Miksi kaikki eivät imetä?
Moikka!
Semmosta olen miettinyt, että mikseivät kaikki äidit imetä? Sehän on terveellistä ja kätevää. Kertokaa.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 16:44"]Kaverini selitti asiaa seksuaalisuudella. Hänelle rinnat oli tärkeä osa seksiä ja nautti, kun mies niitä kosketteli. Ei halunnut vauvaa niitä imemään, kuulemma ajatus puistatti.
[/quote]
Tällaset on just sellaisia naurettavia selityksiä, jotka nostaa mun karvat pystyyn.
Heittäkää nyt täyhän vielä se, että en imetä, koska haluan miehenkin osallistuvan lapsen syöttämiseen.
Koska vauva oli sairaalassa. Pumppasin maidon ja syötin pullosta (vauva ei jaksanut/pystynyt imemään).
Minusta tuntuu jo tosi inhottavalle, kun mies koskee nänneihini saatika imee niitä. Pelkkä hipaisukin tuntuu epämukavalle. Saa sitten nähdä miten imetyksen kanssa, kun on siinä vaiheessa..
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:38"]
Tiheän imun kausi sekoitetaan siihen että "maito loppuu". Ihan imetyksen alussa turvaudutaan jo lisämaitoon kun "ei tuu maitoo" vaikka maito ei ole vielä ehtinyt edes nousta kunnolla synnytyksen jälkeen. Ei tiedetä että vastasyntyneen maha on marmorikuulan kokoinen, joten ei vaadi juuri mitään täyttyäkseen. Ihmiset ei ymmärrä että imemällä niitä tyhjiä tissejä vauva tilaa lisää maitoa.
[/quote]
Niin no, kaikilla se maito vain ei nouse missään vaiheessa, eikä siinä ole kyse mistään väärin tulkitsemisesta. Jos olisin antanut vain vauvan imeä rintaa, hän olisi kuollut oikeasti nälkään. Olin synnärillä neljä päivää synnytyksen jälkeen, eikä niillä laitoksen vahvoilla pumpuillakaan saatu irti niiden päivien aikana tipan tippaa. Erilaisilla pumpuilla ja itse pumppaamalla onnistuin muutaman viikon päästä kotona tiristämään rintamaitoa niin, että sain annettua yhden aterian verran joka kolmas päivä. Maidon nousua ei auttanut pumppaaminen, ei vauvan oma imeminen. Neljän kuukauden ikäisenä maidon tulo kerta kaikkiaan tyrehtyi ihan kokonaan jokapäiväisesti ahkerasta pumppaamisesta huolimatta. Mistään neuvoista ja apukeinoista ei ollut apua. Kun vauva imee ja imee ja huutaa nälkäänsä viikko toisensa perään, kyllä kovasydämisempikin äiti alkaa lämmittää Tuttelia.
Kaikki eivät ole lehmiä, joilta suihkuaa maitoa vaikka kymmentä vauvaa varten.
En imetä koska rinnat poistettu. :(
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:13"]Minusta tuntuu jo tosi inhottavalle, kun mies koskee nänneihini saatika imee niitä. Pelkkä hipaisukin tuntuu epämukavalle. Saa sitten nähdä miten imetyksen kanssa, kun on siinä vaiheessa..
[/quote]
Tällaiset ajatukset ja pelot katoaa siinä vaiheessa, kun vauvasi nostetaan sinun rinnoillesi. Se on äidinvaistoa. Yhtäkkiä se vaan tuntuu maailman luonnollisimmalta asialta, niinkuin se onkin. Nainen on luotu synnyttämään ja imettämään lapsiaan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:14"]
Tiheän imun kausi sekoitetaan siihen että "maito loppuu". Ihan imetyksen alussa turvaudutaan jo lisämaitoon kun "ei tuu maitoo" vaikka maito ei ole vielä ehtinyt edes nousta kunnolla synnytyksen jälkeen. Ei tiedetä että vastasyntyneen maha on marmorikuulan kokoinen, joten ei vaadi juuri mitään täyttyäkseen. Ihmiset ei ymmärrä että imemällä niitä tyhjiä tissejä vauva tilaa lisää maitoa.
[/quote]
Niin no, kaikilla se maito vain ei nouse missään vaiheessa, eikä siinä ole kyse mistään väärin tulkitsemisesta. Jos olisin antanut vain vauvan imeä rintaa, hän olisi kuollut oikeasti nälkään. Olin synnärillä neljä päivää synnytyksen jälkeen, eikä niillä laitoksen vahvoilla pumpuillakaan saatu irti niiden päivien aikana tipan tippaa. Erilaisilla pumpuilla ja itse pumppaamalla onnistuin muutaman viikon päästä kotona tiristämään rintamaitoa niin, että sain annettua yhden aterian verran joka kolmas päivä. Maidon nousua ei auttanut pumppaaminen, ei vauvan oma imeminen. Neljän kuukauden ikäisenä maidon tulo kerta kaikkiaan tyrehtyi ihan kokonaan jokapäiväisesti ahkerasta pumppaamisesta huolimatta. Mistään neuvoista ja apukeinoista ei ollut apua. Kun vauva imee ja imee ja huutaa nälkäänsä viikko toisensa perään, kyllä kovasydämisempikin äiti alkaa lämmittää Tuttelia.
[/quote]
Voi kuinka mä symppasin sua kun luin sun viestiäsi! Ymmärrän hyvin miltä susta tuntuu, onhan se tutkittu että 2% naisista ei pysty imettämään, heille se on fysiologisesti mahdotonta. Se on kaksi naista sadasta. Sä taisit kuulua siihen pieneen prosenttiin joille imetys on yksinkertaisesti mahdotonta. Ikävä kyllä toi kirjoituksesi viimeinen lause nosti karvat pystyyn, voisi melkein sanoa että siihen loppui symppistely. Miksi ihmeessä olet niin vihamielinen? Sinun imetyksesi ei onnistunut vaikka yritit kaikkesi, se ei ole sinun vikasi vaikka se varmasti tekee kipeää. On silti täysin tarpeetonta kutsua imettäviä äitejä lehmiksi.
Kaikilta se ei ehkä onnistu?
Ihan yhtälailla, mä voisin tivata sulta mikset luovuttanut maitoa koska mä luovutin.
Luovutin mielestäni ihan kiitettävästi, sen lisäksi että imetin oman vauvani, multa tuli 2 litraa ylimääräistä joka päivä.
Tuo lehmäkommentti tuskin oli tarkoitettu negatiiviseksi ;)
itse olin täydellinen lehmä ensimmäiset pari kuukautta, jonka jälkeen maito yksinkertaisesti loppui. Käytin muutaman luurin ajan tuota aiemmin mainittua lääkettä, jolloin maitoa suihkusi niin että sain pakastimenkin täyteen. Kymmenen päivän kuurin jälkeen maidon tulo tyrehtyi jälleen, vaikka vauva söi oikealla otteella ja tuntitolkulla. Lypsämälläkään en saanut kun muutaman tipan. Kyse ei ollut osaamisesta tai imuotteesta tai tiheän imun kausista, tämä toistui molempien lasten kohdalla. Kaikkeni yritin, neuvolantädit ja lääkärit mukaanluettuna. Primperan lisää prolaktiinin tuotantoa. Jos sen lisääntyessä maitoa tulee, ja ilman lääkettä ei, on aika selvää että luonnostaan oma prolaktiinin tuotanto ei riitä maidon tuottamiseen. Se vaan hiipui. Siksi siirryin korvikkeeseen, ja sain kaksi hyvin syötettyä ja onnellista tervettä lasta.
..mutta silti riippuvat tyhjiin imetyt tissit joita miehen kelpaa edelleen imeskellä jos haluaa ;)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:31"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:14"]
[/quote]
[/quote]
Voi kuinka mä symppasin sua kun luin sun viestiäsi! Ymmärrän hyvin miltä susta tuntuu, onhan se tutkittu että 2% naisista ei pysty imettämään, heille se on fysiologisesti mahdotonta. Se on kaksi naista sadasta. Sä taisit kuulua siihen pieneen prosenttiin joille imetys on yksinkertaisesti mahdotonta. Ikävä kyllä toi kirjoituksesi viimeinen lause nosti karvat pystyyn, voisi melkein sanoa että siihen loppui symppistely. Miksi ihmeessä olet niin vihamielinen? Sinun imetyksesi ei onnistunut vaikka yritit kaikkesi, se ei ole sinun vikasi vaikka se varmasti tekee kipeää. On silti täysin tarpeetonta kutsua imettäviä äitejä lehmiksi.
[/quote]
En tarkoittanut, että imettävät äidit ovat lehmiä ikään kuin loukkausmielessä, vaan mielessä häilyi kuva mummulan lehmistä, joilta suihkusi neljästä truutasta maitoa, kun vähän sormilla pusersi :) . Olisin todellakin halunnut itse imettää, eikä etukäteen tullut mieleenkään, ettei se onnistusi. Se oli ja on edelleen minulle suuri suru. Tämmöiset kirjoitukset täällä vain joskus niin suututtavat, kun syyllisestään siitä, ettei joku yritä tarpeeksi. No, joskus vain ei onnistu, vaikka kuinka yrittää.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:51"]
Vähän oli mahdsoton imettää kun vauvat eivät koskaan saaneet kunnon otetta (liian matalat nänninpäät) ja tekivät liiallisen tuskailun ja yrittämisen jälkeen totaalisen lakon. Huusivat vaan selkä kaarella rinnalla joten totesin että miksi rääkkäisin lapsiani ja itseäni...ihan vaan siksi!
[/quote]
Pakko kysyä, että jos olisit synnyttänyt keskiajalla, niin olisivatko ne lapsesi sitten vaan kuolleet?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 17:53"]
Koska kaikki vauvat eivät pysty imemään.
[/quote] Näinpä. Meidän vauvalla oli suulakihalkio. Ei onnistu silloin millään.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:31"]
Kaikilta se ei ehkä onnistu?
Ihan yhtälailla, mä voisin tivata sulta mikset luovuttanut maitoa koska mä luovutin.
Luovutin mielestäni ihan kiitettävästi, sen lisäksi että imetin oman vauvani, multa tuli 2 litraa ylimääräistä joka päivä.
[/quote]
Noh, multa olisi kyllä tullut vaikka miten pitkään,.Sain vähennettyä litraan päivässä, kun en vaan lypsänyt. Puoleenkin litraan, kun kärsin vaan rintatulehduksista enkä lypsänyt yhtään.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:41"]
Vähän oli mahdsoton imettää kun vauvat eivät koskaan saaneet kunnon otetta (liian matalat nänninpäät) ja tekivät liiallisen tuskailun ja yrittämisen jälkeen totaalisen lakon. Huusivat vaan selkä kaarella rinnalla joten totesin että miksi rääkkäisin lapsiani ja itseäni...ihan vaan siksi!
[/quote]
Pakko kysyä, että jos olisit synnyttänyt keskiajalla, niin olisivatko ne lapsesi sitten vaan kuolleet?
[/quote]
Aikoinaan annettiin lampaan/vuohen/lehmän maitoa laimennettuna vauvoille, jos äidinmaitoa ei herunut. Ennen osattiin myös käyttää tehokkaasti luonnonkasveja eri vaivoihin, myös äidinmaidon tulemista varten. Pakko kysyä, etkö ole käynyt lukiota? Siellä käsitellään mm. keskiajan historiaa ja silloista arkielämää. Tulevaisuudessa, jos eduskunta tekee väärän päätöksen, lukiossa pakollisia aineita ovat enää matikka, äikkä, uskonto, terveystieto ja kaksi vierasta kieltä, ja kaikki muut aineet ovat vapaaehtoisia tai valinnaisia. Silloin ei edes tämmöinen yleissivistävä arkihistoriaa koskeva tieto pääse kaikkien ulottuville...
[/quote]
[/quote]
En ole tuo jolta kysyt asiaa, mutta varmasti olisi riippunut yhteiskuntaluokasta. Eikö niillä hienommilla ihmisillä ollut oikein erikseen imettäjiä? Keskiajalla oli myös käytössä puusta veistettuja tutteja sekä lehmän tms. sarvista tehtyjä tuttipulloja, joiden avulla vauvoja syötettiin (eläimen maidolla). Monet vauvat tosin kuolivat tauteihin kun saivat jonkun kivan bakteerin siitä likaisesta sarvesta, jota ei pesty ehkä koskaan.
[/quote]
[/quote]
Keskiajalla imeväiskuolleisuus oli aivan toista luokkaa kuin nykyään. Joten en ihmettele, vaikka vauvoja olisikin kuollut heikosti maitoa heruttavilla äideillä. Ei välttämättä suoranaisesti nälkään, mutta aliravitsemuksen aiheuttamaan immuunipuolustuksen heikkenemiseen noin esimerkiksi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 20:44"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 17:53"]
Koska kaikki vauvat eivät pysty imemään.
[/quote] Näinpä. Meidän vauvalla oli suulakihalkio. Ei onnistu silloin millään.
[/quote]
Meillä taas oli suun alueen, ilmeisesti synnynnäistä heikkoutta. Syöminen on ollut alusta asti todella vaikeaa ja on edelleen. Myös puheen kehitys on ollut hidasta ja nyt käydään puheterapiassa. Ääni on hyvin hento ja puhe edelleen 5-vuotiaana selvästi jäljessä muista.
Maito tuli todella paljon, oikein suihkusi rinnoista ja olisi varmasti riittänyt hyvin, mutta heikon imun takia tuotanto pikku hiljaa heikkeni, ja ruokailussa piti muutenkin etsiä tehokkaampia keinoja, koska paino alkoi laskea noin 2 kk ikäisenä. Olin myös äärimmäisen stressaantunut tilanteesta, mikä saattoi myös heikentää maidontuotantoa. En kokenut saavani mitään tukea neuvolasta, vaikka imetysneuvonta oli muuten hyvää, mutta tällaiseen tilanteeseen ei selvästikään ollut mitään ratkaisuja esittää. Kasvu on muutenkin ollut heikkoa, ottaen huomioon, että oli syntyessään ihan reippaan kokoinen. Onneksi sentään sai osittaisimetyksen avulla jonkin verran maitoa, ja ilmeisesti se on immunologisesti riittänyt, sillä lapsi on muuten superterve.
Että joskus näinkin. Kieltämättä ärsyttää tuo "vain 2 % ei pysty imettämään", mutta kun se on kahden kauppa. Joskus se vauva ei pysty imemään, eikä tietysti äitikään silloin imettämään.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 17:58"]
Koska sitä maitoa ei tullut tarpeeksi. Piste. Kahden lapsen kohdalla kokeilin ja molemmilla vaan paino tippui ja toinen joutui sairaalaankin kun paino tippui liikaa.
Paino lähti vasta nousuun ja lapsilta loppui itkut kun saivat pullosta korviketta, tissiä kyllä raukat imivät tuntikaupalla päivässä vaan kun sieltä ei mitään tullut.
[/quote]
Ja sulleko oli ylläri, ettei maitoa tullut yhtään? Melkoinen mamma.
Koska kaikilla ei ole vauvaa?