Törkeimmät oharit. (Huuto.net + muut kauppapaikat)
Mulle tapahtui jotain aivan käsittämätöntä!
Ostaja kysyi voiko hakea tuetteen ja sanoin sen käyvän. Hän sanoi hakevansa rahaa ja tulevansa sitten. Meni vartti ja hän ajoi pihaani kohti. Menin ulos ja näin hänen kääntävän auton silmieni edessä ja kaasuttavan pois. Yritin viittoa perään. Soitin, ei vastannut ja laitoin pari viestiä että paikka oli oikea ja olen pihalla. Ei vastausta.
Meni pari tuntia ja hän soitti ja sanoi muistaneensa että kotona jäi hellan levy päälle ja piti äkkiä mennä kotiin ja kauhea sauhu jo nousi. Käski minun tuoda tavaran läheiselle kioskille josta hänen lapsi sen noutaisi.
En vienyt!
Pari viikkoa sitten yksi nainen halusi ostaa leffoja ja pyysi postittaa, sanoin postittavani heti kun rahat on tilillä. Nainen väitti laittaneensa ne maksuun 30.10. Rahoja ei näy vieläkään tilillä ja nyt hän ei vastaa enää viesteihin.
Kuinka aikuiset naiset kehtaa!?
Kommentit (47)
Noin vuosi sitten myin yhdelle naiselle vauvan bodyn fb-kirppiksellä hintaan 3,50 posteineen. Hän sanoi maksaneensa sen ja minä idioottina vein bodyn postiin (oli muutakin asiaa ja posti ei ollut ihan vieressä) ennen kuin maksu näkyi tilillä. Kun maksua ei alkanut näkyä aloin kysellä ostajalta että missä viipyy. Parin viestin jälkeen vastasi olevansa vuodelevossa sairaalassa... Sen jälkeen ei enää vastannut ja maksua ei edelleenkään näy.
Minun mokani, mutta erittäin noloa olla maksamatta kolmea euroa vauvan vaatteesta! Miten joku kehtaa pitää lapsellaan "varastettuja" vaatteita?
23 rupesi selailemaan Fb:n viestihistoriaa, ja näköjään joku muukin "osti" minulta yhden vauvan yöpuvun. Hän ei tosin laittanut edes osoitettaan, minä ehdin vain laittaa tilitietoni maksua varten. Tuon sentään myin jollekin toiselle mutta outoa joka tapauksessa. Voisi sitten ilmoittaa ettei ostakaan.
Toinen sankari laittoi osoitteensa ja varmaan oletti että postitan. En postittanut. Pari päivää sitten näin saman naisen ostavan jotain toiselta kirppikseltä.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:57"]
23 rupesi selailemaan Fb:n viestihistoriaa, ja näköjään joku muukin "osti" minulta yhden vauvan yöpuvun. Hän ei tosin laittanut edes osoitettaan, minä ehdin vain laittaa tilitietoni maksua varten. Tuon sentään myin jollekin toiselle mutta outoa joka tapauksessa. Voisi sitten ilmoittaa ettei ostakaan.
[/quote]
Näitä "ostajia" joille olen lähettänyt tilinumeroni ja joista ei sen jälkeen kuulu mitään, on paljon. Tosin sanoen, kun "ostaja" ottaa yhteyttä ensimmäisen kerran, voi olettaa, ettei hän ole ostamassa mitään kuitenkaan. Tämä on etenkin tori.fi:n ongelma.
Usein näillä "ostajilla" on myös kiire eli haluaisivat, että lähetän tuotteen heti ja he hoitavat sitten maksun myös heti, mutta "siinähän menee pari päivää, että näkyy sun tilillä, mutta laita nyt heti se postiin." Kun en postita ja alan muistuttaa maksusta, ettei ole näkynyt, muista maksaa, niin "ostajasta" ei kuulu enää mitään. Toisin sanoen, ei ole aikomustakaan maksaa.
Laitoinpa huvikseni tuolle bodyhuijarille viestin, että onpas pitkä vuodelepo. Buahhahhaa. 23
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:35"]
Laitoinpa huvikseni tuolle bodyhuijarille viestin, että onpas pitkä vuodelepo. Buahhahhaa. 23
[/quote]
Kerro mitä vastaa! ...JOS vastaa!
Mä ostin yhden teekannun huutonetistä ja kohteessa luki, että "uusi". Kun avasin sen paketista, siinä oli käytönjälkiä, yms. Otin myyjään yhteyttä, että kui tälläsen nyt kehtaa antaa lahjaksi kenellekään, kun on likaa siellä ja täällä, eivätkä lähde pois. Myyjä pokkana väitti, että kannu on uusi ja käyttämätön - kerran vain myyntipaketista otettu pois. Oikeesti?! Se, että myynti-ilmoituksessa sanotaan UUSI, tarkoittaa, että se on UUSI ja uutta vastaavassa kunnossa.
Jouduin ostamaan kaupasta täysin uuden kannun ja annoin pois tuon huutonetin kannun, kun ei sitä kehdannut lähteä siinä kunnossa edes myymään uudelleen. 100 euroa lähti ihan taivaantuuliin.
Että kiitoksia vain.
Mun kohdalle ei ole mitään pahoja huijareita sattunut, mutta aikamoista paskaa on kyllä tullut Huutiksesta hankittua. Siis lähinnä vaatteita, joita myyjä on kehunut hyväkuntoiseksi ja totuus on ollut jotain ihan muuta. Valkoiset housut, jotka olivat täynnä kusenkeltaisia länttejä, reikäisiä puhkikuluneita paitoja jne. Rättejä, joita olisin itse käyttänyt korkaintaan vessan pesemiseen. Miten joku kehtaakin myydä sellaista roskaa? Sitten vedotaan siihen, että olen liian tarkka ja "vika oli otettu huomioon hinnassa" ilman että siitä erikseen mainittiin. Mielestäni huijausta tuokin.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:59"]
Mun kohdalle ei ole mitään pahoja huijareita sattunut, mutta aikamoista paskaa on kyllä tullut Huutiksesta hankittua. Siis lähinnä vaatteita, joita myyjä on kehunut hyväkuntoiseksi ja totuus on ollut jotain ihan muuta. Valkoiset housut, jotka olivat täynnä kusenkeltaisia länttejä, reikäisiä puhkikuluneita paitoja jne. Rättejä, joita olisin itse käyttänyt korkaintaan vessan pesemiseen. Miten joku kehtaakin myydä sellaista roskaa? Sitten vedotaan siihen, että olen liian tarkka ja "vika oli otettu huomioon hinnassa" ilman että siitä erikseen mainittiin. Mielestäni huijausta tuokin.
[/quote]
Joo. ja huutiksessa on kyllä myyjän riskit minimoitu äärimmilleen: huudon tehdessään ostaja sitoutuu ostamaan tuotteen - pelkän kuvan ja kuvauksen perusteella. Myyjä laittaa tuotteen postiin vasta, kun suoritus näkyy tilillä.
Ihmettelen vähän, miksi tässä myyjän kokema pettymys, jos kauppa ei onnistukkaan, on se suurin "huijaus" tai ohari.
Se on pientä verrattuna siihen, mitä rikollliset myyjät puuhastelevat. Tavaraa voidaan myydä ja rahastaa, mutta sitä ei koskaan lähetetä ostajalle. Tai kuten yllä - tuote ei ollenkaan vastaa kuvausta.
Nyt kun verkkopankki on lähes kaikilla niin olen usean kanssa sopinut puolin ja toisin että jos lähetän/lähettää kuitin maksusta, niin voi laittaa paketin heti tulemaan.
Tämä on näppärää sen vuoksi, kun kuiteissa näkyy arkistointitunnus ja sitä ei voi väärentää. Tai voi, mutta onpahan sitten todiste että rahoja ei ole alunperin maksettukaan.
mä en koskaan osta tuolta mitään niin isoa, että sen rahan menettäminen harmittaisi. Ikävää sinänsä että jotain mielenkiintoista keräilytavaraa jää saamatta mutta ei voi mitään. 80 euroa on varmaan suurin mitä olen koskaan maksanut tuntemattomalle, mutta positiivisia palautteita oli paljon joten uskalsin maksaa tilille. Eniten on harmittanut pahalle haisevat lastenvaatteet (sellainen haju että joku likainen koira olisi maannut niiden päällä viikon) tai tupakanhaju jota ei saa millään irti vaatteesta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 14:58"]
Nyt kun verkkopankki on lähes kaikilla niin olen usean kanssa sopinut puolin ja toisin että jos lähetän/lähettää kuitin maksusta, niin voi laittaa paketin heti tulemaan.
Tämä on näppärää sen vuoksi, kun kuiteissa näkyy arkistointitunnus ja sitä ei voi väärentää. Tai voi, mutta onpahan sitten todiste että rahoja ei ole alunperin maksettukaan.
[/quote]
Itse tein myös noin, että jos lähetti kopion kuitista niin lähetin tuotteen jo ennen kuin rahat näkyi tilillä. Enää en tee niin. Mieheni näytti, miten helposti tekee huijauskuitin, jolloin näyttää, että rahat ovat lähteneet tililtä eikä näin ole tapahtunut. Nykyään en lähetä mitään ennenkuin rahat näkyvät tililläni.
Olen itse ostanut pari juttua tori.fi:stä ja kun ostotapahtumat kerran sujuivat niin hyvin ja tein hyvät kaupat, ajattelin kokeilla myydä pari käyttämätöntä merkkivaatetta ja -laukkua (ei mitään LV:tä, mutta ei mitään markettikamojakaan) pois omista komeroistani.
Yhdelle laukulle tuli paljon kyselyitä ja lopulta sovin, että vien laukun ostajalle kaupungin keskustaan. Mitään varsinaista asiaa minulla ei sinne ollut muuten, mutta ajattelin että saanpahan nyt kaupat tehtyä ja asian pois alta. Sovimme tapaamispaikan ja annoin vielä tuntomerkkini ja puhelinnumeroni, mikäli ostaja ei pääsisikään paikalle tai ei löytäisi minua. Tyhmä kun olin, en ollut tajunnut pyytää ostajan puhelinnumeroa, mutta toisaalta olin naiivisti ajatellut, että kukaan omalla nimellään sähköposteja lähettävä ei varmaankaan kehtaisi tehdä ohareita. No kehtasihan hän. Olin niin kiukkuinen, etten viitsinyt edes lähettää mitään v-mäistä kiitosviestiä perään, vaan nielin kiukkuni ja heitin laukunkin autotallin perälle, jossa se lojuu edelleen :D
Myös tori.fi-myyjän urani loppui siihen. Osasyynä oli tietty nuo oharit, mutta ne olivat vain viimeinen niitti. Sitä ennen oli tullut kyselyjä tyyliin "Ai sä pyydät tosta laukusta 50e. Mä maksan 20e, koska siihen hintaan saisin sen ostettua yhdestä toisesta paikasta" ja yksi ostajakandidaatti puolestaan piti minua epäilyttävänä (hänen käyttämänsä sana), kun sanoin, että postitan tuotteen sitten, kun rahat näkyvät tililläni. Sama ostaja tosin ei tiennyt, miten ilmoittamani postimaksut maksetaan ("Sopiiko, et maksan ne postimaksut sulle samalla kun maksan laukun?" Öö, mitä muita vaihtoehtoja on? Ostaja käy postissa maksamassa? Ostaa postimaksun edestä postimerkkejä ja lähettää ne minulle?).
Olen itse ostanut pari juttua tori.fi:stä ja kun ostotapahtumat kerran sujuivat niin hyvin ja tein hyvät kaupat, ajattelin kokeilla myydä pari käyttämätöntä merkkivaatetta ja -laukkua (ei mitään LV:tä, mutta ei mitään markettikamojakaan) pois omista komeroistani.
Yhdelle laukulle tuli paljon kyselyitä ja lopulta sovin, että vien laukun ostajalle kaupungin keskustaan. Mitään varsinaista asiaa minulla ei sinne ollut muuten, mutta ajattelin että saanpahan nyt kaupat tehtyä ja asian pois alta. Sovimme tapaamispaikan ja annoin vielä tuntomerkkini ja puhelinnumeroni, mikäli ostaja ei pääsisikään paikalle tai ei löytäisi minua. Tyhmä kun olin, en ollut tajunnut pyytää ostajan puhelinnumeroa, mutta toisaalta olin naiivisti ajatellut, että kukaan omalla nimellään sähköposteja lähettävä ei varmaankaan kehtaisi tehdä ohareita. No kehtasihan hän. Olin niin kiukkuinen, etten viitsinyt edes lähettää mitään v-mäistä kiitosviestiä perään, vaan nielin kiukkuni ja heitin laukunkin autotallin perälle, jossa se lojuu edelleen :D
Myös tori.fi-myyjän urani loppui siihen. Osasyynä oli tietty nuo oharit, mutta ne olivat vain viimeinen niitti. Sitä ennen oli tullut kyselyjä tyyliin "Ai sä pyydät tosta laukusta 50e. Mä maksan 20e, koska siihen hintaan saisin sen ostettua yhdestä toisesta paikasta" ja yksi ostajakandidaatti puolestaan piti minua epäilyttävänä (hänen käyttämänsä sana), kun sanoin, että postitan tuotteen sitten, kun rahat näkyvät tililläni. Sama ostaja tosin ei tiennyt, miten ilmoittamani postimaksut maksetaan ("Sopiiko, et maksan ne postimaksut sulle samalla kun maksan laukun?" Öö, mitä muita vaihtoehtoja on? Ostaja käy postissa maksamassa? Ostaa postimaksun edestä postimerkkejä ja lähettää ne minulle?).
Minä myin 50 euron arvoista taulua. Ostaja kuvitteli että lähetän sen ja hän maksaa vasta kun on saanut tavaran.. En suostunut, eikä hänkään suostunut esim postiennakkoon joten ehdotin että koska olemme joka tapauksessa menossa lähiviikonloppuna häntä lähellä olevaan kaupunkiin käymään että toisimme sen sinne.
Annoin puh.numeron ja käskin häntä soittamaan lauantaina päivällä, soittoa ei kuulunut lainkaan.
Noh, laitoin hälle maanantaina sitten viestin etten varaa taulua enää niin tämä päätti lähettää maksutositteen ja ilmoitti että maksoi nyt.
Veinpä sitten sen alkuperäisen suunnitelman mukaan postiin kun maksu tilillä näkyi, eikä mitään enää senkoommin kuulunut.
Jotkut vaan haluaa tehdä asiat vaikeaksi.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:10"]
Ei kannata ostaa kalliimpia juttuja muuten kuin kasbotusten. 13 voit tehdä rikosilmoituksen, onhan sulla myyjän tilinro. Postiennakko on myös kätevä, kun rahoilla ja tuotteella luotettava välikäsi.
Ikävää että huijareita on niin paljon! :(
Ap
[/quote]Mä en kyllä myis mitään postiennakolla. Siinä vasta kalliiksi tulee ne oharit.
Ostin huuto.netistä ison paketin lastenvaatteita. Kuntona hyvä. Kaikista vaatteista kuvat ja melkein kaikista luki "kunto hyvä" "uudenveroinen". Paketti oli kamala pommi! siis ihan hirveä...Vaatteet olivat likaisia, tahraisia ja rikkinäisiä. Onneksi paketti oli halpa. En ymmärrä kuinka kukaan pystyy kehumaan likaista ja rikkinäistä vaatetta "uudeveroiseksi"...En jaksanut myyjän kanssa alkaa vääntämään, annoin asian olla ja nykyään olen tarkempi mitä ostan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:10"]
Postiennakko on myös kätevä, kun rahoilla ja tuotteella luotettava välikäsi.
Ikävää että huijareita on niin paljon! :(
Ap
[/quote]
Ei kannata myydä postiennakolla. Siinä tulee tosi kalliiksi jos "ostaja" tekee oharit.
Eli esim. minulta ostaja halusi kaksi kirjaa á 2euroa eli yhteensä 4 euron ostokset. Näiden postitus olisi maksanut 3 euroa. Toisin sanoen 4+3 euroa olisi ollut yhteensä 7 euroa.
Mutta: ostaja halusi, että lähetän postiennakkona, jolloin hänelle ei tule mitään riskiä. Postiennakko maksaa 4,10 euroa. Neljän euron kirjoihin olisi tullut kuluja 7,10 euroa.
JOS ostaja ei lunasta postiennakkoa, se palautuu myyjälle. Ja silloin myyjältä posti perii uudestaan postimaksun jos haluan kirjani takaisin itselleni. Joo, en ota sitä riskiä muutaman euron kirjojen takia.
No, ostajan mielestä olin epärehellinen myyjä kun en suostunut postiennakkoon. Tuossa postiennakossa ostaja voi tehdä pahemman luokan oharit, joten ei kiinnosta.
Olimme ostamassa kameraa. Sen verran järkeä oli päässä, että emme suostuneet myyjän ehdottamaan postitukseen vaan lähdimme itse hakemaan. Matkaa oli kuitenkin yli 100 km. Viestittelimme myyjän kanssa sopivan päivän ja kellonajan, soitimmekin vielä kun lähdimme matkaan ja myyjä vastasi olevansa koko päivän kotona. Ajoimme myyjän ilmoittamaan osoitteeseen ja yritimme soittaa olevamme parkkiksella, mutta myyjän kännykkä ei ollut päällä. Vartin siellä seistyämme joku tuli samaisesta talosta ulos, jolloin pääsimme itse rappukäytävään. Myyjän ilmoittaman asunnon kohdalla oli väärä nimi. Kukaan ei tullut avaamaan ovea. Myyjän kännykkä pois päältä. Oli lievästi epätodellinen olo.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:47"][quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 12:35"]
[/quote]
Kerro mitä vastaa! ...JOS vastaa!
[/quote]
Vastasi "????" Sitten muistutin meidän kaupoista ja kooioin vanhan keskustelumme siihen. Ei vastannut enää, ylläri;)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:42"]
Juu nää on kivoja. Luvataan tulla klo 17 ja tullaan 19:45 ilman että ilmoitetaan mitään.
Mieluummin postitan kun odotan näitä tyyppejä.
[/quote]
Ostaja kuvittelee, että "asiakas on aina oikeassa" jolloin ostaja voi tulla paikalle silloin kun huvittaa. Ostajan mielestä myyjä haluaa myydä, joten myyjä voi odottaa/järjestellä aikataulujaan ym juuri ko. ostajan takia aivan loputtomasti.
Kun tekee oharit minulle, niin laitan tuotteen heti myyntiin uudelleen enkä enää odottele ko. ostajaa. Hänellä oli tilaisuutensa, eikä halunnut sitä käyttää.