sf-mitta ja vauvan koko?
Hei!
Minkä kokoisia vauvoja olette saaneet, jos sf-mitta on ollut suuri? Itsellä sf-mitta koko ajan yli käyrien (vkolla 24+3 mitta oli 25). Jännittää, että onko tulossa suuri vauva, vaikka eihän se iso sf-mitta aina vauvan koosta kerrokaan...
Kommentit (7)
Ekassa raskaudessa sf-mitta huiteli aluksi kaikkien käyrien yläpuolella (rv 24+2 26 cm). Käyrä tasaantui, oli rv 32+6 yläkäyrällä. Sitten rv 35+2 oltiin hiukka keskikäyrän yläpuolella ja seuraavana päivänä syntyi tyttö: 1620 g, 41,5 cm. Olen suht lyhyt eikä vauvalla ollut tilaa kasvaa muualle kuin eteen. Lapsiveden määrä oli normaali.
Nykyisessä raskaudessa rv 17+ kohtu vastasi viikkoja 22, ja sikiön mitat todellisia viikkoja parin päivän tarkkuudella.
Eka raskaudessa oli koko ajan yläkäyrillä ja tyttö oli syntyissään 3440g, nyt toisessa mitta huitelee taas korkealla. Siihenhän vaikuttaa sekin, onko vatsan peitteitä, eli läskiä... mulla ainaskin vähän on :)
Myöskin se vaikuttaa, jos on paljon lapsivettä.
... syntyessään painoi 3975g. Arvio oli 3,7 kg. Meni 3 päivää la:n yli. Mutta se kai vähän riippuu. Vaikea sanoa. Mutta minulla näin.
Vauvat eivät kyllä ole olleet isoja pikemminkin pieniä.
Sekä esikoinen että toinen kulkivat molemmat alakäyrällä ja syntyivät melko pieninä (2970g 4pv yli ja 3070g 2pv yli). Myös tämä kolmonen kulkee funduksessa samaa rataa enkä odota tämän olevan kovinkaan paljoa edeltäjiään suurempi...tai tulevan ennen laskettua aikaa. Mielenkiinnolla odotan arviota ja totetumaa sitten joskus syyskuun puolessa välissä.
Minjuska 32+3
Eli siis sf-mitta kulki koko raskausajan enemmänkin alakäyrällä ja terveydenhoitajan arvioi vauvan painoksi n. 3500g. Toisin kävi, vauva painoi syntyessään 4040g ja oli 53cm pitkä. :) Meni tosin yli la:n ja synnytys jouduttiin lopulta käynnistämään. Minulla pieni sf-mitta johtui ilmeisesti siitä, että vauva mahtui asettumaan hyvin lantioluiden väliin eli siis maha ei kasvanut niin paljon ulospäin. Rakenneultrassakin lääkäri totesi vauvan olleen hyvin syvällä. Jotenka eipä se sf-mitta ainakaan minun kohdalla kertonut vauvan koosta mitään.
-elmiina-
ja täysiaikainen poika painoi 3300 g. Nyt menossa toinen raskaus ja sf-mitta jälleen käyrien yläpuolella, rv 38+0 painoarvio 3700 g mut uskon lujasti että tulee arvioitua pienempi. Mulla on ollut lievää ylipainoa kummankin raskauden alusta asti ja pituutta on 161 cm (en tosin tiedä vaikuttaako tuo mitenkään).