa lätkäiståvää palautustarraa..
Moni yrittää myös vältellä laskuja kirjoittamalla päälle vain "ei asu, palautetaan"
T postissa töissä
Mä olen monta vuotta palautellut jonkun muun postia. Ei auta mikään, koko ajan noita tulee edelleen. Nykyään heitän roskiin.
Entäs kun osoite on varmaan oikea, mutta posti jakaa systemaattisesti väärään paikkaan. Aluksi vein meille tulleen väörän postin postitoimipaikkaan ja pyysin huomioimaan että se on jaettu vääriin. Joo joo laitan lapun jakajille. Aikani palautetta annettuani aloin heittää väärään osoitteeseen jaetut postit roskiin. Lukihäiriöinen postinlajittelija?
Vierailija kirjoitti:
Laitan kuoreen, ettei asu täällä ja pudotan postilaatikkoon, kun sellaisen ohi kuljen.
Tein kanssa näin ja yhteen firmaan soitin että henkilön osoite on muuttunut. Puol vuotta ollaan asuttu tässä ja viikottain tulee kirjeitä (perintäfirmoilta, ulosottoa, verotoimisto, kela) edellisille asukkaille. Katsoin digi- ja väestötietovirastosta tietoni, että tässä osoitteessa asuu mun ja mieheni lisäks 3 muutakin mukamas. Asia on nyt korjattu. Toivottavasti ei muiden postia tule enää jatkossa. Taitaa lentää roskiin muuten..
Vierailija kirjoitti:
Palauttelin postilaatikkoon muutaman kuukauden karhukirjeen näköisiä kirjeitä ennen kuin meni hermo (niitä tuli siis tyyliin useita joka viikko, on mulla muutakin tekemistä...) ja avasin yhden. Tiedän että on laitonta, mutta oikeesti jos ei sen vertaa viitsi että vaihtaa osoitteensa niin... eikä edes ollut juuri meistä edellinen asukas vaan varmaan sitä edellinen. No kuitenkin siis avasin ja oli tonniviissataa vaatefirmalle velkaa. Aattelin että no just joo se ei kyllä koskaan tule tuota maksamaan. Yllätys oli suuri kun muutaman kuukauden päästä avasin toisen ja olikin maksanut koko laskun! Muttei silti ollut saanut sitä prkleen osoitetta muutettua...
Mistähän sen tiesi maksaa, jos postit tuli sinulle?
Todella mielenkiintoinen yhteensattuma, että kirjeet on perintätoimistoilta, poliisilta yms. ja henkilöt ei myöskään ole hoitaneet osoitteenmuutosta. Ikäänkuin kyse olisi välinpitämättömistä laitapuolen kulkijoista.
Jos mainos tms, niin roskiin. Jos tilattu lehti tai tärkeän oloinen kirje rasti osoitteen päälle ja teksti muuttanut ja vien postilaatikkoon.
Miltä teistä roskiin heittäjistä tuntuis, jos saisitte karhulaskun koska joku olisi heittänyt laskun roskiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän sen tiesi maksaa, jos postit tuli sinulle?
Varmaan sillä on netissä tili sen firman sivuilla et ehkä ne laskut tuli myös sähköisesti? Oletin ainakin niin, nyt niitä ei enää ole tullut vähään aikaan että ehkä viimein sitten tajusi vaihtaa osoitteenkin...
Vierailija kirjoitti:
Jos mainos tms, niin roskiin. Jos tilattu lehti tai tärkeän oloinen kirje rasti osoitteen päälle ja teksti muuttanut ja vien postilaatikkoon.
Miltä teistä roskiin heittäjistä tuntuis, jos saisitte karhulaskun koska joku olisi heittänyt laskun roskiin?
Itse ainakin tilaan laskuni e-laskuna. Eivät joudu postin armoille ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee entisen asukkaan postia ja tietää hänen nykyisen osoitteen, niin voiko sen vaan kirjoittaa siihen osoitelapun viereen ja laittaa ruksit päälle alkuperäseen. Ja viedä postilaatikkoon. Vai postitoimistoon.
Viimeisinkin "postitoimisto" eli Hgin pääposti on lakkautettu. Kioskit ja marketit "palvelee" ruoan myynnin lomassa.
Stadissa on enää/vielä yksi perinteinen postitoimisto. Sijaitsee Kasarmitorin vieressä.
Kyllä ne ex-asukit alkaa ilmoittelemaan osoitteenmuutoksesta niille tahoille mihin pitääkin siinä vaiheessa kun ette enää toimi postimiehenä joka omalla ajallaan hoitaa entisen asukkaan posteja. Eihän sitä ole tarvetta "muistaa" ilmoittaa uudesta osoitteesta, kun kaikki kuitenkin tulee teidän kauttanne heille. Hullupöhölön hommaa semmoinen.
Minulle tuli pitkään edellisen asukkaan postia, mukaanlukien lehtiä eri järjestöistä ja yksi tilattu lehti. Kirjeisiin merkkasin, ettei asu täällä ja kun lehtiä alkoi tulla paljon, pistin asiakaspalveluihin viestiä, ettei henkilö asu enää tässä osoitteessa. Auttoi kerrasta, kun asiakasrekistereihin saatiin tieto.
Heitän roskiin nykyään. Tulee edelleen vaikka oon asunut tässä 5 vuotta. Oon soittanut sille ahkerimmalle lähettäjälle (Elisa), että ei asu tässä, mutta edelleen tulee. Jos on ite niin tyhmä ettei älyä vaihtaa niin siinäpä maksaa laskunsa. Jos joku kyselee niin sanon, että ei oo näkyny.
Trafilta näkyi tulevan lasku seitsemän vuotta sitten kuolleelle henkilölle, 34 vuotta vanhasta autosta. En tiedä miten kulkee auto ja kenellä on mutta monen sadan lasku oli ja yllättäen auto oli ajokiellossa entisten maksujen vuoksi. En ole enää jaksanut reagoida niihin, kun tulisi varmaan uudestaan minun postilaatikkooni. Vuokralla asun.
Avaan kirjeet ja aen jälkeen heitän takaisin postilaatikkoon.