12v haluaisi läppärin joululahjaksi, mikään muu ei kelpaa.
Ja tietää kyllä että ei sitä saa.
Mielestämme 6lk ei vielä tarvitse omaa konetta ja piste.
Mitähän sille sitten hankkisi, ilm ei mitään:/
Kommentit (91)
Aina ei saa kaikkea mitä haluaa.
Paketeista voisi löytyä jotain ihan muuta. Jos ei kelpaa, niin ei voi mitään.
Minusta olisi kyllä ihan kivaa vastaantulemista teiltä lapsen vanhemmilta, jos lupaisitte vaikka maksaa tietyn prosenttiosuuden (50%? 33%?) läppäristä jos lapsi itse tienaa loput rahat. Pullojenkeruu, lapsenvahtihommat, koirien ulkoilutus, lumenluontia, haravointiapuja.. kyllä aktiiviselle ja yritteliäälle 12-vuotiaalle jotain hommaa löytyy.
Meidän 13v esikoisellamme ei ole, eikä tule saamaankaan omaa tietokonetta vielä pitkään aikaan.
Niin kauan kun vanhempani olivat yhdessä ja taloudessamme oli kaksi tietokonetta, oli oma tietokone vain haave ja sellainen ''olisi kiva kun olisi oma'' mutta ei kuitenkaan mikään välttämättömyys. Sain oman koneen 14-vuotiaana vanhempieni erotessa (koska en saanut käyttää äidin konetta tärkeiden työjuttujen takia), mutta uskoisin että olisin paljon pidempäänkin pärjännyt ilman, jos vain taloudessa olisi edelleen ollut myös isän kone.
Mielestäni 12-vuotias ei todellakaan tarvitse omaa läppäriä. Jos sellainen kuitenkin on ''pakko'' hankkia, niin siihen voisi asentaa jonkun käyttörajoituksen, esim 1h päivässä tai 5h viikossa (saa sitten itse päättää onko 40min joka päivä vai yhtenä päivänä viikossa 5h koneella). Kaverillani oli koneessaan tällainen rajoitus teininä, ja oli huvittavaa kun ensin kaikessa rauhassa selaillaan riemurasiaa ja muuta turhaa, sitten kun näytön yläkulmassa alkoi aika tikittämään, käyttöaikaa 10min jäljellä, tulikin kamala kiire alkaa tsekkaamaan sähköposteja ja muita tärkeitä juttuja :D Mutta siis, jos koneeseen tällaisen käyttöaikarajoituksen laittaa, niin sitä koneaikaa on juurikin se määrätty aika, eikä siellä koneella lorvailla tuntikausia salaa vanhempien ollessa töissä tms :)
Jotkut sanoivat, että lapset tarvitsevat nykyään tietokonetta koulutehtäviin. Minun tietääkseni ketään ei kuitenkaan voida pakottaa ostamaan konetta ihan vain sen takia, että voi muutaman matikan tehtävän vuodessa tehdä netissä, vai olenko väärässä? Ainakaan ammattikoulussa ei vielä vuosi sitten ollut pakko ostaa omaa läppäriä koulutehtävien takia, vaan ne tehtävät sai tarvittaessa tulostettua paperille ja tehtyä ilman konetta. Tai ainakin minun korvaan särähtää, että 18-30 vuotiaiden ei tarvitse koulujuttujen takia konetta ostaa, mutta 12-vuotiaan tarvitsisi?
Mitä sellaista 12-vuotiaan tarvitsee koneella tehdä, mitä ei vanhempien koneella pysty tekemään?
Miksei koulutehtäviä voi tehdä vanhempien koneella?
Miksi lapsen pitää saada nimenomaan ihan ikioma kone, miksei taloudessanne entuudestaan olevat läppärit ja tabletit riitä?
Jos nyt kuitenkin se läppäri on ihan pakko saada ja mikään muu ei kelpaa, niin antakaa lapselle 100e rahaa lahjaksi läppäriä varten, loput rahat saa itse keräämällä kotitöillä yms? Ja jos lapsella on joskus tammi-huhtikuussa synttärit, niin lahjaksi voisi antaa vähän lisää läppärirahaa, esim 50e.
Mitäpä jos antaisitte toisen vanhoista läppäreistänne (muistelin että ap sanoi heillä olevan kaksi läppäriä ja yksi tabletti taloudessa?) lapselle omaksi joululahjaksi?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 01:11"]
Miksei koulutehtäviä voi tehdä vanhempien koneella?
[/quote]
Tämä mamma ei ainakaan halua lapsensa koskevan omaan tietokoneeseensa. Kyllä tietokone, varsinkin kannettava, on nykyään tosi henkilökohtainen. Siinä on kalenterimerkinnät, sähköpostit, valokuvat ja muistiinpanot. Vanhanaikaista käyttää mitään eri käyttäjätilejä, helpompi vaan ostaa jokaiselle oma.
Teillä on jo tarpeeksi tabletteja ja läppäreitä että varmasti koulutehtävät tulee kyllä tehtyä ilman sitä omaakin konetta. Ei todellakaan tarvitse omaa, ja jos niin pakollinen tarve omalle läppärille on niin nuori töihin keräämään rahat siihen.
Ihan tosissaanko te annatte lapsille kaiken periksi mitä niille tulee mieleen pyytää??:D
Mun lapseni alkoi toivoa läppäriä, ihan aluksi "kannettavaa tietokonetta" joka joulu ja synttäri n. 9-vuotiaana. Sai sen 17-vuotiaana. Perheessä oli siihen asti vain yksi yhteinen pöytäkone, kumpikin lapsi sai oman vasta käytännössä aikuisena. Nehän haluaisi vaikka kuun taivaalta, ei kaikkeen tarvitse suostua mitä keksivät ehdottaa. Ne tietyt läksyt,joihin konetta voi tarvita, MYÖS lukion, ovat onnistuneet vallan mainiosti sillä yhteisellä pöytäkoneella.
Ton ikäinen ei tee omalla läppärillä yhtään mitään. Saatana tätä pimeää ja turhaa kilpavarustelua, oikeasti. Niin saat lapsesi ihan taatusti unohtamaan kaiken muun tekemisen paitsi koneella olemisen.
Ps. Meillä ei myöskään ole ollut omia telkkareita lasten huoneessa koskaan. Ei ole ollut mitään ongelmia katsoa telkkaria olohuoneessa. Ja fiksuja nuoria aikuisia ovat. Eikö oikeasti elämässä ole enää mitään muuta, kuin että koko perhe tuijottaa omia ruutujaan vieläpä omissa huoneissaan?
Meilläkin 10v haluaisi oman koneen, mutta ei sitä tule vielä moneen vuoteen saamaan.
Meillä on kaksi konetta, aikuisille läppäri ja lapsilla on yhteinen pöytäkone. On ihan tarpeeksi haastavaa kytätä pojan koneen käyttöä ilman, että se ei ole tämän huoneessa. En minä näe mitään järkeä miksi pitää olla oma kone, ihan kasvattavaa jakaa tietokone siskon kanssa. Kyllä vuorokauden tunneista riittää useammallekin koneaikaa yhdestä koneesta.
Joululahjaksi läppäri olisi myös aivan liian kallis kun läppäreihinkin taitaa päteä, että halvalla ei saa hyvää niin sitä olisi jouluna konkurssissa jos joka lapsen lahjoihin uppoaisi monta sataa. Ei mitään järkeä. Toki sitten jos on kyse isommasta lapsesta ja tarve on todellinen niin onhan se sitten järkevä lahja jos vaan budjettiin sopii.
Huh heijaa, eipä tulisi mieleen ostaa alle viisitoistavuotiaalle omaa konetta ilman todella järkevää syytä (pelaaminen ei ole tarpeeksi järkevä syy). Meillä on taloudessa kaksi läppäriä, miehen sekä minun ja niitä saavat myös lapset (3v. ja 7v.) käyttää. Pari kertaa viikossa pelailevat ja siinä se. Meillä on vanhan pöytäkoneen keskusyksikkö, joka on liitetty telkkariin eli sitä kautta katsellaan sitten elokuvia.
Tiedän, että vinkuminen omasta koneesta alkaa vanhemman lapsen kohdalla varmasti hyvin pian koska hienompaa kännykkääkin on jo vaadittu (jota ei myöskään saanut koska nykyinen on täysin toimiva vaikka onkin yli kuusi vuotta vanha kapula).
No jos kyse on rahasta, niin sitten vaan joululahjaksi rahaa, ja sukulaisille ilmoitus että toivoo rahaa lahjaksi koska säästää itse omaa läppäriä varten. Sitten kun on saanut tarpeeksi lahjarahoja kokoon (esim. joulu+synttärit) niin ostaa niillä läppärin. Tosin ihan hyvän saa nykyisin jo 350 eurolla. Montaa vuotta ei tarvitse säästää etenkään jos mummit ja kummit liittyvät lahjatalkoisiin rahallisesti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:10"]
Osta kestävä läppäri. Tarvitsee sitä koko opiskeluajan. Toivo ettei tarvitse kovin montaa laitetta ostaa. Tabletit ovat rahan haaskausta.
[/quote]
Kestävä läppäri, joka kestää vuosia= Mac, ja ne kyllä sitten maksaa.
12v. pitäisi nyt jo viimeistään saada se oma läppäri. Meillä on kaikilla perheenjäsenille oma kone. Lapset on 9v ja 12v. Muilla pöytäkone ja mulla I pad. Lisäksi vielä yksi läppäri.