Ärsyttää olla äitiyslomalla kun kaikki muutkin saavat kotoilla etätöissä
Äitiysloman piti olla minulle ihana breikki ja vetäytyminen pois työelämän oravanpyörästä kodin rauhaan. Vuosikausia töitä paiskineena tuntui että en saa ikinä olla vain kotona, joten fiilistelin etukäteen kuinka nyt on minun hetkeni saada elää kotielämää kun muut puurtavat toimistolla maanantaista perjantaihin. Mutta kuinkas kävikään.
Samaan aikaan kun jäin äitiyslomalle, siirtyivät työkaveritkin etätöihin, ja nyt koko Suomi saa kotoilla ja tienata samaan aikaan täyttä palkkaa. Ei sillä, onneksi tämä ei ollut ainoa syyni lapsen hankkimiseen. Fiilis vaan on vähän sama kuin jos olisin ostanut jonkun kivan tuotteen alesta mutta seuraavana päivänä niitä jaettaisiinkin kaikille ilmaisiksi. Jos tiedätte mitä tarkoitan. Kohtalotovereita?
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöläiset tekee töitä. Sinä et. Pikkanen ero.
Etätyöläiset tekee töitä, mutta niin tekee äitiysvapaallakin olevat. Ei kannata väheksyä muita.
Mitä töitä ne tekee? Kyselee tuo, etätyöläinen, jolla on kotona kaksi alle kouluikäistä.
Sun mies on nähtävästi hoitanut kokonaan teidän lapset ja pitänyt kaikki vanhempainvapaat, koska tuollaisia kyselet. 2 lapsen vanhempana sinun pitäisi ymmärtää se, että vauvan hoito on usein työtä 24/7.
Juu ei ole hoitanut. Siksipä en osaa nähdä lasten kotihoitoa työnä. Se on vain normaalia perhe-elämää. Työ on sitten sitä, mitä tehdään lasten hoidon ohella ja mistä saadaan palkka. Isoin osa ulkoistaa töiden tullessa kuvioihin lastenhoidon laitokselle, koska ei saa töitä tehtyä lasten ollessa kotona.
Jaa no jos et näe vauvanhoitoa työnä, niin sinä varmaan kävit palkkatyössä vauvanhoidon ohella? Vauvan hoitaminenhan ei millään lailla verota ihmisen jaksamista niin kuin palkkatyö?
Niin kävinkin. Tai en varsinaisesti käynyt, koska olen vuosia tehnyt työt etänä kotoa käsin. Siinä olet kyllä oikeassa, että vauvan hoitaminen ei verota jaksamista niin kuin palkkatyö. Hyvin monessa paikassa palkkatyö on merkittävästi raskaampaa kuin yhden vauvan hoitaminen. Esimerkkinä vaikka 30 lapsen ryhmässä työskentelevän päiväkodintädin työ. Joka sekään ei ole vielä kaikkein raskaimpia töitä, vaikka raskasta onkin. Jos olisin päiväkodissa töissä, kokisin lomana sen, että saisin edes muutaman viikon olla vain yhden vauvan kanssa. Tätä hain takaa, kun sanoin, ettei vauvanhoito ole työtä. Minusta se on kotitöihin verrattava "työ", vaikka viekin enemmän aikaa.
Eli ap on nyt vaan yksinkertaisen kateellinen. No tunne se on sekin. Tosin turha ja kuluttava.
Joo-o... melkoista kotoilua istua 5 h päivässä luurit päässä teams -palavereissa ja siihen päälle yrittää ehtiä tehdä kaikki muut hommat 😏
Alapeukku ap:lle siksi, että vaikka oma suunnitelma toteutui, niin pettymys tulee muiden elämän tilanteesta, kun se ei ollutkaan sellainen kuin ap halusi. Mitä sinulle kuuluu muiden elämä? Hoida oma pestisi ja ole hiljaa.
Minä jäin oravanpyörästä kotiin välillä työttömäksi huilaamaan ilman hankkiutumatta paksuksi ja minulle vittuiltiin kuinka kehtaan olla työttömänä ja tämä sama vittuileva ihminen on jättänyt elatusmaksunsa ja kaikki laskunsa maksamatta, veronmaksajille. Meinasi että raatakaa vain te tyhmät. Itse hän on ollut yhteiskunnan pummi, teki töitä pari vuotta olemalla sairaslomalla koko ajan kunnes hänet irtisanottiin mutta kun hän on synnyttänyt lapset niin hän on omasta mielestään erityis asemassa. Ja nyt näyttää siltä ettei hänen lapsistaan tule veronmaksajia vaan kaikki ovat työttömiä eikä kiinnosta opiskelu eikä työ muuta kuin veronmaksajien siivellä eläminen. Lisääntyvät ne kuin kanit mutta ketään ei kiinnosta työn tekeminen.
Täytyykin ajoittaa tästä lähtien ulkoilu iltaan. Ettei tule ap:lle paha mieli, jos näiksi minut päivällä ulkona.
Olet harvinaisen tyhmä, kaltaisesi mammaloisijat v*tuttavat suunnattomasti. Sun pitäisi olla kiitollinen loisintalomastasi, eikä valittaa. Töitä ne kuitenkin tekee siellä. Toisaalta, on sekin kivempaa kun katsella rumaa ja lihavaa vauvaa ja kuunnella rumaa rääkymistä ja haistella paskan katkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajia kyllä löytyy, mutta osaako kukaan kertoa miksi en saisi tuntea näin?
Ennen töissä ei ollut mitään saumaa päästä vaikka metsälenkille kesken arkipäivän. Nyt kun vaunujen kanssa menen, niin siellähän on koko metsä täynnä "etätyöläisiä". Te alapeukuttajat olette varmaan just näitä. Siinä sitten rukoilette ettei korona poistuisi ikinä, niin että saisitte lusmuilla jatkossakin.
Ei ne lusmuile, ne tekee työnsä. Sun duuni tällä hetkellä on hoitaa vauvaa. Mikä sua ottaa päähän siinä että ihmiset käy ihan normaalisti ulkoilemassa?
No se ottaa päähän että niille maksetaan täyttä palkkaa samalla kun ne ulkoilee. Mulle maksetaan vanhempainpäivärahaa, joka on aika henmetin paljon vähemmän kuin mun normaali palkka. Ja mun työ täällä kotona on vähintään yhtä intensiivistä ja arvokasta kuin kenen tahansa muunkin.
Saman verran sulle maksetaan, oli ne muut sitten missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Joo-o... melkoista kotoilua istua 5 h päivässä luurit päässä teams -palavereissa ja siihen päälle yrittää ehtiä tehdä kaikki muut hommat 😏
On se silti mukavampaa kotona.
Ihmisillä on myös enemmän vapaa-aikaa kun ei mene työmatkoihin sitä 1-2h/päivä. Kyllä tuo mun ukko etätöitä tehdessä tekee töitä, itse hoidan lapsia ja hän työhuoneessa työnsä, poistuu vessaan ja keittiöön. Aamukahvit juodaan yhdessä, sitten hän poistuu omaan rauhaan.
Taitaa ap:lla vaan olla järjetön väsymys, ehkä synnytyksen jälkeinen masennus ja turhautuneisuus jotka sitten purkautuu tällaisena katkeruutena kun johonkin on pakko se kiukku purkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukuttajia kyllä löytyy, mutta osaako kukaan kertoa miksi en saisi tuntea näin?
Ennen töissä ei ollut mitään saumaa päästä vaikka metsälenkille kesken arkipäivän. Nyt kun vaunujen kanssa menen, niin siellähän on koko metsä täynnä "etätyöläisiä". Te alapeukuttajat olette varmaan just näitä. Siinä sitten rukoilette ettei korona poistuisi ikinä, niin että saisitte lusmuilla jatkossakin.
Ei ne lusmuile, ne tekee työnsä. Sun duuni tällä hetkellä on hoitaa vauvaa. Mikä sua ottaa päähän siinä että ihmiset käy ihan normaalisti ulkoilemassa?
No se ottaa päähän että niille maksetaan täyttä palkkaa samalla kun ne ulkoilee. Mulle maksetaan vanhempainpäivärahaa, joka on aika henmetin paljon vähemmän kuin mun normaali palkka. Ja mun työ täällä kotona on vähintään yhtä intensiivistä ja arvokasta kuin kenen tahansa muunkin.
Mene töihin. Ja ei se sinun lapsen hoito ei ole työnantajalle arvokasta ja siksi sinulle ei makseta palkkaa.
On annettu ymmärtää että se olis yhteiskunnalle kuitenkin jotenkin arvokasta. Kauhea syyllistäminen siitä että naiset ei synnytä. Sitten kun pusket maailmaan uuden veronmaksajan, niin sanotaan: "Ai vielä rahaakin pitäisi saada sen vauvan hoitamisesta? Menisit töihin."
Ihme kun syntyvyys on matala.
Hallituksen mieliksikö lapsen hankit? Etkä mistään itsekkäistä syistä.
Aika moni etätyö on sellaista että sen voi tehdä toimistolla kl 8-15 tai kotona kl 8-11 ja kl 13-17 niin kuin itse teen ja käy pitkällä
kävelylenkillä keskellä päivää. Kokouksetkin osuu tosi usein tohon heti aamuun tai alkuiltapäivään..
Miten voi haitata äitiyslomalaista jos olen samaan aikaan lenkillä??
Voiko potilaita muka oikeasti tulla ikkunoista?
Vierailija kirjoitti:
Voiko potilaita muka oikeasti tulla ikkunoista?
Kyllä, Varsinkin, jos ikkuna on auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etätyöläiset tekee töitä, mutta niin tekee äitiysvapaallakin olevat. Ei kannata väheksyä muita.
Mitä töitä ne tekee? Kyselee tuo, etätyöläinen, jolla on kotona kaksi alle kouluikäistä.
Sun mies on nähtävästi hoitanut kokonaan teidän lapset ja pitänyt kaikki vanhempainvapaat, koska tuollaisia kyselet. 2 lapsen vanhempana sinun pitäisi ymmärtää se, että vauvan hoito on usein työtä 24/7.
Juu ei ole hoitanut. Siksipä en osaa nähdä lasten kotihoitoa työnä. Se on vain normaalia perhe-elämää. Työ on sitten sitä, mitä tehdään lasten hoidon ohella ja mistä saadaan palkka. Isoin osa ulkoistaa töiden tullessa kuvioihin lastenhoidon laitokselle, koska ei saa töitä tehtyä lasten ollessa kotona.
Jaa no jos et näe vauvanhoitoa työnä, niin sinä varmaan kävit palkkatyössä vauvanhoidon ohella? Vauvan hoitaminenhan ei millään lailla verota ihmisen jaksamista niin kuin palkkatyö?
Niin kävinkin. Tai en varsinaisesti käynyt, koska olen vuosia tehnyt työt etänä kotoa käsin. Siinä olet kyllä oikeassa, että vauvan hoitaminen ei verota jaksamista niin kuin palkkatyö. Hyvin monessa paikassa palkkatyö on merkittävästi raskaampaa kuin yhden vauvan hoitaminen. Esimerkkinä vaikka 30 lapsen ryhmässä työskentelevän päiväkodintädin työ. Joka sekään ei ole vielä kaikkein raskaimpia töitä, vaikka raskasta onkin. Jos olisin päiväkodissa töissä, kokisin lomana sen, että saisin edes muutaman viikon olla vain yhden vauvan kanssa. Tätä hain takaa, kun sanoin, ettei vauvanhoito ole työtä. Minusta se on kotitöihin verrattava "työ", vaikka viekin enemmän aikaa.
Sä et ihan ymmärtänyt pointtia, töistä pääsee kotiin lepäämään, mutta esim. vauvan hoito on työtä 24/7. Eikä tämän pitäisi muutenkaan olla mikään kilpailu siitä, että kenellä on raskainta. Toiset lähtee mielellään ”töihin lepäämään” raskaan äitiysloman jälkeen ja toiset taas ovat mieluummin kotona hoitamassa lapsia, koska työelämä on niin raskasta. Me ihmiset olemme erilaiset, vauvat ovat erilaisia ja työpaikat ovat erilaisia. Se siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et ihan ymmärtänyt pointtia, töistä pääsee kotiin lepäämään, mutta esim. vauvan hoito on työtä 24/7. Eikä tämän pitäisi muutenkaan olla mikään kilpailu siitä, että kenellä on raskainta. Toiset lähtee mielellään ”töihin lepäämään” raskaan äitiysloman jälkeen ja toiset taas ovat mieluummin kotona hoitamassa lapsia, koska työelämä on niin raskasta. Me ihmiset olemme erilaiset, vauvat ovat erilaisia ja työpaikat ovat erilaisia. Se siitä.
Lepäämään???? En oikein 5 lapsen äitinä osaa nähdä tätä lepoetua kotona. Sinkuilla toki asia erikseen, kun on vain oma napa hoidettavana.
Minusta keväällä oli järkyttävää tehdä etätöitä ja samaan aikaan hoitaa 2- ja 4-vuotiaita lapsia. Olin onnellinen kun pääsin takaisin työpaikalle ja lapset menivät päiväkotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lepäämään???? En oikein 5 lapsen äitinä osaa nähdä tätä lepoetua kotona. Sinkuilla toki asia erikseen, kun on vain oma napa hoidettavana.
Vastasin vaan henkilölle, joka oli sitä mieltä, ettei lastenhoito ole työtä. 5 lapsen hoitaminen on raskasta.
On annettu ymmärtää että se olis yhteiskunnalle kuitenkin jotenkin arvokasta. Kauhea syyllistäminen siitä että naiset ei synnytä. Sitten kun pusket maailmaan uuden veronmaksajan, niin sanotaan: "Ai vielä rahaakin pitäisi saada sen vauvan hoitamisesta? Menisit töihin."
Ihme kun syntyvyys on matala.