Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sukupuolitaudit vain yhdenillanjutuista, miten niin?

Vierailija
15.11.2013 |

Miksi niin sitkeässä elää ajatus, että sukupuolitaudit saadaan vain kännipanoista yhdenillanjutuissa ja niitä saavat "vastuuttomat" ihmiset?

Oman tuttavapiirinipohjalta: nainen sai vakisuhteestaan, toinen nainen sai vakipanoltaan. Itse olen myös saanut sukupuolitaudin vakisuhteeltani. Minulla on myös ollut yhdenillanjuttuja mutta olen käyttänyt silloin aina kondomia. Ne pari kertaa, kun näin ei tapahtunut, olen käynyt testeissä ja en ole niistä kerroista sukupuolitautia saanut.

Miksi siis jotkut haluavat viljellä ajatusta, että sukupuolitauteja saavat vain harkitsemattomat typerykset, jotka harrastavat yhdenillanjuttuja? Sinä, joka näin teet, kertoisitko motiivisi?

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep! Olen ollut kahden ihmisen kanssa sängyssä. Kondylooma on nykyiselläni, ei oireile mitenkään itselläni mut voi olla että on kuitenkin tarttunut.

Vierailija
2/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Minun ex jäi kiinni pettämisestä kun lahjoitti minulle klamydian :( Oli erityisesti kertonut suhteen alussa kun kondomista siirryttiin pois, että on käynyt testeissä. Sitten kuitenkin kävi niin että alkoi minulle tulla kummallisia pissavaivoja ja klamydia sieltä paljastui. Mies sitten myönsikin pettämisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihminen aika typerä ja vastuuton jos harrastaa suojaamatonta seksiä sellaisen vakikumppanin kanssa, joka panee vieraita ilman kondomia.

Ja mitä nämä vakipanot oikein on? Onko niissä sovittu, ettei muiden kanssa sekstailla? Jos ei, niin aika tyhmää harrastaa suojaamatonta seksiä siinäkään tapauksessa.

Kyllä täytyy olla joko vastuuton tai tyhmä saadakseen sukupuolitaudin. Eli joko on vastuuton ja ei itse mieti kenen kanssa ja miten sekstaa tai on tyhmä eikä tajua jos vakikumppani pettää.

Vierailija
4/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni ärsyttää syyllistäminen, joka kohdistuu omasta mielestäni erityisesti sellaisiin, jotka eivät ole käyttäytyneet arveluttavasti. Jos sukupuolitaudin saanut etsii netistä tietoa tai keskustelee keskustelupalstalla, saa sitten kuulla, että on huono ihminen ja vastuuttomasti toiminut, siis öh? En muutenkaan ymmärrä mitä syyllistämisellä saavutetaan, kyllä sukupuolitaudin saaneella tarpeeksi huono olo asiasta on muutenkin.

Sitten taas ne oikeasti vastuuttomat jatkavat samaan tapaan kuin ennenkin.

Vierailija
5/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 10:49"]

Onhan ihminen aika typerä ja vastuuton jos harrastaa suojaamatonta seksiä sellaisen vakikumppanin kanssa, joka panee vieraita ilman kondomia.

[/quote]

Mistä siis suhteessa tietää, että kumppani tulee pettämään? Onko sinulla omassa suhteessasi siis kristallipallo, josta voit katsoa, että kumppani ei petä?

Ja miksi muuten on sen petetyn vika, jos toinen pettää?

Vierailija
6/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelusuhteessa ollessani sain, mies petti ja siitä koituneen seurauksen antoi myös minulle. Ja joo, ei ollut kristallipalloa mistä olisin pettämisen nähnyt.

Vierailija
7/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen taisi olla vain ketjuprovoilija, joka ei ole tänään keksinyt vielä kivaa provoa ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäi nyt tähän ketjuun provoilu.

ap

Vierailija
8/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 10:55"][quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 10:49"]

[/quote]

Mistä siis suhteessa tietää, että kumppani tulee pettämään? Onko sinulla omassa suhteessasi siis kristallipallo, josta voit katsoa, että kumppani ei petä?

Ja miksi muuten on sen petetyn vika, jos toinen pettää?

[/quote]

Ei toki aina tiedäkään, mutta monesti pettämistä edeltää huonommat ajat suhteessa tai sitten pettäjän käytös muuttuu pettämisen jälkeen. Itseäni on petetty, tuli ns. salama kirkkaalta taivaalta, mutta teon jälkeen miehestä huomasi ettei ihan kaikki ole kuten ennen. Ei se aluksi mitään myöntänyt, mutta joku outous sen käytöksessä oli. Ehkä se oli se naisen vaisto.

Ja ei, se ei ole koskaan petetyn vika että joku on päättänyt tehdä paskamaisesti ja pettää. Mutta on hyvä miettiä kannattaako sen pettäjän kanssa hypätä sänkyyn ilman kondomia ennen sukupuolitautitestien tulosten varmistumista (jos sittenkään). Turha uskoa niihin "kyllä varmasti käytin kondomia kun sen työkaverin syliin pikkujouluissa vahingossa kompastuin".

Vierailija
9/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako se sana "vaki" siinä vakipanossa sitä, että ollaan käyty testeissä ennen kondomin pois jättämistä, eikä panna muita kuin sitä vakipanoa? En usko, että monellakaan näin on.

Vierailija
10/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, millaisia vinkkejä annat sitten sellaisille, joiden kumppanilla on sivusuhde ilman, että kumppani edes tajuaa asiaa?

Kaikki pettämiset eivät ole mitään kertapanoja laivalla ja pikkujouluissa, vai näinkö halusit yleistää?

Entä millaisia vinkkejä sinulla on tuon toisen ketjun ap:n kaltaisille nuorille naisille, joilla ei ole vielä elämänkokemusta arvioida, onko joku mies hyvä ja luotettava kumppani? Jos siis tuon toisen ketjun ap:n kaltainen nainen saisi kumppaniltaan sukupuolitaudin, koska hän ei ymmärtäisi, mitä pelejä mies pelaa hänen selkänsä takana ja ehkä pettää, edelleen sinusta olisi hyvä syyllistää hänenkaltaistaan elämänkokemuksen puutteesta?

Vierailija
11/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:12"]

Tarkoittaako se sana "vaki" siinä vakipanossa sitä, että ollaan käyty testeissä ennen kondomin pois jättämistä, eikä panna muita kuin sitä vakipanoa? En usko, että monellakaan näin on.

[/quote]

Herpes ja kondylooma voivat tarttua myös kondomista huolimatta, on myös mahdollista että kaikkia riskejä ei tunneta jos ikääkin on 20+. Tämä tapahtui tosiaan silloin, kun tuo nainen oli 20+- ikäinen.

ap

Vierailija
12/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:17"]9, millaisia vinkkejä annat sitten sellaisille, joiden kumppanilla on sivusuhde ilman, että kumppani edes tajuaa asiaa?

Kaikki pettämiset eivät ole mitään kertapanoja laivalla ja pikkujouluissa, vai näinkö halusit yleistää?

Entä millaisia vinkkejä sinulla on tuon toisen ketjun ap:n kaltaisille nuorille naisille, joilla ei ole vielä elämänkokemusta arvioida, onko joku mies hyvä ja luotettava kumppani?

[/quote]

Myönnän, että en ihan oikeasti ymmärrä, miten on mahdollista olla tajuamatta että omalla kumppanilla on pitkäaikainen salasuhde. Onko kyseessä silloin enää parisuhde, jos toisen on mahdollista mennä ja tulla miten sattuu, ilman että epäilykset herää? Ja kyllähän monet epäilee ja silti heiluttaa peittoa sen oman kumppanin kanssa kuten ennenkin, ilman kondomia. Väittäisin, että minun mieheni jäisi aika nopeasti kiinni salasuhteesta. Jotta hänellä olisi aikaa tapailla jotain toista naista, pitäisi monen asian muuttua meidän elämässämme. Ja jos ne yhtäkkiä muuttuisivat, niin toki se herättäisi kysymyksiä. Mutta onhan näitä kaikenlaisia vapaita suhteita ja ties mitä, jota en ymmärrä, enkä tiedä miten niissä toimitaan.

Ja nuoruus on osalle sinisilmäisyyden ja tyhmyyden aikaa. Osa nuorista osaa valita ne fiksut ja kunnolliset kumppanit, osa ei. Mielestäni nuorten ensisijainen ehkäisymenetelmä on aina kondomi. Ja aika moni nuori osaa jo katsoa sitä kumppanin käytöstä, eikä hyväksy mitä tahansa. Ei ikä aina tuo sitä fiksuutta. Elämänkokemusta kylläkin, mutta eivät kaikki aikuisetkaan sitä osaa hyödyntää elämässään.

Vierailija
13/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan, ei se kondomikaan kaikelta suojaa ja on hyvä muistaa, että suuseksissäkin tarvitaan suojausta. Monet käyttää hienosti kondomia yhdynnässä, mutta suuseksiä (varsinkin naiselle) annetaan ihan paljaaltaan.

Vierailija
14/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, no jos esimerkiksi rakastuu työkaveriin, niin eihän siinä tarvitse "mennä ja tulla miten sattuu", koska työkaveria näkee muutenkin.

En ymmärrä, miksi haluat yleistää, että joka ikinen voisi huomata muutokset arjessa esimerkiksi aikataulujen perusteella ja tämän pitäisi heti herättää pettämisepäilyt. On myös ihmisiä, jotka pettävät, vaikka kaikki on niin sanotusti kotona hyvin. Haluatko siis väittää huomaavasi tällaistenkin ihmisten pettämisen?

Olet siis 100% varma, että jokaikinen voi huomata kumppanissaan, jos hän on pettänyt. Selvä. En vieläkään ole oivaltanut, miksi oma tilanteesi ja näkemyksesi tekee sinusta kaikkivoivan siinä, kuinka saman voi yleistää koskemaan muiden ihmissuhteita.

11

Vierailija
15/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:45"]

9, no jos esimerkiksi rakastuu työkaveriin, niin eihän siinä tarvitse "mennä ja tulla miten sattuu", koska työkaveria näkee muutenkin.

En vieläkään ole oivaltanut, miksi oma tilanteesi ja näkemyksesi tekee sinusta kaikkivoivan siinä, kuinka saman voi yleistää koskemaan muiden ihmissuhteita.

[/quote]

Toki työkaveriin voi ihastua, mutta tuskin sitä pelkästään työajalla vehdataan. Ja yleensä ihmisistä näkee jos elämässä on uusi ihastus tai muu uusi ja kiva juttu. Ei vain kumppanista näe, vaan kavereista ja jopa omasta äidistäkin. En usko, että tämä minun ihmistenlukutaitoni olisi jotenkin poikkeuksellinen. Varmasti lähes jokainen huomaisi näitä asioita, jos keskittyisi katsomaan.

Ja meidän perheessä aikataulumuutokset aiheuttavat keskustelua. Jos mies vaikka sanoisi, ettei vie lapsia harrastuksiin koska jotain, niin toki siitä juteltaisiin. Olisihan se outoa jos miehelle, jolla on todella vähän omia menoja, alkaisi niitä omia menoja kasaantua yllättäen. Ehkä minun mieheni on sitten keskimääräistä enemmän kotona ja perheen kesken.

En ole väittänyt, että pettämistä ei tapahtuisi jos kotona on kaikki hyvin. Enkä ole väittänyt, että jokainen huomaisi, jos häntä petetään. Toki olisi suotavaa tuntea kumppaninsa ja suhteensa niin hyvin ja olla niin läheinen, että tuollaiset asiat huomaa. Ei ne ole mitään salatiedettä tai taikuutta, ihmistuntemusta vaan. Mielestäni on tyhmää ummistaa silmät ja tuudittautua siihen harhaan ettei se oma, ihana mies ikinä pettäisi.

Nykyään tuntuu, ettei kukaan haluaisi ottaa vastuuta mistään. Kaikki on aina muiden vika ja itse ollaan niin uhreja. Kun enhän mä tiennyt. Ei se, että toinen sanoo ettei ole tauteja ja ettei pane muita tarkoita, että pitäisi heti jättää kondomi pois. Omaa järkeä saa ja pitää käyttää.

Eikä se vakipano eroa muista panoista mitenkään, jos ei ole erikseen testattu sukupuolitauteja ja sovittu ettei muiden kanssa harrasteta suojaamatonta seksiä.

Ja kyllähän ap myöntää harrastaneensa yhden yön juttuja. Ja kondomikin on joskus unohtunut, mutta onneksi testeissä ei ole ollut mitään. Tämä on juuri sitä vastuuttomuutta. Ja sitten ihmetellään miksi ihmiset ajattelevat, että sukupuolitauteja saavat vain harkitsemattomat typerykset. No eikö se ole aika harkitsematonta ja typerää harrastaa yhden yön juttuja ilman kondomia? Katsos kun ei sitä sukupuolitautitestien tulosta voi tietää etukäteen. Miksi ottaa turhia riskejä?

Vierailija
16/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:18"]

Nykyään tuntuu, ettei kukaan haluaisi ottaa vastuuta mistään. Kaikki on aina muiden vika ja itse ollaan niin uhreja. Kun enhän mä tiennyt. Ei se, että toinen sanoo ettei ole tauteja ja ettei pane muita tarkoita, että pitäisi heti jättää kondomi pois. Omaa järkeä saa ja pitää käyttää.

Eikä se vakipano eroa muista panoista mitenkään, jos ei ole erikseen testattu sukupuolitauteja ja sovittu ettei muiden kanssa harrasteta suojaamatonta seksiä.

Ja kyllähän ap myöntää harrastaneensa yhden yön juttuja. Ja kondomikin on joskus unohtunut, mutta onneksi testeissä ei ole ollut mitään. Tämä on juuri sitä vastuuttomuutta. Ja sitten ihmetellään miksi ihmiset ajattelevat, että sukupuolitauteja saavat vain harkitsemattomat typerykset. No eikö se ole aika harkitsematonta ja typerää harrastaa yhden yön juttuja ilman kondomia? Katsos kun ei sitä sukupuolitautitestien tulosta voi tietää etukäteen. Miksi ottaa turhia riskejä?

[/quote]

Tämän kun jokainen Av-mamma lukisi oikein ajatuksella.

Vierailija
17/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se nyt ole aika yksinkertaista todennäköisyyslaskentaa että jos pariskunta panee 60 vuotta vain toisiaan, niin sukupuolitaudin saamisen riski on melko epätodennäköinen.

Mutta jos panee 20 vuotta 50 eri tyypin kanssa vuodessa, eli on 1000:n kanssa seksisuhteessa niin sukupuolitaudin saaminen alkaa jo olla todennäköistä.

Lisäksi vielä se että sponttaaneissa suhteissa ei ole ehkä varaduttu hankkimalla kondeomeja lainkaa tai ei riittävästi, kun tähän vielä lisätään se että ollaan kännissä ei niin ei käytetä kumia vaikka niitä olisikin.

Vierailija
18/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 10:38"]

Oman tuttavapiirinipohjalta: nainen sai vakisuhteestaan, toinen nainen sai vakipanoltaan. Itse olen myös saanut sukupuolitaudin vakisuhteeltani.

[/quote]Mistähän se sukupuolitauti sitten hyppäsi sinne vakisuhteeseen? Olisko ollu hyppykuppaa? Luultavasti sen toisen osapuolen yhdenillansuhteista.

Vierailija
19/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet sukupolitaudi on naisella oireettomia mutta miehellä ne oireilee voimakkaasti. Mies saa syyt niskaansa kun hänellä tulee ensin tarvetta lääkäriin, vaikka sukupuolitauti olisikin suhteeseen tullut naisen syrjähypystä.

Vierailija
20/39 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:45"]

[/quote]Hiljattuin paljastui että eräällä tutulla oli ollut useita syrjähyppyjä ja hän teki ne ruokatunnilla. Varsinkaan naisen ei ole yhtään vaikea löytää "päiväkahviseuraa" jos sellainen alkaa kiinnostamaan.