Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupuolitaudit vain yhdenillanjutuista, miten niin?

Vierailija
15.11.2013 |

Miksi niin sitkeässä elää ajatus, että sukupuolitaudit saadaan vain kännipanoista yhdenillanjutuissa ja niitä saavat "vastuuttomat" ihmiset?

Oman tuttavapiirinipohjalta: nainen sai vakisuhteestaan, toinen nainen sai vakipanoltaan. Itse olen myös saanut sukupuolitaudin vakisuhteeltani. Minulla on myös ollut yhdenillanjuttuja mutta olen käyttänyt silloin aina kondomia. Ne pari kertaa, kun näin ei tapahtunut, olen käynyt testeissä ja en ole niistä kerroista sukupuolitautia saanut.

Miksi siis jotkut haluavat viljellä ajatusta, että sukupuolitauteja saavat vain harkitsemattomat typerykset, jotka harrastavat yhdenillanjuttuja? Sinä, joka näin teet, kertoisitko motiivisi?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:31"]

Lisäksi vielä se että sponttaaneissa suhteissa ei ole ehkä varaduttu hankkimalla kondeomeja lainkaa tai ei riittävästi, kun tähän vielä lisätään se että ollaan kännissä ei niin ei käytetä kumia vaikka niitä olisikin.

[/quote]

Mikä on tuo "spontaani suhde"? Mulla on aina käsilaukussa kondomeja ja käsilaukku aina mukana. Paitsi lenkillä, mutta siellä en olekaan harrastanut näitä spontaaneja suhteita :)

Vierailija
22/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku joskus väittänyt että sukupoulitauti tarttuu vain yhden illan suhteista? Tuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, jälleen: miksi omassa elämässäsi tekemäsi ratkaisut sopivat niin hyvin siihen, miten kaikki muut voivat elää?

Jos omalla miehelläsi on vähän menoja ja huomaisit heti niiden muuttumisesta, että jotain on vireillä, miksi päättelet, että kaikilla muillakin perheillä olisi sama tilanne? Ilmeisesti kukaan mies ei sitten koskaan käy työmatkoilla tai harrastuksissa tai tapaa kavereitaan?

Maailmassa ilmeisesti muutenkin on kahdenlaisia ihmisiä: ne, jotka osaavat kartoittaa kaikki riskit elämässä, ei vain sp-tautien osalta vaan myös muutenkin.

Olisiko sinulla ehkä joku hyvä neuvo tuttavalleni, joka otti ulkomaanmatkalle kaikki rokotukset, mutta sai ulkomailta sairauden, jota vastaan ei ole olemassa rokotusta. Tämä tuttava lienee siis mielestäsi myös "vastuuton" ja "tyhmä"?

Sukupuolitautivalistuksen viesti on, että jos käyttää kondomia, se riittää. Sukupuoliherpeksen voi kuitenkin saada suuseksistä eli huuliherpes voi tarttua alapäähän. Joillain voi myös tietämättään olla sukupuolitauti. Riskit ovat siis erilaisia eikä kaikkia ole mahdollisuus huomioida, mutta sinusta siis keskivertoihminen voi olla hyvin perehtynyt erilaisiin riskeihin tässä aiheessa kuten muutenkin elämässä?

Maailmassa on muutenkin kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka osaavat kartoittaa kaikki riskit ja ovat fiksuja ja sitten taas ne vastuuttomat tyypit, jotka eivät ole osanneet huomioida kaikkia riskejä ja ovat taas vastuuttomia. Näinkö?

Jos siis elää luottaen kumppaniinsa tavallista arkea miettimättä riskejä, on "tyhmä" ja jos saa luotetulta kumppanilta sukupuolitaudin, on vastuuton, joka haluaa vain uhriutua?

11

Vierailija
24/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:40"]

Lisäksi vielä se että sponttaaneissa suhteissa ei ole ehkä varaduttu hankkimalla kondeomeja lainkaa tai ei riittävästi, kun tähän vielä lisätään se että ollaan kännissä ei niin ei käytetä kumia vaikka niitä olisikin.

[/quote]

Mikä on tuo "spontaani suhde"? Mulla on aina käsilaukussa kondomeja ja käsilaukku aina mukana. Paitsi lenkillä, mutta siellä en olekaan harrastanut näitä spontaaneja suhteita :)

[/quote]Katso sanakirjasta.

Vierailija
25/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:47"]Mulla on aina käsilaukussa kondomeja ja käsilaukku aina mukana. Paitsi lenkillä

[/quote]Etkö pysty kuvittelemaan tilannetta että päätyisit juoksulenkillä seksiin? Eli onko se täysin mahdoton tilanne?

Vierailija
26/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole aika yksinkertaista todennäköisyyslaskentaa että jos pariskunta panee 60 vuotta vain toisiaan, niin sukupuolitaudin saamisen riski on melko epätodennäköinen.

Mutta jos panee 20 vuotta 50 eri tyypin kanssa vuodessa, eli on 1000:n kanssa seksisuhteessa niin sukupuolitaudin saaminen alkaa jo olla todennäköistä.

[/quote]

No entä sitten tapaukset kuten 2, jolla on ollut vain kaksi kumppania ja saanut toiselta mahdollisesti sukupuolitaudin. Voihan partnereiden määrä nostaa todennäköisyyttä saada tauti mutta eihän käytännössä kumppaneita tarvitse olla kuin se yksi, jotta voi saada sp-taudin. Siksi en ymmärrä tätä perustelua, että sukupuolitaudin saaneet olisivat aina sellaisia, joilla on paljon kumppaneita.

ap

Vierailija
27/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:32"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 10:38"]

Oman tuttavapiirinipohjalta: nainen sai vakisuhteestaan, toinen nainen sai vakipanoltaan. Itse olen myös saanut sukupuolitaudin vakisuhteeltani.

[/quote]Mistähän se sukupuolitauti sitten hyppäsi sinne vakisuhteeseen? Olisko ollu hyppykuppaa? Luultavasti sen toisen osapuolen yhdenillansuhteista.

[/quote]

Niin se mies oli pettänyt lomamatkalla naista.

ap

Vierailija
28/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:44"]

Sukupuolitautivalistuksen viesti on, että jos käyttää kondomia, se riittää. Sukupuoliherpeksen voi kuitenkin saada suuseksistä eli huuliherpes voi tarttua alapäähän. Joillain voi myös tietämättään olla sukupuolitauti. Riskit ovat siis erilaisia eikä kaikkia ole mahdollisuus huomioida, mutta sinusta siis keskivertoihminen voi olla hyvin perehtynyt erilaisiin riskeihin tässä aiheessa kuten muutenkin elämässä?

[/quote]

Sitä kondomia tulisi käyttää myös suuseksissä. Tämä tuntuu olevan Av-mammoille täyttä hepreaa. Viestissä numero 16 on todella viisaasti selitetty tuo asia ja lainasin mielestäni parhaat pointit viestiin numero 17. Siinä oli puhetta juurikin tuosta "enhän mä voinut tietää..."-asiasta. Ei sinun tarvitse mitään tietää, terveydenhuoltohenkilökunta hoitaa sen tietämisen, kunhan sinä olet käynyt testeissä.

Vierailija
29/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:43"]

Onko joku joskus väittänyt että sukupuolitauti tarttuu vain yhden illan suhteista? Tuskin.

[/quote]

No stereotypia, jonka itse olen saanut niistä, joilla on sp-tauti on tällainen:

-on paljon kumppaneita eli harrastaa paljon yhden illan juttuja

-on muutenkin vastuuton eikä oikein tiedä mitä tekee

-ei ole käyttänyt kondomia

Jos taas on vakisuhteessa, ei voi saada sukupuolitautia koska sukupuolitaudin saavat vain edellämainitun kaltaiset.

Paitsi jos on "tyhmä" eli vakisuhteessakin olisi pitänyt tajuta joko käyttää kondomia koko ajan ehkäisynä tai sitten sen lisäksi että molemmat ovat ennen suhteen aloittamista käyneet testeissä niin niitä testejähän pitää teettää säännöllisin väliajoin siltä varalta jos toinen olisikin sattunut pettämään ja painanut paljaalla.

Vierailija
30/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:47"]Mulla on aina käsilaukussa kondomeja ja käsilaukku aina mukana. Paitsi lenkillä

[/quote]Etkö pysty kuvittelemaan tilannetta että päätyisit juoksulenkillä seksiin? Eli onko se täysin mahdoton tilanne?

[/quote]

Aika mahdottomalta tuntuu :D Yleensä harrastan seksiä sisätiloissa ja kai kaikilla on kondomeja kotonaan? Toisekseen en tunne täältä ketään ja jos nyt lenkillä tutustuisinkin johonkin potentiaaliseen petikumppaniin, minun ei tarvitsisi panna häntä välittömästi. En ole mikään kiimainen elukka, vaan pystyn kyllä hillitsemään itseni.

Vierailija
31/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni sai herpeksen alapäähänsä todennäköisesti siten, että sai linja-auton alkolukosta huuliherpeksen, joka sitten siirtyi joko hänen käsiensä tai minun huulieni välityksellä hänen penikseensä. Olinko ihan tyhmä, kun uskoin tähän teoriaan?

Vierailija
32/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exäni sai herpeksen alapäähänsä todennäköisesti siten, että sai linja-auton alkolukosta huuliherpeksen, joka sitten siirtyi joko hänen käsiensä tai minun huulieni välityksellä hänen penikseensä. Olinko ihan tyhmä, kun uskoin tähän teoriaan?

Vierailija
33/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:44"]

[/quote]

Sitä kondomia tulisi käyttää myös suuseksissä. Tämä tuntuu olevan Av-mammoille täyttä hepreaa. Viestissä numero 16 on todella viisaasti selitetty tuo asia ja lainasin mielestäni parhaat pointit viestiin numero 17. Siinä oli puhetta juurikin tuosta "enhän mä voinut tietää..."-asiasta. Ei sinun tarvitse mitään tietää, terveydenhuoltohenkilökunta hoitaa sen tietämisen, kunhan sinä olet käynyt testeissä.

[/quote]

No, käsi pystyyn vaan mammat, kuinka moni av-mamma on tuoreessa suhteessa sanonut, että haluaa suuseksiä vain elmukelmun läpi siltä varalta että mieheltä tarttuu joku sukupuolitauti sitä kautta.

Oman kokemukseni mukaan aika harva mies haluaa suuseksiä kortsun läpi vaan ennemminkin vaatii ilman kortsua.

Vierailija
34/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut suuseksiä halkaistun kondomin läpi. Eihän se samalta tunnu, mutta kyllä siitäkin orgasmin saa. Yleensä kuitenkin olen ollut vain vastaanottamatta suuseksiä siinä vaiheessa, kun testeissä ei olla vielä käyty. Oikeastaan se on vielä kiihottavampaa, kun on saanut jonkun aikaa odotella sitä ;)

Saahan sitä vaatia vaikka mitä, mutta minun ei todellakaan tarvitse suostua mihinkään, mitä en halua.

Vierailija
35/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipäätään kondomin käyttämättä jättäminen (ilman testeissä käymistä) on äärimmäisen huono idea. Jos olet miehen kanssa, joka on ei ole käynyt testeissä, ja on harrastanut seksiä kolmen naisen kanssa, joista kukaan ei ole käynyt testissä, ja he ovat kukin tahollaan harrastaneet seksiä kolmen miehen kanssa, jotka eivät ole käyneet testeissä -> Kun makaat tämän yhden miehen kanssa, makaat samalla 13 ihmisen tautiriskien kanssa. Koska jokaiselle noista voi olla jotain, joka on tarttunut nykyiseen seksikumppaniisi. 

Kuten se mainos: "Jos oot hänen kans, oot heidän kans"

Vierailija
36/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt meni mammat hiljaiseksi.

Vierailija
37/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka tuollaista väittää? Vai onko tämä jonkun vanhemman sukupolven juttuja?
t. 20 v

Vierailija
38/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulis vaan pettäjälle ja sen kanalaumalle  välittömästi oireet, niin päästäis niistäki eroon tehokkaasti.

Vierailija
39/39 |
07.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia tauteja pettäjille ja vähä -älyisille panoilleen..